Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2021 #51 Skrevet 13. oktober 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Vi har ingen aktiviteter som ungene kan gå til. Når det gjelder elbil, så sparer vi jo, men det tar tid, siden elbiler med god rekkevidde og ordentlig bagasjeplass er dyre. Anonymkode: a5a26...29f I skarp kontrast til bensinbiler, som er gratis… 🙄 Anonymkode: 54d51...ef1
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2021 #52 Skrevet 13. oktober 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): I skarp kontrast til bensinbiler, som er gratis… 🙄 Anonymkode: 54d51...ef1 Nei, men man kan finne en rimelig bensin- eller dieselbil som ikke er for gammel, for en sum under 200 000 kroner. For øvrig så HAR vi allerede en bil som er veldig grei å kjøre. Du forstår jo at det er dyrere å investere i en ny bil enn å beholde den gamle? Anonymkode: a5a26...29f
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2021 #53 Skrevet 13. oktober 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Nei, men man kan finne en rimelig bensin- eller dieselbil som ikke er for gammel, for en sum under 200 000 kroner. For øvrig så HAR vi allerede en bil som er veldig grei å kjøre. Du forstår jo at det er dyrere å investere i en ny bil enn å beholde den gamle? Anonymkode: a5a26...29f Ja, og DU forstår at alle investeringsutgifter må veies opp mot driftsutgiftene? Anonymkode: 54d51...ef1
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2021 #54 Skrevet 13. oktober 2021 For øvrig kan man se seg om etter hybridbiler også, da går det mindre drivstoff. Anonymkode: 54d51...ef1
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2021 #55 Skrevet 13. oktober 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): For øvrig kan man se seg om etter hybridbiler også, da går det mindre drivstoff. Anonymkode: 54d51...ef1 Men igjen, da må man kjøpe ny bil og skrote den vi allerede har. Jeg tviler på at bensinprisen blir så høy at den vil rettferdiggjøre en investering på flere hundre tusen. Anonymkode: a5a26...29f
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2021 #56 Skrevet 13. oktober 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Jeg bor heller ikke i en by med kollektivtrafikk og jeg har også 3 barn. Er bare ikke så fastskrudd som du. Anonymkode: 54d51...ef1 Hva mener du med fastskrudd? Hos oss funker ikke kollektivtilbudet i det hele tatt. Det jeg mener med at man "må" ha tesla er at det er ingen stor bil med plass til vårt behov som har en vettug pris, som igjen vil ramme de som ikke har råd til disse store el-bilene, mtp at de vil at alle skal kjøre el-bil. Anonymkode: 01a6d...c07
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2021 #57 Skrevet 13. oktober 2021 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): For øvrig kan man se seg om etter hybridbiler også, da går det mindre drivstoff. Anonymkode: 54d51...ef1 Og hvor langt kan man kjøre på på EL på hybridbilene? Max 6-7 mil, det holder ikke frem og tilbake til min jobb, så akkurat hybrid er en vits, pluss at det er bensin som er dyrest. Anonymkode: 01a6d...c07
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2021 #58 Skrevet 13. oktober 2021 Tenker ikke så mye over det annet enn jeg er glad vi har to elbiler hvor den ene lader gratis og den andre lader på jobb. Anonymkode: dc778...7ec
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2021 #59 Skrevet 13. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): I skarp kontrast til bensinbiler, som er gratis… 🙄 Anonymkode: 54d51...ef1 Igjen så skal man betale mye for dristoff før man ender opp i prisen for en stor el-bil for å si det sånn. Det skjønner tydeligvis ikke folk. Vi har 300 000,- igjen på vårt billån på en 2018 modell ford s-max, stor plass i bagasjen og 3 egne seter til 3 barn. Skal vi kjøpe en tilsvarende EL-bil (som ikke finnes) så må vi ha nytt billån på la oss si 600 000,- og oppover, det sier seg selv at det tar laaaang tid før vi har vi har kommet opp i den summen i diesel. Vi har og en el-bil som bil nummer 2, så det er ikke det at vi er i mot det. Anonymkode: 01a6d...c07
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2021 #60 Skrevet 13. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det meste av poenget med å øke avgiften er jo å få folk til å kjøre mindre. Det presser på for å få dere til å finne andre transportmåter eller reise mindre. Anonymkode: 3ff07...405 Men hvordan kan man kjøre mindre når man bor i utkanten av byene der det ikke er å oppdrive kollektivt? Skal jeg slutte i jobben? Sykle 10 mil hver dag for å komme meg til og fra jobb? Folk kjører ikke mindre fordi de øker avgiftene, de får bare mindre å rutte med. Anonymkode: 01a6d...c07
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2021 #61 Skrevet 13. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, men man kan finne en rimelig bensin- eller dieselbil som ikke er for gammel, for en sum under 200 000 kroner. For øvrig så HAR vi allerede en bil som er veldig grei å kjøre. Du forstår jo at det er dyrere å investere i en ny bil enn å beholde den gamle? Anonymkode: a5a26...29f https://www.finn.no/car/used/search.html?body_type=9&body_type=4&engine_fuel=0%2F4&price_to=200000®istration_class=1&sales_form=1&sort=PUBLISHED_DESC Anonymkode: c71f5...267
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2021 #62 Skrevet 13. oktober 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): https://www.finn.no/car/used/search.html?body_type=9&body_type=4&engine_fuel=0%2F4&price_to=200000®istration_class=1&sales_form=1&sort=PUBLISHED_DESC Anonymkode: c71f5...267 Jepp, ingen tilgjengelige biler nærmere enn 1 000 km fra der vi bor. Anonymkode: a5a26...29f
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2021 #63 Skrevet 13. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Som sagt, mange steder så finnes det ikke alternative transportmåter. Anonymkode: a5a26...29f Aternativet kan være å flytte, ha en annen type bil eller organisere livet på en annen måte. Kombinasjonen av å leve akkurat som vi ønsker her og nå og samtidig redusere klimautslippene er vanskelig å få til. Når og hvor du kjører har også betydning. Det er vanlig å måtte bruke dobbelt så mye drivstof, pr.km, hvis du kjører i kø som hvis du kan holde omtrent 80 km/t. Hvis du øker farten bruker du mer igjen. Anonymkode: 3ff07...405
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2021 #64 Skrevet 13. oktober 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Aternativet kan være å flytte, ha en annen type bil eller organisere livet på en annen måte. Kombinasjonen av å leve akkurat som vi ønsker her og nå og samtidig redusere klimautslippene er vanskelig å få til. Når og hvor du kjører har også betydning. Det er vanlig å måtte bruke dobbelt så mye drivstof, pr.km, hvis du kjører i kø som hvis du kan holde omtrent 80 km/t. Hvis du øker farten bruker du mer igjen. Anonymkode: 3ff07...405 Alt dette vet jeg. Poenget er at ikke alle kan flytte av diverse grunner. Selvfølgelig kan vi kjøpe en ny bil, men da må vi spare, og det tar tid med to vanlige lønninger og flere barn. Man kan også melde ungene av alle aktiviteter og ikke la dem møte venner - da kjører man jo ikke, men hvilken livskvalitet vil barna få da? Anonymkode: a5a26...29f
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2021 #65 Skrevet 13. oktober 2021 Og det jeg egentlig ville frem til, er at man ikke kan øke avgiftene uten å tilby alternativ ordning for oss i distriktene først. Ellers blir økningen av avgiftene ren straff, for vi må jo kjøre like mye. Anonymkode: a5a26...29f
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2021 #66 Skrevet 13. oktober 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Og det jeg egentlig ville frem til, er at man ikke kan øke avgiftene uten å tilby alternativ ordning for oss i distriktene først. Ellers blir økningen av avgiftene ren straff, for vi må jo kjøre like mye. Anonymkode: a5a26...29f Insentivene kommer først. De kom f eks da elbilene ble subsidiert. Deretter kommer skarpere lut. Vi i distriktene - ja, jeg også - er også del av de samla utslippene i Norge. Det må gjøres tiltak, det kan ikke velges bort, for utslippene må ned. Og de KOMMER til å merkes - enten nå eller seinere. Anonymkode: 54d51...ef1
