Gå til innhold

Store barn og etablering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt inspirert av tråden om utflyttede barn og utstyr..

Føler dere at det er deres ansvar at barna etablerer seg, da mener jeg for å hjelpe dem? Med bolig f.eks. 

Husker jeg snakket med en kollega av meg for noen år siden da sønnen flyttet til trondheim for å gå på NTNU. Kollegaen min klaget og bar seg for det var jo så dyrt, han måtte jo ha depositum. Men jeg husker ærlig talt ikke at mine foreldre betalte sånt for meg? Er det liksom blitt foreldrene som skal ta ansvar for at barna får seg egen bolig leid eller kjøpt? 

Det virker jo som om veldig mange får hjelp til boligkjøp?

Min beste venninne har hjulpet barnet sitt inn i egen leilighet, mor har ordnet egenkapital, oppussing og hjelper til med lånet. Ja jeg ser at "barnet" heldig som har fin leilighet og slipper å kaste penger ut av vinduet. Men, samtidig så er det mye som går tapt. Bo i kollektiv, lære seg å inngå kompromisser, møte alle slags mennesker.

Anonymkode: 6f22c...ff1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei,  det synes jeg ikke. Jeg hjelper der jeg kan, men min sønn er voksen og har selv valgt å bruke mye penger på andre ting enn egenkapital. Det er sånn han lærer.

Anonymkode: 459d6...9b6

Skrevet

Vi kommer til å hjelpe dem hvis de trenger det, men vil nok se litt an også. Eldste skal på folkehøgskole neste år, så det blir jo noe annet, men nest eldste skal gå vg3 et annet sted i landet og må bo på hybel eller i kollektiv. Jeg antar at borteboerstipendet ikke vil dekke alt, så der er vi forberedte på å betale 1000-4000 kr i mnd ekstra siden han fortsatt da er skoleelev. Pluss flybilletter hjem i feriene. Når de flytter skikkelig ut tenker jeg at vi ser litt mer an hva de klarer selv først, og så hjelper hvis det trengs. 

Anonymkode: b522e...a4c

Skrevet

Vi har ikke mulighet til å hjelpe mye. Jeg fikk heller ingen hjelp. Jeg klarte meg bra 

Anonymkode: 71100...5f6

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Vi har ikke mulighet til å hjelpe mye. Jeg fikk heller ingen hjelp. Jeg klarte meg bra 

Anonymkode: 71100...5f6

Ja det er det jeg tror, barna klarer seg gjerne bra også uten hjelp.. Det handler om å bli voksen

Skrevet

Mine barn reiste til andre byer for å studere da de var 19 år, så selvsagt hjelper vi til. De sørget for penger til husleie og mat selv, men 3xmånedsleien i depositum betalte vi. Det er jo penger vi får igjen. 

Da eldste var ferdig med bachelor og flyttet til Oslo for å ta master kjøpte vi faktisk en leilighet som han kan bo i mot å betale felleskostnader og andre utgifter. Han har bodd både i kollektiv og dårlig leilighet de tre første årene så nå var det deilig å få bo skikkelig uten å bli ruinert. Jeg føler ikke at vi frarøver han annet enn bekymringer og å jobbe mer enn studiet egentlig tillater. 

Anonymkode: 377be...789

Skrevet

Jeg fikk ingenting da jeg flyttet hjemmefra, mannen fikk deponere i foreldrenes bolig da vi kjøpte hus sammen.

Blir nok mye av det samme her. Vi sørger for barna så lenge de bor hjemme, og de får bo gratis så lenge de er under utdanning. Vi betaler også førerkort for dem.

Når de skal videre må de klare seg selv, men de kan få deponere i vår bolig for å dekke noe egenkapital.

Eldstemann har jobbet fra han var 16 år, og han fyller bsu kontoen hvert år. De må spare selv også...

Anonymkode: 95976...a51

Skrevet

Mannen arvet litt penger, og kom seg inn på boligmarkedet da han var 20 år. Han tjente penger på leiligheten da han solgt den. Jeg var uheldig og ufør etter ulykke. Var pga mannen som gjorde at vi fikk lån i banken. Jeg fikk forsikringspenger. Så nå eier vi huset 50%hver.

Men at han haddr med seg 100 000 inn i boligmarkedet den gang, hjalp oss veldig. 

Planen vår, er å få barna ut i sommerjobb og arbeidslivet så fort som mulig. Vi sparer litt til dem,det vet de ikke. Så får de seg heller en gledelig overraskelse når den tid kommer. Men de skal jaggu jobbe og tjene penger selv. 

Anonymkode: 46a27...54d

Skrevet

Man hjelper vel etter evne tenker jeg, men er ingen selvfølge å få mye hjelp. Da jeg studerte i Tromsø på 90-tallet, er fra Oslo fikk jeg 1500 kroner i måneden av foreldrene mine, og det dekket faktisk alle mine boutgifter. Da slapp jeg ta fullt studielån og endte opp med halvparten av studiegjeld sammenlignet med medstudenter. 

Mine foreldre sparte også barnetrygd til oss to barna. Så da vi begynte å få skattbar inntekt flyttet vi penger fra sparekonto til BSU for skattelette. Da jeg kjøpte min første leilighet i 1999, koster den 430 000,- og jeg hadde rundt 100 000,- i egenkapital. 

Når mine barn blir 20 om ca 10 års tid er jo krav til egenkapital og huspriser noe helt annet. Men kan vi hjelpe de på noe vis gjør vi det, men ingen fast løsning eller tanke om det pr nå. Kanskje har vi arvet innen da, forhåpentligvis ikke. Er gjeldfrie om 17 år så da er jo økonomien bedre. Vi må rett og slett se. Og får barna hjelp er det med forventning at de bruker penger nogenlunde fornuftig. 

