Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2021 #1 Skrevet 15. oktober 2021 Jeg strikker, hekler, og broderer korssting med pistol mot hodet men aldri i verden over i retning hardangersøm eller engelsk søm. Jeg syr gjerne, både kreativt og til reparasjon (skifter glidelåser med bind for øya og en arm på ryggen). Jeg kan karde, spinne, veve og plantefarge garn. Har perlevevd mye i min tid.Har en gang lært å gimpe. Du da? Anonymkode: 8ffeb...e47
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2021 #2 Skrevet 15. oktober 2021 Jeg kan å strikke og jeg kan brodere korssting, og kanskje hekle med kniven på strupen. Det er omtrent det. Anonymkode: e53a6...b8b
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2021 #3 Skrevet 15. oktober 2021 Hekle, hakke, enkel strikking, brodere korssting og hardangersøm, slå nupereller. Anonymkode: c3643...bbb
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2021 #4 Skrevet 15. oktober 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Hekle, hakke, enkel strikking, brodere korssting og hardangersøm, slå nupereller. Anonymkode: c3643...bbb Hvor har du lært nupereller? Det ser utrolig vanskelig ut! Anonymkode: 8ffeb...e47
☆☆☆ Skrevet 15. oktober 2021 #5 Skrevet 15. oktober 2021 Frivillig? Absolutt ingen. Men under tvang kan eg nok greie rett og vrang på strikking og sy igjen ein bamse med hol i.
amandine Skrevet 15. oktober 2021 #6 Skrevet 15. oktober 2021 (endret) Jeg kan sy, strikke, hekle og brodere både det ene og det andre. Dvs har brodert til bunad og kan hardangersøm. Kan ikke engelsk broderi. Kan veve og kan faktisk karde og spinne. Endret 15. oktober 2021 av amandine
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2021 #7 Skrevet 15. oktober 2021 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Hvor har du lært nupereller? Det ser utrolig vanskelig ut! Anonymkode: 8ffeb...e47 Jeg lærte det av min farmor da jeg var sånn ca 8 år. Anonymkode: c3643...bbb
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2021 #8 Skrevet 15. oktober 2021 Strikke og hekle. Klarer å sy enkle plagg, samt å reparere- men ikke glidelås. Kan tove og nålefilte. Kan brodere, men er ikke veldig glad i det.. Anonymkode: 43386...7b2
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2021 #9 Skrevet 15. oktober 2021 Jeg kan strikke, sy litt og brodere korssting (pluss at jeg broderer min andre bunad nå). Har VELDIG lyst til å veve, men aner ikke hvor jeg skal begynne… husflidslaget her har ikke kurs i veving. Anonymkode: a3e32...208
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2021 #10 Skrevet 15. oktober 2021 Strikke, hekle, sy og brodere. Er ganske flink med hendene. Anonymkode: 69b0c...05c
*Miss Marple* Skrevet 15. oktober 2021 #11 Skrevet 15. oktober 2021 Jeg kan strikke, på et vis, og reparere hull. Og det er vel det. Har begynt på utallige strikketøy med det er jo altfor kjedelig og med altfor lite fremdrift.
("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge Skrevet 15. oktober 2021 #12 Skrevet 15. oktober 2021 Strikke, sy, perlebrodering, korssting, hardangersøm, slå nupereller, hekle...
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2021 #13 Skrevet 15. oktober 2021 Er ekspert på bollebaking og annen gjærbakst 🤣. Neida, var ikke det du spurte om, jeg kan ingenting av det du nevner, er ikke god på håndarbeid i det hele tatt 🙂. Anonymkode: 275c7...511
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2021 #14 Skrevet 15. oktober 2021 Jeg er veldig flink til å brodere korssting og attersting. Det går tålig greit å sy for frihånd med attersting, faldesting, stigesting og kastesting når jeg lapper hull eller fester noe i tøy. Feste knapper får jeg også til tålig greit. Strikking blir bare små lapper, veving hvis jeg absolutt må og hekling klarer jeg ikke. Symaskin kan jeg bruke, men jeg vil helst slippe siden jeg svetter oppover når jeg drister meg ut på den. Jeg er utrolig takknemlig for hjemmestrikket gensere, bukser og sokker vi har fått i gave til barn. Veldig fint at noen bruker tid på å lage når jeg er fullstendig analfabet med strikking av slike plagg. Anonymkode: 5a828...3f0
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2021 #15 Skrevet 15. oktober 2021 Strikke, hekle, stoppe, brodere, sy med maskin, veve på både vanlig vev, båndvev og perlevev, spikke, tove, nålefilte, makrame, spleise, pilfletting, sponfletting og sikkert noe mer jeg ikke kommer på. Jeg er ikke så flink til alt sammen da. Anonymkode: ab488...b60
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2021 #16 Skrevet 15. oktober 2021 Jeg kan strikke, hekle, veve, sy klær og brodere det meste. Har lyst til å brodere bunad til datteren min når hun skal være konfirmant. Anonymkode: fae38...022
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2021 #17 Skrevet 15. oktober 2021 Kan alltids sy igjen et hull eller feste en knapp, kan ikke love det blir pent. Har strikka en lue (ensfarget) som jeg bruker hver vinter, og har heklet et babyteppe. Kan ikke si at jeg kan å strikke eller hekle for det, husker ikke noe av det nå 😂 Anonymkode: 7ad66...fc1
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2021 #18 Skrevet 15. oktober 2021 amandine skrev (3 timer siden): Jeg kan sy, strikke, hekle og brodere både det ene og det andre. Dvs har brodert til bunad og kan hardangersøm. Kan ikke engelsk broderi. Kan veve og kan faktisk karde og spinne. Jeg har forsøkt å brodere til bunad, men har gitt opp. Av en eller annen grunn får jeg ikke til plattsøm (eller hva det nå enn heter). Det burde jo være enkelt, opp med nålen der, ned der, fyll ut markert område med garnet. Jeg har to ulike bunadsvester liggende. Får. Ikke. Til. Har forsøkt så mange ganger, at jeg nå må ha mer garn. Problemet da er at da må jeg jo rekke opp det lille som faktisk har blitt bra. Har (heldigvis) ikke råd til kurs med det første, så de får ligge godt bortgjemt en stund til, tenker jeg Ellers kan jeg strikke godt. Kan hekle litt, men foretrekker å holde det til kanter på strikkeplagg. Korssting og hardangersøm er jeg ganske god på. Hardangersøm synes jeg egentlig er morsomt, så vurderer å ta det opp igjen. Men gir du meg en symaskin, da bør pistolen også frem, selv om jeg nok kunne fått til enkle ting under tvang. En av de tingene jeg nok også burde tatt et kurs i en gang, for jeg ønsker egentlig å kunne gjøre litt arbeid på maskin. Laget meg faktisk en sekk en gang med å veve stoff og sy i litt annet (med symaskin!) i sidene, tror det var på ungdomsskolen, eller rett etter. Kan spleise tau, som en annen også nevner. Tror jeg skulle greid å lage et fungerende fiskegarn, om jeg måtte og hadde alt jeg trengte for å lage det. Tok et kurs og laget kniv (fikk håndsmidd blad, laget alt annet), det var moro. Kunne tenkt meg å ta opp igjen det. Har lyst å lære meg nupereller, og vurderer å melde meg som frivillig statist på museet til sommeren, i håp om å også møte noen som kan lære meg å slå nupereller. Det er så mange flotte håndtverkstradisjoner i Norge. Jeg er bare amatør, men det finnes så utrolig mange dyktige folk! Anonymkode: a31a3...93b
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2021 #19 Skrevet 15. oktober 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg strikker, hekler, og broderer korssting med pistol mot hodet men aldri i verden over i retning hardangersøm eller engelsk søm. Jeg syr gjerne, både kreativt og til reparasjon (skifter glidelåser med bind for øya og en arm på ryggen). Jeg kan karde, spinne, veve og plantefarge garn. Har perlevevd mye i min tid.Har en gang lært å gimpe. Du da? Anonymkode: 8ffeb...e47 Ikke halvparten av dette. Strikker ganske ok, kan stoppe strømper, kan brodere korssting, plattsøm og kjedesting. Syr bittelitt, men sliter med glidelåser. Har en gang lært å hekle. Det festet seg ikke. Anonymkode: acbe5...4fb
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2021 #20 Skrevet 15. oktober 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg kan strikke, sy litt og brodere korssting (pluss at jeg broderer min andre bunad nå). Har VELDIG lyst til å veve, men aner ikke hvor jeg skal begynne… husflidslaget her har ikke kurs i veving. Anonymkode: a3e32...208 Sommerkurs? Anonymkode: acbe5...4fb
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2021 #21 Skrevet 16. oktober 2021 Fingring er jeg veldig god på. Gjør det flere ganger om dagen🤪 Anonymkode: d69ee...cc1
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2021 #22 Skrevet 16. oktober 2021 Jeg må spørre dere som kan veve: La oss si man vil veve duker og åkler. Finnes det vever man da kan bruke som ikke er så store at de krever et helt rom? Jeg har hørt at det finnes sammenleggbare bordvever (uten at konseptet «bordvev» sier meg noe), men da kan man kanskje ikke veve så store ting? Anonymkode: a3e32...208
Himmel og hav Skrevet 16. oktober 2021 #23 Skrevet 16. oktober 2021 Jeg kan strikke, hekle, hakke, brodere inkl. hardangersøm (jeg er en rev på vestmanarenning), billedvev (fryktelig mange år siden sist, men jeg husker teknikken) og søm. Det er lenge mellom hver gang jeg har symaskinen framme til noe annet enn reparasjon, men om jeg måtte skulle jeg nok fått til helt greie passepoilerte lommer uten å bruke en dag på det. Jeg har prøvd silkemaling, plantefarging av garn, karding, spinning på håndtein, voksbatikk, knytebatikk, blokktrykk på stoff og litt annet sånt uten at jeg egentlig kan si at det er noen jeg driver med, men det var gøy å lære det og ha gjort det.
Superdolly Skrevet 16. oktober 2021 #24 Skrevet 16. oktober 2021 Jeg kan strikke, hekle og nålebinde. Jeg kan enkel hakking. Jeg kan brodere de vanligste stingene (korssting, diamantsting, attersting, kjedesting). Jeg syr ofte "ullteppesting" rundt kanten på strikkede sitteunderlag. Jeg lapper klær, syr i glidelåser og nye knapper hvis det trengs. Jeg kan også sy helt greit med symaskin, og har sydd meg både kjoler og bukser. Legger opp gardiner og syr nye pynteputer hvis jeg får lyst på. Jeg kan karde ull, jeg kan spinne på håndtein men ikke spesielt bra, og jeg kan nesten spinne på rokk. Heller ikke det blir imponerende. Jeg kan tove og nålefilte.
Iiiiik Skrevet 16. oktober 2021 #25 Skrevet 16. oktober 2021 Strikker bra, tror jeg kan strikke "alt" hvis jeg bestemmer meg for det. Kan hekle, men ikke veldig bra. Lærte meg det selv på YouTube for noen år siden. Kan brodere, har brodert min egen bunad og er i gang med en til datteren. Hadde en periode for nokså mange år siden der jeg sydde en del klær, så behersker symaskin. Og er veldig glad i diverse DIY-ting, så kan farge, lage batikkgreier, tove, bruke perlevev osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå