Gå til innhold

Ikke konfirmert, men feiring likevel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer aldri til å frata min sønn som sliter psykisk muligheten til å " konfirmere" seg. Det er allerede så mye han har gått glipp av og har mistet. Om han deltar på det noen her beskriver som en dannelse eller ikke er ikke viktig ( noe som for de fleste er tull) her velger 90% av ungdommene hvor de vil konfirmere seg basert på hvor gøye turer de reiser på.  Når den tid kommer, og om vårt barn ikke klarer å gjennomføre et opplegg, så skal jeg gledelig stelle i stand en aldri så falsk feiring! Og om noen velger å ikke komme så kan de rett og slett la være å komme i alle feiringer i evig tid, og sønnen vår skulle fått like mye i "gave" fra oss slik at han ikke fikk mindre enn friske søsken. Ville du latt vær å gå i konfirmasjonsselskapet til et kreftsyk barn som ikke fikk konfirmasjonsundervisning?  Neppe! Gå, gi gave, feire den flotte ungdommen og gi de en minnerik dag❤

Anonymkode: f380e...5c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eldste min hadde fest, men ingen sermoni. 

Han gjennomførte riktignok undervisningen,  tilrettelagt og mest for seg selv med lærer, men selve sermonien ble for tøff å gjennomføre.  Så da ble det kun fest på han. Funka fint der 😊 

Anonymkode: a316c...68c

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kommer aldri til å frata min sønn som sliter psykisk muligheten til å " konfirmere" seg. Det er allerede så mye han har gått glipp av og har mistet. Om han deltar på det noen her beskriver som en dannelse eller ikke er ikke viktig ( noe som for de fleste er tull) her velger 90% av ungdommene hvor de vil konfirmere seg basert på hvor gøye turer de reiser på.  Når den tid kommer, og om vårt barn ikke klarer å gjennomføre et opplegg, så skal jeg gledelig stelle i stand en aldri så falsk feiring! Og om noen velger å ikke komme så kan de rett og slett la være å komme i alle feiringer i evig tid, og sønnen vår skulle fått like mye i "gave" fra oss slik at han ikke fikk mindre enn friske søsken. Ville du latt vær å gå i konfirmasjonsselskapet til et kreftsyk barn som ikke fikk konfirmasjonsundervisning?  Neppe! Gå, gi gave, feire den flotte ungdommen og gi de en minnerik dag❤

Tror du at du gjør sønnen din en tjeneste ved å late som om han har gjennomført noe han ikke klarer og tvinge familie og venner til å bli med på skuespillet hvis de ike vil bli utstøtt? Hvordan tror du det blir for ham når han oppdager at gjestene måtte tvinges til å komme og at de ikke mente han fortjente gavene?

Det må da være mye bedre å gi ham en stor fest på 15 eller 16 årsdagen og feire den han er, enn å late som om dere feiret en konformasjon.

Anonymkode: 29199...353

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Tror du at du gjør sønnen din en tjeneste ved å late som om han har gjennomført noe han ikke klarer og tvinge familie og venner til å bli med på skuespillet hvis de ike vil bli utstøtt? Hvordan tror du det blir for ham når han oppdager at gjestene måtte tvinges til å komme og at de ikke mente han fortjente gavene?

Det må da være mye bedre å gi ham en stor fest på 15 eller 16 årsdagen og feire den han er, enn å late som om dere feiret en konformasjon.

De aller fleste mennesker vil unne hennes sønn en sånn feiring, og feire han på like linje som andre som blir konfirmert.

Takk og pris så er det få mennesker med ditt syn.

Anonymkode: 83812...b6f

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hva synes dere om en 15-åring som ikke er konfirmert, men som likevel skal ha en type feiring (kaffeslabberas)?

Noen som har hatt det selv?

Anonymkode: 57c27...a98

Det er bare tull selvfølgelig. 

Anonymkode: d34d3...194

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet selvfølgelig ikke hva som feiler din datter psykisk skdom er like mye forskjellig som fysisk sykdom. Noe er like lite å klage over som en forkjølelse, andre er livsfarlige.  Uansett er det er sært å lage en "latesomkonfirmasjon". Dere kunne feiret at hun fortsatt var i live hvis dere ville ha fest, eller utsatt det til hun faktisk var frisk nok til å konfirmere seg. 

Fy F…. , det er det styggeste svaret jeg noen gang har lest her inne! 😤😢
SKAM DEG!!

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

De aller fleste mennesker vil unne hennes sønn en sånn feiring, og feire han på like linje som andre som blir konfirmert.

De fleste vil nok synes det er tåpelig, men likevell møte opp med gave for ikke å gjøre det mer pinlig for ungdome enn det alerede er at foreldrene har invtert til liksomkonfirmasjon.

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (4 timer siden):

Hva står det på innbydelsen da? Er det en markering av noe står det jo gjerne hva som skal markeres. Og så hadde jeg gitt gaver deretter. Men en konfirmasjonsfest uten noe som helst foranledning (hverken religiøs eller humanetisk) høres bare veldig rart ut, og jeg hadde nok ikke gitt stort med mindre jeg forstod at det var en god grunn til at det ble slik. 

Har ikke fått noen skriftlig innbydelse, kun invitert via telefon. 

Og, jo, denne ungdommen sliter en god del psykisk, men foreldrene kunne ha spurt om det var mulig å få et eget opplegg ang konfirmasjonsundervisning. Det VET jeg med sikkerhet at de ikke har gjort. 

Jeg kommer uansett til å dra i selskapet, og gi gave, kommer heller ikke til å si noe om at jeg synes det er litt merkelig...

Må dessverre bare innrømme at jeg føler det blir litt sånn: "Vi lager en kake, og inviterer noen gjester, og håper ungdommen får mye penger i gave." 🥴 (Billig for de - og forhåpentligvis lønnsomt for ungdommen.)

Skrevet
Mamma`n til Will& Ailo skrev (5 minutter siden):

Fy F…. , det er det styggeste svaret jeg noen gang har lest her inne! 😤😢
SKAM DEG!!

Hva er stygt i det?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Og, jo, denne ungdommen sliter en god del psykisk, men foreldrene kunne ha spurt om det var mulig å få et eget opplegg ang konfirmasjonsundervisning. Det VET jeg med sikkerhet at de ikke har gjort. 

Jeg kommer uansett til å dra i selskapet, og gi gave, kommer heller ikke til å si noe om at jeg synes det er litt merkelig...

Må dessverre bare innrømme at jeg føler det blir litt sånn: "Vi lager en kake, og inviterer noen gjester, og håper ungdommen får mye penger i gave." 🥴 (Billig for de - og forhåpentligvis lønnsomt for ungdommen.)

Og dette var altså HI. 😉 

Skrevet

Stakkars ungdommen som må forholde seg til så trangsynte voksne! 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Og dette var altså HI. 😉 

Anonymkode: 57c27...

Endret av Mamma`n til Will& Ailo
Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hva er stygt i det?

Feire at hun fortsatt er i live!?

Kunne du sagt dette til en ungdom som hadde prøvd å ta selvmord?

Skrevet
Mamma`n til Will& Ailo skrev (50 minutter siden):

Feire at hun fortsatt er i live!?

Kunne du sagt dette til en ungdom som hadde prøvd å ta selvmord?

Ja, hvorfor ikke?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Amen! ❤️

Skrevet

Litt nysgjerrig. 
Hva kaller de festen? 

Anonymkode: 0f07f...531

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Heldigvis så består verden utenfor dib av flere farger enn svart og hvit❤️.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Ingen har vel sagt noe om "urettferdig"? Og nei, man er ikke voksen som 15-åring, det jeg mener er at konfirmasjonen tradisjonelt markerte overgangen fra barn til voksen. Jeg forstår ikke helt den store motstanden mot at man velger å gjøre ting forskjellig, men vi får bare være enige om å være uenige. 

Anonymkode: 3b291...828

Men er det en slags sermoni som stadfester denne overgangen? Eller er det bare fest for gavenes skyld?

Jeg hadde selvsagt møtt og gitt gave, men jeg hadde i det stille ansett foreldrene som uten ryggrad og evne til å sette krav. Å ikke konfirmeres pga diagnoser er heller ikke grunn god nok, både kirken HF er flinke til å tilrettelegge. 

Anonymkode: 2d186...37a

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Så om en venninne sliter psykisk så synes du det er helt greit at hun inviterer til bryllup uten både mann og sermoni? Fordi  det er dumt å frata henne sjansen som andre av deres venner har og hun ønsker gaver (og kanskje taler)?

eller at den barnløse venninna di lager dåpsfest for sin naturtro babydukke, fordi hun ikke kan få barn men ønsker likevel å holde festen?

regner med disse festene uten seremoni blir holdt ene og alene fordi ungdommen ønsker gaver/penger. Jeg skjønner at det er dumt at det blir forskjell fra andre søsken, men man kan heller avtale med familien å lage en ekstra stor bursdagsfest, feire siste cellegift, feire et stort mål som gjelder psykisk sykdom eller noe annet ekte. Familien ville nok stillet opp med lik sum i gave på en slik dag som på en liksom konfirmasjon. 

Anonymkode: 07c0c...308

Skrevet

I bunn og grunn er det vel merkelig å feire konfirmasjon uten å være konfirmert, bryllup uten å gifte seg og dåp uten dåpsbarn. 

Man stiller når man blir invitert, men jeg hadde syns det var merkelig av foreldrene å arrangere noe slikt. Lag gjerne fest, men ikke kall den for noe den ikke er. 

Skrevet

Dette hadde jeg også synes var veldig merkelig, og tror jeg hadde funnet en unnskyldning for å slippe.

Anonymkode: 6ea4c...8eb

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Ja, hvorfor ikke?

Det her er virkelig en syk avsporing. Feire at man ikke har tatt livet sitt, faktisk. Nå har jeg hørt det også. Tenker du man skal legge ved diagnosene også i invitasjonen, eller holder det å informere at man er suicidale? 

Anonymkode: 6fbbe...c9c

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Kaller de det konfirmasjon da? 

Vi har siste årene hatt litt for mange begravelser i familien min, hver gang sier noen, synd vi kun treffes på denne måten. Det er jo en tanke, er det ikke? 

Anonymkode: 6fbbe...c9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...