Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #51 Skrevet 11. oktober 2021 Jeg har en slik venninne. Men hun er bare utrolig gnien…. En gang var vi invitert på reker. Det ble fort tomt…. Da spurte hun om gjestene hadde noe imot at reke-kvelden ble et spleiselag, for reker var jo så dyrt. Selvfølgelig sa ingen nei - det ville jo blitt enda mer pinlig. Og først da kom det mere reker på bordet…. Anonymkode: 45616...c23
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #52 Skrevet 11. oktober 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Jeg har en slik venninne. Men hun er bare utrolig gnien…. En gang var vi invitert på reker. Det ble fort tomt…. Da spurte hun om gjestene hadde noe imot at reke-kvelden ble et spleiselag, for reker var jo så dyrt. Selvfølgelig sa ingen nei - det ville jo blitt enda mer pinlig. Og først da kom det mere reker på bordet…. Anonymkode: 45616...c23 Så dere satt der og skrelte og spiste, så ble det etterhvert tomt, og da spør hun om det kan være et spleiselag? Sånn midt i maten? Så reiste noen av dere på butikken, midt i måltidet, og kjøpte mere reker? Tja. Vet ikke helt om jeg tror på denne historien. Anonymkode: 82c8c...ea6
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #53 Skrevet 11. oktober 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg var i stort selskap som ble holdt på hotell. Det var porsjonene så små og talene så mange (vi satt nesten 5 timer tilbords) at noen av oss bestilte pizza fra peppes mellom hovedrett og desert. Anonymkode: edd65...b9d Det tror jeg ikke noe på. Ingen er så frekke med mindre de er litt tilbakestående. Tror det er mange løgnhistorier i denne tråden. 🙊 Anonymkode: 82c8c...ea6
Iiiiik Skrevet 11. oktober 2021 #54 Skrevet 11. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Men hvordan kan de tenke at en kjøttkake og en og en halv potet (deler de opp potetene for gjestene på forhånd?) er nok? Til voksne folk? Anonymkode: 515e0...79e Nei, si det. Det er ikke nok hos oss i hvert fall. Da barna var mindre kunne mannen min ta noe av barnas andel, men nå er de jo så store at de trenger den porsjonen selv. Vi spiser før vi drar dit, eller foreslår å møtes ute et sted med bål og at hver famiilie tar med seg pølser til seg. Eller vi inviterer hjem til oss, der er det alltid nok mat.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #55 Skrevet 11. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det tror jeg ikke noe på. Ingen er så frekke med mindre de er litt tilbakestående. Tror det er mange løgnhistorier i denne tråden. 🙊 Anonymkode: 82c8c...ea6 Det var ikke et privat selskap da. Ingen andre enn hotellet kunne bli fornærmet. Anonymkode: edd65...b9d
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #56 Skrevet 11. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Så dere satt der og skrelte og spiste, så ble det etterhvert tomt, og da spør hun om det kan være et spleiselag? Sånn midt i maten? Så reiste noen av dere på butikken, midt i måltidet, og kjøpte mere reker? Tja. Vet ikke helt om jeg tror på denne historien. Anonymkode: 82c8c...ea6 Nei😂 Vi spiste og det ble tomt for reker. Det normale ville da vært å fylle på mer (vi bor ved kysten - rekelag er ganske vanlig her. Og det er normalt å ha godt om reker slik at man kan fylle på etterhvert som kvelden skrider frem). Verten begynte å snakke om prisen, at det ble dyrt når vi var så mange, om det ikke var ok at det ble et spleiselag osv. Og for å bøte på litt pinlig stillhet svarte selvfølgelig for at «joa…selvfølgelig kan vi spleise på maten». og vipps ble reke-bollene fylt opp😀 Min venninne er kjent for å være gnien da….hun har mange gode kvaliteter ellers men alle vet at hun kniper når det gjelder penger. Og du trenger selvfølgelig ikke tro på historien hvis du ikke vil😅 Anonymkode: 45616...c23