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2021 #67 Skrevet 13. oktober 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Insentivene kommer først. De kom f eks da elbilene ble subsidiert. Deretter kommer skarpere lut. Vi i distriktene - ja, jeg også - er også del av de samla utslippene i Norge. Det må gjøres tiltak, det kan ikke velges bort, for utslippene må ned. Og de KOMMER til å merkes - enten nå eller seinere. Anonymkode: 54d51...ef1 Så du mener det er helt riktig av staten å utradere offentlig transport i distriktene? Du skjønner, det er ikke bare vi vanlige borgere som skal ha ansvaret for å få ned utslippene. Elbilene subsidiert? På hvilken måte da? Vi har leita etter en rimelig elbil som er stor nok for familien, i over ett år. Fortsatt ikke funnet noe som er innenfor det vi har råd til. Anonymkode: a5a26...29f
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2021 #68 Skrevet 13. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Så du mener det er helt riktig av staten å utradere offentlig transport i distriktene? Du skjønner, det er ikke bare vi vanlige borgere som skal ha ansvaret for å få ned utslippene. Elbilene subsidiert? På hvilken måte da? Vi har leita etter en rimelig elbil som er stor nok for familien, i over ett år. Fortsatt ikke funnet noe som er innenfor det vi har råd til. Anonymkode: a5a26...29f Så du mener det er rett å vri om på hele argumentet til å bli noe totalt annet enn det vi startet med? Jeg kan ikke diskutere hvis du skal dikte fritt og legge andre ord i munnen som de ikke har sagt. Anonymkode: 54d51...ef1
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2021 #69 Skrevet 13. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men hvordan kan man kjøre mindre når man bor i utkanten av byene der det ikke er å oppdrive kollektivt? Skal jeg slutte i jobben? Sykle 10 mil hver dag for å komme meg til og fra jobb? Folk kjører ikke mindre fordi de øker avgiftene, de får bare mindre å rutte med. Anonymkode: 01a6d...c07 Du må kanskje finne en jobb nærmere hjemmet, flytte nærmere jobben, ukespendle eller ha hjemmekontor. Noen steder kan man også kjøre et stykke og ta kolektivt redten av veien. Anonymkode: 3ff07...405
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2021 #70 Skrevet 13. oktober 2021 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Alt dette vet jeg. Poenget er at ikke alle kan flytte av diverse grunner. Selvfølgelig kan vi kjøpe en ny bil, men da må vi spare, og det tar tid med to vanlige lønninger og flere barn. Man kan også melde ungene av alle aktiviteter og ikke la dem møte venner - da kjører man jo ikke, men hvilken livskvalitet vil barna få da? Anonymkode: a5a26...29f Selvfølgelig kan du flytte. Du bare vil ikke fordi det har negative konsekvenser. Anonymkode: 3ff07...405
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2021 #71 Skrevet 13. oktober 2021 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Du må kanskje finne en jobb nærmere hjemmet, flytte nærmere jobben, ukespendle eller ha hjemmekontor. Noen steder kan man også kjøre et stykke og ta kolektivt redten av veien. Anonymkode: 3ff07...405 Ikke alltid det er jobb å oppdrive i nærheten av hjemme heller. Jeg prøver, men det er mange om beinet. Når jeg kjører bil bruker jeg 40 min, det er vanlig å bruke mener jeg. I min jobb kan jeg ikke ha hjemmekontor, ukespendle er ikke et alternativ, skal jeg da leie et sted nærmere jobb da eller? Da er det billigere med økte drivstoffutgifter gitt. Ok, hvis jeg skal ta kollektivt, for det første vil jeg ikke rekke jobben uansett. Å kjøre til toget tar like lang tid som å ta bussen. Min reisevei hadde vært først buss, så tog, så buss igjen til jobben. Bruker da 1,5 time hvis alt er i rute. Jeg kjører riktignok el-bil, en kia soul til jobb, men mannen min kjører diesel, han har kortere vei til jobb. Han bruker og bilen i jobb sammenheng, han kjører ofte med stor henger, det er det heller ikke alle el-biler som kan. Da igjen måtte vi evt hatt en tesla som, kan trekke mye, god plass til alle 5 og bagasje, men igjen, jeg syns det er for jævlig å måtte betale 700 000,- + for en bil som igjen og har begrenset rekkevidde i forhold til fossil. Og hvor mange her kan si helt ærlig at de har el-bil fordi det er miljøvennlig (er i grunn ikke det heller, men det er en annen diskusjon) og ikke fordi de kjører billigere mtp strøm, lavere bompassering osv? Skal vedde på at det er få. For flertallet av de jeg kjenner som kjører el-bil flyr f.eks flere ganger i året til utlandet, det er vel ikke miljøvennlig eller? Anonymkode: 01a6d...c07
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2021 #72 Skrevet 13. oktober 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Ikke alltid det er jobb å oppdrive i nærheten av hjemme heller. Jeg prøver, men det er mange om beinet. Når jeg kjører bil bruker jeg 40 min, det er vanlig å bruke mener jeg. I min jobb kan jeg ikke ha hjemmekontor, ukespendle er ikke et alternativ, skal jeg da leie et sted nærmere jobb da eller? Da er det billigere med økte drivstoffutgifter gitt. Ok, hvis jeg skal ta kollektivt, for det første vil jeg ikke rekke jobben uansett. Å kjøre til toget tar like lang tid som å ta bussen. Min reisevei hadde vært først buss, så tog, så buss igjen til jobben. Bruker da 1,5 time hvis alt er i rute. Jeg kjører riktignok el-bil, en kia soul til jobb, men mannen min kjører diesel, han har kortere vei til jobb. Han bruker og bilen i jobb sammenheng, han kjører ofte med stor henger, det er det heller ikke alle el-biler som kan. Da igjen måtte vi evt hatt en tesla som, kan trekke mye, god plass til alle 5 og bagasje, men igjen, jeg syns det er for jævlig å måtte betale 700 000,- + for en bil som igjen og har begrenset rekkevidde i forhold til fossil. Og hvor mange her kan si helt ærlig at de har el-bil fordi det er miljøvennlig (er i grunn ikke det heller, men det er en annen diskusjon) og ikke fordi de kjører billigere mtp strøm, lavere bompassering osv? Skal vedde på at det er få. For flertallet av de jeg kjenner som kjører el-bil flyr f.eks flere ganger i året til utlandet, det er vel ikke miljøvennlig eller? Anonymkode: 01a6d...c07 Du har jo allerede tiøpasset deg en del ved å velge el-bil. Høy pris virker. Ellers er jeg enig i at flybiletter bør enten få store avgifter eller rasjoneres. Anonymkode: 3ff07...405
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2021 #73 Skrevet 13. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Aternativet kan være å flytte, ha en annen type bil eller organisere livet på en annen måte. Kombinasjonen av å leve akkurat som vi ønsker her og nå og samtidig redusere klimautslippene er vanskelig å få til. Når og hvor du kjører har også betydning. Det er vanlig å måtte bruke dobbelt så mye drivstof, pr.km, hvis du kjører i kø som hvis du kan holde omtrent 80 km/t. Hvis du øker farten bruker du mer igjen. Anonymkode: 3ff07...405 Noen kan ikke bare flytte, noen kan ikke bare kjøpe ny bil, noen kan ikke organisere livet på en annen måte, noen kan ikke ha elbil. Anonymkode: 9618a...f04
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2021 #74 Skrevet 13. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Selvfølgelig kan du flytte. Du bare vil ikke fordi det har negative konsekvenser. Anonymkode: 3ff07...405 Nei, jeg kan ikke flytte med barn uten fars samtykke når vi har delt foreldreansvar. Anonymkode: a5a26...29f
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2021 #75 Skrevet 13. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du må kanskje finne en jobb nærmere hjemmet, flytte nærmere jobben, ukespendle eller ha hjemmekontor. Noen steder kan man også kjøre et stykke og ta kolektivt redten av veien. Anonymkode: 3ff07...405 Ja, for jobber vokser på trærne. Når man bor like langt borte fra butikk, kontorer og offentlige etater, hva skal man jobbe med nærmere hjemmet? Jakt og sanking? Hjemmekontor har vi hatt i ett år, og fulltids hjemmekontor fungerer ikke. Og man må fortsatt hente på SFO og i barnehage, så jeg må uansett kjøre, så å ha hjemmekontor vil bare føre til at jeg får DOBBELT så lang vei hver vei - mer kjøring. Anonymkode: a5a26...29f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå