Gå til innhold

Er dette et tegn på demens?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigermor er over 80, veldig sprek, bor alene og har god helse, men jeg kjenner at jeg bekymrer meg over noen ting. Jeg lurer vel egentlig på om det som bekymrer meg er "normal aldring" eller om hun begynner å bli dement.

-Evnen til å ta til seg informasjon og lære noe nytt fungerer dårligere og dårligere. Hun fikk ny mobil i sommer, og der har det vært mye plunder. Det er bare 3-4 pr siden sist hun kjøpte ny, og da ordnet hun det meste selv. Nå måtte vi hjelpe henne med alt fra innlogginger til back up. 

- Hun har blitt veldig påståelig. Selv om hun beviselig har feil, så er det noen andres skyld at hun tok feil. For eksempel er det internetts skyld at hun skriver melding til feil person.

- Hun sliter med å kjenne igjen folk på bilder. Dette er vel det som bekymrer meg mest. Vi har en snapgruppe for familien, og der stiller hun nå rett som det er spørsmålet "hvem er dette?", når det helt tydelig er bilde av et barnebarn, svigerbarn eller andre hun kjenner godt, men kanskje i profil el. Hun er også veldig stri på at en snap hun har sett er av Per selv om vi andre sier at det var av Pål.

- Hun har glemt ferdigheter hun har. Hun ringte meg her en dag fordi hun ikke fikk til å strikke vridd vrang. Hun har strikket siden hun var jente. 

Hun vil ikke høre noe snakk om å dra til legen, eller høre på at vi er bekymret for henne. Bør vi være det?

Anonymkode: 3c998...ee9

Skrevet

Ja, jeg vil vel si at det er det, dessverre. Ta kontakt med fastlegen hennes og meld din bekymring. Stort mer er det ikke å gjøre i starten. ❤️

Skrevet
Optatium skrev (37 minutter siden):

Ja, jeg vil vel si at det er det, dessverre. Ta kontakt med fastlegen hennes og meld din bekymring. Stort mer er det ikke å gjøre i starten. ❤️

Støtter denne ❤️

Anonymkode: 5c8ed...ef3

Skrevet

Det kan jo hende, men det kan jo like gjerne være bare aldringen. Å ikke kjenne igjen på bilde kan være synet som endres og noe så enkelt som brillene som må skiftes. Å forvente at en person på 80 er helt up to date på alt digitalt er å forvente mye. 

Anonymkode: 08f05...489

Skrevet

Herregud da. Å bli litt gammel og glemsk og ha dårlig syn er noe HELT annet enn å være dement, som betyr at hjernen blir ødelagt og at man til slutt dør.

Anonymkode: 637bb...3d2

Skrevet

Støtter den å ta kontakt med fastlegen, det er så viktig å avklare hvis det er demens, for den det gjelder blir det mye frustrasjoner verden plutselig ikke gir helt mening. 

Ble forklart engang at skillet mellom normal og urovekkende glemsel er om du husker det når noen minner deg på det. Ett banalt eksempel. Hvis du inviterer på middag og avtaler å hente dagen etter, men når du møter opp har vedkommende glemt invitasjonen. Det i seg selv trenger ikke være urovekkende, men hvis vedkommende ikke kan erindre at hun/han ble invitert når du nevner det, da skal man være obs. 

Anonymkode: 9b196...9c0

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Det kan jo hende, men det kan jo like gjerne være bare aldringen. Å ikke kjenne igjen på bilde kan være synet som endres og noe så enkelt som brillene som må skiftes. Å forvente at en person på 80 er helt up to date på alt digitalt er å forvente mye. 

Noe av det kan selvfølgelig skyldes synet, men å glemme hvordan hun strikker når hun har gjort dette siden tidenes morgen, det ville jeg absolutt nevnt for fastlegen. 

Anonymkode: 9b196...9c0

Skrevet

Jeg tror ikke det er synet, dessverre. Hun er operert for grå stær og har relativt nye briller. Vi får tipse fastlegen. Hun er jo innom der en sjelden gang. 

HI

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Svigermor er over 80, veldig sprek, bor alene og har god helse, men jeg kjenner at jeg bekymrer meg over noen ting. Jeg lurer vel egentlig på om det som bekymrer meg er "normal aldring" eller om hun begynner å bli dement.

-Evnen til å ta til seg informasjon og lære noe nytt fungerer dårligere og dårligere. Hun fikk ny mobil i sommer, og der har det vært mye plunder. Det er bare 3-4 pr siden sist hun kjøpte ny, og da ordnet hun det meste selv. Nå måtte vi hjelpe henne med alt fra innlogginger til back up. 

- Hun har blitt veldig påståelig. Selv om hun beviselig har feil, så er det noen andres skyld at hun tok feil. For eksempel er det internetts skyld at hun skriver melding til feil person.

- Hun sliter med å kjenne igjen folk på bilder. Dette er vel det som bekymrer meg mest. Vi har en snapgruppe for familien, og der stiller hun nå rett som det er spørsmålet "hvem er dette?", når det helt tydelig er bilde av et barnebarn, svigerbarn eller andre hun kjenner godt, men kanskje i profil el. Hun er også veldig stri på at en snap hun har sett er av Per selv om vi andre sier at det var av Pål.

- Hun har glemt ferdigheter hun har. Hun ringte meg her en dag fordi hun ikke fikk til å strikke vridd vrang. Hun har strikket siden hun var jente. 

Hun vil ikke høre noe snakk om å dra til legen, eller høre på at vi er bekymret for henne. Bør vi være det?

Mobil- og nettferdighetene hadde jeg ikke bekymret meg for, men dette med å glemme tidligere lærte ferdigheter og manglende ansiktsgjenkjenningsevne hadde bekymret meg. Men det kan være synet. 

Endret av Merdee
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke det er synet, dessverre. Hun er operert for grå stær og har relativt nye briller. Vi får tipse fastlegen. Hun er jo innom der en sjelden gang. 

HI

Jeg ville kanskje ikke sett det som beroligende da når hun er operert og har "ganske" nye briller. Synet kan endres fort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...