Gå til innhold

Dagen for psykisk helse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folk legger ut både bilder og film om at "hvis du trenger noen å prate med så er jeg her...." tror dere virkelig at de er intressert i å høre på hvermannsen?  Eller har de andre grunner til at de gjør det? Jeg tror en Facebook venn hadde fått sjokk hvis jeg fortalte hvordan jeg hadde det til de

Anonymkode: 08347...ffe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og så gjelder det bare i dag. I morgen kan du ikke prate med dem.

Det er litt det samme som når noen spør «går det bra?» man forventer ikke et ærlig svar. De som legger ut dette forventer ikke at noen tar kontakt. 

Anonymkode: 0b7e4...776

Skrevet

Jeg tror de fleste egentlig ønsker å være en god venn, men det er ikke alle som får det til eller vet hvordan de skal være det, i hvert fall ikke når noen er syke.

Noen legger nok ut slike ting på fb nå for å spre budskapet, som de nok egentlig er enig i.

Ikke alle er like gode på å ta initiativ til slike dypere samtaler, og det kan også føles som om man tramper over personlige grenser hvis man begynner å spørre noen om hvordan de egentlig har det psykisk. Det er dessverre fremdeles gamle tabuer som kan virke som hindre for å starte slike samtaler.

Jeg tror både de som sliter selv og de som ser andre sliter bør bli flinkere til å tørre å starte slike viktige samtaler.

Samtidig er det en balansegang, venner skal være en støtte, men ikke terapeut.

Anonymkode: 056b3...ae1

Skrevet

Jeg tror mange glemmer at «psykisk helse» er noe som krever mer enn en hyggelig prat og et klapp på skulderen. Man kan gjøre en dårlig dag litt bedre med en klapp på skulderen, men man kan ikke fjerne en depresjon eller lindre en angst. Og langt mindre fjerne en bipolar diagnose eller en psykose.

Anonymkode: 2b249...6f2

Skrevet
7 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg tror mange glemmer at «psykisk helse» er noe som krever mer enn en hyggelig prat og et klapp på skulderen. Man kan gjøre en dårlig dag litt bedre med en klapp på skulderen, men man kan ikke fjerne en depresjon eller lindre en angst. Og langt mindre fjerne en bipolar diagnose eller en psykose.

Du tenker på psykisk UHELSE. Vi har har alle en psykisk helse, men ikke alle har en psykisk lidelse. 

Så jo, litt mer kontakt i hverdagen vil hjelpe for mange. Ensomhet er vanskelig 

Anonymkode: f084a...929

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Folk legger ut både bilder og film om at "hvis du trenger noen å prate med så er jeg her...." tror dere virkelig at de er intressert i å høre på hvermannsen?  Eller har de andre grunner til at de gjør det? Jeg tror en Facebook venn hadde fått sjokk hvis jeg fortalte hvordan jeg hadde det til de

Anonymkode: 08347...ffe

Jeg tror de aller færreste er interessert i å høre hvordan kompisen, arbeidskollegaen eller studievenninnen EGENTLIG har det. Dersom man er svært nære venner, ja. Men ikke de litt perifere, de du drikker fredagspils med eller sitter på lesesalen med. Dessverre!

Åpenhet er fint. Men det fungerer aller best for de som allerede har et stort nettverk, nære venner eller en fungerende familie. De som allerede er utenfor vil ikke oppleve en strøm av sympati, empati eller at folk plutselig stimler sammen for å hjelpe. De vil kanskje nettopp få bekreftelse på utenforskapet ved at de blir enda mer alene.

Anonymkode: 852dd...d42

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Jeg tror de aller færreste er interessert i å høre hvordan kompisen, arbeidskollegaen eller studievenninnen EGENTLIG har det. Dersom man er svært nære venner, ja. Men ikke de litt perifere, de du drikker fredagspils med eller sitter på lesesalen med. Dessverre!

Åpenhet er fint. Men det fungerer aller best for de som allerede har et stort nettverk, nære venner eller en fungerende familie. De som allerede er utenfor vil ikke oppleve en strøm av sympati, empati eller at folk plutselig stimler sammen for å hjelpe. De vil kanskje nettopp få bekreftelse på utenforskapet ved at de blir enda mer alene.

At åpenhet ikke automatisk fører til masse støtte er nok sant, men det var da aldri poenget med verdensdagen heller. Meningen er vel å ta vekk skam og tabu, slik at snakking om psykisk helse blir like naturlig som snakking om fysisk helse.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

At åpenhet ikke automatisk fører til masse støtte er nok sant, men det var da aldri poenget med verdensdagen heller. Meningen er vel å ta vekk skam og tabu, slik at snakking om psykisk helse blir like naturlig som snakking om fysisk helse.

