Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer litt på dette med blødninger og vaksine og har prøvd å søke opp litt informasjon. Det jeg finner er at ca. 2000 kvinner har registrert inn dette som bivirkning. Jeg vil anta at det er langt flere, så om jeg da tredobler antallet og vi sier 6000 kvinner. Så har litt over 4 millioner nordmenn tatt vaksine. La oss si at halvparten er kvinner, og videre at halvparten av disse er kvinner i menstruerende alder, altså står vi igjen med ca. 1 million kvinner. Når jeg da regner med tallene 1 mill og 6000 (6000/1 000 000), så får jeg opp 0.006 . Det vil da altså bare være 0.06 % risiko for å få blødningsforstyrrelser av å ta vaksinen. Her inne ser det jo ut som om halve DB har fått problemer. Har jeg tenkt feil? Funnet feile tall? Regnet feil? Om jeg så tidobler innrapportert tilfeller i stedet for å tredoble, er der likevel bare 0.1 % som får denne bivirkningen. Det er uansett for mange, for all del, og det MÅ tas på alvor, men jeg ble likevel litt overrasket over tallet. 

Anonymkode: 8fed9...c8f

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144422325-regner-jeg-feil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo gjerne litt sånn dette forumet er. Hvis du spør hvor mange som har krasjet med elg, vil du se at du får mange svar om at ja, det har de. Det er fordi de som ikke har krasjet med elg, velger å ikke svare. På samme måte med alle «hvor mye tjener du-trådene.» Der ser det ut til at alle tjener en mill, men det er bare fordi de som tjener mindre ikke gidder å svare. Jeg tenker det er sånn med disse bivirkningstrådene og. 

Anonymkode: 4e514...295

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er jo gjerne litt sånn dette forumet er. Hvis du spør hvor mange som har krasjet med elg, vil du se at du får mange svar om at ja, det har de. Det er fordi de som ikke har krasjet med elg, velger å ikke svare. På samme måte med alle «hvor mye tjener du-trådene.» Der ser det ut til at alle tjener en mill, men det er bare fordi de som tjener mindre ikke gidder å svare. Jeg tenker det er sånn med disse bivirkningstrådene og. 

Joda, jeg vet at det er litt sånn, men jeg ble så overrasket over hvor enormt sprik det var. Det er faktisk litt skremmende. Jeg har jo lest mye om denne bivirkningen her inne, og flere har tydeligvis latt være å gi døtre vaksinen pga. alt skriveriet her inne. Faktisk ble jeg usikker selv også enda jeg jo egentlig vet bedre enn å la meg skremme opp. Og så er risikoen så bitte liten!? Jaja, det stemmer i hvert fall bedre med at absolutt ingen jeg kjenner har hatt en slik bivirkning, og jeg har et veldig stort nettverk. 

HI

Tråden som jeg antar du sikter til heter jo noe slikt som "dere som har hatt blødningsforstyrrelser etter koronavaksine, har det rettet seg?" (Gidder ikke finne nøyaktig tittel.) Da er det jo rimelig logisk at det er de som har opplevd blødningsforstyrrelser som svarer i den tråden, og ikke de som ikke fikk den bivirkningen. Jeg selv har for eksempel skrevet flere svar i den tråden.

Superdolly skrev (15 timer siden):

Tråden som jeg antar du sikter til heter jo noe slikt som "dere som har hatt blødningsforstyrrelser etter koronavaksine, har det rettet seg?" (Gidder ikke finne nøyaktig tittel.) Da er det jo rimelig logisk at det er de som har opplevd blødningsforstyrrelser som svarer i den tråden, og ikke de som ikke fikk den bivirkningen. Jeg selv har for eksempel skrevet flere svar i den tråden.

Ja, selvfølgelig. Problemet er at det hauses veldig opp, og i flere tråder, ikke bare den du sikter til. Jeg er naturligvis helt enig i at dette må tas på alvor og bli oppført som bivirkning, så det handler ikke om at jeg bagatellisere det, men på disse sidene høres det jo ut som minst 20-30 % får dette som bivirkning, og at flere da ikke tør å ta vaksinen (eller la døtrene sine få ta den). Da blir det et problem synes jeg, spesielt når risikoen faktisk viser seg å være så bitte liten. 

HI

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Ja, selvfølgelig. Problemet er at det hauses veldig opp, og i flere tråder, ikke bare den du sikter til. Jeg er naturligvis helt enig i at dette må tas på alvor og bli oppført som bivirkning, så det handler ikke om at jeg bagatellisere det, men på disse sidene høres det jo ut som minst 20-30 % får dette som bivirkning, og at flere da ikke tør å ta vaksinen (eller la døtrene sine få ta den). Da blir det et problem synes jeg, spesielt når risikoen faktisk viser seg å være så bitte liten. 

HI

Jeg tar ikke vaksinen nettopp av den grunnen. 

Annonse

Superdolly skrev (19 timer siden):

Det var en annen tråd tidlijgere som het noe sånt som "Hae du fått blødningsforstyrrelser?". Jeg vurderte å svare der, men det var så kort tid etter at jeg hadde fått vaksine at jeg ikke sikkert kunne svare nei. Det kan jeg si sikkert nå, etter flere måneder. Et overveldende flertall der sa også at de hadde fått.

Jeg blir nok skutt ned for å si dette, men under anonym bruker kan det dukke opp folk som ikke bare ønsker å dele egne erfaringer, men som bruker en bevisst strategi for å påvirke. (Det kan man selvfølgelig finne under brukernavn også, men det er lettere når man er anonym og kan bytte identitet og bakgrunnshistorie hele tiden.)

Alle jeg kjenner som har tatt vaksinen, som er kvinner har fått blødningsforstyrrelser. Men ingen av de har meldt inn, da de fleste bare har hatt det i noen få måneder. 

Anonymkode: 86bc8...a03

Og ingen jeg kjenner har fått det. At alle kvinner du kjenner har fått denne bivirkningen er jo litt underlig, så utbredt er det jo ikke akkurat. 

HI

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Og ingen jeg kjenner har fått det. At alle kvinner du kjenner har fått denne bivirkningen er jo litt underlig, så utbredt er det jo ikke akkurat. 

HI

Det er mange som ikke melder det inn.

Anonymkode: b3535...142

Det er mange som ikke melder det inn.

Anonymkode: b3535...142

Hva legger du i "blødningsforstyrrelse"? Hvis de ikke gidder melde det inn er det vell ikke noe de anser som vesentlig.

Anonymkode: b04e1...686

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Alle jeg kjenner som har tatt vaksinen, som er kvinner har fått blødningsforstyrrelser. Men ingen av de har meldt inn, da de fleste bare har hatt det i noen få måneder. 

Anonymkode: 86bc8...a03

Og ingen jeg kjenner eller kjenner til. Hvilket er mer troverdig 

Anonymkode: 1d727...532

Annonse

Akkurat tallene du legger til grunn, kan jeg ikke verifisere, men dette er jo den klassiske forskjell mellom svogerforskning og statistikk. Noe av grunnen til at det benyttes tilfeldig utvalg og utforming av spørsmål ikke skal påvirke hvem som svarer ved statistikk. I tråden om blødningsforstyrrelse er det naturlig at kun de som opplever det svarer, vi er jo sikker mange her inne som ikke har opplevd det. 

Lett å få ett annet inntrykk når noe blir overrepresentert, men i realiteten skulle det vært avkreftet langt flere, hvis du skjønner, men de fanger man ikke opp. Akkurat som man skulle tro ut fra kommentarfeltene at 90 % var vaksineskeptikere, mens realiteten er motsatt. 

Anonymkode: a20b0...7a5

• Opprett ny...