Gå til innhold

Frekt å si?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi  solgte et gammelt og ærverdig hus.

Kjøperne mente at de er mer klassiske enn oss og at de dermed skulle gjøre endel med huset. Jeg har liksom ikke helt glemt det - dersom man googler klassisk, finner man at det handler om klasse. De har altså mer klasse enn oss som er selgere?

Anonymkode: 26571...987

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøyemeg. De mente vel at de har en mer klassisk smak da, kanskje dere er mitt mer moderne i stilen?

Man skal ikke forveksle klassisk og klasse som du gjør her. 

Anonymkode: 4a0b1...dea

Skrevet

Hehe, her tror jeg du bommer totalt altså 

At noen har en mer klassisk stil enn dere betyr da ikke at de har mer klasse enn dere.

Får være måte på hvor langt krenkoramaet skal dras...

Anonymkode: ed5a5...697

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Kjøperne mente at de er mer klassiske enn oss og at de dermed skulle gjøre endel med huset. Jeg har liksom ikke helt glemt det - dersom man googler klassisk, finner man at det handler om klasse. De har altså mer klasse enn oss som er selgere?

Haha, nei. Klassisk og klasse er ikke det samme altså. Hjelpes tid.

Anonymkode: 1715a...9ff

Skrevet

De mente at de ønsket å hente frem mer av husets opprinnelige, klassiske stil. Sikkert i motsetning til et mer moderne uttrykk du, Hi, eller andre tidligere eiere hadde gitt det.

Skulle jeg kjøpt et eldre hus, f.eks. en sveitservilla eller med høyt under takene, stukkatur og opprinnelige lister og tregulv som var dekket, moderne vinduer osv. så ville jeg også jobbet for å få tilbake husets opprinnelige stil, byttet til vinduer i opprinnelig stil, pusset ned gamle tregulv, fått frem gammelt treverk og stukkatur osv. Gjerne brukt tid på å finne en del tidsriktige møbler også, for å få inn noe av husets opprinnelige stemning.

Anonymkode: e1ac6...87c

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

De mente at de ønsket å hente frem mer av husets opprinnelige, klassiske stil. Sikkert i motsetning til et mer moderne uttrykk du, Hi, eller andre tidligere eiere hadde gitt det.

Skulle jeg kjøpt et eldre hus, f.eks. en sveitservilla eller med høyt under takene, stukkatur og opprinnelige lister og tregulv som var dekket, moderne vinduer osv. så ville jeg også jobbet for å få tilbake husets opprinnelige stil, byttet til vinduer i opprinnelig stil, pusset ned gamle tregulv, fått frem gammelt treverk og stukkatur osv. Gjerne brukt tid på å finne en del tidsriktige møbler også, for å få inn noe av husets opprinnelige stemning.

Vi har gjort det du nå nevner, tapetsert i gammel stil, tilbakeført huset. De har nå modernisert huset, kun malte flater etter at de overtok. 

Her kan du lese om klassisk:

Klassisk (latin classicus, «det som tilhørere første klasse», av classis, «klasse») er en betegnelse for noe som tilhører den greske eller romerske antikken eller sprer lys over dette, eller som søker sine forbilder i antikken, særlig den gresk-romerske oldtidens kultur, språk og litteratur.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Vi har gjort det du nå nevner, tapetsert i gammel stil, tilbakeført huset. De har nå modernisert huset, kun malte flater etter at de overtok. 

Klassisk (latin classicus, «det som tilhørere første klasse», av classis, «klasse») er en betegnelse for noe som tilhører den greske eller romerske antikken eller sprer lys over dette, eller som søker sine forbilder i antikken, særlig den gresk-romerske oldtidens kultur, språk og litteratur.

Javel, da velger du å tolke utsagnet slik. Da får du kose deg med fornærmelsen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Javel, da velger du å tolke utsagnet slik. Da får du kose deg med fornærmelsen. 

Jeg tolker ikke, jeg leser fakta.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tolker ikke, jeg leser fakta.

Ok. Da mener de at de har mer klasse enn dere. Det må du nesten bare leve med. 

Skrevet

De mente garantert ikke noe frekt med det! De mente ikke at dere har mindre klasse enn de. Kan jeg aldri tenke meg !

Anonymkode: de694...beb

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Du må legge ved link når tar tekst fra andre - lite klasse i å stjele andres arbeid ;)

Les heller siste avsnitt i denne linken: https://snl.no/klassisk

Men helt seriøst - du overtenker og tar dette for personlig. Du la sikkert mye arbeid i å få det huset så fint som du ville ha det. Nå er huset ikke ditt lenger. Ny eier ønsker nå å sette sitt eget preg på huset som de - subjektivt - mener er bedre (for dem). Det er vel bare akkurat det samme som du gjorde da du overtok det huset, er det ikke?

(Det er nesten så jeg tror du troller. Troll er jo også ganske klassisk i norsk folketro...)

Skrevet

Så klassisk stil i langrenn, er da den gresk-romerske måten å gå på ski på, mener du?

Anonymkode: 555b0...839

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

De mente garantert ikke noe frekt med det! De mente ikke at dere har mindre klasse enn de. Kan jeg aldri tenke meg !

Enig med deg. Jeg tror helst at de selv tror de er klassiske og ikke vet hva ordet betyr. Dem har prøvd å kjøpe vår eiendom i 7 år. Var bare trist å se at de ødela det som faktisk er klassisk (og klasse) fordi de ønsker å gjøre som alle andre: 

Male alt i den fargen som er på mote der og da. Jeg mener at det er et feilgrep. De mener at det er klassisk.

De betalte godt for huset. Dem om det.

Skrevet

Enig med deg. Jeg tror helst at de selv tror de er klassiske og ikke vet hva ordet betyr. Dem har prøvd å kjøpe vår eiendom i 7 år. Var bare trist å se at de ødela det som faktisk er klassisk (og klasse) fordi de ønsker å gjøre som alle andre: 

Male alt i den fargen som er på mote der og da. Jeg mener at det er et feilgrep. De mener at det er klassisk.

De betalte godt for huset. Dem om det.

Du virker egentlig ganske rar. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du må legge ved link når tar tekst fra andre - lite klasse i å stjele andres arbeid ;)

Les heller siste avsnitt i denne linken: https://snl.no/klassisk

Men helt seriøst - du overtenker og tar dette for personlig. Du la sikkert mye arbeid i å få det huset så fint som du ville ha det. Nå er huset ikke ditt lenger. Ny eier ønsker nå å sette sitt eget preg på huset som de - subjektivt - mener er bedre (for dem). Det er vel bare akkurat det samme som du gjorde da du overtok det huset, er det ikke?

(Det er nesten så jeg tror du troller. Troll er jo også ganske klassisk i norsk folketro...)

I din egen lenke kan jeg lese dette:

Du finner kilden om du vil. I din lenke kopierer jeg inn følgende tekst og utelater det som har med musikk å gjøre, det er ikke relevant i saken:

Begrepet klassisk brukes også som kvalitetsstempel på noe som har en bredt anerkjent verdi som varer over lengre tid.

Jeg vet jeg overtenker: Jeg er mest opptatt av at mennesker bruker feil betegnelser.De tror de er klassiske men i realiteten er de mer moderne. 

De kunne jo ha kjøpt huset før vi kjøpte huset, de har jo gjort huset til slik det var da vi kjøpte det. Moderne.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du finner kilden om du vil. I din lenke kopierer jeg inn følgende tekst og utelater det som har med musikk å gjøre, det er ikke relevant i saken:

Begrepet klassisk brukes også som kvalitetsstempel på noe som har en bredt anerkjent verdi som varer over lengre tid.

Jeg vet jeg overtenker: Jeg er mest opptatt av at mennesker bruker feil betegnelser.De tror de er klassiske men i realiteten er de mer moderne. 

De kunne jo ha kjøpt huset før vi kjøpte huset, de har jo gjort huset til slik det var da vi kjøpte det. Moderne.

Dette må være tull

Anonymkode: 1715a...9ff

Skrevet

Jøss.

Det spiller i grunnen lite hva som er definisjonen, slik folk flest bruker begrepet klassisk i dag handler ikke om klasse, men stil.

Hvorfor henger du deg opp i dette? Det er ikke ditt hus lenger, nye eiere kan gjøre hva de vil. Du sier også at de har prøvd å kjøpe huset i 7 år, nå har de kjøpt det og det virker som et stort problem for deg. Hvorfor solgte du da?

Anonymkode: 120e2...43a

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Har det noe for deg å si om de nye eierne av huset du solgte kanskje har en annen definisjon av klassisk enn hva du selv har, eller til og med om de har misforstått det?

Hvis det plager deg så mye så kanskje du skulle si det til dem... (NEI! ikke gjør det!)

Lurer på hva som egentlig plager deg mest, dette uttrykket de brukte og at dere ikke er enige i betydningen, eller det at du føler de ødelegger ditt gamle hus, som du helt frivillig solgte og derfor ikke har noe med å gjøre lenger?

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Male alt i den fargen som er på mote der og da. 

La meg gjette: de har malt i fargen «dempet sort»? 😂

Anonymkode: 66d04...bfb

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hårsår much? 😂 

Så hva om de mente dere hadde dårlig stil da? Dere solgte et hus. Jeg tror du får et mye enklere liv om du ikke henger deg opp i alt folk sier. Folk er kritiske på visninger. Om de hadde kommentert utseendet ditt eller klesstilen din så kunne du kanskje kjent på det i noen minutter. Men et hus? Nei.

Anonymkode: 17073...587

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Den klassiske og moderne interiørstilen er preget av enkle og klassiske møbler med en touch av glam, vintage eller herskapelige detaljer. Materialer som går igjen i denne klassiske stilen er naturmaterialer som ull, bomull, tre og lin.

Anonymkode: a3c36...453

Skrevet

Takk for god underholdning en mandags morgen! Nå lo jeg godt 😊😊😊

Skrevet

Her var det mye støtte å få. Til og med spørsmål om jeg har aspergers, vel jøss. 

Hva med å være litt hyggelig? Er det umulig?

Jeg synes det er et problem at folk som kjøper gamle hus gjør husene om til moderne innvendig. De vil ha et unikt hus utvendig, men inne skal alle ha det likt. Gråe og hvite vegger. Ser helt jævlig ut.

Og så vil alle ha lampen konglen. Helst skal den henge slik at alle kan se den fra gata. 

Skrevet

Her var det mye støtte å få. Til og med spørsmål om jeg har aspergers, vel jøss. 

Jeg synes det er et problem at folk som kjøper gamle hus gjør husene om til moderne innvendig. De vil ha et unikt hus utvendig, men inne skal alle ha det likt. Gråe og hvite vegger. Ser helt jævlig ut.

Og så vil alle ha lampen konglen. Helst skal den henge slik at alle kan se den fra gata. 

Det må da virkelig være opp til den som kjøper boligen å gjøre den slik de selv ønsker. Med mindre den står på listen over verneverdige boliger . Og hvilke lamper folk vil ha?? Seriøst? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hva er galt med det? Greit nok at du synes det er kjipt at noen gjør om på det du likte, men da likte de bare ikke det samme som deg. Om alle skal la gamle hus beholde stilen de opprinnelig hadde, så hadde de omkommet av kulde om vinteren 

Anonymkode: a3c36...453

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...