Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2021 #1 Skrevet 19. oktober 2021 Vi skal kjøpe oss ny bil. Bor på Nordmøre, i Kristiansund. Har aldri kjørt medpiggfritt... Anonymkode: 36762...16b
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2021 #2 Skrevet 20. oktober 2021 Pigg forurenser mer. Sikkerhetsmessig stiller de ganske likt. Tenker at det ikke er noen grunn til å kjøre med piggdekk. Unntaket er hvis du jevnlig skal opp lange, bratte, speilglatte bakker i lav fart, f eks. Under sånne forhold kommer vel piggdekk sine egenskaper bedre ut? Anonymkode: 5e0bb...f21
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2021 #3 Skrevet 20. oktober 2021 Har du 4wd så trenger du ikke pigg. Det har ikke noe å si. Jeg har kjørt pigg i alle år fordi bakken opp til huset ofte er glatt, og den er veldig bratt. Men dekk er blitt så bra nå at selv på min gamle bil, så har det gått smertefritt med piggfritt siden 2018 Anonymkode: f8093...b8b
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2021 #4 Skrevet 20. oktober 2021 Jeg er ikke enig med de to forrige. Piggfritt er ikke i nærheten av pigger. Men. Det kommer også an på hvor du bor og hva slags føre det er. Kristiansund? Blir det ofte snødekke eller is hos dere? Skal du opp eller ned bratte bakker? Isåfall ville jeg gått for piggdekk. Anonymkode: 52280...231
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2021 #5 Skrevet 20. oktober 2021 Det kommer an på hvordan du bor, hvor i landet du bor, om det er mye småveier som ikke blir brøytet/saltet osv osv. Jeg bor ved kysten, og såpass langt sør at det sjelden er skikkelig snøføre, men det er ofte isete. Det er også mye småveier og bakker her. Så jeg har pigg. Se på bremselengden med og uten pigg på isete føre og du har svaret spør du meg. Så lenge jeg risikerer at bilen foran meg har pigg er det best at jeg også har det. Jeg har også litt hetta for å bli stående og spinne i en bakke og komme hverken opp eller ned (veldig skummelt å slippe seg baklengs ned synes jeg), så det er ikke noe alternativ å kjøre piggfritt. Men bor du veldig sentralt og kjører bare på saltede motorveier kan du kjøre piggfritt. De vil jo ikke at alle bilene i Oslo skal kjøre med pigg fra oktober til april, det ville forurense noe voldsomt på veier som er saltet sorte hele vintersesongen. Anonymkode: f0509...48c
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2021 #6 Skrevet 20. oktober 2021 Bor litt sør for Kristiansund HI (nabo), men vi ville aldri hatt piggfritt på hovedbilen. I kyststrøk er det ofte glatt flere dager i året og ulumsk føre. Har en bil med piggdekk og en uten. Den uten piggdekk kommer seg ikke alltid opp bakkene eller til barnehagen. Har seilet nedover bakkene sidelengs på piggfritt, mens samme bakke går helt fint med pigger. Det har vært mange ulykker her og i nabobyen pga piggfritt. Flere lar biler med piggfritt stå de dagene det er verst. I kryss, rundkjøringer, bakker og krisesituasjoner er virkelig pigg best. Det er uvørent å ikke være skikkelig skodd i slike kyststrøk. Heller litt svevestøv enn dødsulykke. Anonymkode: 604df...3a9
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2021 #7 Skrevet 20. oktober 2021 Har stått altfor mange ganger bak biler med piggfrie dekk som bare spinner, på steder jeg kommer rett opp, til at jeg noen sinne kvitter meg med piggene mine. Piggfrie er ofte like bra, men på is og underkjølt regn er pigg en evighet forran. Dessutten trenger vintet-norge en viss andel piggdekk på veiene. Pigger risper opø isen så piggfrie får bedre feste. Er ikke uten grunn at vi ser mer ulykker nå enn før piggfrie ble så vanlig. Anonymkode: 55884...795
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå