Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #1 Skrevet 11. oktober 2021 Når jeg har gjort noe, vondt i kroppen/ledd, små vondt i halsen, ekstrem trøtthet og hodepine. Har vært 100% sykmeldt siden 19 august, i 3 av disse ukene var jeg på rehabilitering i forbindelse med gjennomgått covid i november i fjor. Har hatt redusert lungekapasitet, som jeg har blitt bedre med etter rehabiliteringen, men sliter fortsatt med utmattelsen. Når jeg gjør noe, la oss så går en lang tur, eller å ha vært 2 timer på senteret i dag (måtte det for å få kjøpt bursdagsgave til ene barnet), møter venninner/familie så er jeg totalt utkjørt etterpå. Jeg tåler dårlig mange mennensker, blir sliten i hodet, får ikke med meg hva som blir sagt osv. Men hvorfor får jeg disse smertene som jeg skrev øverst her? Er så slitsomt å ha det sånn, det å ikke fungere. Nå skal jeg begynne å jobbe 20% denne uken, det blir spennende hvordan det går. Har en stressende jobb i helsevesenet der jeg har mange mennesker rundt meg, så spent på hvordan det går. Andre som får sånn reaksjon i kroppen? Anonymkode: 2d2d9...436
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #2 Skrevet 11. oktober 2021 Høres ut som PEM. Jeg har ME, og PEM er en av de viktigste kriteriene for å få den diagnosen i dag. Jeg fikk først diagnosen postviral utmattelse etter en runde med influensa som utviklet seg til lungebetennelse, og etterhvert da en ME diagnose. Hadde jeg visst det da som jeg vet i dag hadde jeg aldri presset meg som jeg gjorde den gangen. Du må vite at utmattelse etter infeksjon kan gå over, og det kan utvikle seg til ME, og hvor mye du presser deg nå er helt avgjørende. Du må ta museskritt, ta det mye roligere enn du ønsker. La kroppen sakte men sikkert bli bedre før du presser deg. Det tar tid, men er du tålmodig kan det gå over. Ikke gjør samme feilene som meg og press deg for hardt, for tidlig. Lytt til kroppen! https://www.me-foreningen.no/pem/ Anonymkode: 08f51...c7b
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #3 Skrevet 11. oktober 2021 Du har kanskje langtidsvirkninger av covid? Long covid? Drøfy det med lege Anonymkode: 80c94...0fd
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #4 Skrevet 11. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Høres ut som PEM. Jeg har ME, og PEM er en av de viktigste kriteriene for å få den diagnosen i dag. Jeg fikk først diagnosen postviral utmattelse etter en runde med influensa som utviklet seg til lungebetennelse, og etterhvert da en ME diagnose. Hadde jeg visst det da som jeg vet i dag hadde jeg aldri presset meg som jeg gjorde den gangen. Du må vite at utmattelse etter infeksjon kan gå over, og det kan utvikle seg til ME, og hvor mye du presser deg nå er helt avgjørende. Du må ta museskritt, ta det mye roligere enn du ønsker. La kroppen sakte men sikkert bli bedre før du presser deg. Det tar tid, men er du tålmodig kan det gå over. Ikke gjør samme feilene som meg og press deg for hardt, for tidlig. Lytt til kroppen! https://www.me-foreningen.no/pem/ Anonymkode: 08f51...c7b Tusen takk for svar. Jeg har allerede presset meg max dessverre, hørte ikke på kroppen min, jobbet fullt til det sa stopp. Har og 3 barn og mann jeg skal være tilstede for og. Legen på rehab sa at jeg skulle begynne svært forsiktig, max 20% i en tid, men fikk bare sykemelding for denne uken, skjønner ikke helt hva legen min tenker, virker som at jeg har blitt mareritt pasient siden jeg trenger litt ekstra nå, ikke bare en enkelt ting som går fort å fixe. Fått høre av rehab legen at det vil gå over, bare å ta det forsiktig. Men ikke så lett når de på jobb forventer at jeg skal jobbe og legen min. Syns det er skikkelig tøfft om dagen. Takk for at du tok deg tid til å svare, og så håper jeg du har mange gode dager. Hi Anonymkode: 2d2d9...436
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #5 Skrevet 11. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Du har kanskje langtidsvirkninger av covid? Long covid? Drøfy det med lege Anonymkode: 80c94...0fd Ja, har nok det, er drøftet meg legen. Se et annet svar jeg skrev. Takk for at du svarte. Hi Anonymkode: 2d2d9...436
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #6 Skrevet 11. oktober 2021 Hei. Jeg ble utbrent april i fjor og var fullt sykemeldt i noen mnd før jeg begynte i ny jobb. Jobbet 20 prosent, økte, ble for masse, ble fullt sykemeldt igjen, begynte i 20 prosent, økte, smalt på nytt osv. Fra januar i år økte jeg gradvis opp til 50 prosent i mai og har holdt meg der til nå. Det blir lenge til en evt. Økning igjen da dette er smertegrensen. Sliter med ekstrem utmattelse, og får slike smerter som du beskriver om jeg overbelaster. Må sove mye om dagene når jeg har fri. Sover igrunn frem til kl. 1300 og går deretter en tur på 40 min før barna kommer hjem fra skolen. Det er viktig å finne balansen mellom jobb og hvile. Samtidig er jeg glad jeg klarer å stå i litt jobb. Forskning viser at til lenger man er borte fra jobb, til vanskeligere blir det å komme tilbake. Samtidig er det viktig å lytte til kroppen å se hva som fungerer. Prøv i 20 prosent, og om det ikke fungerer så går du ut igjen i full. Long covid og utbrenthet viser ganske like symptomer og uansett hva det er så er det viktig å skynde seg langsomt. Jobber selv innen helse så skjønner hvordan det er. Lykke til ❤️ Anonymkode: 4f5fe...0a5
