Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Syns det er vanskelig.
Vil det si at de som ikke kan vaksinere seg på grunn av underliggende sykdommer ikke kan jobbe?

Anonymkode: 92497...b0a

De får helt sikkert dispensasjon. Man trenger jo ikke lage ting mer komplisert enn nødvendig. 

Anonymkode: 8f492...4a7

Selvfølgelig kan vi ikke ha det. Det tvinger alle (inkludert de som ikke KAN ta vaksinen) til å enten vaksinere seg (noe Norge ikke har mulighet til), eller bruke enormt mye tid på teststasjoner uten symptomer som igjen er en belastning for noen teatstasjoner og også for de som arbeider på koronatelefonen da de må ta i mot bestillinger på timer om ikke den som skal testes lyver på svarene ved bestilling av time, og med det havner i karantene til svar foreligger

Anonymkode: a8e77...439

Annonse

Selv om det er veldig fristende å svare ja, så går jeg likevel for nei rett og slett fordi jeg tross alt er tilhenger av demokratiet og friheten. Derimot mener jeg at det må være lov å omdisponere f.eks. helsepersonell som ikke er vaksinert slik at vi unngår flere dødsfall, slik som den saken som ble omtalt sist uke.

Anonymkode: 3bf09...219

Nei. Det synes jeg ikke. Vi har god vaksinedekning i Norge. At 10% er uvaksinerte er helt uproblematisk.

Med unntak av om man jobber med spesielt sårbare personer, da kan det kanskje være aktuelt å omplassere internt eller ha andre tiltak som beskytter. 

Anonymkode: 399e0...2df

Jeg er vaksinert selv, det samme er mann og store barn, og jeg mener at de som jobber med sårbare grupper i helsevesenet må være vaksinert eller omplasseres.

Men det regimet de har i Italia nå er jeg ikke for altså, det blir jo rene diktaturet uten noen fri vilje lenger. Vi er et demokratisk land hvor menneskers frie vilje står sterkt, da kan man ikke ha et så autoritært styre.

Vi har god vaksinedekning i Norge, de få som nekter å vaksinere seg kan få slippe.

Anonymkode: ae061...814

Nei, et slikt ekstremt regime vil vi ikke ha, MEN det finnes mange andre virkemidler som kan føre til målet om så full vaksinedekning som mulig. At noen ikke kan ta vaksine, er selvfølgelig grunn til dispensasjon, men at noen ikke vil ta vaksine ut fra fantasi og konspirasjonsteorier, de kan man ikke hensynta. 

Anonymkode: 7ee98...e56

Anonym bruker skrev (1 time siden):

De får helt sikkert dispensasjon. Man trenger jo ikke lage ting mer komplisert enn nødvendig. 

Så da er de ikke smittsomme lenger da?

Nei, dette ønsker vi ikke, og jeg finner det veldig skremmende at slike tanker og holdninger får spre seg fritt uten at myndighetene slår hardt ned på det og avkrefter at et slikt diktatur vil bli aktuelt.

Hvis hensikten er smittefaren, så viser jo all statistikk at også vaksinerte blir smittet og dermed er smittespredere i stor grad. 
Da er jeg mer for å skjerme de sykeste pasientene med høy grad av testing av helsepersonell i direkte kontakt, samt korrekt bruk av smittevernutstyr.

Vi kommer ikke til å bli kvitt covid-19, vi må leve med den. Akkurat som vi må leve med annen smitte som potensielt kan være livsfarlig for se svakeste.

Annonse

sug lut skrev (1 time siden):

Helt fint, ja takk. Men lenge før det vil jeg ha påbudt vaksine for alle som kan for å få lov å jobbe, og ingen støtteordninger for dem som nekter.

Heldigvis bor vi ikke i Nord-Korea, der myndighetene lar folk sulte i hjel og bo på gata. 

Anonymkode: a17c0...eea

Nei. Ser ingen god grunn til det. 

Altså, hvis du snur på det og ikke tar med de som ikke har effekt eller kan ta vaksine, så har vi nå den gylden mulighet å få en pandemi som rammer flest idioter. Helt frivillig. Jeg bare sier det. 

Anonymkode: 12440...873

Den perfekte mor, påan igjen skrev (2 timer siden):

Så da er de ikke smittsomme lenger da?

Nei, dette ønsker vi ikke, og jeg finner det veldig skremmende at slike tanker og holdninger får spre seg fritt uten at myndighetene slår hardt ned på det og avkrefter at et slikt diktatur vil bli aktuelt.

Hvis hensikten er smittefaren, så viser jo all statistikk at også vaksinerte blir smittet og dermed er smittespredere i stor grad. 
Da er jeg mer for å skjerme de sykeste pasientene med høy grad av testing av helsepersonell i direkte kontakt, samt korrekt bruk av smittevernutstyr.

Vi kommer ikke til å bli kvitt covid-19, vi må leve med den. Akkurat som vi må leve med annen smitte som potensielt kan være livsfarlig for se svakeste.

Og dette er kronargumentet for at man IKKE kan eller bør innføre en slik ordning som Italia nå gjør, og som vi også ser i USA, hvor uvaksinerte nektes jobb.

Skulle noe slikt innføres så tenker jeg at også vaksinerte måtte blir avkrevd hyppige tester for å få opprettholde grønt koronapass, for vi vet at disse både blir smittet og sprer smitte. Og også at siden dette skjer samtidig med at mange av dem får enda færre symptome, så vil de være en større fare for skjult smittespredning enn hva uvaksinerte i dag er.

Anonymkode: 5b2df...ba9

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Og dette er kronargumentet for at man IKKE kan eller bør innføre en slik ordning som Italia nå gjør, og som vi også ser i USA, hvor uvaksinerte nektes jobb.

Skulle noe slikt innføres så tenker jeg at også vaksinerte måtte blir avkrevd hyppige tester for å få opprettholde grønt koronapass, for vi vet at disse både blir smittet og sprer smitte. Og også at siden dette skjer samtidig med at mange av dem får enda færre symptome, så vil de være en større fare for skjult smittespredning enn hva uvaksinerte i dag er.

Anonymkode: 5b2df...ba9

Vi som er vaksinert får i tillegg ANNERLEDES symptomer, fikk jeg vite. Derfor kan det være enda mer vanskelig å finne ut at vi er smittet.

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det tror ikke jeg de får, når de først går til et sånt skritt, så gir de neppe dispensasjoner.

Anonymkode: 75bcb...1d8

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Så poenget er altså å utelukke vaksinemotstandere fra å jobbe, ikke å forsvare seg fra smitte? Fordi viruset driter i om du er uvaksinert fordi du ikke kan ta vaksine, eller fordi du ikke vil. Det smitter like mye. Så hvis poenget er å beskytte de vaksinerte fra viruset (burde ikke vaksinen egentlig beskytte dem?), så skal man utelukke alle uvaksinerte, uansett grunn. Utelukker man kun dem som ikke VIL vaksineres, eller vil avvente selv om de teknisk sett kan (gravide og ammende), vil det kun dreie seg om holdninger og politikk, ikke smittevern. 

Endret av Milfy Way
sug lut skrev (På 11.10.2021 den 10.37):

Helt fint, ja takk. Men lenge før det vil jeg ha påbudt vaksine for alle som kan for å få lov å jobbe, og ingen støtteordninger for dem som nekter.

Da kan du jo flytte til Italia.

Anonymkode: b171f...664

• Opprett ny...