Gå til innhold

Tronarvinger

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir aldri aktuelt. 

Anonymkode: 0b507...5ef

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det blir aldri aktuelt. 

Anonymkode: 0b507...5ef

Det vet da du fint lite om. 

Anonymkode: 181af...2fd

Skrevet

Lovene er vel såpass gamle at det ikke står spesifisert om man kan eller ikke kan? I 1814 var vel likekjønnet ekteskap ganske utenkelig. 

Anonymkode: 27aac...3a0

Skrevet

Ja, det har de. Og jeg vet dette av en litt morsom grunn. Noen elever (vgs) spurte meg om hva en eventuell kone til kronprinsessen ville få som tittel når kronprinsessen blir dronning. Jeg vet jo at når en konge er regnet blir konen dronning, og om en dronning er regent blir mannen prinsegemal, men dette ante jeg ikke. Så litt på tull ba jeg dem sende en mail til slottet og spørre. Det gjorde de faktisk, og de fikk svar før timen var ferdig. Det stod det at om H.K.H. giftet seg med en kvinne (altså må det jo være lov) er det opp til henne å bestemme tittel på sin ektemake, slik  det alltid er. Det kom altså ingen protester på ideen om at hun kan gifte seg med en kvinne. 

Anonymkode: 402a0...a70

Skrevet

Regner med at det er i orden, men usikker på om evt barn (som da ikke er biologisk for begge) vil bli tronarving. Noen som vet dette da?

Anonymkode: 43313...625

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, det har de. Og jeg vet dette av en litt morsom grunn. Noen elever (vgs) spurte meg om hva en eventuell kone til kronprinsessen ville få som tittel når kronprinsessen blir dronning. Jeg vet jo at når en konge er regnet blir konen dronning, og om en dronning er regent blir mannen prinsegemal, men dette ante jeg ikke. Så litt på tull ba jeg dem sende en mail til slottet og spørre. Det gjorde de faktisk, og de fikk svar før timen var ferdig. Det stod det at om H.K.H. giftet seg med en kvinne (altså må det jo være lov) er det opp til henne å bestemme tittel på sin ektemake, slik  det alltid er. Det kom altså ingen protester på ideen om at hun kan gifte seg med en kvinne. 

Noe så utrolig kult, og veldig sporty av slottet å gi så raskt og konstruktivt svar :) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Regner med at det er i orden, men usikker på om evt barn (som da ikke er biologisk for begge) vil bli tronarving. Noen som vet dette da?

Jeg regner med at om dette skulle skje, så må de bane vei, for det er ingen praksis på dette fra før.

Jeg tenker jo at om de skal ha barn med donor så er det naturlig at eggene til kronprinsessen blir brukt, så det er "kongelig blodsbånd" til arvingen. Men egentlig har vi jo et lovverk på dette i Norge, at adopterte barn har alle rettigheter, så jeg tviler på at det blir noe problem.

Anonymkode: fa0f2...0d8

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg regner med at om dette skulle skje, så må de bane vei, for det er ingen praksis på dette fra før.

Jeg tenker jo at om de skal ha barn med donor så er det naturlig at eggene til kronprinsessen blir brukt, så det er "kongelig blodsbånd" til arvingen. Men egentlig har vi jo et lovverk på dette i Norge, at adopterte barn har alle rettigheter, så jeg tviler på at det blir noe problem.

Anonymkode: fa0f2...0d8

Ja, det tenkte jeg også. Hvis dronningen bærer barnet, så blir det jo hennes biologiske. Men hvis med-dronningen bærer frem barnet med sitt egg, selv om de begge er mor til barnet, så vil det kanskje bli som om tronarvingen er infertil? At neste i rekken blir dronningens nevø/niese. 

Skrevet

Hadde vært litt kult om kronarvingen hadde adoptert et barn, som ble neste kronarving. 

Rent bortsett fra at jeg ikke unner noen den forferdelige skjebnen å ha en forutbestemt fremtid. 

Anonymkode: bf1a5...99e

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hadde vært litt kult om kronarvingen hadde adoptert et barn, som ble neste kronarving. 

Rent bortsett fra at jeg ikke unner noen den forferdelige skjebnen å ha en forutbestemt fremtid. 

Anonymkode: bf1a5...99e

Slik grunnloven er i dag, vil ikke adoptivbarn arve tronen

Skrevet
Milfy Way skrev (45 minutter siden):

Noe så utrolig kult, og veldig sporty av slottet å gi så raskt og konstruktivt svar :) 

Ja, det var veldig gøy! Elevene synes det var skikkelig kult, så det ble en snakkis den dagen 😂

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det var veldig gøy! Elevene synes det var skikkelig kult, så det ble en snakkis den dagen 😂

Hadde de noen gode forslag til titler? 
Min favoritt er dronninggemalinne! 

Anonymkode: aa6f2...18c

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hadde de noen gode forslag til titler? 
Min favoritt er dronninggemalinne! 

Anonymkode: aa6f2...18c

Haha, det var faktisk forslaget deres, men de presiserte at det alltid er regenten selv som bestemmer tittelen på sin ektemake. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...