Gå til innhold

Sykemelding i ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kollega har lenge vært litt plaget med ryggen. Men uken før høstferien ble hun sykemeldt i 3 uker. Får hun igjen ferien da? Jeg trodde at man måtte være nesten sengeliggende for å få igjen ferie. Men hun er ikke så syk. Traff henne nettopp på treningssenter 

Anonymkode: b26a0...6f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

En kollega har lenge vært litt plaget med ryggen. Men uken før høstferien ble hun sykemeldt i 3 uker. Får hun igjen ferien da? Jeg trodde at man måtte være nesten sengeliggende for å få igjen ferie. Men hun er ikke så syk. Traff henne nettopp på treningssenter 

Du tenker ikke på at å trene på treningssenter kan være veldig bra for ryggen altså.

Anonymkode: 97afb...5eb

Skrevet

Er man sykemeldt så får man ferien tilbake uansett hva sure og smålige snurpefitter mener - heldigvis. 

Anonymkode: 2a8dd...1bd

Skrevet

Hadde jeg møtt en kollega som var sykemeldt på grunn av ryggen på treningssenter hadde jeg blitt glad, det betyr at h*n prøver å gjøre det h*n kan for å komme tilbake til jobb igjen :)

Når det gjelder ferie og sykemelding, så lenge man er sykemeldt får man ferien tilbake. Sykemelding er sykemelding uavhengig om man er sengeliggende eller ikke.

Og det siste jeg vil si, det der er noe mellom din kollega og arbeidsgiver, ikke bland deg

Anonymkode: f8580...7ab

Skrevet

Hvis man som lærer blir sykemeldt i høstferien får man ikke dette igjen da det regnes som avspasering og ikke ferie. 

Forøvrig skal man trene om man har ryggvondt altså. 

Skrevet

For å kunne få igjen ferien sin dersom man blir sykmledt er det flere krav som må være oppfylt. Man kan KUN kreve ferien utsatt dersom man er 100% sykmeldt. Man må også aktivt kreve ferien utsatt. Det holder ikke bare å levere sykmelding- man må samtidig fremsette krav om at ferien utsettes grunnet sykdom. Dersom man ikke fremsetter krav om at ferien utsettes (faktisk innnen ferien skulle være avviklet/ eller om man blir syk i ferien så første dag man skulle ha vært tilbake i jobb) så kan arbeidesgiver nekte utsettelse av ferien. Ferieloven §9 (1)

Og så er det slik at selv om man er sykmeldt 100% så kan man avvikle ferie. Man må selv avgjøre om sykdommen gjør at ferien ikke kan avviklet pga sykdom. Det er klart at om en person brekker begge armer før skiferien så bortfaller formålet med ferien og man bør da kreve utsettelse av ferien. Om man derimot bare skulle sitte hjemme i hagen og kun har mindre plager slik man likevel kan nyte ferien hjemme i hagen så bør man avvikle ferien.

Anonymkode: a2fb0...441

Skrevet
Optatium skrev (11 timer siden):

Hvis man som lærer blir sykemeldt i høstferien får man ikke dette igjen da det regnes som avspasering og ikke ferie. 

Forøvrig skal man trene om man har ryggvondt altså. 

Dette er ikke noe som er spesielt for lærere altså. Alle, inkludert lærere har i følge lovverk krav på å få FERIE tilbake så fremt alle kriterier for dette er innfridd. Ingen har i følge lovverk krav på å få avspasering tilbake pga sykdom. 

Anonymkode: 009cf...f7b

Skrevet

Er du sykemeldt 100% i ferien så ja. Alt under 100% får du ikke tilbake ferien på. Trening ved ryggplager er den beste medisinen da. Så det bør du ikke reagere på.

Anonymkode: 965bc...25f

Skrevet

Vi praktiserer «dersom du er for syk til å nyttiggjøre deg ferien» så gir vi den tilbake. 

Om man feks planlegger utenlandstur og må bli hjemme pga brekt bein, innlagt på sykehus, etc. Men om man er syk og likevel reiser på hytta får de ikke ferien tilbake 

Anonymkode: a63e4...15d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette er ikke noe som er spesielt for lærere altså. Alle, inkludert lærere har i følge lovverk krav på å få FERIE tilbake så fremt alle kriterier for dette er innfridd. Ingen har i følge lovverk krav på å få avspasering tilbake pga sykdom. 

