Gå til innhold

Når dere vegetarianere inviterer gjester til middag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Serverer dere da kjøtt til de som foretrekker det? Eller er det bare omvendt det må tilpasses?

Anonymkode: cf87c...33d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Serverer dere da kjøtt til de som foretrekker det? Eller er det bare omvendt det må tilpasses?

Det er bare omvendt må vite... 

Anonymkode: 5d6fe...41b

Skrevet

Har bare kjøttetere rundt meg, så serverer alltid "vanlig" kjøttmat.

Anonymkode: 5c1bd...bba

Skrevet

Jeg skjønner ikke spørsmålet? Er det slik at om man serverer fisk så skal man servere kjøtt til dem som ikke er vegetarianere? 

Anonymkode: f9958...cef

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

For du spiser ikke grønnsaker, bønner og linser, pasta, ris osv av prinsipp? Hvis du KUN kan spise proteiner fra noe som har hatt en mor skal du selvsagt få det på besøk hos meg også. 

Anonymkode: 97f1b...251

Skrevet

Nå gjør du deg tretten og et halvt år gammel, hi.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

For du spiser ikke grønnsaker, bønner og linser, pasta, ris osv av prinsipp? Hvis du KUN kan spise proteiner fra noe som har hatt en mor skal du selvsagt få det på besøk hos meg også. 

Joda, det spiser jeg. Men helst bare som tilbehør.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Nå er jeg ikke den du siterer, men jeg spiser ikke bønner, linser, pasta eller ris siden det inneholder raske karbohydrater som gir rask endring i blodsukkeret som for meg er å be om migrene anfall....

Ikke noe problemer mes å spise vegansk mat, men er jeg på besøk hos en veganer ønsker jeg at det tilrettelegges for meg slik at jeg ikke blir syk på samme måte som jeg vil tilrettelegge for en veganer...

Anonymkode: 9edf5...13c

Skrevet

Vi er fire i familien og kun jeg som ikke spiser kjøtt. Lager ofte retter som kan splittes. F eks pasta bolognese, lager jeg sausen og slenger av litt i en gryte. Så blir det en uten og en med 👍🏻

Forøvrig kan du jo sjekke en annen tråd her, der var det mange omnivore som gikk av skaftet over svigermoren som ikke serverte fullverdige måltider til veggisen 😂

Anonymkode: 5bce3...71c

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Nå er jeg ikke den du siterer, men jeg spiser ikke bønner, linser, pasta eller ris siden det inneholder raske karbohydrater som gir rask endring i blodsukkeret som for meg er å be om migrene anfall....

Ikke noe problemer mes å spise vegansk mat, men er jeg på besøk hos en veganer ønsker jeg at det tilrettelegges for meg slik at jeg ikke blir syk på samme måte som jeg vil tilrettelegge for en veganer...

Det er klart jeg ville tilrettelagt for deg, jeg skriver jo at jeg også ville tilrettelagt for en som kun kan spise kjøtt. De finnes nok, de også. Men de aller, aller fleste kan spise vegetarisk av og til. Det tror jeg til og med folk flest gjør. 

Skrevet

Nå er jeg vegetarianer, og hvis ikke jeg bare vil spise tilbehør, så tar jeg med meg mat selv. Så da kan vel dere ta med dere mat selv. Er det allergier eller lignende så tilrettelegger jeg selvfølgelig.

Anonymkode: 42af4...478

Skrevet

For at dette skal bli sammenlignbart, må jo gjesten være en person som bare spiser kjøtt og ingenting annet. Slike folk finnes nok, men det er ikke veldig vanlig. 

Synes det er rart at noen er så utrolig provosert av vegetarianere. Jeg husker at Meny en gang postet en oppskrift på vegetarburgere på Facebook, og kommentarfeltet var fullt av rasende folk som gira seg opp over at det ikke var kjøtt i burgeren. 

Jeg spiser kjøtt, jeg, men jeg tar det da ikke som en fornærmelse hvis jeg blir servert en kjøttfri middag. Hadde jeg vært litt flinkere på kjøkkenet, hadde jeg gjerne laget mer kjøttfri mat selv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Selvsagt ville jeg tilrettelagt for deg hvis du var min gjest. Jeg vil jo ikke at vennene mine skal bli syke av maten jeg serverer. Men i et slikt tilfelle bidrar du sikkert med info om hva du faktisk kan spise? 

Anonymkode: b5366...324

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (3 minutter siden):

For at dette skal bli sammenlignbart, må jo gjesten være en person som bare spiser kjøtt og ingenting annet. Slike folk finnes nok, men det er ikke veldig vanlig. 

Synes det er rart at noen er så utrolig provosert av vegetarianere. Jeg husker at Meny en gang postet en oppskrift på vegetarburgere på Facebook, og kommentarfeltet var fullt av rasende folk som gira seg opp over at det ikke var kjøtt i burgeren. 

Jeg spiser kjøtt, jeg, men jeg tar det da ikke som en fornærmelse hvis jeg blir servert en kjøttfri middag. Hadde jeg vært litt flinkere på kjøkkenet, hadde jeg gjerne laget mer kjøttfri mat selv. 

Jeg har ved to anledninger vært på vegetarmiddag der jeg bare kunne spise tilbehør. Jeg tålte verken soyaburger eller nøttestek.

Anonymkode: b9731...9f5

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (2 minutter siden):

Folk er så hårsåre. Vegetarlunsj i kantina, krise, nå går verden under. Hvis man skrev brødskive med brunost ville det vært helt ok, bare for guds skyld ikke kall det vegetar 😅

Helt enig i kommentarfeltene. Vegetar, klima og Gretha Thunberg trigger noe merkelig i folk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Folk er så hårsåre. Vegetarlunsj i kantina, krise, nå går verden under. Hvis man skrev brødskive med brunost ville det vært helt ok, bare for guds skyld ikke kall det vegetar 😅

Helt enig i kommentarfeltene. Vegetar, klima og Gretha Thunberg trigger noe merkelig i folk. 

Hvis man er vegetarianer på grunn av klima, bør man i hvert fall ikke bruke soya. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er klart jeg ville tilrettelagt for deg, jeg skriver jo at jeg også ville tilrettelagt for en som kun kan spise kjøtt. De finnes nok, de også. Men de aller, aller fleste kan spise vegetarisk av og til. Det tror jeg til og med folk flest gjør. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Selvsagt ville jeg tilrettelagt for deg hvis du var min gjest. Jeg vil jo ikke at vennene mine skal bli syke av maten jeg serverer. Men i et slikt tilfelle bidrar du sikkert med info om hva du faktisk kan spise? 

Anonymkode: b5366...324

Tusen takk.
Har opplevd flere ganger at folk ikke ønsker det siden de sammenligner det med lavkarbo og anser det som en mote-ting

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvis man er vegetarianer på grunn av klima, bør man i hvert fall ikke bruke soya. 

Spiser lite soya. Nå er det helse og ikke minst IBS som dyttet meg i retning vegetar/hel plantekost. 

Mye vegetar som ikke er bra for klima. Avocado, mandel. Sjekk cashewnøtter, ikke noe hyggelig historie bak de. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Spiser lite soya. Nå er det helse og ikke minst IBS som dyttet meg i retning vegetar/hel plantekost. 

Mye vegetar som ikke er bra for klima. Avocado, mandel. Sjekk cashewnøtter, ikke noe hyggelig historie bak de. 

I tillegg er det en del grønnsaker mange meg IBS ikke kan spise. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke spørsmålet? Er det slik at om man serverer fisk så skal man servere kjøtt til dem som ikke er vegetarianere? 

Vegetarianere spiser ikke fisk heller. 

Anonymkode: bc85b...7e4

Skrevet

Har ei kollega som er vegetarianer,  hun lager kjøtt til de som spiser kjøtt, å hun har alltid veldig mye godt tilbehør. 

Anonymkode: 1e8fb...eae

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

I tillegg er det en del grønnsaker mange meg IBS ikke kan spise. 

Ja, men for min del var det helt rart, for ved å kutte kjøtt og mye fet mat, kunne jeg spise mye annet som før ga krøll i systemet.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Jeg har ved to anledninger vært på vegetarmiddag der jeg bare kunne spise tilbehør. Jeg tålte verken soyaburger eller nøttestek.

Men da opplyste du vel ikke om hvilke ting du ikke tåler? Eller visste de det, men ga blaffen? 

Skrevet

Tusen takk.
Har opplevd flere ganger at folk ikke ønsker det siden de sammenligner det med lavkarbo og anser det som en mote-ting

Samme har jeg opplevd. Spiser omtrent likt med deg pga. ulike helsefaktorer.

Jeg har løst det med at hvis jeg skal spise et sted og ikke vet hva jeg vil få servert, da enten spør jeg på forhånd (der det passer), eller jeg spiser bra før jeg går dit. I siste tilfelle spiser jeg et bra måltid tett nok til at hvis jeg får servert noe jeg ikke tåler, så kan jeg spise lite og/eller bare det jeg tåler, uten da å bli ihjelsultet pga. for lite mat - eller... at det er langt nok unna planlagt spisetid til at jeg kan greie å spise normale mengder, om det er noe jeg tåler.

Jeg har spist på den måten jeg gjør i over 17 år, så om det var et moteinnfall så tror jeg jeg snart burde vært sørgelig utdatert ;) Men noen mener fremdeles at det bare er en fiks idé.

Anonymkode: 57493...d32

Skrevet

Vegetarianere spiser ikke fisk heller. 

Anonymkode: bc85b...7e4

Det var et eksempel og jeg tenkte ikke spesifikt på vegetarianere. Jeg tenkte at om man serverer fisk, blir det feil fordi gjestene kan spise kjøtt? 

Hvis ikke, hva er forskjellen på det og en som serverer et fullverdig måltid uten kjøtt eller fisk? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...