Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #1 Skrevet 18. oktober 2021 Etter å ha bodd her ett år måtte NAV garantien fornyes. Så jeg gjorde det og sendte huseier en melding den dagen jeg signerte som var 8/10. 11/10 får jeg mail om at jeg kastes ut innen 14 dager grunnet manglende garanti. Så nå i følge han må jeg være ute den 25/10. Er dette lov? Garantien er innvilget, men huseier har ikke fått den enda. Og det kan jo ikke jeg styre. Det er 3mnd oppsigelse i kontrakten så har han virkelig lov til å kaste meg ut innen 14 dager? Hvor skal jeg bo? I telt da eller? Noen som vet åssen dette fungerer? Anonymkode: 4d870...583
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #2 Skrevet 18. oktober 2021 Det har han ikke mulighet til å gjøre. Du har uansett oppsigelsestiden som går fra den 1. i måneden. Så han kan tidligst hive deg ut den 1. februar. Anonymkode: 498c9...46f
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #3 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg fikk denne. Der står det at han ikke trenger oppsigelse? Men jeg skjønner ikke. Hi Anonymkode: 4d870...583
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #4 Skrevet 18. oktober 2021 Du må nesten kontakte NAV og opplyse dem om dette Anonymkode: a7262...50b
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #5 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du må nesten kontakte NAV og opplyse dem om dette Anonymkode: a7262...50b Jeg har sendt melding til saksbehandler med bilde av utkastelsen. Men siden jeg så den i dag så må jeg nok vente til i morgen før jeg får svar. Jeg sitter med panikk i kveld siden jeg ikke får gjort noe uansett før i morgen. Men hva gjør jeg om dette gjør at jeg må flytte om noen dager? Jeg har ingen steder å dra Anonymkode: 4d870...583
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #6 Skrevet 18. oktober 2021 Ble garantien hos Nav signert uten at det ble opphold mellom forrige garanti og denne, Hi? Uansett ville jeg sendt en mail til huseier og i tillegg snakket med huseier, vist til mail om at du undertegnet ny garanti hos Nav den 8.10.21, som vist i mailen, og at du derfor anser oppsigelse som kommer etter dette for urimelig og usaklig. Hvis du fikk en kopi av garantien, så leverer du selvfølgelig denne til huseier. Og hvis det har stoppet hos Nav, så tar du kontakt med Nav. Jeg har ikke hatt akkurat denne problemstillingen, men har hatt min del å gjøre både med Nav og noen få urimelige huseiere. Dokumenter og dokumenter! Ligg ALLTID i forkant av frister, i god tid! Fordi Nav-systemets mølle som regel jobber ineffektivt og ikke tar hensyn til kriser for den enkelte. Ligg i forkant, slik at du kan purre flere ganger før frister går ut, og dokumenter absolutt alt, også om saksbehandler har gitt deg muntlig beskjed om at du skal få f.eks. en slik garanti. Huseiere er min erfaring noe av det samme med, ligg alltid i forkant, forhold deg til datoer, og hvis det er fare for at noe utsettes pga. noe som ligger utenfor din kontroll, gi beskjed om det i god tid, og spør om utsettelse, hvis nødvendig (men unngå det så langt som overhodet mulig). Høres ut som om den du leier av er en som leier ut til flere, og der er det ofte automatikk i prosessene, og lite menneskelighet, kun fortjeneste og overskudd. Du kan uansett ikke kastes ut på 14 dager når du har gitt beskjed om at garantien er i orden og de visste at det var en Nav-garanti. Ring saksbehandler hos Nav i morgen tidlig og si at du MÅ snakke med vedkommende i løpet av dagen om du skal slippe utkastelse og mye ekstraomkostninger. Jeg håper du har gjort noe etter den 11. oktober for å få tak i saksbehandler i Nav og huseier? Anonymkode: 1fea2...e8f
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #7 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Jeg har sendt melding til saksbehandler med bilde av utkastelsen. Men siden jeg så den i dag så må jeg nok vente til i morgen før jeg får svar. Jeg sitter med panikk i kveld siden jeg ikke får gjort noe uansett før i morgen. Men hva gjør jeg om dette gjør at jeg må flytte om noen dager? Jeg har ingen steder å dra Anonymkode: 4d870...583 Det ordner seg nok, HI. Men hvis ikke så må jo Nav hjelpe deg på en eller annen måte. Klem ❤️ Anonymkode: 1fea2...e8f
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #8 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ble garantien hos Nav signert uten at det ble opphold mellom forrige garanti og denne, Hi? Uansett ville jeg sendt en mail til huseier og i tillegg snakket med huseier, vist til mail om at du undertegnet ny garanti hos Nav den 8.10.21, som vist i mailen, og at du derfor anser oppsigelse som kommer etter dette for urimelig og usaklig. Hvis du fikk en kopi av garantien, så leverer du selvfølgelig denne til huseier. Og hvis det har stoppet hos Nav, så tar du kontakt med Nav. Jeg har ikke hatt akkurat denne problemstillingen, men har hatt min del å gjøre både med Nav og noen få urimelige huseiere. Dokumenter og dokumenter! Ligg ALLTID i forkant av frister, i god tid! Fordi Nav-systemets mølle som regel jobber ineffektivt og ikke tar hensyn til kriser for den enkelte. Ligg i forkant, slik at du kan purre flere ganger før frister går ut, og dokumenter absolutt alt, også om saksbehandler har gitt deg muntlig beskjed om at du skal få f.eks. en slik garanti. Huseiere er min erfaring noe av det samme med, ligg alltid i forkant, forhold deg til datoer, og hvis det er fare for at noe utsettes pga. noe som ligger utenfor din kontroll, gi beskjed om det i god tid, og spør om utsettelse, hvis nødvendig (men unngå det så langt som overhodet mulig). Høres ut som om den du leier av er en som leier ut til flere, og der er det ofte automatikk i prosessene, og lite menneskelighet, kun fortjeneste og overskudd. Du kan uansett ikke kastes ut på 14 dager når du har gitt beskjed om at garantien er i orden og de visste at det var en Nav-garanti. Ring saksbehandler hos Nav i morgen tidlig og si at du MÅ snakke med vedkommende i løpet av dagen om du skal slippe utkastelse og mye ekstraomkostninger. Jeg håper du har gjort noe etter den 11. oktober for å få tak i saksbehandler i Nav og huseier? Anonymkode: 1fea2...e8f Det har vært mye frem og tilbake med NAV. Huseier vet dette og jeg har vært ærlig hele veien om ting som omhandler huseier. Han har aldri sagt jeg skal kastes ut før denne mailen plutselig kom. Jeg har sendt han bilde bevis på at jeg var hos NAV og signerte. Så han vet jeg var der fredag 8/10 og han sendte da melding om at han forventet papirene fra NAV i løpet av den neste uken. Men allerede mandagen (11/10) etter har han tydeligvis sendt ut oppsigelse. Mailen kom i dag. Og tydeligvis har ikke NAV sendt den til han, siden han fortsatt ikke har den. Skal jeg kastes ut av den grunn? Anonymkode: 4d870...583
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #9 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det har vært mye frem og tilbake med NAV. Huseier vet dette og jeg har vært ærlig hele veien om ting som omhandler huseier. Han har aldri sagt jeg skal kastes ut før denne mailen plutselig kom. Jeg har sendt han bilde bevis på at jeg var hos NAV og signerte. Så han vet jeg var der fredag 8/10 og han sendte da melding om at han forventet papirene fra NAV i løpet av den neste uken. Men allerede mandagen (11/10) etter har han tydeligvis sendt ut oppsigelse. Mailen kom i dag. Og tydeligvis har ikke NAV sendt den til han, siden han fortsatt ikke har den. Skal jeg kastes ut av den grunn? Anonymkode: 4d870...583 Du må jo snakke med huseier. Anonymkode: 9587e...407
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #10 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det ordner seg nok, HI. Men hvis ikke så må jo Nav hjelpe deg på en eller annen måte. Klem ❤️ Anonymkode: 1fea2...e8f Det ordner seg jo ikke?? Jeg har ingen steder å dra. Det ene barnet mitt har bursdag denne uken og nå må jeg bruke all energi på dette enn å feire. Det er bare en ny del i en rekke av ting som ikke går bra for tiden. Og jeg har nesten ikke energi igjen til å kjempe alle kamper som kommer. Anonymkode: 4d870...583
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #11 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du må jo snakke med huseier. Anonymkode: 9587e...407 Etter jeg fikk mailen i dag har jeg prøvd å ringe flere ganger, jeg har sendt flere meldinger med beviser på at jeg var hos NAV og signerte. Han svarer ikke. Anonymkode: 4d870...583
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #12 Skrevet 18. oktober 2021 Når depositumet er borte tror jeg huseier har rett. Husleieavtalen varer bare så lenge depositumet står på konto. Det er foresten veldig dumt å godta navgaranti hvis du har noen annen mulighet. Den dekker maks 3 mnd husleie ikke hærverk eller andre skader og ikke rydding eller utvask for eksempel. Jeg fatter ikke at utleiere godtar en slik avtale. Anonymkode: d7461...a6a
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #13 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Når depositumet er borte tror jeg huseier har rett. Husleieavtalen varer bare så lenge depositumet står på konto. Det er foresten veldig dumt å godta navgaranti hvis du har noen annen mulighet. Den dekker maks 3 mnd husleie ikke hærverk eller andre skader og ikke rydding eller utvask for eksempel. Jeg fatter ikke at utleiere godtar en slik avtale. Anonymkode: d7461...a6a Huseier skrev i annonsen på Finn at han godtar NAV garanti. Så det er jo ikke problemet. Problemet er at han ikke har mottatt det fra NAV selv om jeg skrev under. Skal jeg kastes ut av den grunn? Og det på 14 dager? Anonymkode: 4d870...583
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #14 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Huseier skrev i annonsen på Finn at han godtar NAV garanti. Så det er jo ikke problemet. Problemet er at han ikke har mottatt det fra NAV selv om jeg skrev under. Skal jeg kastes ut av den grunn? Og det på 14 dager? Anonymkode: 4d870...583 Garantien er jo der, huseier har bare ikke fått den i posten Anonymkode: 4d870...583
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #15 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Det ordner seg jo ikke?? Jeg har ingen steder å dra. Det ene barnet mitt har bursdag denne uken og nå må jeg bruke all energi på dette enn å feire. Det er bare en ny del i en rekke av ting som ikke går bra for tiden. Og jeg har nesten ikke energi igjen til å kjempe alle kamper som kommer. Anonymkode: 4d870...583 Tro meg, jeg har vært i noen lignende skviser hvor absolutt alt var så håpløst at jeg var rett ved å gi opp. Om du fikk mailen fra Nav først i dag, med bekreftelse på garantien, så viser skriver du mail nå i kveld til huseier, viser til at mail av 8.10.21 hvor du også sendte ved bilde av at garantien var signert hos Nav, og at du i dag fikk mail selv fra Nav på selve bekreftelsen, og derfor legger ved denne nå til huseier. Og så ville jeg vist til, som jeg skrev over, at oppsigelse den 11.10.21 når han hadde fått melding om bekreftelsen og bilde av denne signert den 08.10.21 blir urimelig. Huseier kan uansett ikke kaste deg ut, så lenge du har barn er det enda strengere regler. Men snakk med saksbehandler hos Nav i morgen. Ring da også huseier selv, og be ev. saksbehandler hos Nav om å også kontakte huseier og bekrefte at det er de som ikke har hatt mulighet til å sende bekreftelsen på garantien tidligere, og at det ikke er din skyld. Men i fremtiden - begynn å jobbe med slike ting gjerne 2-3 måneder før fristen går ut, for ellers er det fort gjort å havne i samme problemene igjen. Anonymkode: 1fea2...e8f
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #16 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Etter jeg fikk mailen i dag har jeg prøvd å ringe flere ganger, jeg har sendt flere meldinger med beviser på at jeg var hos NAV og signerte. Han svarer ikke. Anonymkode: 4d870...583 Det er uinteresant for utleier at du har vært hos nav eller hvem som har roter. Poenget er at utleier nå ikke har en sikkerhet. Du kan jo eventuelt prøve å kontakte nav og be dem kontakte utleier. Hvis nav legger seg flate og tar på seg all skyld kan det hendeutleier godtar det. Anonymkode: d7461...a6a
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #17 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Tro meg, jeg har vært i noen lignende skviser hvor absolutt alt var så håpløst at jeg var rett ved å gi opp. Om du fikk mailen fra Nav først i dag, med bekreftelse på garantien, så viser skriver du mail nå i kveld til huseier, viser til at mail av 8.10.21 hvor du også sendte ved bilde av at garantien var signert hos Nav, og at du i dag fikk mail selv fra Nav på selve bekreftelsen, og derfor legger ved denne nå til huseier. Og så ville jeg vist til, som jeg skrev over, at oppsigelse den 11.10.21 når han hadde fått melding om bekreftelsen og bilde av denne signert den 08.10.21 blir urimelig. Huseier kan uansett ikke kaste deg ut, så lenge du har barn er det enda strengere regler. Men snakk med saksbehandler hos Nav i morgen. Ring da også huseier selv, og be ev. saksbehandler hos Nav om å også kontakte huseier og bekrefte at det er de som ikke har hatt mulighet til å sende bekreftelsen på garantien tidligere, og at det ikke er din skyld. Men i fremtiden - begynn å jobbe med slike ting gjerne 2-3 måneder før fristen går ut, for ellers er det fort gjort å havne i samme problemene igjen. Anonymkode: 1fea2...e8f Garantien ble signert av meg 8/10 og det viste jeg huseier. Men han må ha den i posten fra NAV. Den har han ikke fått. Og mandagen etter så sender han oppsigelse på 14 dager. Anonymkode: 4d870...583
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #18 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er uinteresant for utleier at du har vært hos nav eller hvem som har roter. Poenget er at utleier nå ikke har en sikkerhet. Du kan jo eventuelt prøve å kontakte nav og be dem kontakte utleier. Hvis nav legger seg flate og tar på seg all skyld kan det hendeutleier godtar det. Anonymkode: d7461...a6a Garantien er signert og det vet huseier. Han har bare ikke fått den i posten av NAV enda Anonymkode: 4d870...583
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #19 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg kan ikke kontrollere NAV. Jeg fikk beskjed den 8/10 når jeg signerte at huseier ville ha den i posten så fort som mulig. Den har han tydeligvis ikke fått. Men hvorfor sender han ikke melding eller ringer og sier ifra? Han sender rett til oppsigelse mandagen etter. Jeg signerte fredagen. Anonymkode: 4d870...583
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #20 Skrevet 18. oktober 2021 Oppsigelsen skal være skriftlig. Oppsigelsen skal være begrunnet. Oppsigelsen skal opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen 1 måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal opplyse om at dersom leieboeren ikke protesterer innen fristen, taper hun sin rett til å bestride oppsigelsen, og at utleieren kan begjære utkastelse etter tvangsfullbyrdelsesloven. En oppsigelse som ikke fyller de fire formkravene over, er ugyldig og uten rettsvirkning selv om du ikke har protestert på den. Har du derimot flyttet ut i henhold til oppsigelsen, anses oppsigelsen som akseptert. https://www.leieboerforeningen.no/rettigheter/nyttig-a-vite/oppsigelse-av-leieforhold/ Anonymkode: a7262...50b
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #21 Skrevet 18. oktober 2021 Ok, for å fortelle det en gang til. Fredag 8/10 signerte jeg garantien hos NAV, ble fortalt at den skulle sendes ut samme dag. Snakka med huseier og han forventet den da i løpet av uka etter. Men da mandagen 3 dager etter jeg var hos NAV har han sendt ut oppsigelse. Så han har ikke ventet på garantien en gang. Han har bare sendt oppsigelse selv om han vet at garantien er der. Mailen kom i dag 18/10. Og i følge den skal jeg ha flyttet innen 7 dager. Anonymkode: 4d870...583
