Gå til innhold

Hvordan var din datter med adhd som liten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke symptomer så dere?

Anonymkode: c2bdc...e79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min har en høytfungerende autisme i tillegg, så mulig hun avviker litt fra de vanligste adhd symptomene. Det vi merket oss mest var: innsovningsvansker/søvnvansker, at hun ikke hadde interesse/tålmodighet til aktiviteter som puslespill, perle, spille spill. Hun strevde med å vente, stå i kø, turtaking og lek i grupper med flere av gangen. Hun var veldig tvertimot, måtte alltid prøve å gjøre ting på den vanskeligste måten, gå der det var glattest/brattest osv. Det var mye armer og bein, hun mistet, veltet, sølte mye. 

Anonymkode: 94370...f03

Skrevet

Fullstendig turbo. Jeg har tre andre barn, men hun var mer krevende enn de tre tilsammen. Plukket på alt, klatret på alt, fikk ikke med seg noen beskjeder, sov dårlig, hadde raserianfall av en annen verden, reagerte voldsomt på støy og mye folk ... ja, mye mer også sikkert, men jeg husker ikke helt når ting begynte og så endret seg igjen. Hun er 12 år nå og har fortsatt en del utfordringer, men er heldigvis velsignet med høy IQ slik at hun klarer seg godt faglig selv om bare får med seg en brøkdel av det lærerne sier.

Anonymkode: ff10b...a88

Skrevet

Hvor liten da? Som baby: sov hele tiden, men årvåken når hun først var våken, superivrig, svært liten matlyst (ville få leg seg alt som skjedde, ikke tid til mat). Sent utviklet motorisk og kognitivt. Kunne ikke krabbe, gikk veldig sent.

som toddler: ekstremt sosial, aldri redd for fremmede, sørget for å alltid være midtpunkt, ville ha absolutt all oppmerksomhet hele tiden, super blid og glad, men ekstreme sinneutbrudd innimellom, utrøstelig når hun ble lei seg. Fremdeles sen i utviklingen både kognitivt og sosialt, svært klossete. Stort søvnbehov, vansker med å regulere seg selv og egne følelser. Lærevansker. Motto: «mitt er ditt, ditt er alle sitt, men mest mitt».

som barn: store lærevansker, dysleksi, dyskalkuli, dyspraksi, klossethet. Svært umoden for alderen. Fremdeles opptatt av å være midtpunkt, forlanger oppmerksomhet. Sosialt smart, men likevel samhandlingsvansker. Fremdeles vansker med selvregulering. Masse energi, men fremdeles stort søvnbehov. Enorme svingninger i følelsesregisteret. Evner fremdeles ikke å utsette egne behov. Fremdeles umoden for alderen.

fikk diagnosen da hun var 6 år, medisinert da hun ble åtte. 11 år i dag og fungerer utmerket så lenge hun bruker medisiner. Litt utfordringer med å finne riktig nedsiden og styrke, og må følges opp tett. Medisinen for dårlig matlyst, men hun er forholdsvis velfungerende ellers, så da får vi heller jobbe med matlysten og tilpasse oss hennes appetitt og mage😃

Anonymkode: 2d113...305

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...