Gå til innhold

Rettigheter som arbeidstaker

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

I så fall ville man mottatt informasjon om avvikling og oppsigelse fra tidligere eier. Det fungerer heldigvis ikke slik i Norge at man risikerer å troppe opp på jobb en dag og plutselig er det ny eier og ingen jobb. Det er både plikt til å varsle og en avviklingsperiode. Ved konkurs er det egen bostyrer som følger opp at alt gjøres opp i riktig rekkefølge. Hvis ikke han har hørt noe om dette, er det lite sannsynlig. Uansett enkelt å sjekke på brreg, der kunngjøres både avvikling, konkurs og endring av DL, styre osv. 

Anonymkode: 0048c...00b

Han fikk beskjed om at han ikke fikk fortsette i kontakten pga nedbemanning. Men i dag var jeg innom for å handle. Ekspeditøren var en ny ung mann. Har ikke sett han før så jeg spurte om han var ny. Ja, dette er min 3 dag sa han. Heldig du som har fått deg jobb sa jeg. Ja sjefen er min onkel sa han og smilte bredt.Så da ble han ansatt noen dager etter min nevø fikk beskjed at han ikke fikk fortsette pga nedbemanning. Dette kan da umulig være lov 

Anonymkode: f1911...871

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Han fikk beskjed om at han ikke fikk fortsette i kontakten pga nedbemanning. Men i dag var jeg innom for å handle. Ekspeditøren var en ny ung mann. Har ikke sett han før så jeg spurte om han var ny. Ja, dette er min 3 dag sa han. Heldig du som har fått deg jobb sa jeg. Ja sjefen er min onkel sa han og smilte bredt.Så da ble han ansatt noen dager etter min nevø fikk beskjed at han ikke fikk fortsette pga nedbemanning. Dette kan da umulig være lov 

Det er definitivt ikke lov. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det er definitivt ikke lov. 

Men vi kan ikke gjøre noe siden min nevø ikke er fagorganisert ennå. 

Jeg spurte om jeg skulle stikke innom å fortelle sjefen hva jeg synes om han. Men det fikk jeg ikke lov til 🤣🤣 Men har veldig lyst 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men vi kan ikke gjøre noe siden min nevø ikke er fagorganisert ennå. 

Jeg spurte om jeg skulle stikke innom å fortelle sjefen hva jeg synes om han. Men det fikk jeg ikke lov til 🤣🤣 Men har veldig lyst 

Kjenner den følelsen ja 😅 Man må ikke være organisert, kan ta rettslige grep uten, men dessverre er det fort mye jobb for liten glede. Hvis ikke dialogen fører noen vei, kan man ta det videre til forliksrådet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Kjenner den følelsen ja 😅 Man må ikke være organisert, kan ta rettslige grep uten, men dessverre er det fort mye jobb for liten glede. Hvis ikke dialogen fører noen vei, kan man ta det videre til forliksrådet. 

Kanskje jeg kan sende en mail å si at jeg mener at han har gjort noe som ikke er lov. ? Bedre det enn å trappe opp på jobben hans. Han bør få vite at måter han driver på ikke er bra. Kanskje det stopper han å gjøre dette mot ungdom senere 

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Kanskje jeg kan sende en mail å si at jeg mener at han har gjort noe som ikke er lov. ? Bedre det enn å trappe opp på jobben hans. Han bør få vite at måter han driver på ikke er bra. Kanskje det stopper han å gjøre dette mot ungdom senere 

Ja, dere kan starte med å varsle internt til leder, eventuelt den som er representant. Der bør det opplyses om saken, i dette tilfellet at arbeidskontrakten tilsier noe annet enn vaktene han er satt opp på. Hvem det gjelder, når det skjedde og om det har skjedd flere ganger. Så ber man om en skriftlig tilbakemelding innen en gitt tidsfrist. Legg gjerne ved kopi av arbeidsavtalen og eventuelt tidligere timelister. Da har dere gjort leder oppmerksom på saken. Så blir neste skritt litt ut fra responsen på denne. 

Jeg ville startet med en mild ordlyd (selv om man egentlig bare vil banke det i hodet på vedkommende 😅). Håper jo det løser seg allerede der, hvis ikke må man ta skrittet videre og gi tilbakemelding om at bruddet da vil bli varslet videre til offentlig myndighet og eventuelt tatt videre. Her kan man både varsle arbeidstilsyn, fylkesmann etc. Kommer du dit ville jeg ring Arbeidstilsynet og rådført meg i forkant. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

I så fall ville man mottatt informasjon om avvikling og oppsigelse fra tidligere eier. Det fungerer heldigvis ikke slik i Norge at man risikerer å troppe opp på jobb en dag og plutselig er det ny eier og ingen jobb. Det er både plikt til å varsle og en avviklingsperiode. Ved konkurs er det egen bostyrer som følger opp at alt gjøres opp i riktig rekkefølge. Hvis ikke han har hørt noe om dette, er det lite sannsynlig. Uansett enkelt å sjekke på brreg, der kunngjøres både avvikling, konkurs og endring av DL, styre osv. 

