Gå til innhold

Har noen her erfaring med blodpropp?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Jeg skal ringe fastlegen i morgen. Bekymrer meg bare for det praktiske om jeg blir innlagt.

Anonymkode: 551ec...e65

Du må ringe NÅ uansett hva legevakten sa sist. Om de fremdles nekter, ringer du 113. Du kan dø av det! 

Anonymkode: bb744...61b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Merkelig ting å si på legevakten, man trenger absolutt ikke endre farge for at det skal være blodpropp.

Man trenger heller ikke bli lagt inn, noen ganger holder det med medisiner for å løse opp.

Noen ganger blir man ikke tatt på alvor før det er for sent. En slektning måtte amputere benet. Ble avvist flere ganger, legen kalte det "canserangst" siden personen hadde hatt kreft tidligere og trodde ikke på at benet var så vondt. Endte med koldbrann og benet måtte amputeres.

Anonymkode: b3b03...208

Legevakten sa også  at om det var bloddpropp skulle jeg ha stikking i brystet og pustevansker.

Anonymkode: 551ec...e65

Skrevet

Jeg hadde blodpropp tidligere i år. Massiv en. Den stammet fra hoften og havnet i lungen. Jeg hadde ingen tegn på at jeg hadde blodpropp før det ble akutt og jeg knapt fikk puste.

På telefon var de veldig avvisende, jeg var sikkert bare forkjølet eller hadde covid. Mannen kjørte meg inn og de var sure og avvisende fordi jeg hadde ikke noen «riktige» symptomer på noe alvorlig. Etter en undersøkelse viser det seg at legen ikke tørr å ta ansvar for å si at det ikke er noe da han nå skjønner at pusteproblemene og smertene er reelle. Jeg blir sendt til sykehuset i bilen vår da ambulanse er 20 min. unna. 
På sykehuset tar de meg heller ikke seriøst da jeg har smerter på «feil» plass, og får beskjed om å «ta meg sammen», «så vondt er det ikke» og «pust skikkelig så er det ikke vondt». 
Jeg får et illebefinnende på sykehuset og de skjønner at jeg ikke later som og får meg i CT. Jeg kommer knapt ut av CT før alarmen går hos legene og det blir fortgang i sakene og behandling startet.  På grunn av blodproppen fikk jeg også infarkt.

For meg så kom blodproppen i lungen helt akutt, jeg fikk knapt puste og var ute av stand til å klare meg selv og hadde jeg vært alene hadde jeg død den dagen. Dett hadde jeg også vært om jeg ikke kom til sykehuset i tide. Jeg hadde heller ikke standar symptomer, men noen av de sjeldne symptomene.

Jeg ble liggende på sykehuset i tre dager, men har vært inne i snitt en gang i måneden etter det og ble behandlet med blodfortynnende medisiner i 9 måneder. Jeg er en av de uheldige til å få ettervirkninger, jeg er svært redusert i lungekapasitet og «kondis» og de undersøker nå om jeg har permanente skader på lungene. 

Mistenker du blodpropp ville jeg virkelig ikke nølt med å kommet meg på sykehus, uavhengig av hva legevakt sier eller mulighet for innleggelse. Proppen kan løsne når som helst og den kan havne i lunge, hjerte eller hjerne. Alle tre steder er dødelige om du ikke får hjelp i tide, så jeg hadde virkelig ikke turt å vente var jeg deg. 

Anonymkode: aff50...1bd

Skrevet

Hadde blodpropp i låret og lysken. Ble innlagt med en gang. Da hadde jeg en fot som var blitt lilla og dobbel så stor (ikke synlig på utsiden) . Lå på sykehuset i 2 dager til hevelsen var gått ned. Måtte gå med strømper og gå på blodfortynnende i 6 mnd. Måtte å innom fastlegen to ganger i uken for å ta blodprøve i 2 mnd. 

Anonymkode: 99c23...399

Skrevet

Går du på p-piller? Veldig forhøyet risiko for blodpropp. 

Anonymkode: e26fe...88f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...