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #7 Skrevet 11. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Når jeg har gjort noe, vondt i kroppen/ledd, små vondt i halsen, ekstrem trøtthet og hodepine. Har vært 100% sykmeldt siden 19 august, i 3 av disse ukene var jeg på rehabilitering i forbindelse med gjennomgått covid i november i fjor. Har hatt redusert lungekapasitet, som jeg har blitt bedre med etter rehabiliteringen, men sliter fortsatt med utmattelsen. Når jeg gjør noe, la oss så går en lang tur, eller å ha vært 2 timer på senteret i dag (måtte det for å få kjøpt bursdagsgave til ene barnet), møter venninner/familie så er jeg totalt utkjørt etterpå. Jeg tåler dårlig mange mennensker, blir sliten i hodet, får ikke med meg hva som blir sagt osv. Men hvorfor får jeg disse smertene som jeg skrev øverst her? Er så slitsomt å ha det sånn, det å ikke fungere. Nå skal jeg begynne å jobbe 20% denne uken, det blir spennende hvordan det går. Har en stressende jobb i helsevesenet der jeg har mange mennesker rundt meg, så spent på hvordan det går. Andre som får sånn reaksjon i kroppen? Anonymkode: 2d2d9...436 Du må skjerme deg mer. Kroppen din roper og roper om fred, men du fortsetter å gjøre slitsomme ting. Bestill presanger på nettet. Anonymkode: 25920...776
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #8 Skrevet 11. oktober 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Du må skjerme deg mer. Kroppen din roper og roper om fred, men du fortsetter å gjøre slitsomme ting. Bestill presanger på nettet. Anonymkode: 25920...776 Takk for svar. Jeg prøver å unngå ting som krever mye av meg. Dessverre klarte jeg ikke å planlegge dette gavekjøpet denne gangen, barnet har bursdag i dag og vi kom fra høstferie i går, vet jeg kunne gjort dette litt før. Men sliter litt med dette med planlegging og for tiden, alt går i en tåke og ting glemmes fort. Hi Anonymkode: 2d2d9...436
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #9 Skrevet 11. oktober 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Hei. Jeg ble utbrent april i fjor og var fullt sykemeldt i noen mnd før jeg begynte i ny jobb. Jobbet 20 prosent, økte, ble for masse, ble fullt sykemeldt igjen, begynte i 20 prosent, økte, smalt på nytt osv. Fra januar i år økte jeg gradvis opp til 50 prosent i mai og har holdt meg der til nå. Det blir lenge til en evt. Økning igjen da dette er smertegrensen. Sliter med ekstrem utmattelse, og får slike smerter som du beskriver om jeg overbelaster. Må sove mye om dagene når jeg har fri. Sover igrunn frem til kl. 1300 og går deretter en tur på 40 min før barna kommer hjem fra skolen. Det er viktig å finne balansen mellom jobb og hvile. Samtidig er jeg glad jeg klarer å stå i litt jobb. Forskning viser at til lenger man er borte fra jobb, til vanskeligere blir det å komme tilbake. Samtidig er det viktig å lytte til kroppen å se hva som fungerer. Prøv i 20 prosent, og om det ikke fungerer så går du ut igjen i full. Long covid og utbrenthet viser ganske like symptomer og uansett hva det er så er det viktig å skynde seg langsomt. Jobber selv innen helse så skjønner hvordan det er. Lykke til ❤️ Anonymkode: 4f5fe...0a5 Takk for svar og gode råd. Vet godt at jo lenger man er hjemme så blir det tyngre å komme seg ut i jobb. Så håper det skal gå bra. Hi Anonymkode: 2d2d9...436
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #10 Skrevet 11. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar. Jeg prøver å unngå ting som krever mye av meg. Dessverre klarte jeg ikke å planlegge dette gavekjøpet denne gangen, barnet har bursdag i dag og vi kom fra høstferie i går, vet jeg kunne gjort dette litt før. Men sliter litt med dette med planlegging og for tiden, alt går i en tåke og ting glemmes fort. Hi Anonymkode: 2d2d9...436 Skjønner deg godt. Hadde det slik i fjor da jeg gikk på kjøpesenter. Det har heldigvis blitt bedre et år senere. Men så har det gått et år da. Husker jeg tenkte at jeg aldri kom til å dra på kjøpesenter igjen. Det kommer nok til å gå seg til. Hilsen jeg som svarte over ang utbrenthet fra april Anonymkode: 4f5fe...0a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå