Gå til innhold

Hva syns du om økte bensinpriser?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ja, man må øke inntekter for de med minst, det er definitivt mer treffsikkert. Resten av oss må begynne å bruke hodet når det kommer til forbruk, noe som er på høy tid uansett. 

Anonymkode: c31bc...aed

Nettopp. 

Anonymkode: 54d51...ef1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg bor heller ikke i en by med kollektivtrafikk og jeg har også 3 barn. Er bare ikke så fastskrudd som du. 

Man er ikke fastskrudd bare fordi man ikke har tilbud om kollektivtransport og har bilen som eneste mulighet. Da vi flyttet hit, fikk vi ikke mer enn 2,5 millioner i lån. Jo flere barn man har, desto mer restriktive er bankene, dessverre. Hus i sentrum går for 5-7 millioner, så vi har ikke råd til å bo der. Dessverre fører kommunen distriktsfiendtlig politikk, slik at flere og flere lokale skoler legges ned, arbeidsplasser sentraliseres, butikker og infrastruktur flyttes til sentrum og bussruter avvikles.

Her vi bor går kun skolebuss to ganger om dagen. Bussen korresponderer selvfølgelig ikke med tiden til noen av barna. Den lokale skolen er lagt ned, så nå er det 15 km til nærmeste skole. Det sier seg selv at det er umulig å sykle denne distansen for barna. Videregående til eldste ligger enda lenger unna, ca. 22 km. Han slutter ofte ca. en halvtime etter at bussen går, så han må enten skulke en halvtime fire ganger i uka og ikke få standpunktkarakter, eller så må han finne andre muligheter. Vi kjøpte en mopedbil til ham. Da kan han også hjelpe meg med å kjøre minste hvis jeg trenger det. De minste slutter klokka 12 to ganger i uka, men  siden det ikke går buss før halv 3, må de ha SFO. 

Jobben min ligger 20 km unna huset, og hvis jeg tar skolebussen frem og tilbake, vil jeg jobbe 2 timer for lite hver dag, noe som selvfølgelig ikke går. Nærmeste butikk ligger 12 km unna, og da må man gjennom en tunnel. Det vil si at man må kjøre rundt (ca. 18 km) hvis man bruker sykkel, og i tillegg er det ikke mange handleposer man får med seg da. På store deler av strekningen er det ikke gatelys, så det blir veldig "morsomt" på vinteren. 

Jeg kan heller ikke flytte til en annen by med bedre infrastruktur, fordi eksen og meg har 50/50-deling, og han har hele sin familie her, så han vil nok ikke flytte noe sted. Jeg har allerede tatt grep for å minske bensinbruken ved å kjøre færre turer (handle to ganger i uka), samkjøre barn på aktiviteter og avtale med barnas venner om å kjøre hver vår tur når de skal på besøk. Mer får jeg ikke gjort, og økning av bensinpriser vil ikke resultere i lavere drivstofforbruk for oss, det vil resultere i at jeg vil måtte ta enda en deltidsjobb for å få det til å gå opp. Jeg har allerede 120 prosent jobb, inntektsbringende hobby og fulltidsstudier. Så noe mer er det ikke rom for her.

Anonymkode: a5a26...29f

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Man er ikke fastskrudd bare fordi man ikke har tilbud om kollektivtransport og har bilen som eneste mulighet. Da vi flyttet hit, fikk vi ikke mer enn 2,5 millioner i lån. Jo flere barn man har, desto mer restriktive er bankene, dessverre. Hus i sentrum går for 5-7 millioner, så vi har ikke råd til å bo der. Dessverre fører kommunen distriktsfiendtlig politikk, slik at flere og flere lokale skoler legges ned, arbeidsplasser sentraliseres, butikker og infrastruktur flyttes til sentrum og bussruter avvikles.

Her vi bor går kun skolebuss to ganger om dagen. Bussen korresponderer selvfølgelig ikke med tiden til noen av barna. Den lokale skolen er lagt ned, så nå er det 15 km til nærmeste skole. Det sier seg selv at det er umulig å sykle denne distansen for barna. Videregående til eldste ligger enda lenger unna, ca. 22 km. Han slutter ofte ca. en halvtime etter at bussen går, så han må enten skulke en halvtime fire ganger i uka og ikke få standpunktkarakter, eller så må han finne andre muligheter. Vi kjøpte en mopedbil til ham. Da kan han også hjelpe meg med å kjøre minste hvis jeg trenger det. De minste slutter klokka 12 to ganger i uka, men  siden det ikke går buss før halv 3, må de ha SFO. 

Jobben min ligger 20 km unna huset, og hvis jeg tar skolebussen frem og tilbake, vil jeg jobbe 2 timer for lite hver dag, noe som selvfølgelig ikke går. Nærmeste butikk ligger 12 km unna, og da må man gjennom en tunnel. Det vil si at man må kjøre rundt (ca. 18 km) hvis man bruker sykkel, og i tillegg er det ikke mange handleposer man får med seg da. På store deler av strekningen er det ikke gatelys, så det blir veldig "morsomt" på vinteren. 

Jeg kan heller ikke flytte til en annen by med bedre infrastruktur, fordi eksen og meg har 50/50-deling, og han har hele sin familie her, så han vil nok ikke flytte noe sted. Jeg har allerede tatt grep for å minske bensinbruken ved å kjøre færre turer (handle to ganger i uka), samkjøre barn på aktiviteter og avtale med barnas venner om å kjøre hver vår tur når de skal på besøk. Mer får jeg ikke gjort, og økning av bensinpriser vil ikke resultere i lavere drivstofforbruk for oss, det vil resultere i at jeg vil måtte ta enda en deltidsjobb for å få det til å gå opp. Jeg har allerede 120 prosent jobb, inntektsbringende hobby og fulltidsstudier. Så noe mer er det ikke rom for her.

Forresten, da vi flyttet hit, var det skole 2 km unna hjemmet (1. til 7. trinn), planer om å utvide skolen til ungdomstrinn og flere bussavganger. Fire år etter flytting ble skolen lagt ned sammen med bussrutene. Det er ikke akkurat noe som man kan forvente når man flytter, for det lå ingen planer på kommunens nettside der vi kunne lese om planlagt nedleggelse av skole og transport. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Ja, man må øke inntekter for de med minst, det er definitivt mer treffsikkert. Resten av oss må begynne å bruke hodet når det kommer til forbruk, noe som er på høy tid uansett. 

Hvordan minsker man bensinforbruket om man bare sørger for at alle har råd til den bensinen de føler de trenger?

Anonymkode: fd433...78f

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg bor ganske likt i avstand fra jobb og skole som deg med tilsvarende manglende buss, kom meg greit rundt i en relativt rimelig elbil. Kan være noe å vurdere om ikke alle ungene sitter i bakoverlente barneseter. Lade om natten slik at bilen er fulladet. Sparte rundt 3000 kr hver mnd på det 👍🏻

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Men alle bor ikke i Oslo med kollektivt rett utenfor døra. Hvis jeg skal ta kollektivt til jobb så er det buss, tog og buss, vil bruke 1,5 time en vei, vil ikke rekke jobb da bhg åpner kl 7 og jeg begynner kl 8. 

Og skal vi ha el-bil til vårt bruk med 3 barn og mye kjøring på ferie med mye bagasje så må vi ha tesla modell x som koster skjorta.

Så igjen så vil dette gå utover de som har minst og som bor et litt annet sted enn byen.

Anonymkode: 01a6d...c07

Det meste av poenget med å øke avgiften er jo å få folk til å kjøre mindre. Det presser på for å få dere til å finne andre transportmåter eller reise mindre. 

Anonymkode: 3ff07...405

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Vi må kanskje godta å redusere litt på sånt, litt mindre kamper langt unna, litt mer samkjøring, litt fler som må gå eller sykle, velge en mindre bil som bruker mindre bensin, flytte til mer sentrale strøk osv.

Det blir jo enda verre. Skal man tvinge folk til å flytte fra distriktene og til byer fordi bensinprisene stiger? Der er det dyrere å bo i tillegg. 
samkjøring driver de fleste i distriktene med allerede, så det er jo greit. Men her jeg bor, så må vi kjøre i 15 min for å komme til trening, nærmeste motstander er 20 min kjøring. Det er umulig å gå/sykle for barna om de ikke skal reise hjemmefra klokken 5 om morgenen. Og her er det egentlig ganske sentralt med Oslo 40 min unna, Drammen 30 min unna og Drøbak 35 min. Likevel går bussen bare en gang i timen, og innebærer ofte bytte

Anonymkode: 8a5c8...81f

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Når vi sammenligner norske drivstoffpriser med hva det koster i andre land i Europa så synes jeg i grunn vi ikke har så mye å klage over. http://www.fraktbors.no/drivstoffpriser.php

Men et lite PS er at mange (de fleste) av disse landene ikke har olje selv og må importere.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det meste av poenget med å øke avgiften er jo å få folk til å kjøre mindre. Det presser på for å få dere til å finne andre transportmåter eller reise mindre. 

Som sagt, mange steder så finnes det ikke alternative transportmåter. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men et lite PS er at mange (de fleste) av disse landene ikke har olje selv og må importere.

Likevel må mannen i gata i disse landene ( veldig mange av dem langt fattigere enn Norge ) leve med å betale en høy sum hver gang de tanker. 

Skrevet

Supert med økte priser. Det vil få folk til å velge annen transport enn privatbil. 

Hvorfor nevner du Nakstad her? 

Her jeg bor er det ingen andre transportmidler enn privatbil og taxi. Skolebussen går morgen og ettermiddag på skoledagene, men da kommer jeg meg jo bare til skolen, og har enda 2 mil igjen til jobben min. Hvordan ordner man det, tenker du? 

Anonymkode: 33bbd...eb7

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Likevel må mannen i gata i disse landene ( veldig mange av dem langt fattigere enn Norge ) leve med å betale en høy sum hver gang de tanker. 

Du forstod ikke hva hun skrev? Hun skrev at vi som HAR olje selv skal da slippe å betale like mye som land uten olje. På samme måte som eksotiske frukter koster mindre i land der de faktisk vokser, bør ikke olje eller strøm koste så dyrt i Norge. Men siden vi skal redde hele verden, blir det slik.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (7 minutter siden):

Og i mange av disse fattige landene har de ikke bil de som har minst, så da er det jo ikke et problem

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Og i mange av disse fattige landene har de ikke bil de som har minst, så da er det jo ikke et problem

De som har mest har også ofte mye mindre enn oss. Har du noen gang tenkt over hva noen med en « høy « lønn i Romania tjener? 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

De som har mest har også ofte mye mindre enn oss. Har du noen gang tenkt over hva noen med en « høy « lønn i Romania tjener? 

Jeg trenger ikke tenke over det. Jeg vet at de har lavere lønninger enn oss, men der er også alt priset etter deres lønninger. Spesielt er kortreiste varer billig og import dyrere. I Norge er import  billigere enn kortreiste varer. Eller tenker du at en person i Romania med høy lønn ikke klarer å overleve i Romania?

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (11 minutter siden):

Nei, men jeg kommer fra et land der forskjellene mellom fattige og rike er stor. Og tro meg, alle land har oligarker og milliardærer. Så en rik person i Romania er ikke akkurat fattig.

Skrevet

Oi oi oi. Snakker om å være HELT fastskrudd. 

Skrevet

Oi oi oi. Snakker om å være HELT fastskrudd. 

Ok, hva er dine forslag til løsninger? Jeg lytter gjerne og tar dem til etterretning. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Du forstod ikke hva hun skrev? Hun skrev at vi som HAR olje selv skal da slippe å betale like mye som land uten olje. På samme måte som eksotiske frukter koster mindre i land der de faktisk vokser, bør ikke olje eller strøm koste så dyrt i Norge. Men siden vi skal redde hele verden, blir det slik.

Eeehhh… det er ikke Norges trang til å redde verden som bestemmer prisen på nordsjøolje, altså! Og det har i alle fall null å gjøre med avgiftene på bensinprisen ut til forbruker.

Skrevet

Ok, hva er dine forslag til løsninger? Jeg lytter gjerne og tar dem til etterretning. 

Som noen her foreslår: spar penger på å bytte til elbil! 

I mitt eget tilfelle så har jeg gjort det slik at ungene går på de aktivitetene de kan gå til selv. 

Skrevet

Eeehhh… det er ikke Norges trang til å redde verden som bestemmer prisen på nordsjøolje, altså! Og det har i alle fall null å gjøre med avgiftene på bensinprisen ut til forbruker.

Selvfølgelig har det sammenheng. For å kunne gi 40 milliarder i bistand, må man ha skatter og avgifter. Det samme må man for å redde klima ved at folk kjører mindre. Derfor har vi høye avgifter på drivstoff. Prisen for selve bensinen utgjør vel rundt 1/3 av det du betaler på bensinstasjonen.

Skrevet

Som noen her foreslår: spar penger på å bytte til elbil! 

I mitt eget tilfelle så har jeg gjort det slik at ungene går på de aktivitetene de kan gå til selv. 

Vi har ingen aktiviteter som ungene kan gå til. Når det gjelder elbil, så sparer vi jo, men det tar tid, siden elbiler med god rekkevidde og ordentlig bagasjeplass er dyre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det blir jo enda verre. Skal man tvinge folk til å flytte fra distriktene og til byer fordi bensinprisene stiger? Der er det dyrere å bo i tillegg. 
samkjøring driver de fleste i distriktene med allerede, så det er jo greit. Men her jeg bor, så må vi kjøre i 15 min for å komme til trening, nærmeste motstander er 20 min kjøring. Det er umulig å gå/sykle for barna om de ikke skal reise hjemmefra klokken 5 om morgenen. Og her er det egentlig ganske sentralt med Oslo 40 min unna, Drammen 30 min unna og Drøbak 35 min. Likevel går bussen bare en gang i timen, og innebærer ofte bytte

En gang i timen er luksus. Her jeg bor går det busser på morgenen, midt på dagen og på ettermiddagen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig har det sammenheng. For å kunne gi 40 milliarder i bistand, må man ha skatter og avgifter. Det samme må man for å redde klima ved at folk kjører mindre. Derfor har vi høye avgifter på drivstoff. Prisen for selve bensinen utgjør vel rundt 1/3 av det du betaler på bensinstasjonen.

Du; hvis du tror skatter og avgifter har oppstått med det formål at man skal drive bistand, så har du misforstått noe HELT vesentlig 🤣

Vi har strevd siden 80-tallet med å få bistandsbudsjettet opp på 1% av BNI. Så pengene er nok først og fremst tenkt å gå til oss selv, og i år kuttes det 1,1 mrd:

https://www.bistandsaktuelt.no/nyheter/2020/bistandsorganisasjonene-fornoyde-med-at-regjeringen-opprettholde-1-prosent-bistand/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...