Anonymkode: 7ec06...208

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Man hjelper vel etter evne tenker jeg, men er ingen selvfølge å få mye hjelp. Da jeg studerte i Tromsø på 90-tallet, er fra Oslo fikk jeg 1500 kroner i måneden av foreldrene mine, og det dekket faktisk alle mine boutgifter. Da slapp jeg ta fullt studielån og endte opp med halvparten av studiegjeld sammenlignet med medstudenter. 

Mine foreldre sparte også barnetrygd til oss to barna. Så da vi begynte å få skattbar inntekt flyttet vi penger fra sparekonto til BSU for skattelette. Da jeg kjøpte min første leilighet i 1999, koster den 430 000,- og jeg hadde rundt 100 000,- i egenkapital. 

Når mine barn blir 20 om ca 10 års tid er jo krav til egenkapital og huspriser noe helt annet. Men kan vi hjelpe de på noe vis gjør vi det, men ingen fast løsning eller tanke om det pr nå. Kanskje har vi arvet innen da, forhåpentligvis ikke. Er gjeldfrie om 17 år så da er jo økonomien bedre. Vi må rett og slett se. Og får barna hjelp er det med forventning at de bruker penger nogenlunde fornuftig. 

Anonymkode: 7ec06...208

Nå lønner det seg å ta fullt studielån selv om man ikke trenger det, for store deler av lånet blir gjort om til stipend om man består eksamen, rentene begynner ikke løpe før du er ferdig utdannet og sparer du pengene har du en grei startkapital med lav rente den dagen du skal kjøpe...

Vi bor rett ved et stort universitet og mange bor hjemme, i kjellerhybel o.l. og alle tar opp fullt studielån. Det er et billig lån som det uansett om det går til bil eller bolig lønner seg å ta fremfor andre typer lån. De fleste sparer en del av pengene til egenkapital.

Anonymkode: 95976...a51

Skrevet

Jeg fikk generelt veldig lite hjelp, men fikk hjelp til depositum da jeg flyttet hjemmefra. Fikk arve litt bestikk og møbler og slikt, men utenom det tjente jeg egne penger og satte opp budsjett og klarte meg helt selv. Hadde jeg ikke råd til noe sparte jeg eller klarte meg uten. Synes det er viktig at man lærer slikt som ung voksen. 

Skrevet

Vi har kausjonert for våre to eldste barn slik at de kom seg inn på boligmarkedet. Nå har eldste solgt sin lille leilighet med nesten 1 mill i fortjeneste som puttes inn i neste bolig.

Anonymkode: 2e2e1...034

Skrevet

Hvorfor er det å bo i kollektiv noe man ikke må gå glipp av?

Anonymkode: 317be...8b9

Skrevet

Jeg fikk ikke noe hjelp , men klarte meg likevel fint . Kjøpte min første leilighet som 19 åring. Mamma hadde ikke mulighet til å hjelpe økonomisk , men hun hjalp mye til med andre ting. 
Når gutta er store nok så vil vi kunne hjelpe dem inn på boligmarkedet . 

Skrevet

Jeg jobbet ved siden av studier for å betale for meg. I dag er visst det slitsomt og vanskelig, så da betaler foreldrene. Da slipper de å jobbe og få noe på cv’en. 

Det er ikke mitt ansvar at barna mine får seg leilighet eller kjøper egen bolig. Det har de ansvar for selv. De kan få lov til å bo hjemme i leiligheten her for en lavere sum mens de sparer opp kapital til egen bolig. Men de må studere eller jobbe om det skal være greit

Anonymkode: 89635...efd

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg jobbet ved siden av studier for å betale for meg. I dag er visst det slitsomt og vanskelig, så da betaler foreldrene. Da slipper de å jobbe og få noe på cv’en. 

Det er ikke mitt ansvar at barna mine får seg leilighet eller kjøper egen bolig. Det har de ansvar for selv. De kan få lov til å bo hjemme i leiligheten her for en lavere sum mens de sparer opp kapital til egen bolig. Men de må studere eller jobbe om det skal være greit

Jeg tenker det er stor forskjell på det å komme seg inn på boligmarkedet i dag og når jeg var 19 jeg da. Da fikk jeg lån lett med nesten 0 i egenkapital . Det er helt andre krav i dag og derfor er det for mange en umulighet uten hjelp . 

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Vi har hjulpet både med depositum og nå kjøpt leilighet, men ungdommene har selvsagt jobbet ved siden av studiene i tillegg. Man kommer ikke så langt med kun stipend. Det er ikke alle som kan hjelpe barna økonomisk, men praktisk kan de fleste støtte. Og å si tåpelige ting som ‘i dag er visst det slitsomt og vaskelig’ får deg bare til å fremstå gammel og gretten. De fleste ungdommer står virkelig på for å få seg utdannelse. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor er det å bo i kollektiv noe man ikke må gå glipp av?

Det er mye og lære på å dele bolig og bo tett på andre. Klart man ikke må bo i kollektiv men det å dele bolig med andre enn familie og kjæreste kan by på mange erfaringer og mye verdifull læring tror jeg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er mye og lære på å dele bolig og bo tett på andre. Klart man ikke må bo i kollektiv men det å dele bolig med andre enn familie og kjæreste kan by på mange erfaringer og mye verdifull læring tror jeg.

For noe tull.

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

For noe tull.

Okay. Lyst å forklare ditt syn nærmere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...