Gå til innhold

Hvilken hund av liten rase anbefaler dere?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En liten puddel passer de fleste. Trenger ikke være de helt minste toy pudlene, men en mini. De er sosiale og blide hunder.

Jeg personlig har chihuahua, og digger den rasen. Men de er litt sære og spesielle på noen ting, og ofte ikke så sosiale, så de passer ikke like godt til alle. Men fantastiske familiehunder da, de har familien som sin flokk og er utrolig trofaste, morsomme og lekne.

Anonymkode: b6f46...d59

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Dansksvensk gårdshund,  Jack Russell terrier eller en puddel. Eller noe i den størrelsen. Ev dachs. Mindre hund enn disse er i grunnen ikke hund. 

Anonymkode: 0874a...d90

Jack russel er herlige, men det er en liten muskelbunt av en hund som har mye energi og trenger nye stimuli og mosjon.

Anonymkode: 37c4c...0cc

Annonse

Middels til lite aktivitet. Hva betyr det egentlig? Tissetur i hagen og 30 minutter hver dag? Alle hunder trenger mosjon, mental trening og aktivisering. Personlig blir jeg alltid skeptisk når folk presiserer at de vil ha en hund de ikke egentlig har tid og lyst til å mosjonere. Da er det katt du trenger hi. Hunder uansett størrelse trenger mye og skal brukes. Jeg har feks gått syv dager i fjellet med en pomeranian. Selvsagt er det mer hensyn å ta med en liten hund, ulendt terreng osv. 

Så definer hva middels til lite er. 
Du skal i allefall ikke se på en Jack russel. 

Anonymkode: 138b5...02e

Med fare for litt motstand... Jeg elsker vår boston terrier. Kkempefedtlig rase. Bare sørg for en oppdretter som avler på litt lengre snutter. Boston er ofte mer fornøyd med masse lek og hjernetrim i form av dressur enn lange turer, men de kan også ha masse eksplosiv energi som gir de zoomies. Liten, morsom, robust og lettstelt rase. 

Jack russell blir forresten destruktiv og aggressiv av for lite  trim og sysselsetting. Vet om flere småbarnsfamilier som har måtte avlive sin. De trenger en utfordring. 

Anonymkode: cbb5b...d9e

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jack russel er herlige, men det er en liten muskelbunt av en hund som har mye energi og trenger nye stimuli og mosjon.

Vil ikkje sei at nokon av desse rasene har eit middels energi behov. Det er heller litt meir krevende hunder som fort kan bli for mykje for ein familie eller person med lite erfaring 

Anonymkode: e0072...a1f

Kan anbefale Lhasa apso/ bishon havanais / shih-zhu eller ein mix av desse. 

Malteser går og fint .blandet eller reinraset .

Då får du og røytefri rase.

Desse kan fint være med på lange turer men synest og korte turer er topp.

Men krever endel pelsstell om du vil ha lang pels. Holder du pelsen kort så er det null stress 

Anonymkode: e0072...a1f

Hva med Whippet?

De er rolige kosegriser inne, vil helst være med deg over alt og sove i armkroken din. De hater også kulde og regn, sa da vil de helst bare rett utenfor for å gå på do, og rett inn igjen.

Men de trenger å løpe også. Så har du en slette eller område i nærheten hvor de kan få gjort dette er de for evig happy.

Anonymkode: 025f5...de4

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Dansksvensk gårdshund,  Jack Russell terrier eller en puddel. Eller noe i den størrelsen. Ev dachs. Mindre hund enn disse er i grunnen ikke hund. 

Uuups... 

Nå fikk jeg med meg info om lavt aktivitetsnivå. 

Da skal du ha denne: https://www.ikea.com/no/no/p/livlig-toyleke-hund-sibirsk-husky-40297990/

Du skal ikke ha hund når målet er lavt aktivitetsnivå, for alle hunder trenger, og skal ha mosjon både for kropp og hjerne. 

Annonse

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Uuups... 

Da skal du ha denne: https://www.ikea.com/no/no/p/livlig-toyleke-hund-sibirsk-husky-40297990/

Du skal ikke ha hund når målet er lavt aktivitetsnivå, for alle hunder trenger, og skal ha mosjon både for kropp og hjerne. 

Det forstår hun sikkert, men spennet er jo enormt mellom de som krever mye og de som krever lite. Vi har en hund som er rolig og fornøyd selvom turene ikke alltid er så lange, som ikke blir rastløs og går i ring selvom hun bare blir luftet i hagen i 4 dager når alle ungene har omgangssyke og slike ting.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Uuups... 

Det står jo ikke at målet er en hund som bare skal ligge i sofaen da.

Alle skjønner at det er forskjell på en liten selskapshund og f.eks en vorster, mens den ene er mer enn fornøyd med en liten rusletur om morgenen for å tisse og en lenger tur på ettermiddager for å løpe og leke litt må den andre nærmest slites ut med å sykle med den to ganger rundt lysløypa morgen og kveld.

Man velger jo hund etter de forutsetningene man har.  Men ellers enig med deg i at alle hunder skal ha mosjon hver eneste dag.

Anonymkode: b6f46...d59

Jeg blir litt oppgitt over noen av svarene her. Til og med de som er proffe hundefolk rangerer hunders aktivitetsnivå, og da må det jo finnes en naturlig tredeling i lavt, middels og høyt nivå. Det betyr ikke at HI ikke har tenkt å gå tur eller trene med hunden sin, men at hun er ute etter en litt roligere hund enn en border collie f.eks. som er svært energisk og krever veldig mye. Alle skjønner jo, om man gidder å legge et snev av IQ i det, at man med en hund som har rolig aktivitetsnivå mener en hund som er fornøyd med passe lange turer og litt lek og trening, men kanskje ikke har behov for 3-4 timer med tur og 1-2 timer mental trening hver dag. Jeg har selv en hund jeg vil definere som en med relativt lavt aktivitetsnivå. Hun er kjempefornøyd med 1-1,5 times tur (fordelt på 2-4 turer) hver dag og litt lett mental trening og lek, men kan også gå lange turer om det trengs.

Anonymkode: e2997...88d

Jeg blir litt oppgitt over noen av svarene her. Til og med de som er proffe hundefolk rangerer hunders aktivitetsnivå, og da må det jo finnes en naturlig tredeling i lavt, middels og høyt nivå. Det betyr ikke at HI ikke har tenkt å gå tur eller trene med hunden sin, men at hun er ute etter en litt roligere hund enn en border collie f.eks. som er svært energisk og krever veldig mye. Alle skjønner jo, om man gidder å legge et snev av IQ i det, at man med en hund som har rolig aktivitetsnivå mener en hund som er fornøyd med passe lange turer og litt lek og trening, men kanskje ikke har behov for 3-4 timer med tur og 1-2 timer mental trening hver dag. Jeg har selv en hund jeg vil definere som en med relativt lavt aktivitetsnivå. Hun er kjempefornøyd med 1-1,5 times tur (fordelt på 2-4 turer) hver dag og litt lett mental trening og lek, men kan også gå lange turer om det trengs.

Vet du. Det ER mange mennesker som tror at noen hunder klarer seg med en inngjerdet hage. Derfor ber jeg hi spesifisere HVA hun mener med middels til lavt aktivitetsnivå. For svarer hun kaste ball i stua og tisse i hagen så passer ingen hunder. 

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Vet du. Det ER mange mennesker som tror at noen hunder klarer seg med en inngjerdet hage. Derfor ber jeg hi spesifisere HVA hun mener med middels til lavt aktivitetsnivå. For svarer hun kaste ball i stua og tisse i hagen så passer ingen hunder. 

Det er jeg enig i, men jeg tror ikke helt på at deg er mange som er så idiotisk ar de tror det er nok å slippe hunden ut på gresset for å tisse. Sikkert noen få, men normale folk skjønner jo at alle hunder må ha tur hver dag.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er jeg enig i, men jeg tror ikke helt på at deg er mange som er så idiotisk ar de tror det er nok å slippe hunden ut på gresset for å tisse. Sikkert noen få, men normale folk skjønner jo at alle hunder må ha tur hver dag.

Jeg har jobbet med omplassering av hunder i mange år. (Ikke nå lengre) Dessverre var det ofte slik at det kom inn såkalte aggressive hunder som rett og slett bare manglet mosjon, stimuli og trening. De var frustrerte, bjeffet og reagerte med aggresjon på irettesettelse. Hva er rutinen deres da. Ti minutter tur morgen, ti minutter etter jobb og kveldstur på 20 minutter. Ikke trent lydighet og er irritert fordi hunden aldri ville høre. Det var så ofte det skjedde at jeg mistet helt motet av jobben. Uansett hvor mange vi klarte å jobbe med og få omplassert så kom det bare nye og nye. Selvsagt ikke alle, men vil anslå at 40% var helt udugelige mennesker som ikke forsto seg på hunder og hva de trenger. Noen ganger var det feil rase til feil menneske også da. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jo, de er dessverre mange.

En hund som ikke ligger i senga eller sofaen. En hund skal ligge på gulvet eller i buret. 

Anonymkode: fea51...a0a

Hva skjedde egentlig med at hunder plutselig skal ligge i bur? Når begynte folk å tro at det er en god ide? Hunder skal da ikke ligge i bur!

Anonymkode: ced0c...4b1

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har jobbet med omplassering av hunder i mange år. (Ikke nå lengre) Dessverre var det ofte slik at det kom inn såkalte aggressive hunder som rett og slett bare manglet mosjon, stimuli og trening. De var frustrerte, bjeffet og reagerte med aggresjon på irettesettelse. Hva er rutinen deres da. Ti minutter tur morgen, ti minutter etter jobb og kveldstur på 20 minutter. Ikke trent lydighet og er irritert fordi hunden aldri ville høre. Det var så ofte det skjedde at jeg mistet helt motet av jobben. Uansett hvor mange vi klarte å jobbe med og få omplassert så kom det bare nye og nye. Selvsagt ikke alle, men vil anslå at 40% var helt udugelige mennesker som ikke forsto seg på hunder og hva de trenger. Noen ganger var det feil rase til feil menneske også da. 

Og likevel, så er det hunderaser som har lavere krav til aktivitet enn andre, så innen det motsatte er bevist så er det vel ikke nødvendig å anta at hi er udugelig som hundeeier. Tvert imot mener jeg det er ansvarlig å ta hensyn til egenskapene til de ulike rasene før man velger seg hund, også når det gjelder behov for aktivitet. Man MÅ ikke alltid tro det verste om folk.

Anonymkode: ced0c...4b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...