Gå til innhold

Datteren min blir stadig vekk sendt hjem fra jobb. Er det lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Er dessverre mange arbeidsgivere som føler at de kan gjøre som de vil med de unge som jobber. 

F eks gikk min fra å jobbe fast 2 dager i uken til å jobbe ved behov. Har jobbet 1- 2 dager pr måned siden August. Men det verste er at sjefen sier at han ville jobbe som tilkalling. Det sier han til de andre ansatte. Men det stemmer ikke. Han sa: pga nedbemanning kan du kun få jobbe ved behov. Er det greit? 

Min stille og sjenerte 18 årige gutt mente at han kunne ikke annet enn å si ja. Så han ville ikke kun jobbe som tilkalling , men mente at han ikke kunne si imot sjefen 

Anonymkode: 59b68...10a

Og det er jo det som er så synd, at de ikke tør stå opp for seg selv. De får ny sjef snart så hun tenkte å ta det opp med vedkommende da 

Anonymkode: 3af95...2d6

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Og det er jo det som er så synd, at de ikke tør stå opp for seg selv. De får ny sjef snart så hun tenkte å ta det opp med vedkommende da 

Jeg skjønner de jo litt. Jeg var ikke så tøff i den alderen heller, men har lært at man må være tøff 

Anonymkode: 59b68...10a

Skrevet

Jeg synes det er fint du vil støtte og hjelpe henne, og skjønner godt at hun ikke klarer stå der som ung tenåring, ny i jobben og kreve. Hun vil gjerne jobbe og tjene penger, og ikke minst ha en god attest herfra og ta med seg videre.

Det er en balansegang det der altså, vi må lære ungdommene våre om arbeidslivet, men de må også stå i noen stormer selv.

Jeg er butikksjef og har alltid unge studenter i staben min, og har sett litt av hvert fra foreldre ;) Noen er helt på jordet i kravene sine for poden, men de fleste er helt okei og vil bare hjelpe dem.

Men det er veldig synd at arbeidsgivere utnytter de unge, det må vi ha en slutt på! Hadde en ung jente på 20 år senest i fjor som kom til vår by for å gå på skole og fikk jobb hos meg. Søt jente med høy arbeidsmoral, hadde jobbet et sted på hjemstedet før hun kom hit. Så ble hun syk og måtte bli hjemme en vakt. Da hun kom tilbake neste vakt og fikk beskjed av meg om å skrive egenmelding så hun fikk betalt for vakta hun var syk ble hun helt sjokkert. Hun hadde jobbet i 3 år, og aldri noen gang hørt om egenmelding og at man har krav på lønn for planlagte vakter man blir syk fra.

Anonymkode: cec05...b99

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg synes det er fint du vil støtte og hjelpe henne, og skjønner godt at hun ikke klarer stå der som ung tenåring, ny i jobben og kreve. Hun vil gjerne jobbe og tjene penger, og ikke minst ha en god attest herfra og ta med seg videre.

Det er en balansegang det der altså, vi må lære ungdommene våre om arbeidslivet, men de må også stå i noen stormer selv.

Jeg er butikksjef og har alltid unge studenter i staben min, og har sett litt av hvert fra foreldre ;) Noen er helt på jordet i kravene sine for poden, men de fleste er helt okei og vil bare hjelpe dem.

Men det er veldig synd at arbeidsgivere utnytter de unge, det må vi ha en slutt på! Hadde en ung jente på 20 år senest i fjor som kom til vår by for å gå på skole og fikk jobb hos meg. Søt jente med høy arbeidsmoral, hadde jobbet et sted på hjemstedet før hun kom hit. Så ble hun syk og måtte bli hjemme en vakt. Da hun kom tilbake neste vakt og fikk beskjed av meg om å skrive egenmelding så hun fikk betalt for vakta hun var syk ble hun helt sjokkert. Hun hadde jobbet i 3 år, og aldri noen gang hørt om egenmelding og at man har krav på lønn for planlagte vakter man blir syk fra.

Helt enig i at det er en balanse, ikke alt vi voksne bør legge oss opp i. Jeg har jobbet med lønn i mange år og mottatt noen rare henvendelser i løpet av min tid. 

Men når det er brudd på lovpålagte plikter, da trenger de veiledning. For å lære, må de ha noen å lære av. Sørg for at alt er skriftlig og hjelpe de med å utforme henvendelsene til leder. De må selvfølgelig være med i hele prosessen, men en trygg person som har litt erfaring her er veldig viktig. I hvert fall i møte med uprofesjonelle ledere. 

Anonymkode: 7f957...9e0

Skrevet

Da jeg jobbet på et stor kundesenter med mange ungdom, så ble følgende praktisert: Vi salgsledere spurte alle som en gruppe om det var noen som ønsket å gå hjem, hvis det var noen som frivillig gikk hjem så fikk de ikke lønn. Vi sendte aldri noen hjem hvis det ikke var noen frivillige, for da måtte de ha full lønn for de timene.

Anonymkode: 8fbb3...fa5

Skrevet

Takk for gode svar :) Det er kjempesynd dersom det er tilfelle at de utnytter unge arbeidstakere fordi de ikke tør å si fra. Hun er ganske konfliktsky fra før og ønsker ikke å komme på kant med noen. Hun liker jobben og har jo lyst å være der og gjøre en god innsats.

Jeg er absolutt ingen "krevende" forelder og har ingen ambisjoner om å renne ned dørene og kjefte på ledelsen. Men dette er jo som sagt, brudd på arbeidsmiljøloven. Det er noen småting hun har hengt seg opp i som jeg som ansatt i 25 år tenker er en ikke-sak, også er det de viktige tingene som at hun nå for fjerde gang må dra hjem fra jobb uten å få betalt for det. Det er mye annet småplukk som skurrer, som jeg ikke ville funnet meg i, men som hun bare irriterer seg over. 

Nå håper jeg at det blir bedre med ny sjef i hennes restaurant. Regionsjefen (eller hva de tittulerer seg med i denne bransjen) hadde vært innom der i helga og snakket med han som var skiftleder den dagen. Han hadde visstnok fått en reprimande foran de andre ansatte med beskjed om at hvis han ikke skjerpa seg nå fikk han sparken. Sikkert en legitim årsak til at de ikke ønsker å ha han der, men det er uprofft å ta det med vedkommende mens han står i kassa og det er ansatte og kunder der. Så noe rusk er det jo som ikke imponerer... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Egentlig er det ikke lov, man skal ha betalt for vakten man er satt opp på.

Men mener man i noen bransjer kan ha unntak fra regelverket og ha "bakvakter" som bare jobber ved behov. Dette må du sjekke opp.

Men da ringes de vel opp hvis de trengs, ikke motsatt. Og den ansatte skal også ha kompensasjon for å være bakvakt. 

Anonymkode: c43fc...edb

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Derfor har man fagforeninger! 💪🏼

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Derfor har man fagforeninger! 💪🏼

Ja, jeg må undersøke om det er noe de kan være med i når de er under 18 år

Skrevet
On 10/17/2021 at 5:14 PM, Anonym bruker said:

Hun jobber på McDonalds og har til nå opplevd å 4 ganger bli sendt hjem fordi det er for lite kunder. De får beskjed om at når det er så dårlig pågang har de ikke råd til å ha alle på jobb. Men det er da vitterlig ikke ok? Eller? 

Hun taper jo veldig mye penger på dette 

helt greit,men da skal hun også ha pengene for hele dagen

Anonymkode: c7b2a...e01

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tror ikke det er noe problem 

Sønnen min organiserte seg da han ble lærling, og da hadde han ikke fylt 18 enda.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tror ikke det er noe problem 

Sønnen min organiserte seg da han ble lærling, og da hadde han ikke fylt 18 enda.

Oki, takk :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Selvfølgelig kan hun organiserer seg selvom hun er under 18!

Anonymkode: 22acb...e39

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig kan hun organiserer seg selvom hun er under 18!

Anonymkode: 22acb...e39

Det er jo supert om hun kan det :) Tar det ikke som noe selvfølgelighet før jeg har spurt noen ☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...