Gå til innhold

Strekker banken seg litt ved brudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For at den ene kan få beholde huset og ha en slags stabilitet for barna ved brudd? Her vi bor er det få små boliger til salgs, mest større dyrere hus og litt vanskelig å finne noe for begge nære skole, venner og nærmiljø. Men én av oss kunne beholdt huset, selv om det blir vel mye lån på en. Hjelper banken litt der, eller bryr de seg ikke? De har jo uansett sikkerhet for lånet i boligen hvis det skulle vise seg å ikke gå. 

Anonymkode: a68ba...7b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke nødvendigvis. Vi fikk avdragsfrihet i ett år, men da Eide vi huset sammen. Forsøkte at han kunne overta lånet uten å kjøpe meg ut, men ingen banker sa det var ok selvom vi «begrunner» med barna og tilhørighet. 

Anonymkode: d5286...548

Skrevet

Beklager, det tror jeg ikke. Det er de samme kriteriene de går etter - Inntekt, arbeidsforhold, sikkerhet etc. 

Har akkurat vært gjennom det samme selv og jeg ble behandlet på samme måte som en hver annan lånetaker.

Hvor mye lån er det snakk og hva har du i inntekt?

Anonymkode: 829d2...fed

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Beklager, det tror jeg ikke. Det er de samme kriteriene de går etter - Inntekt, arbeidsforhold, sikkerhet etc. 

Har akkurat vært gjennom det samme selv og jeg ble behandlet på samme måte som en hver annan lånetaker.

Hvor mye lån er det snakk og hva har du i inntekt?

Lån på 3 mill, jeg tjener 900 000 ca

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det går nok veldig fint forutsatt at du har fast stilling/inntekt. Jeg fikk 2,9 med 750’ i inntekt uten problemer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Så lenge det er god sikkerhet i boligen burde det ikke være noe problem.

Anonymkode: fab4c...480

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

For at den ene kan få beholde huset og ha en slags stabilitet for barna ved brudd? Her vi bor er det få små boliger til salgs, mest større dyrere hus og litt vanskelig å finne noe for begge nære skole, venner og nærmiljø. Men én av oss kunne beholdt huset, selv om det blir vel mye lån på en. Hjelper banken litt der, eller bryr de seg ikke? De har jo uansett sikkerhet for lånet i boligen hvis det skulle vise seg å ikke gå. 

De tar ikke følelsesmessige hensyn, de ser på om du kan betjene lånet

Anonymkode: 3f478...f5f

Skrevet

Det håper jeg da virkelig ikke.

Anonymkode: 4d2bc...f8b

Skrevet

Snakk med banken. Jeg spurte om noe lignende på kvinneguiden. Det var bare å glemme mente de.

Jeg har lav inntekt men banken ville strekke seg veldig langt sånn at jeg fikk kjøpt ut mannen og overta lånet. 

Anonymkode: 198b6...67c

Skrevet

Var i nøyaktig samme situasjon for et par år siden. Fikk 2,8 i lån og har ca 550 000 i inntekt. Noe sikkerhet i huset, men måtte ha en kausjonist på en liten del av lånet. Banken var veldig snill med meg synes jeg. Fikk avdragsfrihet første året også. Det hjalp nok at jeg hadde nedbetalt studielån og ikke billån, i tillegg til å ha vært god og stabil kunde i banken over mange år.

Anonymkode: e858d...9a4

Skrevet

Kan være, jeg har ei venninne hvor det skjedde. Bankene kan fravike krav om egenkapital og inntekt i en liten andel av lånene. Du må være forberedt på at de kan be om noe mer informasjon (at du setter opp budsjett, må sende inn inntektsopplysninger hvert år osv) og at du får en noe høyere rente. Men ja, de kan fravike inntil 10 % av lånene fra krav om belåningsgraden. 

Anonymkode: 1b9c4...dc2

Skrevet

Det kan de faktisk. 

Da søsteren min ble skilt strakk banken seg langt for at hun skulle kunne beholde huset og mannen flytte ut.

De delte da boliglånet hennes i to, så hun betalte bare renter på den ene delen og avdrag på den andre. Banken hadde grei sikkerhet i huset, misligholdt hun måtte hun jo selge, men banken ville ikke tapt pengene sine for det var mer verdt enn det var gjeld.

To år senere fikk hun ny samboer som kjøpte seg inn i huset og de pusset det en del opp. Så nå er verdien på det enda høyere og banken har ikke tapt en krone.

De går selvfølgelig ikke med på rene tapsprosjekter, men så lenge du har betalingsevne og sikkerhet i boligen går det nok helt greit.

Anonymkode: fab4c...480

Skrevet

Min bank gjorde også det. Men jeg har aldri skuffet dem, aldri misligholdt regninger eller lign. De kan strekke seg en hel masse hvis de har tillit til deg.

Anonymkode: e6012...d73

Skrevet

Nå er det åtte år siden jeg tok over lånet etter skilsmissen, og jeg satt da med en inntekt på 700.000 kr og samlet lån på 3,7 millioner (hus, studie og billån). Banken strakk seg langt for at jeg skulle kunne beholde huset da, men hvordan det er nå vet jeg ikke.

Anonymkode: 18a3d...9af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...