Gå til innhold

Inspirert av pizzatråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror ikke jeg kjenner noen som lager for lite mat. Det blir alltid litt rester. Rester er ikke lik matsvinn hos oss, rester blir spist senere.

Men når  jeg leser denne tråden forstår jeg hvorfor det er såpass mye overvekt i landet vårt. Folk tåler jo åpenbart ikke å gå fra bordet uten å være stappmette. Bestille pizza i et bryllup? Smugspise på rommet? Alle overlever en dag eller helg med litt mindre mat enn normalt. 

Anonymkode: 0b506...52a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tror ikke jeg kjenner noen som lager for lite mat. Det blir alltid litt rester. Rester er ikke lik matsvinn hos oss, rester blir spist senere.

Men når  jeg leser denne tråden forstår jeg hvorfor det er såpass mye overvekt i landet vårt. Folk tåler jo åpenbart ikke å gå fra bordet uten å være stappmette. Bestille pizza i et bryllup? Smugspise på rommet? Alle overlever en dag eller helg med litt mindre mat enn normalt. 

Igjen: det er stor forskjell på det å invitere til selskap og med det sørge for at det er mer enn nok mat til alle og hva vi spiser i hverdagen . Selv spiser jeg alltid til jeg ikke er sulten lenger. Ikke til jeg er mett , likevel vil jeg beregne mat slik at alle får mer enn nok når de kommer på besøk. Ser du ikke forskjellen? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Vi bestilte ikke pizza i et bryllup. Det var en selskapsmiddag i en organisasjon, en slags halvoffentlig greie.

Anonymkode: edd65...b9d

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

I norsk taco hører den hjemme. At den kalles taco i det hele tatt er egentlig spørsmålet her. Opprinnelig taco kan jo ikke sammenlignes. Den er veldig god. Vi har ikke tid og anledning å tilberede kjøttet på den måten da. 
Norsk taco er et par must som hører til, selvom ikke alle spiser det. 

Anonymkode: b940e...bcf

Ingen bryr seg om hva dere har på tacoen!! Lag en egen tråd. 

Anonymkode: 515e0...79e

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

En ukes juleferie med lite mat blir reneste slankekuren skal jeg si deg 😉 det var en grunn til at vi de påfølgende julefeiringene,etter den første, kjøpte inn mat til å ha på rommet.

Anonymkode: a047f...6ac

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Siden du tydeligvis ikke har vært utsatt for noen som serverer altfor lite mat, så har du jo ingen erfaring med det. Jeg har selv raida en kiosk for mat på vei hjem fra selskap. Vi var bedt i rundt lag til mannens bestemor, og vi var bedt på middag og kaker. Vi fikk en liten skål aspargessuppe til middag og så gikk det noen timer før det var kake. Vi hadde et håp om noe gjærbakst, men det som ble satt fram var den minste kjøpemarsipankaka fra matbutikken, så det ble en bit på størrelse med et halvt spillkort til hver. Hun ville nemlig ikke ha rester. Hun kan tilgis, hun var en gammel dame som selv spiste som en fugl. Så om du leser i tråden, så handler det ikke om å ikke bli stappmett eller om litt mindre mat, men om at et voksent menneske ikke holder 10-12 timer på noe som knapt er en forrett uten å bli fryktelig sulten og uvel.

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Men du klarer ikke å forstå at det likevel er ganske standard til den norske tacoen?

Anonymkode: b5704...759

Det kan jeg godt forstå at det er for noen, men å forstå at det ikke er sånn hos alle og at alle har forskjeller og dermed lager det på sin måte gjør jeg også. Og det å syte og klage fordi det ikke er rømme eller salsa er barnslig

Anonymkode: e3970...22f

Skrevet

Det kan jeg godt forstå at det er for noen, men å forstå at det ikke er sånn hos alle og at alle har forskjeller og dermed lager det på sin måte gjør jeg også. Og det å syte og klage fordi det ikke er rømme eller salsa er barnslig

Jeg tror i grunn de aller fleste som inviterer på taco serverer med både det man liker selv og det man vil tro andre liker. Sånn innenfor det man antar er vanlig tilbehør . Jeg er ikke så glad i rømme , likevel forventer jeg rømme på taco bordet.

Skrevet

Kan dere være så snill å ta taco-tilbehør-diskusjonen et annet sted? Dere ødelegger tråden, og det er faktisk ganske frekt!

Anonymkode: 515e0...79e

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Jeg tror i grunn de aller fleste som inviterer på taco serverer med både det man liker selv og det man vil tro andre liker. Sånn innenfor det man antar er vanlig tilbehør . Jeg er ikke så glad i rømme , likevel forventer jeg rømme på taco bordet.

Men du kan vel ikke forvente noe som helst fra andre når du blir invitert på middag?

Skrevet

Men du kan vel ikke forvente noe som helst fra andre når du blir invitert på middag?

Ikke forvente som i noe krav , men det er jo en forventning om at Taco blir servert med «vanlig» tilbehør . 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Ikke forvente som i noe krav , men det er jo en forventning om at Taco blir servert med «vanlig» tilbehør . 

For deg, eller de som serverer?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

For deg, eller de som serverer?

For meg som gjest og for meg som serverer. Jeg serverer ofte basert på det andre også liker . Særlig i noe så vanlig som taco

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Nei, forvente? Men man kan jo mene noe etterpå hvis man ikke likte det man fikk? Dama som tar med seg rømme løser jo problemet selv, helt uten «forventninger». 

Anonymkode: 682b0...762

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 11.10.2021 den 9.26):

Nåja. Etter å ha lest denne tråden firker det på meg som at det er dere som er frekke og lite sosialt intelligente. Her blir dere invitert på mat, og så blir dere «pinlig berørt,» «enda mer sultne,» «sjokkert?» Hva med takknemlighet og bittelitt ydmykhet? Dere dauer ikke av å ikke spise dere stappmette til ethvert måltid. Prøv å nyte vertskapet, gjestfriheten og det at andre setter av tid til dere. 

Anonymkode: 82c8c...ea6

Gjestfrihet som etterlater gjestene sultne, er ikke helt vellykka gjestfrihet altså! 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (15 minutter siden):

For meg som gjest og for meg som serverer. Jeg serverer ofte basert på det andre også liker . Særlig i noe så vanlig som taco

Og for meg, om jeg inviterer, så kjøper jeg inn det vi pleier å å ha. Ingen klager, men har fått spørsmålet om hvorfor det ikke er rømme eller salsa et par ganger. Men ingen har noen vært så frekke at de tar det med fordi jeg lager taco feil, i følge dem. Men jeg har også venner som forstår forskjeller da

Skrevet

Og for meg, om jeg inviterer, så kjøper jeg inn det vi pleier å å ha. Ingen klager, men har fått spørsmålet om hvorfor det ikke er rømme eller salsa et par ganger. Men ingen har noen vært så frekke at de tar det med fordi jeg lager taco feil, i følge dem. Men jeg har også venner som forstår forskjeller da

Du har fått spørsmålet mer enn én gang? Og tar fortsatt ikke hintet…?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du har fått spørsmålet mer enn én gang? Og tar fortsatt ikke hintet…?

Et par=to

Skrevet

Et par=to

To > En

Skrevet

Et par=to

Da bør du ta hintet. Jeg spiser heller ikke rømme på tacoen, men siden jeg ønsker å være en god vertinne og at gjestene mine skal være fornøyde, så kjøper jeg selvfølgelig inn rømme til tacoen når jeg har gjester.

Anonymkode: 3ee28...c55

Skrevet

Da bør du ta hintet. Jeg spiser heller ikke rømme på tacoen, men siden jeg ønsker å være en god vertinne og at gjestene mine skal være fornøyde, så kjøper jeg selvfølgelig inn rømme til tacoen når jeg har gjester.

Anonymkode: 3ee28...c55

Er ikke så ofte jeg serverer taco lenger, og de to som spurte var to forskjellige. Resten har ikke spurt. Er drittlei taco etter at jeg hadde det hver fredag i flere år. Nå har jeg ikke laget det på et års tid, og har fortsatt ikke lyst på det. Spiser det hvis jeg får det servert uten å kommentere noe som helts til vert/vertinne. Ja, jeg vet det! Jeg er gal!

Skrevet

Er ikke så ofte jeg serverer taco lenger, og de to som spurte var to forskjellige. Resten har ikke spurt. Er drittlei taco etter at jeg hadde det hver fredag i flere år. Nå har jeg ikke laget det på et års tid, og har fortsatt ikke lyst på det. Spiser det hvis jeg får det servert uten å kommentere noe som helts til vert/vertinne. Ja, jeg vet det! Jeg er gal!

Det galeste her er jo at du lager og spiser mat du blir lei av. Og ikke minst, at du ber folk hjem på mat du vil slippe å servere…

Skrevet

Det galeste her er jo at du lager og spiser mat du blir lei av. Og ikke minst, at du ber folk hjem på mat du vil slippe å servere…

Jeg ble lei- sluttet å lage det

Jeg lager ikke taco til noen lenger, men hender jeg får det servert hos andre 

Ble det lettere nå?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ble lei- sluttet å lage det

Jeg lager ikke taco til noen lenger, men hender jeg får det servert hos andre 

Ble det lettere nå?

Håper du har det lettere selv. 

Hvis du uansett ikke serverer taco til folk, så skjønner jeg vel egentlig ikke hvorfor du forteller hva du pleier å ha på bordet når du (ikke) serverer det, men det var jo gøy med en historisk oppsummering av din (betingede)  suksess som tacovertinne. 

Skrevet

Jeg vil med dette beklage på det sterkeste at jeg dro taco inn i denne tråden. Visste ikke det skulle skape så engasjement. Fra nå av spiser jeg taco uten rømme. 

Anonymkode: b940e...bcf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...