Gå til innhold

Diskriminering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min unge studievenninne søker boliglån med sin samboer som er i jobb, hun studerer fulltid. De får innvilget mtp. Inntekten hun vil få som ferdig studert. Jeg og min mann har allerede bolig, han i fast, trygg jobb vi har god egenkapital i nåværende bolig, i tillegg mulighet for kausjonist. Tenkte for gøy å ringe banken å høre om å kjøpe et nytt hus. Men slik er det ikke for meg! Fordi jeg går på AAP. Jeg er likefullt student, og utdanner meg til et yrke hvor min arbeidserfaring garantert vil gi meg jobb. En skade som utelukker meg fra et yrke vil da ikke utelukke meg for alle yrker. Jeg har god inntekt, bekreftet hele studieløpet, og minst et halvt år etter ellers har jeg krav på dagpenger. Er ikke dette egentlig diskriminering??

Anonymkode: e7ea9...2c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Verken banker eller forsikringsselskaper er offentlige tjenester. 

Deres hovedformål er å tjene penger. Derfor vil de selge sine tjenester der de kalkulerer de får mest fortjeneste og minst mulig sjanse for tap. 

Aap er statistisk stor risiko. Så da sier de nei. 

Anonymkode: 35aef...1fe

Skrevet

Dette er ikke en tjeneste der du har krav på likebehandling. Det er et spørsmål om hvor banken vil plassere pengene sine, og om deres risikovurdering.

Anonymkode: 13d2a...7dd

Skrevet

Full forståelse for at banken ikke vil låne til alle på AAP, men jeg syntes det er utrolig sært at de kan utelukke en så stor og ulik gruppe kun fordi man får AAP. Når man i tillegg har hatt god jobb i 20 år, betalt boliglån til punkt og prikke i 14 år, får toppkarakterer på studiet . Aldri vært arbeidsledig eller sykmeldt før skaden, får utbetalt nesten 90000 per måned men min del teller liksom ikke med. Det er da en smule urettferdig at det ikke skal være rom for skjønn? Vet jo bankene kan gjøre som de vil, og jeg har bolig, så vi har tid til å vente til jeg er i jobb. Men at systemet er så firkantet syntes jeg er rart og en smule provoserende. Det kunne til og med være vanskelig å bytte bolig i lik prisklasse som det vi har. Kanskje vil en annen bank se anerledes på det? Syntes veldig synd på de som er alene på AAP, får vel ikke lov å få lån til en billig bruktbil engang. Han i banken sa karensåret som ble innført gjorde at de strammet inn ytterligere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Full forståelse for at banken ikke vil låne til alle på AAP, men jeg syntes det er utrolig sært at de kan utelukke en så stor og ulik gruppe kun fordi man får AAP. Når man i tillegg har hatt god jobb i 20 år, betalt boliglån til punkt og prikke i 14 år, får toppkarakterer på studiet . Aldri vært arbeidsledig eller sykmeldt før skaden, får utbetalt nesten 90000 per måned men min del teller liksom ikke med. Det er da en smule urettferdig at det ikke skal være rom for skjønn? Vet jo bankene kan gjøre som de vil, og jeg har bolig, så vi har tid til å vente til jeg er i jobb. Men at systemet er så firkantet syntes jeg er rart og en smule provoserende. Det kunne til og med være vanskelig å bytte bolig i lik prisklasse som det vi har. Kanskje vil en annen bank se anerledes på det? Syntes veldig synd på de som er alene på AAP, får vel ikke lov å få lån til en billig bruktbil engang. Han i banken sa karensåret som ble innført gjorde at de strammet inn ytterligere. 

Jeg fikk ikke refinansiere engang når jeg hadde AAP, selv om det ville gitt meg bedre økonomi. Prøvde å flytte billånet til en  bank med lavere rente, det gikk heller ikke.

Anonymkode: 24967...e7b

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Her motsier du jo deg selv; i det ene øyeblikket sier du at bankene kan gjøre som de vil og i neste sier du at det ikke er rom for skjønn?

Bankene er private og gjør som de vil. Den banken du har spurt om løn har vurdert deg til å være for stor risiko. Det betyr selvsagt ikke at det er urettferdig eller at andre banker ikke vil vurdere det annerledes. 

Anonymkode: 74212...d40

Skrevet

Det er svært forskjellig fra bank til bank. Relativt store banker med lokal saksbehandling ser ofte på hver enkelt sak og gir individuell behandling. Store banker med sentral saksbehandling følger ofte et program med innlagte regler. Der kan f.eks AAP sammenstilt med krav om egenkapital gi avslag uten at de ser på potensialet etter endt utdanning AAP. 

For banker betyr AAP større sjanse for uføretrygd, mislighold av lånet og tap for deres del. Og mange banker er ikke villig til å ta denne risikoen. 

Det er mange saker der banker og forsikringsselskap takker nei til kunder. Nå med bruk av kunstig intelligens er det mange som argumenterer for at forsikringsselskapene nærmer seg for lav risiko slik at man nå må vedta andre/flere regler for å regulerer dette. Forsikring er et slags veddemål og da skal det være risiko begge veier. Forsikringsselskapene skal ikke kunne legge inn så mange klausuler/avvise så mange risiko-kunder at de selv sitter igjen med tilnærmet ingen risiko. Noen argumenterer med at bankene også nærmer seg det sammen med sentraliserte og firkantede systemer. 

Anonymkode: 1f72f...870

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her motsier du jo deg selv; i det ene øyeblikket sier du at bankene kan gjøre som de vil og i neste sier du at det ikke er rom for skjønn?

Bankene er private og gjør som de vil. Den banken du har spurt om løn har vurdert deg til å være for stor risiko. Det betyr selvsagt ikke at det er urettferdig eller at andre banker ikke vil vurdere det annerledes. 

Jeg sier jeg vet at bankene gjør som de vil, ikke at jeg syntes det er greit at de kan utelukke en hel gruppe, eller forskjellsbehandle studenter? Hvorfor skulle ikke jeg ha like gode forutsetninger for arbeid som min medstudent, fordi jeg hadde krav på en ytelse gjennom mitt studieløp? Hvorfor kan de legge hennes fremtidige lønn som grunnlag og ikke min? Prøver bare å påpeke at jeg mener det er feil og diskriminerende.

Skrevet
18 minutes ago, Anonym bruker said:

feil og diskriminerende

Feil kan du argumentere for, men det er ikke diskriminering. Man har ikke rett på lik behandling fra banker. Røkke får bedre betingelser enn meg, og jeg får bedre betingelser enn noen på Aap. 

Anonymkode: 35aef...1fe

Skrevet

Aap er en midlertidig ytelse, og gir automatisk nei til lån i bank.

Men snakker du med en saksbehandler er det rom for individuell behandling altså 

Jeg og mannen fikk lån da jeg gikk på aap.

Anonymkode: 5bbd6...4a4

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Dette er ikke en tjeneste der du har krav på likebehandling. Det er et spørsmål om hvor banken vil plassere pengene sine, og om deres risikovurdering.

Anonymkode: 13d2a...7dd

Nettopp

Anonymkode: 98f95...39e

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg sier jeg vet at bankene gjør som de vil, ikke at jeg syntes det er greit at de kan utelukke en hel gruppe, eller forskjellsbehandle studenter? Hvorfor skulle ikke jeg ha like gode forutsetninger for arbeid som min medstudent, fordi jeg hadde krav på en ytelse gjennom mitt studieløp? Hvorfor kan de legge hennes fremtidige lønn som grunnlag og ikke min? Prøver bare å påpeke at jeg mener det er feil og diskriminerende.

Fordi du allerede har fått definert din helse som nedsatt. Det er statistisk større sjanse for at du ikke står i jobb fram til pensjonsalder og at du ender opp med en uførestønad. 

Skrevet

Det er jo og store forskjeller på banker. Da jeg skulle søke boliglån, så var jeg ufør, men hadde 900 000 i egenkapital, og trengte 1,2 mill i lån. Ene banken fikk jeg avslag i, i den andre var det ikke noe problem. 

Så kan jo hende dere hadde fått annet svar, i annen bank. 

Anonymkode: 584f9...063

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Fordi du allerede har fått definert din helse som nedsatt. Det er statistisk større sjanse for at du ikke står i jobb fram til pensjonsalder og at du ender opp med en uførestønad. 

Uførestønad regnes som fast inntekt så det trenger ikke være noe negativt.

Jeg fikk som sagt lån da jeg gikk på aap, det var uvisst den gang om jeg ville klare å komme tilbake i jobb eller gradert jobb, men jeg ville uansett aldri få lavere inntekt enn jeg hadde på aap.

Anonymkode: 5bbd6...4a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...