Jo, når «hvermannsen» legger ut poster på SOME ala  "hvis du trenger noen å prate med så er jeg her...."   Så tenker jeg det er relevant. 

Det er fint å oppfordre til prat og åpenhet, men de færreste ønsker egentlig en dypere samtale om psykisk helse.

Skrevet

Jeg la ikke ut noe sånt i går, men har gjort det flere år tidligere. Jeg legger det ut for å øke fokus på at det finnes mange som ikke har noen å snakke med, og jeg legger det ut for å minne nettverket mitt på at jeg er der hvis de trenger det. I går brukte jeg store deler av dagen på å følge opp en venn som har det skikkelig tøft, og som erfarer at han ikke aner hvem som er der for ham. Jeg tror faktisk mange ønsker å gjøre akkurat det samme som meg - å bidra for å gjøre livet bittelitt bedre. På lørdag tror jeg at jeg var den lille vekten på vektskåla som fikk vennen min til å ikke gå i et skogsvann med lommene fulle av steiner. Jeg gjorde ingenting annet enn å være der mens han gråt, og høre på alle de kaotiske tankene han strever med, men etterpå sa han at det var hjelpsomt for ham. Jeg tror dere tar feil når dere påstår at de færreste ville gjort som meg.

Skrevet
Iiiiik skrev (3 minutter siden):

Jeg la ikke ut noe sånt i går, men har gjort det flere år tidligere. Jeg legger det ut for å øke fokus på at det finnes mange som ikke har noen å snakke med, og jeg legger det ut for å minne nettverket mitt på at jeg er der hvis de trenger det. I går brukte jeg store deler av dagen på å følge opp en venn som har det skikkelig tøft, og som erfarer at han ikke aner hvem som er der for ham. Jeg tror faktisk mange ønsker å gjøre akkurat det samme som meg - å bidra for å gjøre livet bittelitt bedre. På lørdag tror jeg at jeg var den lille vekten på vektskåla som fikk vennen min til å ikke gå i et skogsvann med lommene fulle av steiner. Jeg gjorde ingenting annet enn å være der mens han gråt, og høre på alle de kaotiske tankene han strever med, men etterpå sa han at det var hjelpsomt for ham. Jeg tror dere tar feil når dere påstår at de færreste ville gjort som meg.

Så godt at du var der. Jeg har også troa på at folk er der når det trengs - men det skyldes gjerne at jeg alltid har hatt godt med bra folk rundt meg, generelt sett, og tror neppe de alle forsvinner ved første storm heretter heller. Og så handler det også om hvor mye som trengs. Er det vennskap og likeverd eller alltid en vei? Nå vet jeg jo ikke hvordan  de som svarer i tråden over her har det, men jeg tenker vel at tidsaspektet er viktig. Det med hvorvidt noen stiller opp over tid blir litt annerledes - det er fryktelig tungt om ikke vedkommende som trenger det også har annen, profesjonell støtte, og selv da  er det å være der for noen som er i vedvarende, langvarig mørke jo helt fryktelig tappende. 

Skrevet

Så bedre å ikke være der og ha det lyst å fint selv. Så kan gjerne disse taperene ordne seg selv,

Anonymkode: 95ac2...295

Skrevet
Iiiiik skrev (46 minutter siden):

Jeg synes det utrolig flott at folk som deg stiller opp på den måten. Og selvfølgelig finnes der mange som stiller opp på den måten - og som gjerne vil bidra til at andre får det bittelitt bedre!🥰

Poenget mitt er att nettopp dette fordrer at man har en slikt nettverk. At man har gode venner som stiller opp. At man er i et miljø hvis slike som deg finnes. 

Mange gjør dessverre ikke det. Og når ressurssterke mennesker legger ut at de har er fantastisk nettverk som stiller opp når det trengs eller at folk på SOME legger ut at de «er der hvis noen trenger å prate» så kan det nettopp forsterke følelsen av ensomhet, av å være alene, av å ikke ha noen. 

Det er selvfølgelig flott at du og andre stiller opp for de som er i deres børe nettverk. Men jeg tviler fortsatt på at hvermannsen vil stille opp på en slik måte for kollegaer, naboer, eller andre man har et mer perifert forhold til. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jo, når «hvermannsen» legger ut poster på SOME ala  "hvis du trenger noen å prate med så er jeg her...."   Så tenker jeg det er relevant. 

Det er fint å oppfordre til prat og åpenhet, men de færreste ønsker egentlig en dypere samtale om psykisk helse.

Å ha gode relasjoner er en beskyttelse mot dårlig psykisk helse. Så jeg tenker at det de tilbyr ikke er en terapitime, men en ventil. Eller bare et vennlig øre i telefonen. 

Skrevet
Iiiiik skrev (3 timer siden):

Det er jo bra, men gjør det 365 dager da, ikke bare den ene dagen (regner med det er det du gjør-365 altså). Det er jo det som svir for mange som sliter. Folk brur seg bare en dag i året, på Facebook, med et teit sitat om at de er der.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo bra, men gjør det 365 dager da, ikke bare den ene dagen (regner med det er det du gjør-365 altså). Det er jo det som svir for mange som sliter. Folk brur seg bare en dag i året, på Facebook, med et teit sitat om at de er der.

Dét er jo kun din fortolkning? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dét er jo kun din fortolkning? 

Det er det man ser fra de som legger ut slike ting

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er det man ser fra de som legger ut slike ting

Du kjenner alle i Norge som har lagt ut slike ting?

Eller er du hun sura som bare vil teste vennene sine og «se om de bryr seg» med ulike midler? 

Skrevet

Du kjenner alle i Norge som har lagt ut slike ting?

Eller er du hun sura som bare vil teste vennene sine og «se om de bryr seg» med ulike midler? 

Når de er bekjente, så er det det eneste man ser. Ingen av de bryr seg om deg ellers i året, og så legger de ut, så alle kan se at de er der for alle de 300 vennene om de vil snakke. Sannheten er vel at de er der for maks 20 av dem. Og så tror jeg ikke de fleste forventer at noen skal ta kontakt på bakgrunn i det sitatet. Jeg mener at å legge ut slike ting er overfladisk, men å bry seg i hverdagen er å bry seg. Jeg har aldri sagt at det ikke er noen som bryr seg, men at det å legge ut slike ting ikke viser at de bryr seg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Når de er bekjente, så er det det eneste man ser. Ingen av de bryr seg om deg ellers i året, og så legger de ut, så alle kan se at de er der for alle de 300 vennene om de vil snakke. Sannheten er vel at de er der for maks 20 av dem. Og så tror jeg ikke de fleste forventer at noen skal ta kontakt på bakgrunn i det sitatet. Jeg mener at å legge ut slike ting er overfladisk, men å bry seg i hverdagen er å bry seg. Jeg har aldri sagt at det ikke er noen som bryr seg, men at det å legge ut slike ting ikke viser at de bryr seg.

Eller: de bryr seg, men mest om dem de har nærmest seg? Er det så innmari rart, da? Relasjoner er jo noe man bygger. Hvis du er den mest perifere av de 300, så tar du vel ikke et slikt sitat til deg som personlig oppfordring? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Eller: de bryr seg, men mest om dem de har nærmest seg? Er det så innmari rart, da? Relasjoner er jo noe man bygger. Hvis du er den mest perifere av de 300, så tar du vel ikke et slikt sitat til deg som personlig oppfordring? 

Det er jo det jeg skriver. De bryr seg om de som er nærmest, og da er det merkelig å lage ut så 300 andre kan se det at de bryr seg. Da får de heller si det til de nærmeste.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er jo det jeg skriver. De bryr seg om de som er nærmest, og da er det merkelig å lage ut så 300 andre kan se det at de bryr seg. Da får de heller si det til de nærmeste.

Jeg tenker heller at de bruker den merkedagen til å  minne andre på at de er der, de vil gjerne være den som hjelper. Man kan jo ikke løpe rundt og sjekke hele facebooklisten daglig heller, så om en slik post kan hjelpe bare en til å ta konakt så må vel det være fint? 

Anonymkode: aca3b...479

Skrevet

Jeg tenker heller at de bruker den merkedagen til å  minne andre på at de er der, de vil gjerne være den som hjelper. Man kan jo ikke løpe rundt og sjekke hele facebooklisten daglig heller, så om en slik post kan hjelpe bare en til å ta konakt så må vel det være fint? 

Men hvorfor skal man minnes sine perifere 400+ venner på internett om at man gjerne vil være den som hjelper - hvis man faktisk bare mener det overfor de aller nærmeste? 

Skrevet
Kamomille skrev (45 minutter siden):

Men hvorfor skal man minnes sine perifere 400+ venner på internett om at man gjerne vil være den som hjelper - hvis man faktisk bare mener det overfor de aller nærmeste? 

Jeg vet ikke, jeg gjør det ikke. Men jeg har faktisk ikke problemer med å tenke meg at andre har andre meninger og mål i livet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Man kan sjekke med de man ønsker skal ta kontakt, ikke alle andre

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Man kan sjekke med de man ønsker skal ta kontakt, ikke alle andre

Man kan det, ja. Men man kan også legge det ut slik at alle ser det. Hver sin lyst, ikke sant? Ikke alle trenger å gjøre ting på din måte?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...