Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #1 Skrevet 17. oktober 2021 Sammen med de andre i klassen. Skal jeg bare tvinge han? Er det sånn alle barn er i starten? Gi beskjed til lærer? Anonymkode: 97bfc...a76
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 17. oktober 2021 #2 Skrevet 17. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Sammen med de andre i klassen. Skal jeg bare tvinge han? Er det sånn alle barn er i starten? Gi beskjed til lærer? Anonymkode: 97bfc...a76 Vel… her SKAL alle elever dusje etter gymmen og slik har det vært siden 2 klasse. Med mindre det finnes særlige grunner til ikke å dusje selvsagt. Jeg tror det er lurt å begynne med krav om dusjing tidlig slik at de blir vant til det. Jeg hadde tatt en prat med lærer og forklart situasjonen . At gutten nekter. Likevel hadde jeg sagt til gutten at det forventes at han også dusjer dersom det er sagt at de skal dusje . Er det oppfordret til dusjing eller er det frivillig ?
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #3 Skrevet 17. oktober 2021 Hvorfor nekter han å dusje? Har han hatt opplevelser i garderoben som gjør det vanskelig? Hjelper ikke å tvinge han hvis problemet ligger i barna rundt. Anonymkode: 27534...5c5
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #4 Skrevet 17. oktober 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (50 minutter siden): Vel… her SKAL alle elever dusje etter gymmen og slik har det vært siden 2 klasse. Med mindre det finnes særlige grunner til ikke å dusje selvsagt. Jeg tror det er lurt å begynne med krav om dusjing tidlig slik at de blir vant til det. Jeg hadde tatt en prat med lærer og forklart situasjonen . At gutten nekter. Likevel hadde jeg sagt til gutten at det forventes at han også dusjer dersom det er sagt at de skal dusje . Er det oppfordret til dusjing eller er det frivillig ? De har ikke startet med dusjing. Men han gruer seg. Han sliter med mistrives på skolen. Lite venner osv. Han skal utredes på bup. Alle skal dusje. Men min gutt ønsker eget rom å dusje i. Men jeg tror ikke det er mulig. Anonymkode: 97bfc...a76
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #5 Skrevet 17. oktober 2021 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Hvorfor nekter han å dusje? Har han hatt opplevelser i garderoben som gjør det vanskelig? Hjelper ikke å tvinge han hvis problemet ligger i barna rundt. Anonymkode: 27534...5c5 Han mistrives på skolen og gruer seg for å dusje sammen med andre. Lurer på om alle barn føler det sånn. Eller om jeg skal prate med læreren om det Anonymkode: 97bfc...a76
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #6 Skrevet 17. oktober 2021 Tvang løser ingenting! Eldste min dusjer og har et naturlig forhold til det, mellomste har alltid hatt problemer med det. Han lukter ikke svette enda 12 år, men skal dusje i egen garderobe når det blir nødvendig. Han har en helt normal kropp og har så vidt jeg vet aldri blitt ertet, og vi har alltid fremmet at nakenhet er naturlig. Men det syntes han selv ikke er greit. Hans kropp og hans grenser. Å tvinge noen til nakenhet er ikke greit uansett om alle bør lære seg det. Jeg tenker det må de finne utav selv. Anonymkode: 4f644...4dd
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 17. oktober 2021 #7 Skrevet 17. oktober 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Tvang løser ingenting! Eldste min dusjer og har et naturlig forhold til det, mellomste har alltid hatt problemer med det. Han lukter ikke svette enda 12 år, men skal dusje i egen garderobe når det blir nødvendig. Han har en helt normal kropp og har så vidt jeg vet aldri blitt ertet, og vi har alltid fremmet at nakenhet er naturlig. Men det syntes han selv ikke er greit. Hans kropp og hans grenser. Å tvinge noen til nakenhet er ikke greit uansett om alle bør lære seg det. Jeg tenker det må de finne utav selv. Anonymkode: 4f644...4dd Er det frivillig å dusje etter gym når han er 12?
