Gå til innhold

Inspirert av pizzatråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden jeg ser at det er noen som mener at det er nok med 3 eller 4 pizzaer til 15 voksne...kjenner dere noen som alltid serverer for lite mat?

Jeg hadde ei venninne for en del år tilbake som alltid serverte snaut med mat . Hun var ikke spesielt småspist selv, i det minste ikke når andre lagde mat, men når gjengen var bedt til henne så kunne hun fint servere f. eks. pølse og brød og ha beregnet ei pølse til hver. Jeg spiste alltid før jeg skulle til henne, det tror jeg alle gjorde etterhvert, for alle vennlige forsøk på å få henne til å beregne mye mer mat falt på steingrunn. Selv ikke når halve selskapet hadde forsynt seg og bollene med gryterett og ris var tomme og vi endte med å fordele maten fra tallerken til tallerken ble hun flau. Hun bare smilte og konstaterte at det ordnet seg med mat til alle allikevel. Det handlet ikke om penger, for hun var raus på andre områder, men det var nesten fascinerende å se hvor bortreist hun var på beregning av mat. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde også ei slik venninne for noen år tilbake.

Skulle jeg til henne en helg så hadde jeg ekstra mat i bagasjen for å ikke gå sulten hele helgen.

Forsøkte å handle med ekstra selv, men det ville hun ikke. Når jeg likevel gjorde det spiste mann og barn opp den maten jeg hadde kjøpt inn. Fikk en gang bl.a. vite at vi kvinner ikke trengte særlig med proteiner uansett.

Hun var jo gjestfri på sin måte, men en helg der bestod maten gjerne av finbrødvarer til frokost med syltetøy, vafler eller lignende til lunsj, om det i det hele tatt var lunsj, gjerne bare et eple og en kopp te, to små pizzaer på deling mellom tre voksne og to barn i voksealder til middag, eller liten porsjon pasta med saus på deling. Helt ærlig forstod jeg aldri hvordan de kunne overleve på den maten. Nesten ikke grønnsaker ("det er jo tomat i pizzasausen og løk i pastasausen!"), nesten ikke fett, enda mindre proteiner. Sulten hele helgen, og likevel la jeg på meg 2-4 kg hver eneste gang jeg var der fordi det ikke var hverken grønnsaker, proteiner eller fett som balanserte maten. Så mange ganger hvor jeg var utslitt hver gang av blodsukker-berg-og-dalbane hele helgene, ble det matpakker i bagasjen, spiste både frokost, lunsj og kvelds i smug, og ofte også litt "forrett" i smug før middagen, for å få i meg riktigere mat. Og da slapp jeg å samle så mange kilo med væske også.

Når de var på besøk hos meg og jeg disket opp med ordentlig mat til hvert måltid, da spiste de meg nesten ut av huset, med store porsjoner med alt (og jeg er kjent for å ha mye mat i hus og lage store middager, er god på å beregne og i tillegg lager jeg slik at det normalt er mye igjen, selv når jeg får storspiste folk på besøk). Da spiste de enorme porsjoner og serverte seg mange ganger hver. Og hjemme virket det som om de levde nesten på sultegrensen. Veldig god råd hadde de også, så det gikk ikke i dårlig økonomi.

Jeg forstår ikke at slike folk ikke ser det selv.

Anonymkode: d7543...f37

Skrevet

Min bestemor var i bryllup på østlandet en gang da jeg var liten. Da hun kom hjem og vi spurte hvordan det hadde vært var hun bestyrtet. Det var kun en kake, altså bryllupskaken. Hun hadde aldri vært vitne til så pinete greier. Hun fikk meg til å love å aldri være gjerrig på festmat. Det løftet har jeg holdt. Til hverdags vil jeg heller at noen kunne tenkt seg mer enn å måtte kaste noe, men når jeg inviterer skal ingen tenke at jeg er gjerrig.

Min mor koker poteter til en hel hær og koker litervis med saus, men beregner aldri nok grønnsaker. Blir bare til pynt på fatet. Hver enrste gang er hun overrasket over å sitte igjen med et lass poteter og undre på om ikke noen vil ha mer. At grønnsakene forsvinner på et øyeblikk registrerer hun ikke. Det er komisk. Ethvert forsøk på å si det til henne faller på stengrunn. Fasiten er hun selv, hun pirker bare i grønnsakene, men kan leve av potet og brunsaus.

Anonymkode: bb1c1...d0f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Min bestemor var i bryllup på østlandet en gang da jeg var liten. Da hun kom hjem og vi spurte hvordan det hadde vært var hun bestyrtet. Det var kun en kake, altså bryllupskaken. Hun hadde aldri vært vitne til så pinete greier. Hun fikk meg til å love å aldri være gjerrig på festmat. Det løftet har jeg holdt. Til hverdags vil jeg heller at noen kunne tenkt seg mer enn å måtte kaste noe, men når jeg inviterer skal ingen tenke at jeg er gjerrig.

Min mor koker poteter til en hel hær og koker litervis med saus, men beregner aldri nok grønnsaker. Blir bare til pynt på fatet. Hver enrste gang er hun overrasket over å sitte igjen med et lass poteter og undre på om ikke noen vil ha mer. At grønnsakene forsvinner på et øyeblikk registrerer hun ikke. Det er komisk. Ethvert forsøk på å si det til henne faller på stengrunn. Fasiten er hun selv, hun pirker bare i grønnsakene, men kan leve av potet og brunsaus.

Potet er vel en grønnsak sist jeg sjekket 🤔

Anonymkode: bf0a0...09a

Skrevet

Ja. Var på besøk hos dem på nyttårsaften og fikk beskjed om at det var en halv kyllingfilet til damene og en hel kyllingfilet til mennene. Damene fikk en spiseskje ris og mennene fikk to. Som tilbehør var det litt grønnsaker og en slags sitronsaus.
Etterpå ble det servert snacks. De hadde kjøpt en liten pose potetgull og en melkesjokolade (maks en stripe til hver). Middagen ble servert kl 18. Da klokken var 23 var mannen så sulten at vi måtte gå. 

I bryllupet deres var det kun én kake. Det var sånne bittesmå porsjonskaker. 

Anonymkode: cdce5...165

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Potet er vel en grønnsak sist jeg sjekket 🤔

Anonymkode: bf0a0...09a

I botanikk er det en rotfrukt. På fatet er den viden kjent som ikke en grønnsak. Synes du middagen er komplett med kjøtt, poteter, saus og en ørliten brokkolibukett?

Skrevet

Har ingen i min krets som ikke klarer beregne mat. Har en som ikke forstår at de jeg ikke liker kan andre like da. Har en venninne som ikke liker guacamole eller rømme. Taco hos henne er en nedtur. 😂😂😂 Sist tok jeg med meg rømme på trass.

Anonymkode: b940e...bcf

Skrevet

Ja, men der har det blitt bedring da! Min ene svigerinne spiser selv som en fugleunge, og mann og barn bare hakket mer. De inviterte oss på middag en gang vi var på besøk (da bodde vi lang unna hverandre, nå bor vi nær). Vi har fire barn, to av dem er ekstremt storspilte fordi de er høye og trener masse, og vi voksne spiser også mer normale porsjoner. Det skulle være kjøttdeig og spaghetti, og svigerinnen min kokte opp en liten pakke med spaghetti og to kjøttdeiger. Hun ble litt lang i masken da det var tomt for spaghetti før fatet var kommet halvveis. Det viste seg at ungene mine tok det som en selvfølge at hun hadde mer i gryten, men likevel hadde tatt mindre enn de vanligvis ville gjort for å være høflige. I motsetning til de andre her, bare lo svigerinnen min og vi kjørte ut sammen og handlet inn mer mat. Nå ringer hun gjerne og spør meg hvor mye hun bør beregne 😅

Anonymkode: 3ee28...c55

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Har ingen i min krets som ikke klarer beregne mat. Har en som ikke forstår at de jeg ikke liker kan andre like da. Har en venninne som ikke liker guacamole eller rømme. Taco hos henne er en nedtur. 😂😂😂 Sist tok jeg med meg rømme på trass.

Anonymkode: b940e...bcf

Haha, jeg spiser heller ikke dette på taco, men lager likevel alltid guacamole og kjøper rømme hvis jeg får gjester til taco.

Skrevet

Aldri opplevd, tvert i mot har de fleste beregnet altfor mye mat og ender gjerne opp med restemiddag 4 dager på rad i etterkant 😅 Inkludert meg selv. 

Anonymkode: 689a7...251

Skrevet

Har en svoger og svigerinne som er meget bevisste i følge dem selv, gniene i følge meg. Det er veldig sjelden vi inviteres til dem under dekke av at vi er så mange. Vi har ett barn mer, og det er jo sant at vi er mange med våre fire. Men de kommer gjerne til oss med sine tre gutter, gutter som ikke er vant med annet pålegg enn ost og kun får lov til å ta ett eple pr dag som frukt.

Når de er i hus og har tilbud om variert pålegg, fruktfat som står fritt til å forsyne seg fra og yoghurt til den som vil er det bonanza. Høflige og fine gutter som alltid ber om lov før de forsyner seg og som nyter å ha mulighet til å ta mer enn et eple i løpet av dagen. 

Min svigerinne sier åpent at hun ikke vil ha frukt og slikt fritt fordi det blir for dyrt og de vil ikke ha høyt matbudsjett. Eller andre budsjett for den saks skyld. De salter ned penger og liker at andre spanderer.

Anonymkode: d5805...b53

Skrevet

Hos svigermor er det alltid bare akkurat. Vi går ikke sultne derfra, men ville spist mer om det var. Selv er hun superfornøyd med å ha beregnet «akkurat passe». Jeg ville blitt stresset dersom grytene var renset. Litt rester betyr at alle fikk spise så mye de ville.

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

I botanikk er det en rotfrukt. På fatet er den viden kjent som ikke en grønnsak. Synes du middagen er komplett med kjøtt, poteter, saus og en ørliten brokkolibukett?

En middag er ikke komplett uten potet spør du meg… 

Fisk/kjøtt, potet, og grønnsaker.  Ikke en ørliten brokkolibukett men halve tallerken skal bestå av grønnsaker. 

Anonymkode: 4cd79...50b

Skrevet
HeiteH skrev (2 minutter siden):

Hos svigermor er det alltid bare akkurat. Vi går ikke sultne derfra, men ville spist mer om det var. Selv er hun superfornøyd med å ha beregnet «akkurat passe». Jeg ville blitt stresset dersom grytene var renset. Litt rester betyr at alle fikk spise så mye de ville.

Jeg lurer på hvordan sånne folk skiller på akkurat passe og for lite 🤪

Anonymkode: 515e0...79e

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

En middag er ikke komplett uten potet spør du meg… 

Fisk/kjøtt, potet, og grønnsaker.  Ikke en ørliten brokkolibukett men halve tallerken skal bestå av grønnsaker. 

Anonymkode: 4cd79...50b

Det høres normalt ut, bortsett fra at de fleste varierer litt mer. Det har lite med historien som ble fortalt å gjøre.

Jeg er ikke så voldsomt glad i poteter, men har potet, pasta, couscous, ris eller brød til maten. Og masse grønnsaker, oftest flere typer. Jeg innser at ikke alle er like glad i grønnsaker, men å forsøke å forklare min mor at de fleste ønsker å spise dem heller enn å pynte fatet med dem er fåfengt.

Min mor koker 4-5 poteter pr person og en brokkoli eller 2-3 gulrøtter til 8-10 personer. Selv spiser hun fire poteter, vi andre spiser 1-2 og hver eneste gang får hun sjokk når hun ser i gryta og finner ut at vi ikke har spist så mye som hun mener er riktig mengde. 

Skrevet
HeiteH skrev (13 minutter siden):

Til hverdags er jeg litt sånn. Men det handler om å begrense matsvinn, ikke å være gjerrig. Jeg lever fint med at en eller flere i kjernefamilien finner ut at de trenger kveldsmat en dag fordi det ble akkurat for lite middag. Etter hvert har jeg blitt ganske god på å beregne hva som går, så det blir ikke så ofte jeg bommer. Ungene og jeg spiser omtrent samme mengde uansett hva som blir servert, mannen spiser lite av middager han ikke liker så godt, middels på mat han liker sånn passe og enormt på et par favorittmiddager. Det er ikke et mål å begrense noe annet enn mengden som blir kastet. Restemat har jeg gitt opp, utover ovnsretter som er praktisk å lage til middag to dager. Ingen av oss tar boksen fra kjøleskpet. Så det blir bare utsatt kasting. 

Men når vi har gjester er det et mål at det er igjen av hver sort, da vet jeg at ingen har fått mindre enn de ønsker. Akkurat som deg.

Skrevet

Jeg er elendig på å beregne. Men er livredd for å ha for lite, så det blir heldigvis alltid for mye. Har storspiste barn selv, og antar alle andre barn er likedan, så sitter ofte igjen med et lass av rester. 

Anonymkode: e3970...22f

Skrevet

Jeg er vokst opp med at det alltid ble beregnet til minst 2 ekstra personer. Det var mamma i ett nøtteskall det. Det var alltid mer enn nok mat og vi hadde derfor ofte ubudne gjester. Elsket det! Når vi inviterer tenker jeg som henne . Alltid beregn til 2 ekstra. Vi har andre i familien og i nær krets man vet at man bør spise en brødskive før man drar i selskap til. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (8 minutter siden):

Jeg er vokst opp med at det alltid ble beregnet til minst 2 ekstra personer. Det var mamma i ett nøtteskall det. Det var alltid mer enn nok mat og vi hadde derfor ofte Sikkervpå at du mente  Elsket det! Når vi inviterer tenker jeg som henne . Alltid beregn til 2 ekstra. Vi har andre i familien og i nær krets man vet at man bør spise en brødskive før man drar i selskap til. 

Sikker på at du mente ubudne gjester?

Anonymkode: ff320...609

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Sikker på at du mente ubudne gjester?

Anonymkode: ff320...609

Gjester som ikke var bedt . Feil ord . 

Skrevet

Finnes ikke noe kjipere enn å bli invitert til middag der det blir servert for lite mat, og vertskapet er sååå stolte over at de er så flinke til å beregne mat. 

Skrevet
frk Nilsen skrev (11 minutter siden):

Finnes ikke noe kjipere enn å bli invitert til middag der det blir servert for lite mat, og vertskapet er sååå stolte over at de er så flinke til å beregne mat. 

Og å beregne nøyaktig under dekke av å redusere matsvinn, vel, beklager. Rester kan man alltids bruke opp. 

Skrevet

Jeg kan slite med å beregne mat til mange. 

I hverdagen er det bare 8-åringen og meg. Når vi da hadde bror m/kone og 2 barn på besøk i sommer, var det enkelte middager som var litt snaue, fordi jeg ikke aner hvor mye andre spiser. 

Er selv vokst opp med at det alltid er godt med mat på bordet, men det er vanskelig å beregne når man ikke er flere enn 2 i hverdagen. Til fest og selskap har jeg alltid for mye mat. 

Anonymkode: a1dea...32c

Skrevet

En kompis av mannen spurte på forhånd hvor mange poteter hver av oss skulle komme til å spise da vi var invitert på middag... En av mange grunner til at han er evig single 

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Jeg kan slite med å beregne mat til mange. 

I hverdagen er det bare 8-åringen og meg. Når vi da hadde bror m/kone og 2 barn på besøk i sommer, var det enkelte middager som var litt snaue, fordi jeg ikke aner hvor mye andre spiser. 

Er selv vokst opp med at det alltid er godt med mat på bordet, men det er vanskelig å beregne når man ikke er flere enn 2 i hverdagen. Til fest og selskap har jeg alltid for mye mat. 

Anonymkode: a1dea...32c

Spør! Det er det min svigerinne gjør. Hun kan sende meg en sms og spørre om f.eks. hvor mange poteter vi beregner til vanlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...