Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #26 Skrevet 17. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ikke verst. Jeg skal prate med læreren om det. Takk Anonymkode: 97bfc...a76 Bare glad for å kunne hjelpe. Jeg har vært gjennom det samme, og etter jeg fann denne, gikk det faktisk greit. Selvfølgelig må de dusje når det er svømming, men hos oss er det enklere å dusje privat der, enn i garderoben på skolen. Anonymkode: dfc9a...5f2
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #27 Skrevet 17. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Bare glad for å kunne hjelpe. Jeg har vært gjennom det samme, og etter jeg fann denne, gikk det faktisk greit. Selvfølgelig må de dusje når det er svømming, men hos oss er det enklere å dusje privat der, enn i garderoben på skolen. Anonymkode: dfc9a...5f2 Så bra at det kan ordne seg Anonymkode: 97bfc...a76
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #28 Skrevet 17. oktober 2021 Må si jeg synes det er spesielt hvis store barn kan velge å ikke dusje etter gym hvis det ikke ligger særlige grunner bak. Anonymkode: 1f400...170
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #29 Skrevet 17. oktober 2021 Min sønn har aldri dusjet med de andre. Har slitt med skolevegring over lang tid og var også borte et helt skoleår på grunn av det. Nå har han begynt på ungdomsskolen og alt går bedre, men dette med dusjing er fortsatt et problem. Jeg snakket med læreren og hun sa at de alltid la gym til slutten av dagen, slik at de som vil kan gå hjem for å dusje. Det gjelder for alle. Heia skolen!!! Anonymkode: 95ec0...329
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 17. oktober 2021 #30 Skrevet 17. oktober 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Min sønn har aldri dusjet med de andre. Har slitt med skolevegring over lang tid og var også borte et helt skoleår på grunn av det. Nå har han begynt på ungdomsskolen og alt går bedre, men dette med dusjing er fortsatt et problem. Jeg snakket med læreren og hun sa at de alltid la gym til slutten av dagen, slik at de som vil kan gå hjem for å dusje. Det gjelder for alle. Heia skolen!!! Anonymkode: 95ec0...329 Har dere en liten skole? Her hadde det vært ganske umulig å få til det da de er minst 5 klasser på hvert trinn og kun 2 haller.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #31 Skrevet 17. oktober 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Må si jeg synes det er spesielt hvis store barn kan velge å ikke dusje etter gym hvis det ikke ligger særlige grunner bak. Anonymkode: 1f400...170 Det er jo alltid en grunn! Og uansett grunn, så er den tydeligvis viktig for barnet, og skal ta respekteres. Det er snakk om barnets kropp, og å tvinge et barn til å kle seg naken foran andre, syns jeg faktisk er et overgrep. Ville du f.eks likt å bli tvunget til å kle deg naken foran mennesker du ikke stoler på? Anonymkode: dfc9a...5f2
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #32 Skrevet 17. oktober 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Sammen med de andre i klassen. Skal jeg bare tvinge han? Er det sånn alle barn er i starten? Gi beskjed til lærer? Anonymkode: 97bfc...a76 Skolen har ikke lov til å tvinge noen til å ta felles dusj. Selv om det nok er det beste lukt messing etter hvert som dem svetter mer. Anonymkode: 47333...41d
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #33 Skrevet 17. oktober 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Min sønn har aldri dusjet med de andre. Har slitt med skolevegring over lang tid og var også borte et helt skoleår på grunn av det. Nå har han begynt på ungdomsskolen og alt går bedre, men dette med dusjing er fortsatt et problem. Jeg snakket med læreren og hun sa at de alltid la gym til slutten av dagen, slik at de som vil kan gå hjem for å dusje. Det gjelder for alle. Heia skolen!!! Anonymkode: 95ec0...329 Smart!! Anonymkode: 27534...5c5
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #34 Skrevet 17. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Må si jeg synes det er spesielt hvis store barn kan velge å ikke dusje etter gym hvis det ikke ligger særlige grunner bak. Anonymkode: 1f400...170 Han vil dusje ! Men ikke sammen med de andre! Anonymkode: 97bfc...a76
Iiiiik Skrevet 17. oktober 2021 #35 Skrevet 17. oktober 2021 Det er opplæringsplikt i Norge, men veldig lite annet som samfunnet kan tvinge gjennom. Derfor har jo også fornuftige regler som at ingen skal sykle til skolen uten sykkelprøve i slutten av 4. klasse, og at alle skal dusje etter gym forsvunnet mange steder. Reglene holder helt til noen protesterer. Statsforvalteren (Fylkesmannen) har vurdert klager rundt det med dusj i flere regioner, hver gang er konklusjonen at skolen ikke kan tvinge gjennom en regel. I mine øyne er det både fint og veldig problematisk. For en liten kropp som vil få store problemer med å gjennomføre skolegang fordi han/hun tvinges til å dusje med de andre er det en fordel å få et unntak. For fellesskapet og for lærers myndighet er det et stort problem. De andre må tåle at det stinker i klasserommet, og elevene lærer at det egentlig ikke er læreren som bestemmer. Å lage atskilte dusjløsninger for dem som trenger det er jo et så stort løft økonomisk at det ikke er realistisk.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #36 Skrevet 17. oktober 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (6 timer siden): Vel… her SKAL alle elever dusje etter gymmen og slik har det vært siden 2 klasse. Med mindre det finnes særlige grunner til ikke å dusje selvsagt. Jeg tror det er lurt å begynne med krav om dusjing tidlig slik at de blir vant til det. Jeg hadde tatt en prat med lærer og forklart situasjonen . At gutten nekter. Likevel hadde jeg sagt til gutten at det forventes at han også dusjer dersom det er sagt at de skal dusje . Er det oppfordret til dusjing eller er det frivillig ? Hvorfor det egentlig? Kan han ikke bare dusje hjemme istedenfor? Jobb heller litt med å finne ut av grunnen til at han ikke vil dusje sammen med de andre. Er det andre barn som kommenterer eller erter? Personlig skjønner jeg han godt, kan ikke fordra fellesdusj jeg heller. Anonymkode: c563e...29f
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #37 Skrevet 17. oktober 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Sammen med de andre i klassen. Skal jeg bare tvinge han? Er det sånn alle barn er i starten? Gi beskjed til lærer? Anonymkode: 97bfc...a76 Har en 4.klassing selv. Løste seg veldig fint her. Spurte lærer om jenta vår kunne gå i dusjen sammen med en venninne noen minutter tidligere enn de andre. Funker supert! Jenta vår kommer til alle gymtimer nå. Så snakk med lærer. Anonymkode: 4526c...148
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #38 Skrevet 17. oktober 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): De har ikke startet med dusjing. Men han gruer seg. Han sliter med mistrives på skolen. Lite venner osv. Han skal utredes på bup. Alle skal dusje. Men min gutt ønsker eget rom å dusje i. Men jeg tror ikke det er mulig. Anonymkode: 97bfc...a76 Snakk med lærer. Snakk med rektor. Snakk med helsesykepleier. Ikke vent. Finn en løsning. Her ble som jeg nevnte over, gå 10 min før sammen med venninnen. Enkel og effektiv løsning. Anonymkode: 4526c...148
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #39 Skrevet 17. oktober 2021 Dere som hevder at de som ikke dusjer vil stinke resten av dagen - vet dere at det vil skje? Fersk svette stinker vel ikke og om man skifter til rent tøy og ev tar på deo så skal der vel noe til å rekke å stinke? Anonymkode: a7f72...771
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 17. oktober 2021 #40 Skrevet 17. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Dere som hevder at de som ikke dusjer vil stinke resten av dagen - vet dere at det vil skje? Fersk svette stinker vel ikke og om man skifter til rent tøy og ev tar på deo så skal der vel noe til å rekke å stinke? Anonymkode: a7f72...771 Det er helt sikkert ikke noe stort problem med lukt når man er 10 , men det blir problematisk i puberteten .
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #41 Skrevet 17. oktober 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden): Det er helt sikkert ikke noe stort problem med lukt når man er 10 , men det blir problematisk i puberteten . I løpet av en skoledag, altså? Om man er ren i utgangspunktet? Jeg spør fordi jeg lurer. Mannen min trener stort sett hver dag og noen ganger gjør han andre ting før han dusjer og han lukter aldri svette til tross for kanskje 3-4 t mellom trening og dusj - og han svetter MYE! Men han sitter ikke stille i et varmt rom da, det kan jo være en forskjell. Anonymkode: a7f72...771
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #42 Skrevet 17. oktober 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (3 timer siden): Har dere en liten skole? Her hadde det vært ganske umulig å få til det da de er minst 5 klasser på hvert trinn og kun 2 haller. Det er 4 klasser på hvert trinn, såvidt jeg vet. Vet ikke hvordan de får det til. Anonymkode: 95ec0...329
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 17. oktober 2021 #43 Skrevet 17. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er 4 klasser på hvert trinn, såvidt jeg vet. Vet ikke hvordan de får det til. Anonymkode: 95ec0...329 12 klasser skal altså ha gym på slutten av skoledagen .. det høres komplisert ut. Også med tanke på at det ikke skal krasje med alle fag klassene ikke har sammen. Feks valgfag og språkfag . Legg også til at det ofte er gym 2 ganger i uken. Høres ut som litt av en kabal😊.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #44 Skrevet 17. oktober 2021 Jeg tenker du må finne ut hvorfor først og ta det derfra. Min går i 7. klasse og stritter helt i mot, men her er det angst inni bildet og for meg er det viktigste å komme seg på skolen hver dag mens vi jobber med angsten. Så viktig er ikke egenskapen å takle felles dusj at jeg setter det på spill. Tvang ville ødelagt alt vi har jobbet med siste året. Ikke er det en essensiell del av livet heller, å dusje med andre. Anonymkode: db20a...058
Leverpostei Skrevet 17. oktober 2021 #45 Skrevet 17. oktober 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Må si jeg synes det er spesielt hvis store barn kan velge å ikke dusje etter gym hvis det ikke ligger særlige grunner bak. Anonymkode: 1f400...170 Jeg kan love deg at det er veldig, veldig mange store barn som ikke dusjer etter gym. De fleste, faktisk. Anonym bruker skrev (3 timer siden): Dere som hevder at de som ikke dusjer vil stinke resten av dagen - vet dere at det vil skje? Fersk svette stinker vel ikke og om man skifter til rent tøy og ev tar på deo så skal der vel noe til å rekke å stinke? Anonymkode: a7f72...771 Ja, det stinker i et klasserom etter gym. Det lukter normalt ganske heftig også uten gym, så det er bare å lufte. Som andre skriver, kan ikke skolen tvinge noen til å dusje - heldigvis! En mye brukt løsning er å la de som er usikre på dusjingen gå noen minutter før i garderoben. Mange skoler disponerer også to garderober til hvert kjønn, og kan reservere en for dem som dusjer. Lærers tilstedeværelse i garderoben kan skape trygghet. Streng håndheving av mobilforbud i garderoben er en selvfølge. Hilsen ungdomsskolelærer
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #46 Skrevet 18. oktober 2021 On 10/17/2021 at 8:45 AM, Anonym bruker said: Sammen med de andre i klassen. Skal jeg bare tvinge han? Er det sånn alle barn er i starten? Gi beskjed til lærer? Anonymkode: 97bfc...a76 hvis det er slutten på dagen kan han jo dusje hjemme,men har han timer bør han virkelig dusje. min har begynt nå i 3 klasse går veldig bra Anonymkode: 56327...c34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå