Gå til innhold

Dele lån mellom ektefeller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt hus og har felles lån med mannen min, vi fungerer ikke så godt sammen lenger, men er enig om å bo sammen for barna og dele praktisk ansvar. Vi har hatt felles økonomi, jeg tjener mye mer enn ham og kjenner jeg ikke har lyst til å dele hele inntekten min med ham lenger, men dele utgiftene likt.

Noen råd til hvordan dette kan gjøres? Kan banken dele lånet likt på begge så lenge vi fortsatt er gift? Eller bør vi lage en avtale om særeie?

Anonymkode: 9f355...758

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man er gift har man etter loven gjensidig forsørgerplikt, så om lånet er høyt pga din inntekt blir det jo helt feil at dere skal dele alle utgifter likt. Da må dere i tilfelle nedskalere så han med sin inntekt kan leve greit med utgiftene.

Men det er ikke alle gifte som har helt felles økonomi, så dere lager de avtalene dere vil egentlig. 

Anonymkode: ac06d...bab

Skrevet

Det mest rettferdige er vel å dele likt prosentvis etter inntekt. Da må du betale litt mer, men har fortsatt mer igjen etterpå uansett. 

Anonymkode: 6122c...dd0

Skrevet

Hva skal du gjøre med disse pengene da? Spare eller investere i noe? Så lenge dere er gift vil jo halvparten uansett tilfalle mannen ved en skilsmisse.

Anonymkode: 39a5a...81c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...