Joda. Men her må man jo finne ut om det er forrige eier eller ny eier som har ansvaret. Har forrige eier ikke avviklet foretaket, så har arbeidstaker fortsatt en stilling der selv om det ikke er drift i foretaket. Man kan ikke forlange de samme vilkår hos ny eier om det ikke er denne som er ansvarlig for at varsling ikke er gjort

Anonymkode: 0a95f...d56

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Joda. Men her må man jo finne ut om det er forrige eier eller ny eier som har ansvaret. Har forrige eier ikke avviklet foretaket, så har arbeidstaker fortsatt en stilling der selv om det ikke er drift i foretaket. Man kan ikke forlange de samme vilkår hos ny eier om det ikke er denne som er ansvarlig for at varsling ikke er gjort

Enig i det. Jeg vet jo ikke helt sikkert om det er lov det han gjorde. Men jeg skal si at jeg synes det er stygt gjort å sette en ung voksen i den situasjonen. At han ble uten inntekt uten forvarsel. Og at han ansetter nevøen sin etterpå etter at min sønn har fått beskjed om at det er nedbemanning. Det er veldig stygt gjort. 

Jeg må bare få skrevet en mail til han og få det ut av hodet mitt. Tenker på det hele tiden og jeg er irritert. 

Men så blir jeg redd for at det går utover nevøen min. Han er jo så rolig og forsiktig og vil jo gjerne jobbe, selv om det bare er tilkalling. Men han kan ikke leve på den usikre inntekten 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Enig i det. Jeg vet jo ikke helt sikkert om det er lov det han gjorde. Men jeg skal si at jeg synes det er stygt gjort å sette en ung voksen i den situasjonen. At han ble uten inntekt uten forvarsel. Og at han ansetter nevøen sin etterpå etter at min sønn har fått beskjed om at det er nedbemanning. Det er veldig stygt gjort. 

Jeg må bare få skrevet en mail til han og få det ut av hodet mitt. Tenker på det hele tiden og jeg er irritert. 

Men så blir jeg redd for at det går utover nevøen min. Han er jo så rolig og forsiktig og vil jo gjerne jobbe, selv om det bare er tilkalling. Men han kan ikke leve på den usikre inntekten 

Meld heller til Arbeidstilsynet om kritikkverdige forhold. Å sende en Mail har ikke noe for seg, og vil gå enda mer ut over den ansatte. Du kan koste ham jobben

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Meld heller til Arbeidstilsynet om kritikkverdige forhold. Å sende en Mail har ikke noe for seg, og vil gå enda mer ut over den ansatte. Du kan koste ham jobben

Arbeidstilsynet har ingenting med ansettelse og oppsigelse å gjøre. Dette er privatrettslige forhold. 

Anonymkode: 1a3a8...280

Skrevet

Du fikk ikke lov til å stikke innom og si hva du mente av nevøen din. Men har du fått lov til å sende en mail? Hadde jeg vært din nevø hadde jeg blitt rasende om du hadde gjort noe sånn. 

Anonymkode: 25360...d7b

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 11.10.2021 den 23.39):

Nei, det er IKKE lov! 

Anonymkode: c0cb0...7a4

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Arbeidstilsynet har ingenting med ansettelse og oppsigelse å gjøre. Dette er privatrettslige forhold. 

Usaklige oppsigelser kan man klage på.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Usaklige oppsigelser kan man klage på.

Nei, ikke til Arbeidstilsynet. Oppsigelse er privatrettslig. Man må da søke juridisk bistand annet sted

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2021-10-12 den 11.17):

Jeg har to sønner på 17 og 20 år, og man kan virkelig ikke sende en mail på vegne av dem altså, de må si ifra selv.

Om nevøen din har erfaring fra butikk nå burde det ikke være noe problem for han å søke jobber et annet sted. Trofaste ansatte med arbeidsmoral er gull, og når han kan skrive i nye søknader at han fikk for lite jobb etter nedbemanning der han er og søker nye jobber fordi han ønsker flere timer vil det absolutt tale til hans fordel.

20-åringen min har jobbet i to forskjellige butikker og fått tilbud om jobb i flere andre, så butikksjefene snakker sammen og vet å sette pris på unge mennesker som alltid stiller opp.

Anonymkode: 831b1...946

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 11.10.2021 den 23.39):

Det er ikke lov. Din sønn bør kontakte advokat, erstatning for ulovlig oppsigelse kan være mellom 50 og 200 000

Anonymkode: 1b3a8...56e

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 13.10.2021 den 12.58):

Det er ikke lov. Din sønn bør kontakte advokat, erstatning for ulovlig oppsigelse kan være mellom 50 og 200 000

Anonymkode: 1b3a8...56e

Han tørr dessverre ikke det. Er konfliktsky. Håper han blir tøffere etterhvert 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...