Gå til innhold

Hund som bet barnet mitt på vei hjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke skjedde så rask! Dette er nabo hunden, barnet mitt på 2 ble heldigvis ikke skadet, dette var en stor hund (german sherped)

vi var på vei hjem og eier gikk med hunden forbi oss og hunden tar tak i barnet mitt til hun faller ned og prøvde å bite ansiktet til barnet mitt..

eier va sjokkert så ikke mer en ut som 18-19 år. (Hunden var i bånd) Han mente hunden har aldri gjort noe sånt.  Nå er jeg redd denne hunden kan angripe andre barn ute der også.. eller om vi treffer på hunden igjen.. hva kan jeg gjøre? Burde jeg ta virkelig grip i dette? Tenker om dette kunne gå galt :( 

Anonymkode: 47b1d...fba

Skrevet

Dette hadde jeg ikke latt passere. Hadde nok anmeldt. Har hund selv og er glad i hunder. Men en hund som dette har ikke livets rett. Eieren burde innse dette selv. 
Alternativ ta en prat med eier, spør hva de har tenkt å gjøre med dette. Er det fornuft i skallen så svarer de kanskje avlivning. Blir det aggressive og i forsvar, da anmelder du. Dette kunne gått skikkelig skikkelig galt. 

Anonymkode: a6721...42e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dette hadde jeg ikke latt passere. Hadde nok anmeldt. Har hund selv og er glad i hunder. Men en hund som dette har ikke livets rett. Eieren burde innse dette selv. 
Alternativ ta en prat med eier, spør hva de har tenkt å gjøre med dette. Er det fornuft i skallen så svarer de kanskje avlivning. Blir det aggressive og i forsvar, da anmelder du. Dette kunne gått skikkelig skikkelig galt. 

Tenker ikke eier ville ha avlivet hund.. desverre, og er også redd om jeg lar passere så kan denne hunden virkelig skade noen en dag, siden det ikke er snakk om en liten hund men stor og kan gjøre store skader for små barn.. hvordan går jeg fram med dette?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tenker ikke eier ville ha avlivet hund.. desverre, og er også redd om jeg lar passere så kan denne hunden virkelig skade noen en dag, siden det ikke er snakk om en liten hund men stor og kan gjøre store skader for små barn.. hvordan går jeg fram med dette?

Våger du snakke med de da? Jeg er for å forsøke å prate med problemet først. Og også informere om at anmeldelse kommer om de beholder hunden. Ellers er du i din fulle rett å anmelde direkte. 

Skrevet

Du kan bare anmelde, det gjør du til politiet.

Siden barnet ikke ble skader blir der nok ingen tvunget avlivning, men om andre anmelder senere er det greit at det ligger en der fra før også om dette blir et mønster.

Anonymkode: 2701e...070

Skrevet

Tullhøne. Ikke mye peil på hund? En schæfer (ja, det er det det heter) som VILLE skade en toåring hadde gjort det.

Anonymkode: ce292...cd4

Skrevet

Du må anmelde. Neste gang er det noen som blir alvorlig skadet eller dør.

Anonymkode: 6b0c0...b3b

Skrevet

Var eieren 18-19 år? Du må snakke med de som evt eier hunden. Kan ikke ha en hund som går til angrep på andre.

Anonymkode: fabc7...94a

Skrevet

Hadde en så stor hund ville bite hadde den klart det. Dette høres mer ut som feilslått lek. Jeg ville tenkt at jeg var glad for at det gikk fint og hadde hatt litt mer respekt når det kom hunder forbi neste gang. Hadde en slik opplevelse da min datter var to år, jeg hadde selvfølgelig anmeldt om hunden HADDE bitt, men jeg valgte heller å ta mye mer hensyn når jeg møtte på hunder andre ganger. Man bør løfte opp barnet når det kommer en hund forbi. 
Eier har nok blitt like sjokkert som deg. 
Og eier har sikkert også lært at h*n bør gå litt i god avstand til små barn nå. 
Jeg hadde ikke klart å leve med at jeg hadde fått en hund avlivet fordi den KANSKJE kan angripe noen. 

Anonymkode: a725b...183

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hadde en så stor hund ville bite hadde den klart det. Dette høres mer ut som feilslått lek. Jeg ville tenkt at jeg var glad for at det gikk fint og hadde hatt litt mer respekt når det kom hunder forbi neste gang. Hadde en slik opplevelse da min datter var to år, jeg hadde selvfølgelig anmeldt om hunden HADDE bitt, men jeg valgte heller å ta mye mer hensyn når jeg møtte på hunder andre ganger. Man bør løfte opp barnet når det kommer en hund forbi. 
Jeg hadde ikke klart å leve med at jeg hadde fått en hund avlivet fordi den KANSKJE kan angripe noen. 

Selvfølgelig skal man ikke måtte bære barn forbi hunder. Det er hundeeier som skal ta hensyn, ikke alle andre som skal gå på eggeskall rundt hunder. Hvis en hund ikke takler å gå forbi et lite barn uten å kaste seg over det, i lek eller ikke, er det hundeeier som skal trene hunden til å oppføre seg. Utrolig heldig at barnet ikke ble skadet. Jeg ville anmeldt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor bør man løfte opp barnet når det kommer en hund forbi? For å lære barnet at de skal være redd for hunder? For det er akkurat det barnet lærer på den måten. Her har faktisk hundeeier ALT ansvar!!

Anonymkode: 761d9...8a1

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Du kan bare anmelde, det gjør du til politiet.

Siden barnet ikke ble skader blir der nok ingen tvunget avlivning, men om andre anmelder senere er det greit at det ligger en der fra før også om dette blir et mønster.

Anonymkode: 2701e...070

Støtter denne. Viktig å loggføre, vet ikke om dere husker, men for litt tid siden var det en hund som bet en og politiet bestemte at hunden skulle avlives. Det ble opprettet en spleis, de samlet inn flere hundre tusen for å redde hunden. Offer og politiet ble utsatt for massiv hets. Heldigvis var det flere tidligere ofre som tok til ordet, det viste seg at hunden hadde bitt flere mennesker, helt uprovosert. 

Selv om ikke hunden må avlives, så bør det loggføres, kanskje eier trenger veiledning. Påstanden lenger opp her om at du må bære ungen hver gang du passerer en hund er jo helt på viddene. Tar du med deg en hund ut i det offentlige rom hvor alle har rett til å ferdes er det du som er hundeeier som har ansvar. 

Anonymkode: 1c4ba...13c

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg er helt enig i at hunden neppe gikk til angrep, for da hadde den nok bitt skikkelig om det var intensjonen, men jeg er ellers totalt uenig med deg!

Som hundeeier selv er det 100 % mitt ansvar å holde min hund i bånd og på trygg avstand fra andre mennesker og hunder. Dersom vi passerer noen med barn, tar jeg hunden min helt inntil meg på motsatt side av kroppen min enn der barnet passerer. Rett og slett fordi hunden min elsker barn og gjerne vil hilse ved å hoppe opp på dem om jeg ikke passer på. Selv om jeg vet at min hund er snill, så skal jeg ikke utsette andre for henne fordi jeg ikke vet noe om dem. Noen ganger opplever jeg at folk stopper opp og ber om å få hilse på, da forklarer jeg at hun hopper litt, og om de fortsatt ønsker å hilse så får de det. Det skal sier at min hund er relativt liten og ser ut som en søt bamse, men det er like fullt mitt ansvar å holde henne unna andre.

Og å løfte opp barnet? Da lærer du jo barnet at hunder er farlige. Det blir jo helt feil. Du må selvfølgelig ha kontroll på barnet ditt slik at det ikke løper helt bort til hunden, men ikke løfte det opp. Derimot kan du lære barnet ditt og alltid spørre eier om lov til å hilse på hunden hvis barnet ønsker å klappe en hund, og hvordan man hilser på en hund dersom eier sier at det er ok.

HI: Jeg ville snakket med naboen om det som skjedde. Hørt litt hvordan han opplevde situasjonen, om hunden faktisk var aggressiv eller bare leken. Om den bare var leken, så gitt beskjed om at han må bli flinkere til å holde den tett inntil seg i passeringer, og om den var aggressiv vurdert om du bør anmelde forholdet. 

Anonymkode: 87a48...a4b

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Jeg vet ikke skjedde så rask! Dette er nabo hunden, barnet mitt på 2 ble heldigvis ikke skadet, dette var en stor hund (german sherped)

vi var på vei hjem og eier gikk med hunden forbi oss og hunden tar tak i barnet mitt til hun faller ned og prøvde å bite ansiktet til barnet mitt..

eier va sjokkert så ikke mer en ut som 18-19 år. (Hunden var i bånd) Han mente hunden har aldri gjort noe sånt.  Nå er jeg redd denne hunden kan angripe andre barn ute der også.. eller om vi treffer på hunden igjen.. hva kan jeg gjøre? Burde jeg ta virkelig grip i dette? Tenker om dette kunne gå galt :( 

Dette tror jeg ikke på. Om den klarte å bite tak i og dra barnet i bakken hadde den nok gjort det hardere slik at barnet fikk bittskader, eller i det aller minste rift i klærne. Pussig at du liksom kunne se at hunden skulle ta ansiktet, det hadde den klart mens en 2 åring sto rett opp. 

Troll!

Anonymkode: 6e219...744

Skrevet

Dette er jo bare fjas. En schæfer som biter for å skade, den BITER for å skade! Om barnet ditt gikk pent og pyntelig forbi og hunden uten noe grunn angrep barnet (som du får det til å høres ut som) så må du jo snakke med eieren. Det skulle du gjort der og da! Har barnet bitemerker? Sår? Ødelagte klær? Da anmelder du, selvsagt. Men dette hørtes bare ut som en litt for leken hund. 

Har hatt schæfer selv, og kjenner mange som har det. Min schæfer gikk til angrep på barnet mitt. Da mener jeg til angrep. Han kjeppjaga hele ungen inn på et annet rom, la hu i bakken og beit hu til blods. Jeg måtte brekke opp kjeven på bikkja for å få han til å slippe. (Dette var en omplasseringshund med større skader enn vi fikk beskjed om, ingen andre hunder har vært sånn mot barna våre). Han måtte avlives, fordi en hund som gjør sånn har det ikke bra. 

Anonymkode: 55237...795

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg er helt enig i at hunden neppe gikk til angrep, for da hadde den nok bitt skikkelig om det var intensjonen, men jeg er ellers totalt uenig med deg!

Som hundeeier selv er det 100 % mitt ansvar å holde min hund i bånd og på trygg avstand fra andre mennesker og hunder. Dersom vi passerer noen med barn, tar jeg hunden min helt inntil meg på motsatt side av kroppen min enn der barnet passerer. Rett og slett fordi hunden min elsker barn og gjerne vil hilse ved å hoppe opp på dem om jeg ikke passer på. Selv om jeg vet at min hund er snill, så skal jeg ikke utsette andre for henne fordi jeg ikke vet noe om dem. Noen ganger opplever jeg at folk stopper opp og ber om å få hilse på, da forklarer jeg at hun hopper litt, og om de fortsatt ønsker å hilse så får de det. Det skal sier at min hund er relativt liten og ser ut som en søt bamse, men det er like fullt mitt ansvar å holde henne unna andre.

Og å løfte opp barnet? Da lærer du jo barnet at hunder er farlige. Det blir jo helt feil. Du må selvfølgelig ha kontroll på barnet ditt slik at det ikke løper helt bort til hunden, men ikke løfte det opp. Derimot kan du lære barnet ditt og alltid spørre eier om lov til å hilse på hunden hvis barnet ønsker å klappe en hund, og hvordan man hilser på en hund dersom eier sier at det er ok.

HI: Jeg ville snakket med naboen om det som skjedde. Hørt litt hvordan han opplevde situasjonen, om hunden faktisk var aggressiv eller bare leken. Om den bare var leken, så gitt beskjed om at han må bli flinkere til å holde den tett inntil seg i passeringer, og om den var aggressiv vurdert om du bør anmelde forholdet. 

Du er virkelig et prakteksemplar av en hundeeier, takk! 

Anonymkode: 3f6d8...741

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor bør man løfte opp barnet når det kommer en hund forbi? For å lære barnet at de skal være redd for hunder? For det er akkurat det barnet lærer på den måten. Her har faktisk hundeeier ALT ansvar!!

Det er likevel lov å bruke hodet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Gjør det noe at barn lærer at hunder kan være farlige? De kan jo det. Jeg syns det er bedre at barn er redde enn at de går bort til eller forsøker å klappe fremmede hunder og så videre. 

Anonymkode: 54318...939

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Gjør det noe at barn lærer at hunder kan være farlige? De kan jo det. Jeg syns det er bedre at barn er redde enn at de går bort til eller forsøker å klappe fremmede hunder og så videre. 

Man skal lære barn respekt for dyr - ikke gi de redsel! Og selvsagt skal de lære å spørre først.

Hunder merker faktisk at mennesker er redde, og de synes det er ubehagelig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Man skal lære barn respekt for dyr - ikke gi de redsel! Og selvsagt skal de lære å spørre først.

Hunder merker faktisk at mennesker er redde, og de synes det er ubehagelig.

Det går et hårfint skille mellom "respekt" og "redsel". Uansett, hvis barnet lærer å holde seg (langt) unna hunder, gjør det ingenting om en hund skulle finne det ubehagelig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Ja jeg synes det gjør noe. Jeg påfører ikke mine barn angst for noe "bare sånn i tilfelle". Hundeeiere har en plikt til å ha hunden sin under kontroll, det er ikke omgivelsene som skal tilpasse seg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ja jeg synes det gjør noe. Jeg påfører ikke mine barn angst for noe "bare sånn i tilfelle". Hundeeiere har en plikt til å ha hunden sin under kontroll, det er ikke omgivelsene som skal tilpasse seg.

Og av samme grunn bør kvinner og barn og alle andre kunne gå alene hjem midt på natten. Gjerne naken og full. Så du henter neppe dine barn når de er ute sent, det er ikke deres handlinger som skal tilpasses muligheten for voldsmenn og overfall, ran og voldtekt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Å påføre barnet sitt irrasjonell frykt grenser faktisk til barnemishandling. Svært få hunder er farlige, og det er ingen grunn til å gi barnet en frykt for noe de etter hvert vil møte over alt i samfunnet. På tur, hos venner osv. Du gjør barnet en stor bjørnetjeneste. Det er derimot helt greit å lære barna ar f.eks. isbjørner er farlige, for det er reelt hvis man f.eks. er på Svalbard. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er likevel lov å bruke hodet.

Ja det blir en trivelig tur, med hunder overalt og ett par unger. Trenger ikke trene på treningssenter i så fall 😜

Anonymkode: 1c4ba...13c

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

De har en plikt, men det er ingen garanti for for at de faktisk har kontroll. For å kjøre bil kreves det sertifikat, men hvem som helst kan skaffe seg en hund, det stilles ingen krav i det hele tatt. Selv om man ikke bør gi barna irrasjonell frykt (redsel for at det skal dukke opp en hund, for eksempel), er det helt greit at de lærer å holde seg unna faktiske hunder, ikke se på dem og så videre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...