Gå til innhold

Miljøvennlig deo, tannkrem, shampo og balsam?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å bli mer miljøvennlig og ønsker tips om miljøvennlige produkter. Personlig synes jeg det er en jungel der ute og vanskelig å vite hva som er mest miljøvennlig (om det er miljøvennlig i det hele tatt). Kjøper alltid miljømerkede produkter (svanemerket etc), men er usikker på om det på en måte er "godt nok". Det ene slår liksom det andre ihjel.

Har brukt klar refill deodorant nå i et halvt år, og er for så vidt fornøyd med produktet. Men mistenker at det finnes mer miljøvennlige alternativer? 

Å hvilken tannkrem? Zedium?

Shampo? Balsam? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Emballasje er jo et stort miljøproblem, så å  kjøpe sjampo, balsam, dusjsåpe og håndsåpe i barer/såpestykker i stedet for tappet på plastflaske utgjør en forskjell. Jeg er fornøyd med lush sine ulike barer. 

Tannkrem kan man jo lage selv, med natron mm. Dette har jeg ikke forsøkt, men det ligger mange tilgjengelige oppskrifter på nett. 
Man får også kjøpt miljøvennlig tannkrem i glasskrukke, uten plastemballasje. Google miljøvennlig tannkrem, så dukker det opp flere forhandlere. 
Tannkrem som ikke er tilsatt mikroplast er også bedre for miljøet enn de øvrige. 

Deo er også mulig å lage hjemmelaget. Ellers varer stick lengre enn roll-on, som jo er positivt for miljøet. Produkter uten aluminiumklorid er bra for både kropp og miljø. 

Anonymkode: afa37...069

Skrevet

Jeg prøvde for noen år siden mange ulike deodoranter uten aluminium, men fant bare én jeg følte fungerte:

https://www.kinsarvik.no/produkt/urtekram-deo-crystal-rose-roll-on-50-ml/

Den var i glassbeholder tidligere. Har opplevd at andre produkter ikke har beholdt funksjon når emballasje har blitt endret, så vet ikke hvordan det er med denne nå. Men takk for påminnelsen, jeg skal prøve den igjen, om jeg får tak i den her jeg bor.

Anonymkode: 746f5...74b

Skrevet
geitemarken skrev (1 time siden):

Jeg prøver å bli mer miljøvennlig og ønsker tips om miljøvennlige produkter. Personlig synes jeg det er en jungel der ute og vanskelig å vite hva som er mest miljøvennlig (om det er miljøvennlig i det hele tatt). Kjøper alltid miljømerkede produkter (svanemerket etc), men er usikker på om det på en måte er "godt nok". Det ene slår liksom det andre ihjel.

Har brukt klar refill deodorant nå i et halvt år, og er for så vidt fornøyd med produktet. Men mistenker at det finnes mer miljøvennlige alternativer? 

Shampo? Balsam? 

Det finnes sjampo i «blokk»-form? 

Anonymkode: d8676...87d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Emballasje er jo et stort miljøproblem, så å  kjøpe sjampo, balsam, dusjsåpe og håndsåpe i barer/såpestykker i stedet for tappet på plastflaske utgjør en forskjell. Jeg er fornøyd med lush sine ulike barer. 

Jeg har egne pumpeflasker i keramikk på bad og kjøkken, og kjøper store refillflasker med Lano (5 liter) på Felleskjøpet. En sånn varer i flere år; og etterpå kan jeg gjenbruke den til andre formål her i heimen. 

Skrevet

All flytende såpe inneholder plast, så du kommer et stykke med såpestykker. Lag dem selv - det er ikke vanskelig 🙂

Skrevet

Sjampo, «godlukt», såpe, tøyvask og tøymykner kjøpt på min sunne hus. Der kam man levere flaskene/beholderen tilbake og få «pant» i form av avslag på neste kjøp. Da blir emballasjen gjenbrukt og alle produktene er miljøvennlige. Produktene er også offentlig godkjente.

Anonymkode: fad0d...7a5

Skrevet
gale damen skrev (På 11.10.2021 den 6.47):

All flytende såpe inneholder plast, så du kommer et stykke med såpestykker. Lag dem selv - det er ikke vanskelig 🙂

Hvor har du dette fra? Ikke all flytende såpe inneholder plast! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 11.10.2021 den 1.28):

Jeg har egne pumpeflasker i keramikk på bad og kjøkken, og kjøper store refillflasker med Lano (5 liter) på Felleskjøpet. En sånn varer i flere år; og etterpå kan jeg gjenbruke den til andre formål her i heimen. 

Lano stinker jo...

Anonymkode: fdeff...f61

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 11.10.2021 den 7.31):

min sunne hus

Hvor er dette? Er det en slags zero waste butikk? Googlet, men fant ikke noe.

Anonymkode: c5d1b...5d4

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hvor er dette? Er det en slags zero waste butikk? Googlet, men fant ikke noe.

Anonymkode: c5d1b...5d4

Min sunne hud heter det. Det skal være minimalt waste i alle fall. Jeg bruker nettbutikken

https://www.minsunnehud.com/

Anonymkode: fad0d...7a5

Skrevet

Ville ikke brukt tannkrem uten fluor. Med mindre du vil ha plast i tenna.. 

Anonymkode: c3c6f...a78

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Lano stinker jo...

Anonymkode: fdeff...f61

Nei. 

Skrevet

Sjekk ut serien we/Do. 

Anonymkode: 0a9d3...af4

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Ville ikke brukt tannkrem uten fluor. Med mindre du vil ha plast i tenna.. 

Anonymkode: c3c6f...a78

Det fins tannkrem uten både plast og fluor. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det fins tannkrem uten både plast og fluor. 

Hun siktet nok til plastfyllinger som man får hvis man ikke bruker fluor. Når Karius og Baktus kommer.

Anonymkode: f4e7d...5d3

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hun siktet nok til plastfyllinger som man får hvis man ikke bruker fluor. Når Karius og Baktus kommer.

Man kan reparere tenner med både gull og porselen! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Man kan reparere tenner med både gull og porselen! 

Men hvorfor skal man skade tennene i utgangspunktet i miljøets navn? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Men hvorfor skal man skade tennene i utgangspunktet i miljøets navn? 

Det var ingen som foreslo det, så jeg vet ikke hvorfor du trekker det inn? Geitemarken ba ikke om tips til fluorfrie tannkremer!  

Skrevet
geitemarken skrev (På 11.10.2021 den 0.00):

Shampo? Balsam? 

Kan du ikke bare slutte å dusje

Anonymkode: 48762...5bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...