HeiteH Skrevet 11. oktober 2021 #57 Skrevet 11. oktober 2021 Da jeg vokste opp bodde det en klassevenninne i huset ved siden av. Hun og jeg var veldig ulike og var ikke venninner med de samme jentene fra skolen. Men flere ganger opplevde jeg at hennes venninner, som var på besøk hos henne, og som bodde slik at de måtte hentes, kom på døra vår og spurte etter mat da det ikke ble servert noe i nabohuset. Der ble besøk henvist til rommet mens familien spiste. Forferdelig å tenke tilbake på.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #58 Skrevet 11. oktober 2021 En venninne av meg gjorde alltid det, men hun gjorde det fordi hun er gjerrig. Snek på bussen, kjøpt alltid det aller billigste (og kjipeste) og hadde alltid for lite mat. Anonymkode: fc531...2fc
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #59 Skrevet 11. oktober 2021 HeiteH skrev (1 time siden): Da jeg vokste opp bodde det en klassevenninne i huset ved siden av. Hun og jeg var veldig ulike og var ikke venninner med de samme jentene fra skolen. Men flere ganger opplevde jeg at hennes venninner, som var på besøk hos henne, og som bodde slik at de måtte hentes, kom på døra vår og spurte etter mat da det ikke ble servert noe i nabohuset. Der ble besøk henvist til rommet mens familien spiste. Forferdelig å tenke tilbake på. Sånn var det alltid når jeg vokste opp, både her hjemme og hos venner. Det var ingenting forferdelig med det. Anonymkode: ff320...609
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #60 Skrevet 11. oktober 2021 https://forum.kvinneguiden.no/topic/1332865-svigersøster-har-beregnet-for-lite-mat/ Denne tråden var så gøy å følge i real time. Jeg måtte sjekke forum på julaften 😄 Anonymkode: e53e1...1ae
HeiteH Skrevet 11. oktober 2021 #61 Skrevet 11. oktober 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Sånn var det alltid når jeg vokste opp, både her hjemme og hos venner. Det var ingenting forferdelig med det. Anonymkode: ff320...609 Når man er på planlagt besøk og det er kjøreavstand hjem? Jeg er i alle fall glad for å være oppvokst i et raust hjem der alle besøkende fikk mat.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #62 Skrevet 11. oktober 2021 HeiteH skrev (2 timer siden): Da jeg vokste opp bodde det en klassevenninne i huset ved siden av. Hun og jeg var veldig ulike og var ikke venninner med de samme jentene fra skolen. Men flere ganger opplevde jeg at hennes venninner, som var på besøk hos henne, og som bodde slik at de måtte hentes, kom på døra vår og spurte etter mat da det ikke ble servert noe i nabohuset. Der ble besøk henvist til rommet mens familien spiste. Forferdelig å tenke tilbake på. Spesielt, ja, men forferdelig var vel å ta litt i? Ingen sultet og det var høyst frivillig å komme tilbake til det huset. Anonymkode: 515e0...79e
HeiteH Skrevet 11. oktober 2021 #63 Skrevet 11. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Spesielt, ja, men forferdelig var vel å ta litt i? Ingen sultet og det var høyst frivillig å komme tilbake til det huset. Anonymkode: 515e0...79e Jeg tenker at det må ha vært forferdelig i betydning skambelagt for klassevenninnen min at hennes venninner dro derfra og kom hjem til meg fordi de var sultne. Barn sammenligner seg med andre, og jeg føler med dem som trekker taperloddet i foreldrelotteriet.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #64 Skrevet 11. oktober 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Det er noe som bare hører sammen. Rømme hører til taco. Tørr taco er ikke godt. Blir som å invitere på biff og ikke ha noe saus til fordi man ikke liker saus. Eller får-i-kål og erstatte kål med kålrot fordi man ikke liker kål. Til taco MÅ det være ost, rømme, salsa og mais. Gjerne også guacamole og både lefser og skjell (men dette er ikke livsviktig for meg) Alle trenger ikke spise alt men det er basis til tacoserveringen. Anonymkode: b940e...bcf Tror du de spiser rømme på taco i Mexico? Anonymkode: cdce5...165
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #65 Skrevet 11. oktober 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Tror du de spiser rømme på taco i Mexico? Anonymkode: cdce5...165 Gratulerer med en skikkelig dustekommentar. Anonymkode: ff320...609
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #66 Skrevet 11. oktober 2021 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Gratulerer med en skikkelig dustekommentar. Anonymkode: ff320...609 Hvorfor? At du kun er happy med norsk gubbetaco er ikke noe argument for å måtte ta med seg rømme på besøk. Anonymkode: ec0fb...98c
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #67 Skrevet 11. oktober 2021 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Det er noe som bare hører sammen. Rømme hører til taco. Tørr taco er ikke godt. Blir som å invitere på biff og ikke ha noe saus til fordi man ikke liker saus. Eller får-i-kål og erstatte kål med kålrot fordi man ikke liker kål. Til taco MÅ det være ost, rømme, salsa og mais. Gjerne også guacamole og både lefser og skjell (men dette er ikke livsviktig for meg) Alle trenger ikke spise alt men det er basis til tacoserveringen. Anonymkode: b940e...bcf Må det være ost i taco? Såvidt jeg vet har egentlig ikke ost noe i taco å gjøre, det er bare en norsk liksomgreie når man lager den norske liksomtacoen. Anonymkode: 689a7...251
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #68 Skrevet 11. oktober 2021 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Må det være ost i taco? Såvidt jeg vet har egentlig ikke ost noe i taco å gjøre, det er bare en norsk liksomgreie når man lager den norske liksomtacoen. Anonymkode: 689a7...251 Så igjennom oppskriftsbok fra 5.klasse nå nylig (jeg er 39) så det begynner å bli en del år siden. Det var kjøttdeig, ost, tacoskjell, rømme, salat, salsa i oppskriften. Taco i Mexico er noe helt annerledes og kan ikke sammenlignes. Da jeg bodde i Mexico gledet vi oss som bare det til å spise tacos - det var heller noe tamt kjøtt,bønner og noen har begynt med ost - grønnsaker var ved siden. Måtte ha kjempesterk salsa på for at det skulle smake noe i det hele tatt. Ofte var også tacos frityrstekt. Ikke alltid man hadde myke lefser. Det var mer til frokost. Vi spiser tex-mex så ikke ren mexicansk mat. Den taco vi spiser har sitt utspring fra California. Selv spiser jeg ikke rømme på taco, men det koster med lite å ha det på bordet hvis jeg får gjester som spiser det. har faktisk blitt servert raspet gulrot, brokkoli og kål til taco istedenfor agurk, tomat, salat osv. vil ikke si at det var helt topp. Var liksom ikke helt det man forventer når man blir invitert på taco Anonymkode: 19572...1ec
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #69 Skrevet 11. oktober 2021 Jeg hadde vært skikkelig flau hvis jeg hadde invitert på middag, og alt ble spist opp! Da hadde jeg absolutt følt på at det ikke var nok! Det SKAL være rester! Anonymkode: eafcc...0c4
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #70 Skrevet 11. oktober 2021 Det er forskjell på å være gniten og ha dårlig råd. Jeg har dårlig råd og prøver å ikke ha masse mat igjen, men ikke for lite. På taco bruker jeg dressing og har ikke salsa. Prøver å huske rømme boksen dersom gjester og gjerne salsa, Anonymkode: 4fa53...cba
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #71 Skrevet 12. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Så igjennom oppskriftsbok fra 5.klasse nå nylig (jeg er 39) så det begynner å bli en del år siden. Det var kjøttdeig, ost, tacoskjell, rømme, salat, salsa i oppskriften. Taco i Mexico er noe helt annerledes og kan ikke sammenlignes. Da jeg bodde i Mexico gledet vi oss som bare det til å spise tacos - det var heller noe tamt kjøtt,bønner og noen har begynt med ost - grønnsaker var ved siden. Måtte ha kjempesterk salsa på for at det skulle smake noe i det hele tatt. Ofte var også tacos frityrstekt. Ikke alltid man hadde myke lefser. Det var mer til frokost. Vi spiser tex-mex så ikke ren mexicansk mat. Den taco vi spiser har sitt utspring fra California. Selv spiser jeg ikke rømme på taco, men det koster med lite å ha det på bordet hvis jeg får gjester som spiser det. har faktisk blitt servert raspet gulrot, brokkoli og kål til taco istedenfor agurk, tomat, salat osv. vil ikke si at det var helt topp. Var liksom ikke helt det man forventer når man blir invitert på taco Anonymkode: 19572...1ec Du kan spise hva du vil på tacoen du altså, det her er jo egentlig bare en digresjon. Finner det bare litt rart at man faktisk har må ingredienser i en rett som egentlig ikke hører hjemme den retten. Anonymkode: 689a7...251
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #72 Skrevet 12. oktober 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Du kan spise hva du vil på tacoen du altså, det her er jo egentlig bare en digresjon. Finner det bare litt rart at man faktisk har må ingredienser i en rett som egentlig ikke hører hjemme den retten. Anonymkode: 689a7...251 Jeg tror poenget hennes er at vi i Norge uansett ikke spiser taco slik, og med de ingrediensene, som egentlig hører med i den opprinnelige tacoen (skikkelig kjøtt, bønner en helt annen type ost enn vi har). Med andre ord finnes det faktisk ikke noen ingredienser som hører hjemme i taco i den norske tacoen. Vi har erstattet kjøttet med kjøttdeig/karbonadedeig, kuttet ut bønnene og de fleste bruker norsk ost dersom de har ost til. I tillegg har vi utviklet vanen med å putte flere ingredienser inni lefsene, eller til og med bruke annet enn lefser, og våre lefser er sjeldent laget av maismel, men heller av hvetemel. Definisjonsmakten på hva taco egentlig er, i Norge, er det derfor ingen som eier, all den tid alle (mer eller mindre) uansett avviker fra hvordan retten egentlig skal lages. I min taco er det ikke rømme, løk eller guacamole, men jeg har reddiker i. Jeg serverer likevel rømme, løk og guacamole til taco når jeg har gjester, siden mange liker dette og ser på det som et "must". Anonymkode: 3ee28...c55
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #73 Skrevet 12. oktober 2021 Anonym bruker skrev (På 10.10.2021 den 8.45): I botanikk er det en rotfrukt. På fatet er den viden kjent som ikke en grønnsak. Synes du middagen er komplett med kjøtt, poteter, saus og en ørliten brokkolibukett? Anonymkode: bb1c1...d0f Selvsagt. Uten brokkolien også Anonymkode: 69b24...016
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #74 Skrevet 12. oktober 2021 KAN IKKE DERE LAGE EN EGEN TRÅD OM HVA MAN KAN OG IKKE KAN HA PÅ TACO!!!! Anonymkode: 613e7...9b9
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #75 Skrevet 12. oktober 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Du kan spise hva du vil på tacoen du altså, det her er jo egentlig bare en digresjon. Finner det bare litt rart at man faktisk har må ingredienser i en rett som egentlig ikke hører hjemme den retten. Anonymkode: 689a7...251 I norsk taco hører den hjemme. At den kalles taco i det hele tatt er egentlig spørsmålet her. Opprinnelig taco kan jo ikke sammenlignes. Den er veldig god. Vi har ikke tid og anledning å tilberede kjøttet på den måten da. Norsk taco er et par must som hører til, selvom ikke alle spiser det. Anonymkode: b940e...bcf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå