Gå til innhold

Inspirert av pizzatråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner ingen som er slik, men jeg har vært der selv. En gang. 

Noen venner av studenten skulle på en lengre sykkeltur, og studenten foreslo at de kunne ta en stopp her, få middag og overnatte. Så jeg laget elghakk til de skulle komme. To unge menn. Jeg tok utgangspunkt i 800 g elgkjøtt, 1 kg gulrøtter og 1 kg poteter.

De kjørte i seg alt sammen og var ikke mette. Heldigvis sa de fra, så jeg satte fram brød, smør og pålegg, men jeg har sjelden vært så flau. 

PS. Den middagen var bare til dem. Vi andre hadde spist før de kom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Spør! Det er det min svigerinne gjør. Hun kan sende meg en sms og spørre om f.eks. hvor mange poteter vi beregner til vanlig. 

Anonymkode: 3ee28...c55

Nei, nei, nei! Spørre??! Da blir hun jo evig singel ref sug lut over her. 

Anonymkode: 82c8c...ea6

Skrevet

Ja, vi var i bryllup der det var koldtbord, de var veldig lite mat. Det var bare nok til å forsyne seg en gang, når det er koldtbord så er det jo vanlig å forsyne seg flere ganger, de bordene som forsynte seg først fikk to ganger. Alle gjestene satt å ventet på at det skulle komme mer mat, men de var ikke mer, så det ble litt rar stemning. Jeg er ikke så glad i kaker men jeg gledet meg til kaker for jeg var sulten. Men de hadde bare 3 kaker, så de ble bare en liten bit, tror det var ca 70 gjester. Brudeparet sa selv at de ikke ville ha noe rester, så det var derfor de hadde så lite. Brudens far gikk rett på burger king når bryllupet var ferdig, for han var så sulten . 

Anonymkode: 2a6b7...5fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, nei, nei! Spørre??! Da blir hun jo evig singel ref sug lut over her. 

Haha. Min svigerinne er i hvert fall gift, har tre barn, en doktorgrad og er svært ettertraktet som foreleser i sitt felt. Hun er et av de smarteste menneskene jeg vet om, og utrolig hyggelig, snill og inkluderende. Men hun sliter med å beregne matmengder fordi familiene våre har veldig stor forskjell i konsumet vårt. Jeg tror vårt matbudsjett er nesten tre ganger høyere enn deres, for å si det sånn 😅 De er ganske små (lave) og spinkle hele gjengen, mens vi er veldig høye og bredskuldrede/muskuløse (alle er normalvektige i begge familiene).

Skrevet

Jeg har en svigerinne som har fått det for seg at det ikke er nødvendig å bestille koldtbord/tapasbord til det antallet mennesker som er invitert. Er det bedt 30, så bestiller hun til 20, fordi hun mener at det alltid er for mye mat på sånne bord. Jeg har vært i tre konfirmasjoner og to runde lag der det etter at folk hadde forsynt seg første gang bare var litt brød, grønn salat og ost igjen på fatene. Etter første gangen nevnte både vi og svigermor at det var litt lite mat, men svigerinnen sa at det var rester. Det stemte nok, det var igjen grønn salat og brød. Så hun har fortsatt med å bestille til 10 færre. Sist konfirmasjon spiste vi brødskiver i bilen på vei mellom kirken og selskapet. Da vi parkerte og børstet smulene av bunaden, så så vi flere som kom kjørende mens de tygde på boller, energibarer og bananer. 

Anonymkode: 62134...53b

Skrevet
Superdolly skrev (50 minutter siden):

Jeg kjenner ingen som er slik, men jeg har vært der selv. En gang. 

Noen venner av studenten skulle på en lengre sykkeltur, og studenten foreslo at de kunne ta en stopp her, få middag og overnatte. Så jeg laget elghakk til de skulle komme. To unge menn. Jeg tok utgangspunkt i 800 g elgkjøtt, 1 kg gulrøtter og 1 kg poteter.

De kjørte i seg alt sammen og var ikke mette. Heldigvis sa de fra, så jeg satte fram brød, smør og pålegg, men jeg har sjelden vært så flau. 

PS. Den middagen var bare til dem. Vi andre hadde spist før de kom.

Den blemma kunne hvem som helst gått i, 800 gram kjøtt og 2 kg tilbehør er mye til 2 mennesker 😅 Ingen grunn til å være flau, tenker jeg, maten var opplagt god siden de spiste så mye. 

Anonymkode: 689a7...251

Skrevet

ja har et par venninner som alltid beregner lite, og blir helt sjokkert at jeg har så mye mat til 15-20 personer, stort sett blir det litt igjen men heller det enn at gjestene ikke blir mette, når jeg er hos venninnene mine er det flere som går sulten hjem

Anonymkode: 48da0...5f8

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Har ingen i min krets som ikke klarer beregne mat. Har en som ikke forstår at de jeg ikke liker kan andre like da. Har en venninne som ikke liker guacamole eller rømme. Taco hos henne er en nedtur. 😂😂😂 Sist tok jeg med meg rømme på trass.

Anonymkode: b940e...bcf

Jeg synes faktisk at det er like ille, eller egentlig verre, med folk som absolutt må ha maten sånn som de selv  spiser den.  En ting er man forventer å få servert et fullstendig måltid når man inviteres til middag - dvs av typen: "kjøtt, grønnsaker og poteter/ris/ pasta etc, og at man forventer at det er nok mat.  Men om tacoen eller noe annet serveres med annet tilbehør enn det jeg er vant med, så spiser jeg det som er der uten å tenke at vertskapet burde forstått at jeg absolutt må ha et visst tilbehør. 

Anonymkode: 85054...a50

Skrevet

Faren min og kona hans var slik. De beregna en liten mandelpotet til hver til julemiddagen og en pose saus (4dl) for 6 personer.  Vi var da 4 voksne, en ungdom og et barn. Litt mer kjøtt og grønnsaker, men det var lite. Alle unntatt barnet og vertsskapet gikk sultne. Vi hadde heldigvis gått til innkjøp av snacks og godteri til å ha på rommet. De neste gangene spiste vi før vi kom eller laget middagen selv slik at de kunne «slappe av». De gangene ble vi faktisk skikkelig mette og det ble igjen rester til dagen etterpå. Det er ikke hyggelig at det er for lite mat! Tror de kanskje må ha skjønt noe etterhvert at vi var sultne da vi til stadighet kom inn med handleposer med mat som ble fortært på soverommet. De hadde ikke dårlig økonomi så det var kun dårlig beregning.

Anonymkode: a047f...6ac

Skrevet

Min egen bestemor! 
Familien har ikke tall på hvor mange pinlige situasjoner hun stelte i stand ved å lage for lite. To små, ovnsbakte ørreter til 17 personer, for eksempel - og min storspiste onkel forsynte seg først. Han tok ca en halv ørret… 

Må sies at hun selv var 1.48 på sokkelesten og nesten ikke fikk ned en brødskive i ett måltid. Så hun beregnet nok etter eget behov. 

Anonymkode: 682b0...762

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg synes faktisk at det er like ille, eller egentlig verre, med folk som absolutt må ha maten sånn som de selv  spiser den.  En ting er man forventer å få servert et fullstendig måltid når man inviteres til middag - dvs av typen: "kjøtt, grønnsaker og poteter/ris/ pasta etc, og at man forventer at det er nok mat.  Men om tacoen eller noe annet serveres med annet tilbehør enn det jeg er vant med, så spiser jeg det som er der uten å tenke at vertskapet burde forstått at jeg absolutt må ha et visst tilbehør. 

Men hva skader det om du tar med et rømmebeger, da? Vertinnen trenger da ikke spise rømme om hun ikke vil. 

Anonymkode: 682b0...762

Skrevet

Nåja. Etter å ha lest denne tråden firker det på meg som at det er dere som er frekke og lite sosialt intelligente. Her blir dere invitert på mat, og så blir dere «pinlig berørt,» «enda mer sultne,» «sjokkert?» Hva med takknemlighet og bittelitt ydmykhet? Dere dauer ikke av å ikke spise dere stappmette til ethvert måltid. Prøv å nyte vertskapet, gjestfriheten og det at andre setter av tid til dere. 

Skrevet

Samboeren min mener at jeg er dårlig på å beregne mat til gjestene våre. Jeg er vokst opp med at moren min alltid lager alt for mye mat, og det blir rester i flere dager etterpå, noe jeg liker godt. Jeg beregner derfor alltid mer mat enn det som egentlig er nødvendig, og allikevel kommer samboer (gjerne mens jeg står og lager maten) og klager på at dette kommer til å bli for lite. Det ender som regel med at jeg disker opp flere retter og står igjen med enorme mengder mat etterpå, og allikevel forstår ikke han at det er laget for mye og gjentar samme prosedyre neste gang vi får besøk...

Anonymkode: 2bccd...196

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Det er noe som bare hører sammen. Rømme hører til taco. Tørr taco er ikke godt. Blir som å invitere på biff og ikke ha noe saus til fordi man ikke liker saus. Eller får-i-kål og erstatte kål med kålrot fordi man ikke liker kål. 
Til taco MÅ det være ost, rømme, salsa og mais. Gjerne også guacamole og både lefser og skjell (men dette er ikke livsviktig for meg) Alle trenger ikke spise alt men det er basis til tacoserveringen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Nåja. Etter å ha lest denne tråden firker det på meg som at det er dere som er frekke og lite sosialt intelligente. Her blir dere invitert på mat, og så blir dere «pinlig berørt,» «enda mer sultne,» «sjokkert?» Hva med takknemlighet og bittelitt ydmykhet? Dere dauer ikke av å ikke spise dere stappmette til ethvert måltid. Prøv å nyte vertskapet, gjestfriheten og det at andre setter av tid til dere. 

Folk viser nok dette utad, jeg tror ikke noen sitter i et besøk og fortelle at de blir pinlig berørt eller at de fortsatt er sultne, men man tenker og føler gjerne på det.

For meg er ikke folk spesielt gjestfrie og rause når de inviterer på mat og lager for lite. De fleste har råd til å kjøpe inn nok, og da bør man også gjøre det. Ikke for at gjestene skal bli stappmett, men helt vanlig mett.

Her er det nok du som skiller deg ut, og det kan høres ut som at du er en av de der gjestene dine går sultne hjem igjen. Hva med å heller ta til deg at det er en ide å sørge for at gjestene dine både skal kunne nyte vertskapet og bli mette nok?

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er noe som bare hører sammen. Rømme hører til taco. Tørr taco er ikke godt. Blir som å invitere på biff og ikke ha noe saus til fordi man ikke liker saus. Eller får-i-kål og erstatte kål med kålrot fordi man ikke liker kål. 
Til taco MÅ det være ost, rømme, salsa og mais. Gjerne også guacamole og både lefser og skjell (men dette er ikke livsviktig for meg) Alle trenger ikke spise alt men det er basis til tacoserveringen. 

Altså ville taco for meg basert på dette vært mais…. 
Det er ikke noe MÅ til taco. Det er jo det som er fint med det. Man kan akkurat hva man vil i lefser eller skjellet. Hva som er must for deg, er jo ikke et must for andre. For meg er kjøtt, løk, agurk, tomat og salat noe jeg MÅ ha. Vi har bare en av våre must til felles

Anonymkode: e3970...22f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Altså ville taco for meg basert på dette vært mais…. 
Det er ikke noe MÅ til taco. Det er jo det som er fint med det. Man kan akkurat hva man vil i lefser eller skjellet. Hva som er must for deg, er jo ikke et must for andre. For meg er kjøtt, løk, agurk, tomat og salat noe jeg MÅ ha. Vi har bare en av våre must til felles

Men veldig mange spiser taco med det jeg nevner. Kjenner faktisk ingen som ikke har rømme og salsa på. Derfor mener jeg at man bare har det. Selvsagt har man salat, og agurk osv. det anså jeg ikke som nødvendig å nevne da jeg aldri har opplevd at det grønne mangler. Når man inviterer til en standard middag som taco så har man standard tilbehør til. Noen ting tuller man ikke med. 😊

For man ønsker vel at folk skal kose seg med maten og ikke pliktspise noe man synes mangler smak. Hvis man håper folk takker nei til neste invitasjon så kan man jo kjøre din variant da. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Ja, vi var i bryllup der det var koldtbord, de var veldig lite mat. Det var bare nok til å forsyne seg en gang, når det er koldtbord så er det jo vanlig å forsyne seg flere ganger, de bordene som forsynte seg først fikk to ganger. Alle gjestene satt å ventet på at det skulle komme mer mat, men de var ikke mer, så det ble litt rar stemning. Jeg er ikke så glad i kaker men jeg gledet meg til kaker for jeg var sulten. Men de hadde bare 3 kaker, så de ble bare en liten bit, tror det var ca 70 gjester. Brudeparet sa selv at de ikke ville ha noe rester, så det var derfor de hadde så lite. Brudens far gikk rett på burger king når bryllupet var ferdig, for han var så sulten . 

Anonymkode: 2a6b7...5fc

Jeg var i stort selskap som ble holdt på hotell. Det var porsjonene så små og talene så mange (vi satt nesten 5 timer tilbords) at noen av oss bestilte pizza fra peppes mellom hovedrett og desert.

Anonymkode: edd65...b9d

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg var i stort selskap som ble holdt på hotell. Det var porsjonene så små og talene så mange (vi satt nesten 5 timer tilbords) at noen av oss bestilte pizza fra peppes mellom hovedrett og desert.

Det er jo så ufattelig uhøflig at det nekter jeg faktisk å tro! Satt dere ved pent pynta bord og spiste pizza mens andre talte? Det er jo frekkere enn noen av de som serverer knapt med mat. 

Anonymkode: 515e0...79e

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Men veldig mange spiser taco med det jeg nevner. Kjenner faktisk ingen som ikke har rømme og salsa på. Derfor mener jeg at man bare har det. Selvsagt har man salat, og agurk osv. det anså jeg ikke som nødvendig å nevne da jeg aldri har opplevd at det grønne mangler. Når man inviterer til en standard middag som taco så har man standard tilbehør til. Noen ting tuller man ikke med. 😊

For man ønsker vel at folk skal kose seg med maten og ikke pliktspise noe man synes mangler smak. Hvis man håper folk takker nei til neste invitasjon så kan man jo kjøre din variant da. 

Jeg kjenner mange som ikke har rømme og salsa, så det er jo ikke et must for alle. Det er jo det som er poenget.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kjenner mange som ikke har rømme og salsa, så det er jo ikke et must for alle. Det er jo det som er poenget.

Men du klarer ikke å forstå at det likevel er ganske standard til den norske tacoen?

Anonymkode: b5704...759

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det er jo så ufattelig uhøflig at det nekter jeg faktisk å tro! Satt dere ved pent pynta bord og spiste pizza mens andre talte? Det er jo frekkere enn noen av de som serverer knapt med mat. 

Nei, vi tok en tur ut på gangen og spiste der. Vi var rett og sett skrubbsultne. Det hadde vært lunch klokka 12 og fult opplegg etter det, uten mat. Dette var i nitiden på kvelden. Vi hadde spurt om det var mulig å få ekstre poteter eller brød og fått nei. Det var tomt, men vi fikk ekstra vin! Det er ingen god kombinasjon.

Skrevet

Min mor gikk fra å lage mat til 5 i mange år etter vi flyttet hjemme fra, til å lage alt for lite mat. Når vi da kom med mann og barn, så var det halv kyllingfilet på hver. Hun kjøpte da en stor pk kylling som hun selv kalte det. Den er vel på 1 kg. Vi var da 8 voksne og 8 barn . Vi hadde noen middager der hvor vi var sultne. Men jeg sa i fra til slutt. Hun ble litt bedre, men vi drar aldri på middag sulten. 
   Jeg lager heler for mye, kjekt med rester.

Anonymkode: 26530...421

Skrevet

Vi har en vennefamilie som alltid serverer for lite mat. De har en gutt som spiser og spiser, tror det er for å regulere ham at det kun er akkurat passe, men resultatet er at han spiser til han er stapp mett, og vi andre går sultne fra bordet. Synes det er rart at de ikke lærer, de er fine og sosialt oppvakte sånn ellers, men akkurat dette med maten er strevsomt for dem. Venninnen min sier "det er en og en halv potet til hver" og en kjøttkake. Så forsyner han seg med tre poteteter og fire kjøttkaker, og da er det skrint når kjelen har nådd rundt bordet.

Svigermoren min lager også for lite mat, men hun er 90 og har bodd alene i 35 år, så hun er på en måte tilgitt. Hun godtar dessuten at vi lager maten selv de fleste dagene vi er hos henne, så da løser det seg.

Skrevet
Iiiiik skrev (33 minutter siden):

Vi har en vennefamilie som alltid serverer for lite mat. De har en gutt som spiser og spiser, tror det er for å regulere ham at det kun er akkurat passe, men resultatet er at han spiser til han er stapp mett, og vi andre går sultne fra bordet. Synes det er rart at de ikke lærer, de er fine og sosialt oppvakte sånn ellers, men akkurat dette med maten er strevsomt for dem. Venninnen min sier "det er en og en halv potet til hver" og en kjøttkake. Så forsyner han seg med tre poteteter og fire kjøttkaker, og da er det skrint når kjelen har nådd rundt bordet.

Svigermoren min lager også for lite mat, men hun er 90 og har bodd alene i 35 år, så hun er på en måte tilgitt. Hun godtar dessuten at vi lager maten selv de fleste dagene vi er hos henne, så da løser det seg.

Men hvordan kan de tenke at en kjøttkake og en og en halv potet (deler de opp potetene for gjestene på forhånd?) er nok? Til voksne folk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...