Gå til innhold

Frekt å si?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At de sier at de er mer klassiske betyr ikke at de har mer klasse (da ville de vel heller ha sagt det, og de ville ha vært frekke). 

De mente nok at de liker en annen stil enn dere når det gjelder interiør. 

Så du trenger ikke å være fornærmet for dette.

At du føler et vemod over at de har gjort om på huset, kan jeg skjønne hvis du var knyttet til huset, men du må liksom bare leve med at når det ikke er ditt lengre, så kan de faktisk gjøre hva de vil med det, uansett om det er etter din smak eller ikke.  

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

I din egen lenke kan jeg lese dette:

Du finner kilden om du vil. I din lenke kopierer jeg inn følgende tekst og utelater det som har med musikk å gjøre, det er ikke relevant i saken:

Begrepet klassisk brukes også som kvalitetsstempel på noe som har en bredt anerkjent verdi som varer over lengre tid.

Jeg vet jeg overtenker: Jeg er mest opptatt av at mennesker bruker feil betegnelser.De tror de er klassiske men i realiteten er de mer moderne. 

De kunne jo ha kjøpt huset før vi kjøpte huset, de har jo gjort huset til slik det var da vi kjøpte det. Moderne.

Anonymkode: 26571...987

Eg trur du eigentleg er lei deg fordi dei har øydelagt huset ditt, og irritert fordi dei meinar dei gjer det meir klassisk når dei ikkje forstår meininga med det ordet. (mange tolkar det feil) og eg trur eg hadde tenkt som deg. Men, eg trur ikkje dei meinte å vere frekke, så du treng trenge ikkje å vere fornærma. Og du har selt det, det er opp til dei kva dei gjer med det. Er dette nokon du omgåes slik at du besøker dei av og til? 

Skrevet

Hadde tatt det som et kompliment at noen påpekte at jeg ikke har klassisk stil. Klassisk stil i mine øyne er "bling". Liker i det store og hele ikke ordet "stil", da jeg oppfatter det som en greie man bare går ut og kjøper. Så kjøper man da, gjerne alt på en gang og skjønner ikke et øyeblikk at det man kjøpte, ofte er dårlige kopier av det originale man ikke vil ha, siden det bryter med den såkalte stilen deres.

Et problem at folk moderniserer til krampa tar dem. Det var slikt de drev med på 60 tallet og generasjonen etter la sin ære i å tilbakeføre. Nå er vi mer eller mindre tilbake på 60 tallet igjen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Her var det mye støtte å få. Til og med spørsmål om jeg har aspergers, vel jøss. 

Hva med å være litt hyggelig? Er det umulig?

Jeg synes det er et problem at folk som kjøper gamle hus gjør husene om til moderne innvendig. De vil ha et unikt hus utvendig, men inne skal alle ha det likt. Gråe og hvite vegger. Ser helt jævlig ut.

Og så vil alle ha lampen konglen. Helst skal den henge slik at alle kan se den fra gata. 

Men det er jo ikke ditt problem hva de velger å gjøre med huset de har kjøpt? Og du irriterer deg over lampevalget til andre? Det er svært spesielt. 

Anonymkode: 4a0b1...dea

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men det er jo ikke ditt problem hva de velger å gjøre med huset de har kjøpt? Og du irriterer deg over lampevalget til andre? Det er svært spesielt. 

Å irritere seg over andres lampevalg er vel å dra strikken litt langt. Å stusse over at andre vil fremstå som unike ved å eie en lampe, vise den frem når hele gata har samme lampe er for meg forunderlig. Det er et paradoks å kjøpe et unikt hus bare for å gjøre som alle andre (på innsiden). Du kan selvsagt gå hen og kjøpe konglen du også, bare for å vise andre at du er rik, men selv synes jeg at det er fantasiløst.

Skrevet
prekæs skrev (9 minutter siden):

Hadde tatt det som et kompliment at noen påpekte at jeg ikke har klassisk stil. Klassisk stil i mine øyne er "bling". Liker i det store og hele ikke ordet "stil", da jeg oppfatter det som en greie man bare går ut og kjøper. Så kjøper man da, gjerne alt på en gang og skjønner ikke et øyeblikk at det man kjøpte, ofte er dårlige kopier av det originale man ikke vil ha, siden det bryter med den såkalte stilen deres.

Et problem at folk moderniserer til krampa tar dem. Det var slikt de drev med på 60 tallet og generasjonen etter la sin ære i å tilbakeføre. Nå er vi mer eller mindre tilbake på 60 tallet igjen.

Jo, enig, får heller ta det som et kompliment. Dersom klassisk stil er det samme som svart, grått og hvitt, så får de helle være mer klassiske enn oss. Jeg stusser likevel over begrepet klassisk. Har det med klassisme å gjøre?