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #22 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Jeg kan ikke kontrollere NAV. Jeg fikk beskjed den 8/10 når jeg signerte at huseier ville ha den i posten så fort som mulig. Den har han tydeligvis ikke fått. Men hvorfor sender han ikke melding eller ringer og sier ifra? Han sender rett til oppsigelse mandagen etter. Jeg signerte fredagen. Anonymkode: 4d870...583 Når Nav sier "i posten så fort som mulig", så er min erfaring at det kan ta laaang tid, dessverre. Ofte blir ting ikke sendt før etter flere purringer, og ofte blir ting som haster sendt med B-post. Så min erfaring er at du alltid, alltid, alltid må sjekke og dobbelsjekke og trippelsjekke at ting faktisk blir gjort, at ting faktisk er sendt. Jeg ba om bekreftelser på de minste ting til slutt, fordi det ble gjort så enormt mye feil. Men, den 8. oktober var en fredag, og med postens nye ordninger så er det likevel helt urimelig av huseier å forvente at denne skulle komme frem på førstkommende mandag. Jeg ville fått saksbehandler hos Nav til å kontakte huseier og forklare at dette ikke er din feil, at det er de som har gjort feilen, at de antok at det var nok bekreftelse den du sendte huseier den 8. og at det dessverre tok for lang tid i deres system å faktisk sende den videre, og at dette ikke bør gå utover deg. Anonymkode: 1fea2...e8f
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #23 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Når Nav sier "i posten så fort som mulig", så er min erfaring at det kan ta laaang tid, dessverre. Ofte blir ting ikke sendt før etter flere purringer, og ofte blir ting som haster sendt med B-post. Så min erfaring er at du alltid, alltid, alltid må sjekke og dobbelsjekke og trippelsjekke at ting faktisk blir gjort, at ting faktisk er sendt. Jeg ba om bekreftelser på de minste ting til slutt, fordi det ble gjort så enormt mye feil. Men, den 8. oktober var en fredag, og med postens nye ordninger så er det likevel helt urimelig av huseier å forvente at denne skulle komme frem på førstkommende mandag. Jeg ville fått saksbehandler hos Nav til å kontakte huseier og forklare at dette ikke er din feil, at det er de som har gjort feilen, at de antok at det var nok bekreftelse den du sendte huseier den 8. og at det dessverre tok for lang tid i deres system å faktisk sende den videre, og at dette ikke bør gå utover deg. Anonymkode: 1fea2...e8f Han jeg har som saksbehandler har vært fantastisk med alt. Han har sendt ut ting samme dag. Jeg har mobil nummer til han sånn at vi kan ha daglig kommunikasjon. Den dagen jeg kom for signering sendte han meg SMS 10min før jeg skulle være der om jeg kom denne dagen. Og det gjorde jeg. Så etter alt han har gjort for meg, så tvilte jeg ikke ett sekund på at han skulle sende den ut til huseier samme dag siden han sa det. Nå som jeg har fått denne mailen har jeg så klart tatt kontakt og vil nok høre fra han i morgen. Jeg har også gitt navn og nummer til han i NAV til huseieren så huseier kan ringe selv og bekrefte. Jeg har gjort absolutt alt jeg kan i denne saken og jeg nekter å flytte for noe jeg faktisk ikke har gjort galt. Anonymkode: 4d870...583
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #24 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Ok, for å fortelle det en gang til. Fredag 8/10 signerte jeg garantien hos NAV, ble fortalt at den skulle sendes ut samme dag. Snakka med huseier og han forventet den da i løpet av uka etter. Men da mandagen 3 dager etter jeg var hos NAV har han sendt ut oppsigelse. Så han har ikke ventet på garantien en gang. Han har bare sendt oppsigelse selv om han vet at garantien er der. Mailen kom i dag 18/10. Og i følge den skal jeg ha flyttet innen 7 dager. Anonymkode: 4d870...583 Huseier kan ikke kaste deg ut, og det vet nok huseier også. En tvangsutkastelse vil dessuten ta tid. Men oppsigelsen fra huseier er ikke rimelig og gyldig, all den tid huseier hadde fått bekreftelse på at garantien var i orden. At Nav ikke fikk sendt den tidligere, det kan ikke du lastes for, og garantien var uansett ok fra den 8. oktober, før huseier sa deg opp usaklig. Få saksbehandler hos Nav til å kontakte huseier i morgen. I mail til huseier i kveld, skriv gjerne også at du gjentatte ganger har forsøkt å få tak i vedkommende, og at du vil ringe på igjen i morgen. Anonymkode: 1fea2...e8f
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #25 Skrevet 18. oktober 2021 Kan nesten høres ut som om huseier bruker dette for å bli kvitt deg. Hva slags forhold til huseier hadde du før dette, har det vært konflikter tidligere, har du betalt husleien når du skal? Anonymkode: 9587e...407
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå