Gå til innhold

Irriterende at AP ødelegger kvinnerekka!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I Finland, Danmark og Island ledes alle regjeringer av kvinner. I Sveriges kvinnedominerte regjering setter de også inn en kvinnelig statsminister nå.

I Norge har de tre mektigste politiske posisjonene i årevis vært dekket av kvinner, noe som fortsatt skal gjelde den nye kvinnedominerte regjeringen - unntatt statsministeren. 

Så, er det ikke bakstreversk å bryte mønsteret med å plutselig være det eneste landet med mannlig statsminister i Norden? 

Anonymkode: 495da...6f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvorfor skal det bare være kvinner da?
Jonas Gahr Støre ble valgt som statsminister av folket, det kalles demokrati.
Vi har hatt kvinnelig statsminister de 8 siste årene, og det er ikke første gang vi har hatt det.

Dersom du tenker likestilling, vel så er det at begge kjønn skal ha like muligheter, ikke at kvinner skal settes først.

Å si at Norge bør ha kvinnelig statsminister siden alle landene rundt oss har det blir helt feil.
Personlig ville jeg helst ha ønsket at Erna vant valget og ble sittende, men slik ble det ikke, og mitt ønske har ikke noe med kjønn å gjøre

Anonymkode: 0380c...35f

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

I Finland, Danmark og Island ledes alle regjeringer av kvinner. I Sveriges kvinnedominerte regjering setter de også inn en kvinnelig statsminister nå.

I Norge har de tre mektigste politiske posisjonene i årevis vært dekket av kvinner, noe som fortsatt skal gjelde den nye kvinnedominerte regjeringen - unntatt statsministeren. 

Så, er det ikke bakstreversk å bryte mønsteret med å plutselig være det eneste landet med mannlig statsminister i Norden? 

Å buhu... Frk. Krenkesen. 

Anonymkode: d10e1...c3a

Skrevet

Jeg vil ha en egnet statsminister, om det er kvinne eller mann, svinger jo litt etter hvem som stiller. 

Om ikke annet er kvinner godt representert i ministerpostene. 

Anonymkode: 6ec2b...890

Skrevet

Du er kjedelig. Kjønn som fenomen er også kjedelig. Kjønn som forklaring eller argument overgås kun av "fordi jeg er utlending" i graden av kjedelighet som unnskyldning for egne manglende suksesser.

Skrevet

Bakstreversk? Jeg vil ha den beste kandidaten, alltid, uavhengig av kjønn

Anonymkode: 8897b...1b6

Skrevet

Altså, likestilling er det først når ingen bryr seg kva kjønn statsministeren har, fordi det ene er akkurat like naturleg som det andre. Eg meiner vi er der i Norge.

Og det er viktig for demokratiet at begge kjønn er rikeleg er representert, men 70% kvinner er ikkje bedre enn 50%. Ein 40-60% av kvart kjønn er passe, 50/50 er for lite fleksibelt. Det er så mange omsyn å ta mtp geografisk representasjon og alderssamansetjing, noko eg forøvrig også synes er bakstreversk, så ei for streng praktisering kan føre til at ein må setje inn kven som helst med rett kjønn fordi den beste kandidaten har feil kjønn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De burde ha valgt en kvinnelig partileder for noen måneder siden, mener du? 

Eller er du samme gubbeidioten som stadig vekk skriver her og maser om at menn nå er blitt undertrykte og kvinner har tatt all politisk makt i Norge fordi Erna og Siv?

Anonymkode: 9ae31...d2f

Skrevet

Statsministeren skal være egnet til jobben. Kjønn er i denne sammenhengen totalt irrelevant. 

Støre er godt egnet til jobben. Ferdig snakka. 

Anonymkode: 1b2d1...75e

Skrevet

Er du seriøs?

Hvis man skal bruke kjønnet på andre lands statsministere som argument, så taler det vel nettopp FOR likestilling at Norge nå har valgt en mann? Eller betyr likestilling for deg særbehandling for kvinner?

Anonymkode: 7db9d...7a1

Skrevet

Flertallet er kvinner i denne regjeringen. 10 kvinner, 9 menn. 
I Solberg sin regjering var det 7 kvinner og 12 menn..

Så, jeg tror vi ikke skal rope så høyt om hvem som er statsminister eller ei. 

Anonymkode: a37d9...680

Skrevet

Dette er åpenbart en trolletråd der poenget er å sette feminister i dårlig lys. At dere ikke ser det? Mulig det er forum-incel-en vår som står bak.

Anonymkode: b0a82...3a9

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men hvorfor skal det bare være kvinner da?

Dersom du tenker likestilling, vel så er det at begge kjønn skal ha like muligheter, ikke at kvinner skal settes først.

Å si at Norge bør ha kvinnelig statsminister siden alle landene rundt oss har det blir helt feil.

Men det hadde vært tøft da!

Om bare vår lille statsminister hadde blitt byttet ut med en kvinne så ville alle regjeringer i Norden vært ledet av kvinner...og igjen de tre mektigste posisjonene i norsk politikk.

So close...

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Om bare vår lille statsminister hadde blitt byttet ut med en kvinne så ville alle regjeringer i Norden vært ledet av kvinner...og igjen de tre mektigste posisjonene i norsk politikk.

So close...

Hva har det at det ville ha vært tøft med saken å gjøre?
Det er totalt irrelevant. 

Skrevet
sug lut skrev (3 timer siden):

Du er kjedelig. Kjønn som fenomen er også kjedelig. Kjønn som forklaring eller argument overgås kun av "fordi jeg er utlending" i graden av kjedelighet som unnskyldning for egne manglende suksesser.

Manglende innsikt i samfunnet og evne til å se forskjeller er også drittkjedelig.

Anonymkode: 90f44...51e

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

So close...

Du prøver for hardt.....

Anonymkode: 1a27c...688

Skrevet

Alle partiene på venstresiden har mannlig leder og de fleste kvinner stemmer på venstresiden. På høyresiden har det vært kvinnelige ledere bortsett fra krf og der stemmer flest menn…. 

har sikkert ikke noe å si, men noe er det da ar venstresiden som er så kvinnedominert i velgermassen ikke klarer å finne egnet kvinnelig lederkandidat 

Anonymkode: 4d09f...304

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Alle partiene på venstresiden har mannlig leder og de fleste kvinner stemmer på venstresiden. På høyresiden har det vært kvinnelige ledere bortsett fra krf og der stemmer flest menn…. 

har sikkert ikke noe å si, men noe er det da ar venstresiden som er så kvinnedominert i velgermassen ikke klarer å finne egnet kvinnelig lederkandidat 

Så mannlig leiar er berre eit teikn på at ein ikkje klarte å finne ei kvinne?

Hmm, dette synet på menn minner om kvinnesynet ein del menn oppviser. Menn vi ofte kallar mannsjåvinistar..

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Gro Harlem Bruntland er vel Norges lengst sittende statsminister og hun representerte Arbeiderpartiet og sist jeg sjekket så er hun en kvinne

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Gro Harlem Bruntland er vel Norges lengst sittende statsminister og hun representerte Arbeiderpartiet og sist jeg sjekket så er hun en kvinne

Men ikke nåværende. Vi stemmer jo ikke idag å ap for at Gro var partileder på 80-90 tallet. 

Skrevet
☆☆☆ skrev (1 time siden):

Så mannlig leiar er berre eit teikn på at ein ikkje klarte å finne ei kvinne?

Hmm, dette synet på menn minner om kvinnesynet ein del menn oppviser. Menn vi ofte kallar mannsjåvinistar..

for min del ønsker jeg den som er best egnet jeg bryr meg lite om kjønn så sant det ikke er veldig skjevt fordelt. Var mer ment som ironisk…

Skrevet
sug lut skrev (11 timer siden):

Er du mann?

Anonymkode: a5abc...bcd

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Er du mann?

Anonymkode: a5abc...bcd

For det meste.

Skrevet
sug lut skrev (37 minutter siden):

For det meste.

Må si at det var overraskende, da jeg i alle år trodde at du var dame. :)

Anonymkode: 90f44...51e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...