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jo, enig, får heller ta det som et kompliment. Dersom klassisk stil er det samme som svart, grått og hvitt, så får de helle være mer klassiske enn oss. Jeg stusser likevel over begrepet klassisk. Har det med klassisme å gjøre?

Vet du virkelig ikke hva som menes med en klassisk stil? Er det altså et fremmed begrep for deg?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Vet du virkelig ikke hva som menes med en klassisk stil? Er det altså et fremmed begrep for deg?

I mine øyne betyr klassisk noe som ikke går ut av mote. Å male en bolig klassisk - mer usikker på betydningen. Kan du forklare? 😊

Skrevet

De tenkte vel tidløst med klassisk? Hvite vegger er jo tidløse, selv om det er kjedelig.

Anonymkode: 370bc...ca4

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

De tenkte vel tidløst med klassisk? Hvite vegger er jo tidløse, selv om det er kjedelig.

Anonymkode: 370bc...ca4

Ja, man har feks fargen "klassisk hvit", men er ikke hvitt en motefarge som kom på 2000 tallet og som er i ferd med å forsvinne? Samme med grått, beige og svart, alt er vel motefarger? Jeg tenker uansett at det viktigste er vel å gjøre om på en bolig til slik man selv kan like, uten å gi det et navn......

Sliter med å forstå hva klassisk stil er når man likevel velger motefarger.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her var det mye støtte å få. Til og med spørsmål om jeg har aspergers, vel jøss. 

Jeg synes det er et problem at folk som kjøper gamle hus gjør husene om til moderne innvendig. De vil ha et unikt hus utvendig, men inne skal alle ha det likt. Gråe og hvite vegger. Ser helt jævlig ut.

Og så vil alle ha lampen konglen. Helst skal den henge slik at alle kan se den fra gata. 

Her er jeg enig med deg. Det er synd når vakre gamle hus gjøres om til noe som om ti år kommer til å rope "2021!"

Anonymkode: 4dc17...284

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Her er jeg enig med deg. Det er synd når vakre gamle hus gjøres om til noe som om ti år kommer til å rope "2021!"

Anonymkode: 4dc17...284

Takk, ja, hele vitsen med gamle hus er vel at de er koseligere enn det som er nå for tida? Dersom jeg hadde ønsket moderne hus, hadde jeg heller kjøpt hus av nyere dato. Billigere er det også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Av alle ting man kan anse som et problem, så problematiserer du andre menneskers smak på interiør?

Mener du seriøst at din subjektive mening skal være en regel for hvordan andre velger å innrede egne hjem? 

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (2 minutter siden):

Av alle ting man kan anse som et problem, så problematiserer du andre menneskers smak på interiør?

Mener du seriøst at din subjektive mening skal være en regel for hvordan andre velger å innrede egne hjem? 

Vis meg hvor jeg har sagt at mine meninger er en regel?

Det jeg sier er at det visstnok har blitt til en regel for dem som kjøper gamle hus å gjøre dem om til minimalistiske hus. Ingen regler uten unntak, selvfølgelig.

Personlig synes jeg at maximalistiske hus fortjener å forbli maximalistisk. Moten nå er å gjøre dem minimalistiske. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Vis meg hvor jeg har sagt at mine meninger er en regel?

Det jeg sier er at det visstnok har blitt til en regel for dem som kjøper gamle hus å gjøre dem om til minimalistiske hus. Ingen regler uten unntak, selvfølgelig.

Personlig synes jeg at maximalistiske hus fortjener å forbli maximalistisk. Moten nå er å gjøre dem minimalistiske. 

Du skriver at du finner det problematisk at folk innreder hus i en annen stil enn hva du liker. 
Det er forskjell på å ha forskjellige meninger og å finne ting problematisk.

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 minutt siden):

Du skriver at du finner det problematisk at folk innreder hus i en annen stil enn hva du liker. 
Det er forskjell på å ha forskjellige meninger og å finne ting problematisk.

Nå siterer du meg feil. Jeg synes det er problematisk at folk kjøper gamle hus for så å gjøre dem moderne. Det handler ikke om hva jeg liker. Jeg liker det meste, i riktig setting. Her kan du se et eksempel: 

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=229661080

Huset ble solgt for kr 11 300 000 i 2015, og så steg det til kr 27 000 000 i 2017 og nok en gang til kr 35 000 000 (dersom de får det da) i 2021. 

Hvilken stil har huset?

Skrevet

Når nokon seier noko er klassisk meinar dei at det er noko som ikkje går av moten og som kan vere slik lenge. Det er alltid bullshit frå nokon som vil selge deg noko. Det som er "klassisk" i dag, er umoderne om eit par år uansett. Dei som skal tene pengar på å selje ting er ikkje tente med at folk har den same sofaen, den same fargen på veggen i år etter år. Medan mange av oss som kjøper vil at dette skal vare lenge og ikkje bli umoderne. Difor er det lurt å kalle noko klassisk sjølv om det sjølvsagt kjem til å bli frykteleg gammaldags og utdatert om nokre år. Så begrepet er oppbrukt og feilbruk over alt. Sjølvsagt finnast det stilar og ting som faktisk kan kallast klassisk. Klassisk musikk for eksempel. Men det vil jo vanlegvis vere gammal musikk, eller musikk som er laga etter malen til den gamle klassiske musikken. Eg er ikkje nok interessert i interiør til å vite kva som er klassisk der, men eg held ein knapp på at det er slikt som mange vil sjå på som "kjedeleg og umoderne" i periodar, til det kjem på moten igjen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nå siterer du meg feil. Jeg synes det er problematisk at folk kjøper gamle hus for så å gjøre dem moderne. Det handler ikke om hva jeg liker. Jeg liker det meste, i riktig setting. Her kan du se et eksempel: 

Huset ble solgt for kr 11 300 000 i 2015, og så steg det til kr 27 000 000 i 2017 og nok en gang til kr 35 000 000 (dersom de får det da) i 2021. 

Hvilken stil har huset?

Hva mener du med at jeg siterer deg feil? Jeg har ikke endret på noen sitatet utover å fremheve det du selv skrev.

Og om ikke det handler om hva du liker, så skulle jeg gjerne ha visst akkurat hva som er et problem med at folk moderniserer eldre hus?

Jeg har heller ikke sett på linken du sendte, men at boliger generelt stiger i verdi har da ingenting med modernisering eller ikke å gjøre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Dette er jo noe helt annet enn du skrev i hovedinnlegget.

Det du skriver her kunne jeg både vært enig i og det kunne startet en større interessant diskusjon.

Anonymkode: e1ac6...87c

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (4 minutter siden):

Hva mener du med at jeg siterer deg feil? Jeg har ikke endret på noen sitatet utover å fremheve det du selv skrev.

Og om ikke det handler om hva du liker, så skulle jeg gjerne ha visst akkurat hva som er et problem med at folk moderniserer eldre hus?

Jeg har heller ikke sett på linken du sendte, men at boliger generelt stiger i verdi har da ingenting med modernisering eller ikke å gjøre.

Å modernisere en bolig ifht trekk, belysning og comfort er en ting. En annen ting er å forsøke å endre et maximalistisk hus til et minimalistisk hus er problematisk, det blir aldri noe bra. 

Du må gjerne vise meg eksempel på hvor hvite vegger og tak er pent i gamle hus, send gjerne bilder. Om du ikke selv ønsker å åpne lenker, så er jeg villig til å gjøre det, så send meg gjerne eksempler. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvilken stil har huset?

Denne linken viser etter min mening et ødelagt hus. Det er i hvert fall langt fra herskapelig, slik megler påstår. Det fremstår som svært moderne, helt flatt og kjedelig og deprimerende i uttrykk, etter min mening.

Et slikt hus fortjener å få tatt vare på det historiske uttrykket, og det kan man fint gjøre og likevel gjøre det funskjonelt og "moderne nok". Det ville, etter min mening, vært langt mer verdt enn den nesten sterilt pregløse grå boblen de nå har gjort det til.

Men det opprinnelige rekkverket og tilhørende stolper i trappen var fine ;)

Anonymkode: e1ac6...87c

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Å modernisere en bolig ifht trekk, belysning og comfort er en ting. En annen ting er å forsøke å endre et maximalistisk hus til et minimalistisk hus er problematisk, det blir aldri noe bra. 

Du må gjerne vise meg eksempel på hvor hvite vegger og tak er pent i gamle hus, send gjerne bilder. Om du ikke selv ønsker å åpne lenker, så er jeg villig til å gjøre det, så send meg gjerne eksempler. 

Selvsagt kan det bli bra! At det ikke blir din smak er en annen sak. 

Skrevet

Spiller det noen rolle om de som kjøpte huset ditt mener at de tilhører en høyere klasse enn du? Hva vil du liksom gjøre med noe sånt, foreta en klassereise og lande over dem igjen? 

Anonymkode: e82ea...d5c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men nøyaktig hva er problemet om det ikke er at du ikke er enig i smaken? Og hva i all verden mener du at min (og din) subjektive oppfatning av hva som er pent er et argument i diskusjonen om «problematisk» modernisering? 
De eneste argumentene jeg leser i dine innlegg er at du ikke synes det er pent, og jeg kan ikke med min beste vilje klare å forstå problemet. Med mindre du blir tvunget til å ha det slik selv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Så klassisk stil i langrenn, er da den gresk-romerske måten å gå på ski på, mener du?

Anonymkode: 555b0...839

😂😂

Anonymkode: b18f6...f28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...