Gå til innhold

Å skaffealkohol til 16 åringen sin.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først til svar på ditt spørsmål. Jeg ville ikke kjøpt alkohol som var hennes. Men jeg kunne vurdert å la henne smake av mitt glass om hun var nærmere 17.

Du skal ikke se bort fra at det hun er ute etter er å selv kunne sende bilder på snap av at hun drikker en cider - for å kunne signalisere at hun «er med» hun også.

Jeg får veldig vondt av henne, og av deg. Ingen ungdommer skal måtte oppleve utenforskap, og det er fryktelig vondt å oppleve det som mor.

Hun minner meg om min datter på 12. jeg Håper at hun klarer å etablere flere vennskap før hun begynner på VGS. Men jeg kommer kanskje til å sitte med samme dilemma som deg om noen år. 

Jeg sender en klem til dere begge, og krysser fingrene for at hun snart finner sine folk. For det gjør hun en gang der fremme - og det er så deilig når det endelig løsner! 

Anonymkode: d74b5...472

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Joda, men etter mitt syn er det en fordel at følelsen av lett beruselse ikke er noe man opplever første gang alene på fest. Da er det lett å rote det til. Jeg synes også det er en fordel å lære å like smaken av øl og vin, og velge disse alternativene fremfor sprit og tvilsomme "blandinger", som gir mye høyere risiko og mye mindre kontroll over hva man får i seg. 

Anonymkode: bd72a...de9

Nei, det er mye bedre å gå på fylla som mindreårig sammen med foreldrene... Herregud. Hvorfor MÅ man forresten kjenne på denne følelsen? Jeg har aldri vært beruset, og savner det ikke. Jeg ser hvordan mine venninner akker og okker seg etter en fyllekule, har hodepine og er kvalme. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Det er virkelig ikke foreldrenes oppgave lære ungene å like alkohol 😂all forening viser jo også at det er de barna som får med seg alkohol hjemmefra som drikker tidligst og mest. 

Anonymkode: 720f3...68a

Det stemmer nok, men det henger nok sammen med hvilken holdning til alkohol og fest mange av disse foreldrene formidler. Hvis oppfatningen er "kjør på, ta den helt ut" eller det dreier seg om foreldre som selv drikker seg dritings, er det noe helt annet enn det jeg snakker om. Det var heller ikke spørsmål om å sende med alkohol på fest, men om å ta et glass hjemme med foreldrene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Jeg mener for øvrig at de problemene du beskriver med norske ungdommer på fest henger sammen med måten alkohol blir behandlet på i Norge, som en slags "ikke-integrert" del av livet. Når det er alkohol skal det liksom være mye av det, og da gjelder ikke normale normer. I min verden omgås man alkohol på en "integrert" måte, der man drikker med måte og det gjelder mer eller mindre samme forventninger om oppførsel som ellers. Jeg tror virkelig ikke jeg tok skade av å ta et glass vin eller to over en bedre middag med mine foreldre som 16-åring, og det jeg lærte av det overførte jeg til andre situasjoner. På fest hadde jeg det gøy, men relativt sett var jeg alltid blant de mest edru, og jeg har ikke tall på hvor mange dritIngs venninner jeg har fulgt hjem eller skaffet taxi til. Det går an å ha forventninger til ungdommen om hvordan de skal omgås alkohol, uten å kreve totalavhold. Om noe fremstår man mer troverdig når det er bedre samsvar mellom liv og lære, mellom hva jeg kan gjøre og hva du kan gjøre.

Hvorfor MÅ man like alkohol? Alkohol er et rusmiddel. Den kan gi store skader på fysikk og psyke. Den er også avhengighetsdannende. Jeg driter i om folk drikker alkohol rundt meg, men vær så snill og ikke server alkohol til barna deres! Og mer troverdig hva da? I vårt hus er det ingen som drikker alkohol. Så det er ingen forskjell mellom hva jeg kan gjøre og hva ungene kan gjøre.

For øvrig er det en merkelig logikk. Jeg regner med at du og mannen har sex. Hadde du akseptert at din tolvåring hadde sex? Det blir jo ellers forskjell mellom hva du kan gjøre og hva ungene kan gjøre. Hva med filmer og spill med 18 års grense? Bilkjøring?

Skrevet
Milfy Way skrev (Akkurat nå):

Nei, det er mye bedre å gå på fylla som mindreårig sammen med foreldrene... Herregud. Hvorfor MÅ man forresten kjenne på denne følelsen? Jeg har aldri vært beruset, og savner det ikke. Jeg ser hvordan mine venninner akker og okker seg etter en fyllekule, har hodepine og er kvalme. 

Hvem har noe sted sagt noe som helst om at de har vært eller vurderer å være på fylla med mindreårige barn? Ingen MÅ på fylla , men de fleste vil oppleve å bli fulle . Jeg er aldri på fylla som voksen og drikker vin for kos og hygge. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det stemmer nok, men det henger nok sammen med hvilken holdning til alkohol og fest mange av disse foreldrene formidler. Hvis oppfatningen er "kjør på, ta den helt ut" eller det dreier seg om foreldre som selv drikker seg dritings, er det noe helt annet enn det jeg snakker om. Det var heller ikke spørsmål om å sende med alkohol på fest, men om å ta et glass hjemme med foreldrene.

Igjen, hva er feil med å ikke drikke? Hvorfor MÅ man drikke i det hele tatt? 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Hvem har noe sted sagt noe som helst om at de har vært eller vurderer å være på fylla med mindreårige barn? Ingen MÅ på fylla , men de fleste vil oppleve å bli fulle . Jeg er aldri på fylla som voksen og drikker vin for kos og hygge. 

Utsagnet om at det er best å oppleve følelsen av å være beruset hjemme. Altså, man er beruset = full.

Skrevet
Milfy Way skrev (2 minutter siden):

Utsagnet om at det er best å oppleve følelsen av å være beruset hjemme. Altså, man er beruset = full.

Det er veldig stor forskjell på det å kjenne at man har tatt en øl og det å være full. Uansett så leser ikke jeg noe sted at noen oppfordrer eller synes det er innafor at mindreårige blir beruset hjemme. 

Skrevet
Milfy Way skrev (4 minutter siden):

Igjen, hva er feil med å ikke drikke? Hvorfor MÅ man drikke i det hele tatt? 

Man MÅ ikke drikke. Det vi snakker om her er ungdom og flertallet av ungdom vil komme til å drikke .

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (8 minutter siden):

Man MÅ ikke drikke. Det vi snakker om her er ungdom og flertallet av ungdom vil komme til å drikke .

Ikke alle ungdommer er interessert i å drikke. Jeg har to nerder som er interessert i gaming og treningssenter. I tillegg kjører de alle sammen fordi vi ikke har kollektiv transport her jeg bor, så da kan de ikke drikke i utgangspunktet - de kommer seg jo ikke hjem da. 

Skrevet
Milfy Way skrev (18 minutter siden):

Det er altså en ganske stor forskjell på å være beruset og ha en fyllekule. Nyanser er ikke helt din greie?

Skrevet

Det er altså en ganske stor forskjell på å være beruset og ha en fyllekule. Nyanser er ikke helt din greie?

Man er fortsatt beruset. Jeg mener det er uakseptabelt at foreldre skjenker sine mindreårige til beruset tilstand. Nyanser eller ikke, det er både ulovlig og umoralsk. Skal de lære dem å røyke også?

Skrevet

All alkohol utover å smake av min cider eller mitt vinglass ved middag er ikke lov i mitt hus eller når jeg er tilstede før de er 18 år. Er ikke dum og vet at de ordner seg på andre måter. 

Er veldig streng på det, i sommer prøvde en av mine nevøer og gi cider til 16 åringen når vi var der på ferie og den måtte gi fra seg igjen. Hadde jeg ikke vært der så jeg ikke kunne sagt noe.

Anonymkode: f2d07...256

Skrevet
Milfy Way skrev (1 minutt siden):

Man er fortsatt beruset. Jeg mener det er uakseptabelt at foreldre skjenker sine mindreårige til beruset tilstand. Nyanser eller ikke, det er både ulovlig og umoralsk. Skal de lære dem å røyke også?

Det er jeg enig i. Alkohol er ikke noe de skal lære å like hjemme. 

Skrevet
Milfy Way skrev (3 minutter siden):

Nå har jeg ikke lest noe sted i tråden at noen sjenker mindreårige . Det var snakk om å smake på vin/cider/øl . En sipp av glasset typ. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (45 minutter siden):

Nå har jeg ikke lest noe sted i tråden at noen sjenker mindreårige . Det var snakk om å smake på vin/cider/øl . En sipp av glasset typ. 

Forskjell på å fise og drite i buksa, som gæmlefolket sier. 

Hvis det er lista, må man jo droppe syrnet melk også, i fare for å være skyldig i å sjenke mindreårige 🙃Mer alkohol i ett glass med det enn en sipp av en øl, rent teknisk sett. 

Anonymkode: a1223...d75

Skrevet

Hei. Trådstarter her.

Takk for intresange tilbakemeldinger. Husk at det er ikke snakk om å kjøpe masse alkohol og ha fyllwekuler osv altså. 

Og at de får tak i på annet vis vet jeg. 16 åringen gar en fyr på 21 år på snapp, "alle" har han på snap.  Og ut fra bilder jeg har fått se handler denne karen STORT på polet, han selger flaskevis ned smirnof. Og div. Men ut fra det jeg hører er det mye festing og alkohol blandr 15-16 og 17 åringer.....så min er i så måte anderledes og det forsterker følelsen av mindreverd, annerledeshet og utenforskap. 

Anonymkode: db150...5f9

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Hei. Trådstarter her.

Takk for intresange tilbakemeldinger. Husk at det er ikke snakk om å kjøpe masse alkohol og ha fyllwekuler osv altså. 

Og at de får tak i på annet vis vet jeg. 16 åringen gar en fyr på 21 år på snapp, "alle" har han på snap.  Og ut fra bilder jeg har fått se handler denne karen STORT på polet, han selger flaskevis ned smirnof. Og div. Men ut fra det jeg hører er det mye festing og alkohol blandr 15-16 og 17 åringer.....så min er i så måte anderledes og det forsterker følelsen av mindreverd, annerledeshet og utenforskap. 

Men hva tenker du skjer om du gir henne alkohol? Blir hun tatt inn i varmen, eller skal hun sitte hjemme og drikke alene? Jeg skjønner ikke poenget. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (3 timer siden):

Vel…. I min ungdom så festet vi siden 7 klasse. Mange minner fra den tiden. Vi festet også masse i 16 års alderen og hadde jeg ikke fått lov til det så hadde jeg gått glipp av hytteturer, språkreiser, klassefester og mange hjemmefester. Omtrent halve vennegjengen min var 3 år eldre enn meg. ( jentene var like gamle som meg og vi hadde alle eldre kjærester) 

Når det er sagt så hadde jeg ikke kjøpt alkohol til ungene når de var 16. smake på hjemme? Absolutt . De har allerede fått smake på vin til maten. Foreløpig smaker det visstnok høgg.

Jaja. Når foreldrene velger  å ikke ta foreldrerollen. 

Anonymkode: f0c5b...d84

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

Ungdom må ikke drikke før de er 18 år nei. Lærer de gode verdier og har tilstedeværende foreldre, så går det helt fint an å unngå. 

Skrevet

Ungdom må ikke drikke før de er 18 år nei. Lærer de gode verdier og har tilstedeværende foreldre, så går det helt fint an å unngå. 

Ok. Da sier vi det sånn😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men datter på 16 har få venner. Hun har vert mobbet på skolen og de 3 hun har som venner er 14 år og de kjennes via en teatergruppe hun var i før. De bor i en annen komune så de treffes skjelden fysisk. 

Hun går på vgs, og de jentene i klassen fester og drikker og har sex, mens hun bare hører historiene på skolen på mandager og utover uka, og ser at de sitt å ser på "priv-storryene"  sine. Hvilket hun ikke får se. Hun er utenfor I kladder på vgs og blir ikke snakket til og inkludert.

Hun har aldri vert på fest. Hun er hjemme alltid. 

Hun sier hun også har lyst å smake cider og smirnof ice, det er det de jentene drikker. Hun synes jeg skal kjøpe ett par flasker til ho.... 

Ei jeg snakka med forleden hadde kjøpt 3 pils til sin 17 år gamle sønn og hun syntes det var greit.

Men....er det det da? 

Kjør på. 😊😊 Vokst opp i en familie som ikke er så nøye på det. Vi er 5 søsken. Alle har smakt alkohol fra 15 år og oppover. Venninnen min fikk ikke lov, hun var dne som drakk mest. Søstera mi er 17,drikker bare litt. 

La henne smake. En rusbrus er ikke så farlig. Lær henne om hjemmebrent.. Bedre at hun får en skvett vodka av deg enn å drikke noe farlig. 

Anonymkode: 1a4ee...05b

Skrevet

Kjør på. 😊😊 Vokst opp i en familie som ikke er så nøye på det. Vi er 5 søsken. Alle har smakt alkohol fra 15 år og oppover. Venninnen min fikk ikke lov, hun var dne som drakk mest. Søstera mi er 17,drikker bare litt. 

La henne smake. En rusbrus er ikke så farlig. Lær henne om hjemmebrent.. Bedre at hun får en skvett vodka av deg enn å drikke noe farlig. 

Anonymkode: 1a4ee...05b

Så ikke bare anbefaler du alkohol, du anbefaler faktisk brennevin til en 16 åring? 

Det er ikke rart barnevernet drukner i saker!

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Så ikke bare anbefaler du alkohol, du anbefaler faktisk brennevin til en 16 åring? 

Det er ikke rart barnevernet drukner i saker!

Og nå er det faktisk slik at forskning viser at de som får alkohol hjemme, drikker mer og debuterer tidligere enn de som ikke får det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Og nå er det faktisk slik at forskning viser at de som får alkohol hjemme, drikker mer og debuterer tidligere enn de som ikke får det. 

Det er jo nettopp det. Selv om all forskning viser at tidlig debut er skadelig og at de med "kjipe" foreldre debuterer senere enn de med liberale foreldre, og drikker mindre, fortsetter man å forherlige drikkekulturen og forsvare sine egne lovbrudd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...