Selvfølgelig ikke, men det virker å være gjengs oppfatning at lærere har mer ferie enn andre, bare derfor jeg slang det inn. 

Skrevet

Vi praktiserer «dersom du er for syk til å nyttiggjøre deg ferien» så gir vi den tilbake. 

Om man feks planlegger utenlandstur og må bli hjemme pga brekt bein, innlagt på sykehus, etc. Men om man er syk og likevel reiser på hytta får de ikke ferien tilbake 

Det er dette jeg mener. Hun er ikke så syk at hun bør få ferien tilbake. Hun var 3 dager på hytta også, da var også 3 barnebarn der som hun passet. Da er man ikke veldig syk 

Skrevet
Optatium skrev (28 minutter siden):

Selvfølgelig ikke, men det virker å være gjengs oppfatning at lærere har mer ferie enn andre, bare derfor jeg slang det inn. 

Så da synes du det var en god ide å bygge opp under folks fordommer og feiloppfatninger rundt lærere og deres «ferie»? Bra tenkt. 👍🙄

Skrevet

Vet du. Det eneste som funker på min rygg er bevegelse. Gå på mølle, eller ute og gjøre lette ryggøvelser og tøye. De har også slynger på mitt treningssenter. Det gjør underverker for ryggen. Så at du møter henne på treningssenter er ingen grunn til å snakke om denne sykemeldingen. 
Hva er det egentlig med folk som mener de har mer kunnskap enn den sykemeldtes lege? 

Anonymkode: db90b...db0

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Det er dette jeg mener. Hun er ikke så syk at hun bør få ferien tilbake. Hun var 3 dager på hytta også, da var også 3 barnebarn der som hun passet. Da er man ikke veldig syk 

Heldigvis så betyr ikke din mening noe som helst for din kollega.

Anonymkode: 97afb...5eb

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nå er det ikke sånn at det er arbeidsgiver som bestemmer om arbeidstaker får ferien tilbake eller ikke. Det er ikke noe arbeidsgiver kan "praktisere" som de selv vil. Er man syk nok til å få sykemelding, så har man rett til å få ferien tilbake. Uansett om man er på hytta eller hjemme.  

Anonymkode: 0f0b1...e80

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er ulovlig. Det er ikke opp til deg som arbeidsgiver å vurdere hvor syk din arbeidstaker er. Dere kan bestride sykemeldingen, men ikke retten til å få erstattet ferien. 

Skrevet

Det er faktisk ikke din sak i det hele tatt. Du vet strengt tatt ikke engang hva hun er sykemeldt for. 

Skrevet

Så da synes du det var en god ide å bygge opp under folks fordommer og feiloppfatninger rundt lærere og deres «ferie»? Bra tenkt. 👍🙄

Vi opplever ofte at lærere krever å få tilbake ferie i høst- og vinterferien. Det kan de selvfølgelig ikke få, da de avvikler 5 uker ferie på sommeren. Så jeg vil ikke si at det var en irrelevant kommentar.

Anonymkode: 07f09...9e4

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Nå er det ikke sånn at det er arbeidsgiver som bestemmer om arbeidstaker får ferien tilbake eller ikke. Det er ikke noe arbeidsgiver kan "praktisere" som de selv vil. Er man syk nok til å få sykemelding, så har man rett til å få ferien tilbake. Uansett om man er på hytta eller hjemme.  

Anonymkode: 0f0b1...e80

Det er korrekt at arbeidsgiver ikke kan bestemme dette, men mindsettet som fremgår over er faktisk også det som ansatte selv skal benytte om de krever utsettelse av ferie grunnet sykdom. Det er ikke slik at en 100% sykmelding ved ferie automatisk gir/skal gi utsettelse av ferien. Det er ansatt som må vurdere om feriens formål bortfaller pga sykdom. Om du tross sykdommen kan nytte din avtalte ferie så skal den faktisk avvikles.

Anonymkode: a2fb0...441

Skrevet

Nei altså jeg sa det vel strengt tatt fordi jeg ikke kjenner så mange andre enn lærere som tar ut ferie i høstferien, så jeg kanskje antok at det var en lærer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...