Gå til innhold

Dose 2 til 12- og 14-åringen???

Anbefalte innlegg

Fikk akkurat brev fra Bergen kommune adressert til de to barna mine på 12 og 14 år om at de får tilbud om dose 2 fra november av då lenge det har gått 4 uker siden dose 1.

Her er det to ting som skurrer for meg.

1. Har myndighetene faktisk åpnet opp for dose 2 for de under 16 år?

2. 17-åringen min får ikke lov til å ta sin dose 2 før det har gått minimum 8 uker etter dose 1 (ja, jeg ringte koronatelefonen og spurte). Er det ikke da veldig rart om yngre barn skal få så tett som 4 uker?

Er det kommunen som roter veldig her, eller har jeg gått glipp av noe?

Anonymkode: 60b34...744

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144422300-dose-2-til-12-og-14-%C3%A5ringen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Fikk akkurat brev fra Bergen kommune adressert til de to barna mine på 12 og 14 år om at de får tilbud om dose 2 fra november av då lenge det har gått 4 uker siden dose 1.

Her er det to ting som skurrer for meg.

1. Har myndighetene faktisk åpnet opp for dose 2 for de under 16 år?

2. 17-åringen min får ikke lov til å ta sin dose 2 før det har gått minimum 8 uker etter dose 1 (ja, jeg ringte koronatelefonen og spurte). Er det ikke da veldig rart om yngre barn skal få så tett som 4 uker?

Er det kommunen som roter veldig her, eller har jeg gått glipp av noe?

Jeg har en trettenåring, og vi fikk beskjed at de bare skal gis dose 1. Jeg er drittlei av feilinformasjon fra myndighetene hele tiden. Her blir det ingen andre dose, nok er nok.

På FHI sine sider står fortsatt dette: 

16. Hvorfor får barn mellom 12 og 15 år bare én vaksinedose?

Folkehelseinstituttet anbefaler foreløpig ungdom 12-15 år én vaksinedose. Det er fordi:

Én vaksinedose er vist å beskytte godt mot alvorlig koronasykdom.

Aldersgruppen 12-15 år har generelt svært god respons på vaksiner, og beskyttelsen vil sannsynligvis være bedre hos ungdom i denne alderen enn for eldre aldersgrupper.

De alvorlige bivirkningene med hjertemuskelbetennelse (myokarditt) og hjerteposebetennelse (perikarditt) oppstår først og fremst etter andre dose. Ved å gi bare én dose minsker risikoen for disse bivirkningene.

FHI vil gjøre nye vurderinger med oppdatert kunnskap om bivirkninger, sykdomsutviklingen og den samlede situasjonen før det eventuelt gis en anbefaling om dose to til denne aldersgruppen.

Link: Spørsmål og svar om vaksinering av barn 12-15 år - FHI

Anonymkode: 74874...08d

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en trettenåring, og vi fikk beskjed at de bare skal gis dose 1. Jeg er drittlei av feilinformasjon fra myndighetene hele tiden. Her blir det ingen andre dose, nok er nok.

På FHI sine sider står fortsatt dette: 

16. Hvorfor får barn mellom 12 og 15 år bare én vaksinedose?

Folkehelseinstituttet anbefaler foreløpig ungdom 12-15 år én vaksinedose. Det er fordi:

Én vaksinedose er vist å beskytte godt mot alvorlig koronasykdom.

Aldersgruppen 12-15 år har generelt svært god respons på vaksiner, og beskyttelsen vil sannsynligvis være bedre hos ungdom i denne alderen enn for eldre aldersgrupper.

De alvorlige bivirkningene med hjertemuskelbetennelse (myokarditt) og hjerteposebetennelse (perikarditt) oppstår først og fremst etter andre dose. Ved å gi bare én dose minsker risikoen for disse bivirkningene.

FHI vil gjøre nye vurderinger med oppdatert kunnskap om bivirkninger, sykdomsutviklingen og den samlede situasjonen før det eventuelt gis en anbefaling om dose to til denne aldersgruppen.

Link: Spørsmål og svar om vaksinering av barn 12-15 år - FHI

Anonymkode: 74874...08d

Ja, det var det jeg også trodde. Da er det jo veldig rart at kommunen sender ut brev på denne måten 🤷‍♀️

HI

De bruker sikkert helsenorge. Det systemet greier ikke skille på alder på pasientene og sender derfor ut meldinger og info til alle på samme retningslinjer. Hadde fler ungdommer som spurte om dette fordi de fikk påminnelsesmelding og kommunen hadde drop-in, men nei, det skal gå 8 uker imellom, og mest trolig blir det forlenget til 12 uker pga lite pfizer igjen.

Anonymkode: 58b33...6f0

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

De bruker sikkert helsenorge. Det systemet greier ikke skille på alder på pasientene og sender derfor ut meldinger og info til alle på samme retningslinjer. Hadde fler ungdommer som spurte om dette fordi de fikk påminnelsesmelding og kommunen hadde drop-in, men nei, det skal gå 8 uker imellom, og mest trolig blir det forlenget til 12 uker pga lite pfizer igjen.

Uff, håper ikke det. Vil gjerne at 17-åringen får dose 2 snart. Er nesten 7 uker siden første dose og det er en del smitte ved skolen han går på.

HI

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Uff, håper ikke det. Vil gjerne at 17-åringen får dose 2 snart. Er nesten 7 uker siden første dose og det er en del smitte ved skolen han går på.

HI

Krysser fingrene for at det går kjapt der. Drammen kommune ble tom når de hadde drop-in og fler ungdommer måtte snu i døra for dose 1. Håper virkelig at neste levering av pfizer kun blir forbeholdt barn og ungdom! Voksne takler at det blandes om det betyr at en ungdom eller ett barn er beskytta!

Jeg ringte og spurte, og dd sa at de er klar over feilen og at det kommer nye brev som forklarer dette. Så da ble jo det oppklart. Når det er sagt, så håper jeg egentlig at det blir mulig med dose 2 etter hvert. 17-åringen fikk forøvrig brev på fredag om at de nå anbefalte å vente 12 uker før dose 2. Jeg skjønner poenget med at det gir bedre beskyttelse med langt intervall, men samtidig er det jo relativt stor risiko for smitte i den aldersgruppen på skolen ol. Håper det fortsatt er lov etter 8 uker.

HI

Annonse

• Opprett ny...