Gå til innhold

Når dere vegetarianere inviterer gjester til middag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det beste jeg vet er å komme på middag til min venninne som er vegetarianer. Aldri får jeg så spennende og gode grønnsaksretter som hos henne. Hun har jo en helt annen spesialitet enn meg.

Anonymkode: e84e1...30f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nå er jeg ikke den du siterer, men jeg spiser ikke bønner, linser, pasta eller ris siden det inneholder raske karbohydrater som gir rask endring i blodsukkeret som for meg er å be om migrene anfall....

Ikke noe problemer mes å spise vegansk mat, men er jeg på besøk hos en veganer ønsker jeg at det tilrettelegges for meg slik at jeg ikke blir syk på samme måte som jeg vil tilrettelegge for en veganer...

Anonymkode: 9edf5...13c

Da har du jo behov for spesielle mathensyn, og må selvsagt informere om det - på samme måte som du må informere de som ikke er vegetarianere om det. Veldig mange retter baserer seg på raske karbohydrater selv om de inneholder kjøtt.. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ved to anledninger vært på vegetarmiddag der jeg bare kunne spise tilbehør. Jeg tålte verken soyaburger eller nøttestek.

Anonymkode: b9731...9f5

Stakkars deg. Har du en lang rekke meget spesielle intoleranser?

Anonymkode: 9f457...002

Skrevet

Etter å ha fulgt den forrige tråden så tenker jeg at den var en eneste lang avsporing. I stedet for "hva gjør deg til et godt vertskap" så ble den om til "hvor lite går det an å komme unna med og fortsatt ha sitt på det tørre". Når man mener det er OK å servere oksestek med poteter og grønnsaker, der vegetarianeren i familien kun får tilbehøret, så har man misforstått noe vesentlig i spørsmålsstillingen. Den handlet jo ikke om hvor uvelkomment man kunne greie å behandle folk uten å pådra seg klager.

Det er vel de færreste som går i selskap eller på middag hos noen og direkte syter og klager? Men det betyr jo ikke at man skal behandle dem dårlig for det, og bare satse på at de er så godt oppdratt at de ikke lager en scene av det!

Anonymkode: dd9bf...fc3

Skrevet

Jeg har ved to anledninger vært på vegetarmiddag der jeg bare kunne spise tilbehør. Jeg tålte verken soyaburger eller nøttestek.

Rart du ikke forteller folk om dine allergier, da?

Skrevet

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Serverer dere da kjøtt til de som foretrekker det? Eller er det bare omvendt det må tilpasses?

Anonymkode: cf87c...33d

Har du ingen veggisvenner du kan spørre, da? Eller har du vært så frekk og uhøflig mot dem at dere ikke er på talefot mer?

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Stakkars deg. Har du en lang rekke meget spesielle intoleranser?

Anonymkode: 9f457...002

Nei, nøtteallergi og hypothyreose. Veldig vanlig og lite spesielt. 

Skrevet

Vedkommende vet om det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Tusen takk.
Har opplevd flere ganger at folk ikke ønsker det siden de sammenligner det med lavkarbo og anser det som en mote-ting

Nå er Atkins-dietten fra 70-tallet, jeg selv begynte på lavkarbo for 14-år siden...ikke helt motegreie vil jeg påstå

Anonymkode: 90bcb...65f

Skrevet

Faktum er at det er umulig å kunne tilrettelegge for alt. Jeg tar hensyn til allergier. Og sørger for å ha godt utvalg. Inviterer jeg vegetarianere så spiser de jeg kjenner fisk så da serveres det til alle. Å ta hensyn til dietter, hva man får migrene av, da blir det mange hensyn å ta. Så lenge ikke alt er blandet i samme gryte så får folk forsynes seg av det de kan spise. 

Anonymkode: a26c5...c92

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Faktum er at det er umulig å kunne tilrettelegge for alt. Jeg tar hensyn til allergier. Og sørger for å ha godt utvalg. Inviterer jeg vegetarianere så spiser de jeg kjenner fisk så da serveres det til alle. Å ta hensyn til dietter, hva man får migrene av, da blir det mange hensyn å ta. Så lenge ikke alt er blandet i samme gryte så får folk forsynes seg av det de kan spise. 

Anonymkode: a26c5...c92

Akkurat dette. I vår familie er det flere allergier. En tåler ikke melkeprotein. En tåler ikke gluten. To tåler ikke nøtter. En har mye kryssallergi i sesongen. Når jeg på toppen velger å ikke spise kjøtt, så tenker jeg at den som lager middag allerede har rimelig mye å holde styr på og tross alt bare en stekeovn. Hvis det er veldig viktig da å ha såkalt fullverdig måltid akkurat den dagen, da kan jeg heller ta med meg noe inntil. Men helt ærlig så dør jeg ikke av 4 elementer i middagen i stedet for 5. 

Middager som du nevner er jo utrolig praktisk, for da kan man som du sier, forsyne seg deretter. Vi er heldigvis ganske sammensveiset og har ganske romslig holding til det meste. Til jul fordeler vi ofte middagen, noen tar med surkål, andre tar med dessert. Det som aldri har vært ett problem er at noen ikke er mett i hvert fall. 

Anonymkode: 5bce3...71c

Skrevet

Vedkommende vet om det. 

Vedkommende liker kanskje ikke deg noe særlig da. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vedkommende liker kanskje ikke deg noe særlig da. 

Og da er det veldig logisk å invitere meg på middag gjentatte ganger. Bruker du å invitere folk du ikke liker på middag hjem til deg? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Nå er Atkins-dietten fra 70-tallet, jeg selv begynte på lavkarbo for 14-år siden...ikke helt motegreie vil jeg påstå

Anonymkode: 90bcb...65f

Det er jeg fullstendig klar over. 
Sier bare hvilke reaksjoner jeg har fått

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Da har du jo behov for spesielle mathensyn, og må selvsagt informere om det - på samme måte som du må informere de som ikke er vegetarianere om det. Veldig mange retter baserer seg på raske karbohydrater selv om de inneholder kjøtt.. 

Selvfølgelig informerer jeg om det, men siden migrenen min gjør at jeg må har et kosthold tilsvarende lavkarbo (ikke den ekstreme varianten) er det dessverre mange som ikke godtar det siden lavkarbo visstnok bare er for de som slanker seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...