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 17. oktober 2021 #8 Skrevet 17. oktober 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): De har ikke startet med dusjing. Men han gruer seg. Han sliter med mistrives på skolen. Lite venner osv. Han skal utredes på bup. Alle skal dusje. Men min gutt ønsker eget rom å dusje i. Men jeg tror ikke det er mulig. Anonymkode: 97bfc...a76 Noen skoler har slike muligheter og andre har ikke . Dette kan du snakke med lærer om.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #9 Skrevet 17. oktober 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Han mistrives på skolen og gruer seg for å dusje sammen med andre. Lurer på om alle barn føler det sånn. Eller om jeg skal prate med læreren om det Anonymkode: 97bfc...a76 Hvis han mistrives, ikke har venner, kanskje opplever negative kommentarer.. da er det ikke rart han ikke vil dusje sammen med de andre. Da er man jo på sitt mest sårbare. Jeg hadde aldri villet kle av meg foran folk jeg ikke stolte på. Snakk med lærer og se om han/hun kan få hjelp til å bedre klassemiljø slik at alle føler seg trygge i klassen. Det å presse på barnet løser ikke problemet. Her må andre instanser presses. Anonymkode: 27534...5c5
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #10 Skrevet 17. oktober 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden): Noen skoler har slike muligheter og andre har ikke . Dette kan du snakke med lærer om. Alle skal ha tilrettelagt læring - også i gym. Hvis barnet har utfordringer med å dusje sammen med andre, og slik det høres ut her ligger problemet i gruppedynamikk forøvrig, da må bare skolen finne en løsning. Slik de hadde måttet finne en løsning for tilpasset læring i eget rom ved andre utfordringer Anonymkode: 27534...5c5
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #11 Skrevet 17. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvis han mistrives, ikke har venner, kanskje opplever negative kommentarer.. da er det ikke rart han ikke vil dusje sammen med de andre. Da er man jo på sitt mest sårbare. Jeg hadde aldri villet kle av meg foran folk jeg ikke stolte på. Snakk med lærer og se om han/hun kan få hjelp til å bedre klassemiljø slik at alle føler seg trygge i klassen. Det å presse på barnet løser ikke problemet. Her må andre instanser presses. Anonymkode: 27534...5c5 Jeg har hatt dialog med skolen siden 1 klasse. Han sliter med trivsel og litt skolevegring. Og nå gruer han seg for å dusje sammen med andre. De skal starte med dusjing nå i høst. Husker at jeg også hatet å dusje sammen med andre. Men jeg hadde ingen valg. Jeg husker det som traumatisk faktisk. Føler alle barn det sånn? Anonymkode: 97bfc...a76
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 17. oktober 2021 #12 Skrevet 17. oktober 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg har hatt dialog med skolen siden 1 klasse. Han sliter med trivsel og litt skolevegring. Og nå gruer han seg for å dusje sammen med andre. De skal starte med dusjing nå i høst. Husker at jeg også hatet å dusje sammen med andre. Men jeg hadde ingen valg. Jeg husker det som traumatisk faktisk. Føler alle barn det sånn? Anonymkode: 97bfc...a76 Ikke alle føler det sånn. Noen gjør det åpenbart og da bør man ha dialog rundt det. Ta en prat med lærer i første omgang og hør hva som kan gjøres.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #13 Skrevet 17. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Alle skal ha tilrettelagt læring - også i gym. Hvis barnet har utfordringer med å dusje sammen med andre, og slik det høres ut her ligger problemet i gruppedynamikk forøvrig, da må bare skolen finne en løsning. Slik de hadde måttet finne en løsning for tilpasset læring i eget rom ved andre utfordringer Anonymkode: 27534...5c5 Da tar jeg kontakt med lærer. Godt å høre. Da er jeg ikke hysterisk. Føler at da jeg var et barn da var det ikke et spørsmål om noe som helst, alt skulle tvinges og ingenting skulle snakkes om. Anonymkode: 97bfc...a76
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #14 Skrevet 17. oktober 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Ikke alle føler det sånn. Noen gjør det åpenbart og da bør man ha dialog rundt det. Ta en prat med lærer i første omgang og hør hva som kan gjøres. Ja, det er sikkert. Skolegangen min var traumatisk for min del også. Mye angst. Ønsker ikke det for mitt barn. Anonymkode: 97bfc...a76
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #15 Skrevet 17. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Da tar jeg kontakt med lærer. Godt å høre. Da er jeg ikke hysterisk. Føler at da jeg var et barn da var det ikke et spørsmål om noe som helst, alt skulle tvinges og ingenting skulle snakkes om. Anonymkode: 97bfc...a76 Det kommer nok an på grader av vegring her. Men ta kontakt. Jeg tror mange føler et ubehag, men de venner seg til det - alle kan jo ikke ha et eget rom til å dusje i. Men dersom det allerede er vansker med skolemiljø, og dere er i dialog om skolevegring kan det være en grunn god nok til tilpasninger. Det dere må følge litt med på er jo at det ikke blir en sak de andre barna bruker mot han da. At de tror han ikke dusjer, finner på alskens historier for hvorfor han dusjer alene osv. Anonymkode: 27534...5c5
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #16 Skrevet 17. oktober 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Jeg har hatt dialog med skolen siden 1 klasse. Han sliter med trivsel og litt skolevegring. Og nå gruer han seg for å dusje sammen med andre. De skal starte med dusjing nå i høst. Husker at jeg også hatet å dusje sammen med andre. Men jeg hadde ingen valg. Jeg husker det som traumatisk faktisk. Føler alle barn det sånn? Anonymkode: 97bfc...a76 Selvsagt føler ikke alle barn det sånn? Det er vel få ting alle eller ingen føler likt. Men din sønns opplevelse er hans og dere må ta tak nå. Har han sagt hva det er med dusjsitiasjonen han gruer for? Er han ikke vant med å være i fellesdusj i svømmehall, for eksempel? Kanskje dere kan starte med å øve der? Anonymkode: a7f72...771
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #17 Skrevet 17. oktober 2021 Jeg synes, med hans følelser og bakgrunn og også utredning hos BUP at han skal slippe dette. Jeg er egentlig for at noen ting SKAL man bare. Og jeg er tøff på mye. Å vise seg naken foran andre er ikke like lett for alle. Det handler om hans intimsoner. Det bør respekteres. Samtidig er det viktig å jobbe med å bygge opp selvfølelsen hans rundt kropp og nakenhet. For dette trenger han jo hjelp med. Om han bare pakkes inn og slipper så vil han ikke utvikle seg på dette området. Hvordan er han feks i svømmehallen og garderobe? Våger han være naken der? Føles det tryggere med en voksen? Min eldste har to store arr på magen. Disse er hun flau over. Denne flauheten er verre på skolen enn hjemme. På stranda med meg kan hun løpe rundt i bare truse, på skolen er hun redd for stirring i garderoben. Hun er altså mye mer sårbar på skolen. Be om fritak for dusjing og forsøk å jobbe opp tryggheten hans rundt kropp. Når det er sagt, noen mennesker er bare veldig privat og viser kun kroppen sin til den de elsker. Om skolen er stivbeint på dette hadde jeg muligens tatt det videre. Å vise seg naken for alle guttene er faktisk ikke noe man MÅ. Anonymkode: bdb65...946
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #18 Skrevet 17. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Selvsagt føler ikke alle barn det sånn? Det er vel få ting alle eller ingen føler likt. Men din sønns opplevelse er hans og dere må ta tak nå. Har han sagt hva det er med dusjsitiasjonen han gruer for? Er han ikke vant med å være i fellesdusj i svømmehall, for eksempel? Kanskje dere kan starte med å øve der? Anonymkode: a7f72...771 Han gruer seg for å være naken foran andre, det er visst en annen gutt som får lov å bruke voksen garderoben alene. Vi er dessverre ikke vant til det. Jeg er alene med mange barn. Jeg har ikke mulighet til å gå i svømmehall Anonymkode: 97bfc...a76
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #19 Skrevet 17. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Han gruer seg for å være naken foran andre, det er visst en annen gutt som får lov å bruke voksen garderoben alene. Vi er dessverre ikke vant til det. Jeg er alene med mange barn. Jeg har ikke mulighet til å gå i svømmehall Anonymkode: 97bfc...a76 Hvordan gjør dere det med svømmeopplæring da? Hjemme og på skolen. Anonymkode: 1f400...170
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #20 Skrevet 17. oktober 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg synes, med hans følelser og bakgrunn og også utredning hos BUP at han skal slippe dette. Jeg er egentlig for at noen ting SKAL man bare. Og jeg er tøff på mye. Å vise seg naken foran andre er ikke like lett for alle. Det handler om hans intimsoner. Det bør respekteres. Samtidig er det viktig å jobbe med å bygge opp selvfølelsen hans rundt kropp og nakenhet. For dette trenger han jo hjelp med. Om han bare pakkes inn og slipper så vil han ikke utvikle seg på dette området. Hvordan er han feks i svømmehallen og garderobe? Våger han være naken der? Føles det tryggere med en voksen? Min eldste har to store arr på magen. Disse er hun flau over. Denne flauheten er verre på skolen enn hjemme. På stranda med meg kan hun løpe rundt i bare truse, på skolen er hun redd for stirring i garderoben. Hun er altså mye mer sårbar på skolen. Be om fritak for dusjing og forsøk å jobbe opp tryggheten hans rundt kropp. Når det er sagt, noen mennesker er bare veldig privat og viser kun kroppen sin til den de elsker. Om skolen er stivbeint på dette hadde jeg muligens tatt det videre. Å vise seg naken for alle guttene er faktisk ikke noe man MÅ. Anonymkode: bdb65...946 Ja, er akkurat det jeg også tenker. Jeg er sikker på at det ikke er latskap fra hans side. Men en reel frykt. Han har en flott kroop, ikke noe gale med den, men han sliter med selvfølelsen helt sikkert Anonymkode: 97bfc...a76
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #21 Skrevet 17. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvordan gjør dere det med svømmeopplæring da? Hjemme og på skolen. Anonymkode: 1f400...170 Det er vanskelig for meg som ikke har nok hender Anonymkode: 97bfc...a76
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #22 Skrevet 17. oktober 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er vanskelig for meg som ikke har nok hender Anonymkode: 97bfc...a76 Greit nok det, men det blir jo problematisk hvis han ikke vil dusje etter svømming på skolen … Anonymkode: 1f400...170
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #23 Skrevet 17. oktober 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Greit nok det, men det blir jo problematisk hvis han ikke vil dusje etter svømming på skolen … Anonymkode: 1f400...170 Ja. Er derfor jeg opprettet denne tråden Anonymkode: 97bfc...a76
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #24 Skrevet 17. oktober 2021 Skolen kan ikke tvinge noen til å dusje etter gym. Dette er hentet ut fra barneombudets sider: Dusjing etter gymtimen Nokre elevar synes at det å dusje på skolen kan vere vanskeleg av ulike grunner. Utdanningsdirektoratet har sagt at skolen må ta omsyn til dette, fordi alle elevar har rett til å ha det bra på skolen. Skolen har ikkje lov til å tvinge elevar til å dusje etter gymtimen. Viss du ønskjer å dusje, men synes det er ubehageleg å dusje med dei andre, kan du snakke med læraren om dette. Da skal læraren finne løysingar som gjer at du kan dusje på en måte som følast trygg. Du kan til dømes høyre om det er mogeleg å dusje før eller etter dei andre. Anonymkode: dfc9a...5f2
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #25 Skrevet 17. oktober 2021 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Skolen kan ikke tvinge noen til å dusje etter gym. Dette er hentet ut fra barneombudets sider: Dusjing etter gymtimen Nokre elevar synes at det å dusje på skolen kan vere vanskeleg av ulike grunner. Utdanningsdirektoratet har sagt at skolen må ta omsyn til dette, fordi alle elevar har rett til å ha det bra på skolen. Skolen har ikkje lov til å tvinge elevar til å dusje etter gymtimen. Viss du ønskjer å dusje, men synes det er ubehageleg å dusje med dei andre, kan du snakke med læraren om dette. Da skal læraren finne løysingar som gjer at du kan dusje på en måte som følast trygg. Du kan til dømes høyre om det er mogeleg å dusje før eller etter dei andre. Anonymkode: dfc9a...5f2 Ikke verst. Jeg skal prate med læreren om det. Takk Anonymkode: 97bfc...a76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå