Gå til innhold

Hvilken hund av liten rase anbefaler dere?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Og likevel, så er det hunderaser som har lavere krav til aktivitet enn andre, så innen det motsatte er bevist så er det vel ikke nødvendig å anta at hi er udugelig som hundeeier. Tvert imot mener jeg det er ansvarlig å ta hensyn til egenskapene til de ulike rasene før man velger seg hund, også når det gjelder behov for aktivitet. Man MÅ ikke alltid tro det verste om folk.

Anonymkode: ced0c...4b1

Og derfor ber jeg hi definere opp hva liten til middels betyr for henne før jeg svarer. I tillegg så sier jeg at en Jack R er uaktuell for henne som flere foreslo. Du har dratt diskusjonen videre. 

Anonymkode: 138b5...02e

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Og derfor ber jeg hi definere opp hva liten til middels betyr for henne før jeg svarer. I tillegg så sier jeg at en Jack R er uaktuell for henne som flere foreslo. Du har dratt diskusjonen videre. 

Det er jo du som tar diskusjonen til et annet nivå, det du nærmest forlanger at hi skal rapportere til deg. Hun ba vel aldri deg eller noen andre om at du/ dere skulle godkjenne hennes fremtidige hundehold.

Du kan jo bare svare på det hun spør om. Hvis du er usikker på hvilke hunderaser som har lavt eller middels aktivitetsnivå, som er det hi spør om, så har Norsk Kennel Klub en fin oversikt.

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det er jo du som tar diskusjonen til et annet nivå, det du nærmest forlanger at hi skal rapportere til deg. Hun ba vel aldri deg eller noen andre om at du/ dere skulle godkjenne hennes fremtidige hundehold.

Du kan jo bare svare på det hun spør om. Hvis du er usikker på hvilke hunderaser som har lavt eller middels aktivitetsnivå, som er det hi spør om, så har Norsk Kennel Klub en fin oversikt.

Om hi sin definisjon av middels viser ser å være under lav er det liten vits å gi råd. Ta en titt på Finn og hund gis bort så skjønner du vel at det er mye toskete folk som skaffer seg hund om dagen. Mennesker som «bare kan ha hund med middels til lavt aktivitetsnivå» har åpenbart begrenser kapasitet. Da er det lov å spørre. 

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Om hi sin definisjon av middels viser ser å være under lav er det liten vits å gi råd. Ta en titt på Finn og hund gis bort så skjønner du vel at det er mye toskete folk som skaffer seg hund om dagen. Mennesker som «bare kan ha hund med middels til lavt aktivitetsnivå» har åpenbart begrenser kapasitet. Da er det lov å spørre. 

Visst finnes det mange toskete folk som skaffer deg hund, men man trenger jo ikke å nærmest angripe hi og anta at hun er en av disse bare fordi hun er bevisst på at hun ikke vil ha en av de mest aktivitetskrevende rasene? Tvert imot synes jeg det bare er ansvarlig. Kanskje har hun egentlig lyst på en irsk setter, men innser at hun ikke vil kunne la den løpe i timesbasis på fjellet, fordi ryggen hennes ikke tåler å gå mye i ulendt terreng? Man MÅ ikke tro det verste om folk. Det går dessuten an å spørre på en hyggelig måte, for eksempel: «Jeg vet kennelklubben har en god oversikt. Hvis du sier noe mer konkret om hvor mye aktivitet du ser for deg med hunden, så kanskje jeg har noen tips til deg». Ikke gå rett i antagelsen om at hi er en idiot som vil vanskjøtte bikkja si.

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Men det vet vi ikke. Greit å spørre hva man legger i det, men ser jo her (klassisk DIB) at flere også tar som en selvfølge at det er latskap bak og at vedkommende ikke skal ha en hund, men katt eller hamster. Kanskje greit å vite hva som ligger bak FØR en går rett på *du er en tosk. 

Anonymkode: 8c8f5...a1a

Jeg har ett familiemedlem som har en søt, liten krabat. Skikkelig kosebamse. Ikke verdens beste på hunderaser, men tror det er en shih tzu. Den krever ikke voldsom trening eller lange turer, men den er bør ikke være så mye alene. 

Annonse

Mange her som misforstår h.i med vilje tror jeg! Jeg har en bichon havanaise. Perfekt størrelse. Litt pels-stell selvfølgelig. Flott familie-hund, som ungene kan gå tur med alene også. Hun blir gjerne med på lange turer; og hun er også fornøyd med kortere turer de dagene tiden ikke strekker til. Føler jeg må presisere at hun vær dag får sine behov dekket. Er dog en svært sosial hund, som liker best å være sammen med flokken sin. Så hun er med oss når vi er på farten, typ kjøre og hente ungene og sånt. 

Anonymkode: d1b97...0ad

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Men det vet vi ikke. Greit å spørre hva man legger i det, men ser jo her (klassisk DIB) at flere også tar som en selvfølge at det er latskap bak og at vedkommende ikke skal ha en hund, men katt eller hamster. Kanskje greit å vite hva som ligger bak FØR en går rett på *du er en tosk. 

Helt enig at å kalle folk idiot er bak mål. Det har jo jeg heller ikke gjort. Men for å gi hi et godt råd trenger jeg mer info. Først hvor mye aktivitet er dette for deg? HI er åpenbart ikke hundevant siden hun spør her inne om tips om rase. Er hennes middels til lav faktisk middels til lav? Når hun har svart på antall timer per dag og gjerne også hvordan de bor er jeg mer skikket til å komme med tips. Og jeg står ved at når mennesker påpeker da særlig lavt aktivitetsnivå at dette muligens er mennesker som burde vurdere en annen type husdyr. De rasene med definert lavt aktivitetsnivå jeg kjenner trenger fortsatt 1 til 1,5 time tur om dagen samt lydighetstrening. 

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Helt enig at å kalle folk idiot er bak mål. Det har jo jeg heller ikke gjort. Men for å gi hi et godt råd trenger jeg mer info. Først hvor mye aktivitet er dette for deg? HI er åpenbart ikke hundevant siden hun spør her inne om tips om rase. Er hennes middels til lav faktisk middels til lav? Når hun har svart på antall timer per dag og gjerne også hvordan de bor er jeg mer skikket til å komme med tips. Og jeg står ved at når mennesker påpeker da særlig lavt aktivitetsnivå at dette muligens er mennesker som burde vurdere en annen type husdyr. De rasene med definert lavt aktivitetsnivå jeg kjenner trenger fortsatt 1 til 1,5 time tur om dagen samt lydighetstrening. 

Likevel er det ingen grunn til å anta at hi ikke skjønner at selv en hund med lavt aktivitetsnivå fremdeles trenger mosjon og mental trening. Alle skjønnet jo det, selv om ikke alle klarer/ønsker å følge det opp. Og det ER en forskjell på en vorsteher og en bichon frisé og deres behov for aktivitet. Du må ikke overføre dine erfaringer med ræva hundeeiere til alle nye hundeeiere. Du var ny hundeeier en gang du og, og du klarte deg sikkert fint? De fleste gjør faktisk det.

Selv er jeg rimelig hundevant, men jeg har på ingen måte full oversikt over egenskapene til alle hunderaser som finnes. Hvis jeg plutselig skal bruke hund på en annen måte enn jeg gjør i dag og derfor trenger andre egenskaper hos hunden, så spør jeg da selvsagt om tips og andres erfaringer. Det er jo utelukkende smart. Å spørre om råd og tips utelukker jo ikke å søke i formasjon også andre steder.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi er nok til dels ganske enige, jeg ser ingen problem med å spørre hva man legger i middels til lav. Men finner det litt aggressivt når en del har da bestemt seg for å ta utgangspunkt i verste mening. Det var jo ett enkelt spørsmål, hvilke raser har middels til lav aktivitetsnivå, det er jo stor forskjell på hunder, selv om alle har behov for ett minimum av trening. Det er jo helt sykt mange forskjellige blandinger nå, mulig det bare er at jeg har bitt meg merke i det akkurat nå og det alltid har vært sånn. 

Jeg har varsel på puddel, for det er en hund jeg kunne tenke meg. 90 % av annonsene er altså blanding av så mye rart, jeg var ikke klar over at det fantes så mye forskjellige bare innen blanding av puddel 😅
Cavapoo, spitzpoo, maltipoo, pomapoo, havapoo. Hjelp 😳

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Vi er nok til dels ganske enige, jeg ser ingen problem med å spørre hva man legger i middels til lav. Men finner det litt aggressivt når en del har da bestemt seg for å ta utgangspunkt i verste mening. Det var jo ett enkelt spørsmål, hvilke raser har middels til lav aktivitetsnivå, det er jo stor forskjell på hunder, selv om alle har behov for ett minimum av trening. Det er jo helt sykt mange forskjellige blandinger nå, mulig det bare er at jeg har bitt meg merke i det akkurat nå og det alltid har vært sånn. 

Jeg har varsel på puddel, for det er en hund jeg kunne tenke meg. 90 % av annonsene er altså blanding av så mye rart, jeg var ikke klar over at det fantes så mye forskjellige bare innen blanding av puddel 😅
Cavapoo, spitzpoo, maltipoo, pomapoo, havapoo. Hjelp 😳

Det er en annen sak som engasjerer. Det heter ikke pomapoo, maltipoo osv. det heter blandingshund. 🙄 

Så lenge ikke hi klarer skrive mer om hva hun ser for seg, størrelse, mengde mosjon pels osv er det jo egentlig bare å Google hunder som ikke trenger så mye mosjon så renner det jo inn med treff. Jeg regner med hun har flere ønsker, det er lettere å snevre ned et tips med mer info. 

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Det er en annen sak som engasjerer. Det heter ikke pomapoo, maltipoo osv. det heter blandingshund. 🙄 

Så lenge ikke hi klarer skrive mer om hva hun ser for seg, størrelse, mengde mosjon pels osv er det jo egentlig bare å Google hunder som ikke trenger så mye mosjon så renner det jo inn med treff. Jeg regner med hun har flere ønsker, det er lettere å snevre ned et tips med mer info. 

Det kan kalles blandingshund, men er pr. definisjon bastarder. En forbasket uting! 

Anonymkode: 0874a...d90

Takk for engasjement 😅

Jeg går lett en tur 3-4 ganger til dagen, hvor den ene ettermiddagsturen er rundt 1 time. Men med middels/lite aktivitet mener jeg at jeg ønsker en hund som ikke nødvendigvis trenger lange turer hver dag, men som kanskje nøyer seg med noe kortere enkelte dager.

Jeg ønsker også at hunden er familievennlig og en som ikke er kjent for å bjeffe for mye. Jeg bor tett på naboer.

Hi

Anonymkode: 2b047...9cd

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...