Gå til innhold

Ikke konfirmert, men feiring likevel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde de, som en over skrev, lagt det til f.eks 16 årsdag, hadde jeg troppet opp med en ekstra stor (dyr) bursdagsgave. Men bare en tilfeldig dag, bare fordi vennene får kanfirmasjonsgaver og ungdommen også vil ha det, hadde jeg glatt funnet en unnskyldning for å takke nei til. Alt kan feires, hvis man vil, men man kan iallefall ikke forvente gaver.

Anonymkode: 84ada...2cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merkelig å ønske festen, men ikke opplæringen. Jeg hadde beklaget og sagt jeg ikke kunne komme. Det er helt tydelig at det er festen og gavene som er viktigst, og da har de ikke forstått hva konfirmasjon er

Anonymkode: 8a2eb...a57

Skrevet

Vi gjorde det for datteren vår på 14. Hun ville ikke konfirmeres i kirken, og her vi bor er det ikke riktig noe alternativ - alt ble dessuten utsatt og avlyst flere ganger pga korona. 

Alle kulturer har til alle tider feiret/markert overgangen fra barn til voksen, det har aldri kirken hatt monopol på. Vi ville invitere nære og kjære til lunsj, kaffe og kaker for å feire at en flott jente har blitt ungdom og snart er voksen. Og selvfølgelig fikk hun gaver, og selvfølgelig kalte vi det ikke for konfirmasjon, men ungdomsfest. 

Anonymkode: 3b291...828

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Merkelig å ønske festen, men ikke opplæringen. Jeg hadde beklaget og sagt jeg ikke kunne komme. Det er helt tydelig at det er festen og gavene som er viktigst, og da har de ikke forstått hva konfirmasjon er

Kommer du aldri i navnefest heller, kun barnedåp? Er det ikke opp til den enkelte hvordan de ønsker å markere  begivenheter i livet? 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (51 minutter siden):

Svarer på det rundt gaver. Selvsagt fikk han gaver. Dette ble også avklart når familien ble enige om hvordan vi feirer. Vi ble enige om at begge guttene skulle få lik sum i gave. ( av den nærmeste familien ) . Gjester som ble invitert kom også med gave . Om de velger lik sum når minste konfirmeres vet jeg selvsagt ikke noe om . 

Men hva feiret dere egentlig? Hvorfor ikke vente til han hadde bursdag å gjøre litt mer utav den dagen?

det blir som om min ugifte venninne bestemmer seg for å invitere til bryllupsfest, selvsagt uten bryllup og mann, men forventer gaver og taler man har i et bryllup, bare fordi venner har giftet seg på ekte.

Anonymkode: 07c0c...308

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Kommer du aldri i navnefest heller, kun barnedåp? Er det ikke opp til den enkelte hvordan de ønsker å markere  begivenheter i livet? 

Navnefest er en humanetisk seremoni, ikke en fest man bare finner på å ha. Har vært på fødselsfest, navnefest og dåp. Når et barn blir født er det vanlig å gi en gave. Det er ikke vanlig å gi en gave eller feire en ungdom en random dag fordi han/hun ikke gadd å følge undervisningen

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Navnefest er en humanetisk seremoni, ikke en fest man bare finner på å ha. Har vært på fødselsfest, navnefest og dåp. Når et barn blir født er det vanlig å gi en gave. Det er ikke vanlig å gi en gave eller feire en ungdom en random dag fordi han/hun ikke gadd å følge undervisningen

Men det er jo hverken random eller fordi han/hun ikke gadd å følge noen undervisning? Det er en markering av overgangen fra barn til voksen. Kirken har altså ikke monopol på det. 

Skrevet

Det hadde jeg helt glatt droppa. 

Anonymkode: 1a8d9...fb0

Skrevet

Dere som lener dere på at alle kulturer har overgangsriter overser glatt at dette ikke er en overgang. Eller gifter dere henne bort dagen etter? Og ritene er ikke utbyttbare. Så hvis hun ikke engang vil delta i ritualet er det bare grådige ikkemennesker som kjører fest uten krav.

Anonymkode: b3c24...2c3

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dere som lener dere på at alle kulturer har overgangsriter overser glatt at dette ikke er en overgang. Eller gifter dere henne bort dagen etter? Og ritene er ikke utbyttbare. Så hvis hun ikke engang vil delta i ritualet er det bare grådige ikkemennesker som kjører fest uten krav.

Selv om jeg syns du er unødig hard i ordbruken, er jeg enig i konklusjonen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Men det er jo hverken random eller fordi han/hun ikke gadd å følge noen undervisning? Det er en markering av overgangen fra barn til voksen. Kirken har altså ikke monopol på det. 

Kirken har ikke monopol, men konfirmasjonen er avsluttningen av et kurs der ungdomen selv har gjort en insats for å utvikle seg. Om ungdomen har gjort noe tilsvarende på en annen måte kan det være verdt en fest, men bare fordi andre på samme alder har gjort en innsats er bare dumt. "Uretferdig" er noe de bør ha lagt bak seg og de bør ha blitt så voksne at de forstår at uten insats kan de ikke forvente premie.

Anonymkode: 29199...353

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Hverken kirken eller humanetisk forbund feirer overgangen fra barn til ungdom. 

Seremonien er en avslutning på kurset ungdommene har gjennomført. Hvor de har filosofert. Diskutert, gjennomført oppgaver, deltatt i innsamlingsaksjoner, gjort frivillig arbeid osv. Festen etterpå er en feiring av gjennoført opplæring - enten det er borgerlig eller kirkelig. 

Anonymkode: 926c5...75b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er en seremoni som markerer avslutningen på undervisningen man har gjennomført. Overgangen fra barn til voksen skjer i det man blir 18 år, ikke i løpet av året man blir 15 år

Skrevet

Hadde gitt litt ekstra i gave for å slippe kirke, eller samfunnshus. Unnskyld lille Sofie, du synger så rent og fint, men det gjør ikke verdt seremonien 

Anonymkode: 020f1...ff0

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hadde gitt litt ekstra i gave for å slippe kirke, eller samfunnshus. Unnskyld lille Sofie, du synger så rent og fint, men det gjør ikke verdt seremonien 

Anonymkode: 020f1...ff0

Her er det profesjonelle musikkere som opptrer både i kirken og ved human etisk konfirmasjon.

Skrevet

Hva står det på innbydelsen da? Er det en markering av noe står det jo gjerne hva som skal markeres. Og så hadde jeg gitt gaver deretter. Men en konfirmasjonsfest uten noe som helst foranledning (hverken religiøs eller humanetisk) høres bare veldig rart ut, og jeg hadde nok ikke gitt stort med mindre jeg forstod at det var en god grunn til at det ble slik. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Kirken har ikke monopol, men konfirmasjonen er avsluttningen av et kurs der ungdomen selv har gjort en insats for å utvikle seg. Om ungdomen har gjort noe tilsvarende på en annen måte kan det være verdt en fest, men bare fordi andre på samme alder har gjort en innsats er bare dumt. "Uretferdig" er noe de bør ha lagt bak seg og de bør ha blitt så voksne at de forstår at uten insats kan de ikke forvente premie.

Ingen har vel sagt noe om "urettferdig"? Og nei, man er ikke voksen som 15-åring, det jeg mener er at konfirmasjonen tradisjonelt markerte overgangen fra barn til voksen. Jeg forstår ikke helt den store motstanden mot at man velger å gjøre ting forskjellig, men vi får bare være enige om å være uenige. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men hva feiret dere egentlig? Hvorfor ikke vente til han hadde bursdag å gjøre litt mer utav den dagen?

det blir som om min ugifte venninne bestemmer seg for å invitere til bryllupsfest, selvsagt uten bryllup og mann, men forventer gaver og taler man har i et bryllup, bare fordi venner har giftet seg på ekte.

Anonymkode: 07c0c...308

Det er faktisk vanlig i Japan. Bryllup for én, uten brudgom, men med alt som ellers hører til. Jeg tror bare vi må konkludere med at folk er rare og at ikke alle (heldigvis) ønsker å gjøre alt etter samme mal 😊

Skrevet

Da feirer  dere 18 årsdagen . 
annet blir tullete. 

Anonymkode: a6a63...4d8

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er heltgreit å ha en fest for ungdomen, men en konfirmasjon er avsluttningen på en prosess der ungdomen selv har brukt mange kvelder på å diskutere og bevistgjøre seg på moralske og områder. Å bare ville ha fest som er lik den som kommer etter en konfirmasjon virker ganske søkt, selv for psykisk utviklingshemmede ol. Det blir omtrent som å feire bryllup uten å ha noen å gifte seg med.

Hvis man har ungdom som sliter såpass mye, det være seg med angst eller andre psykiske problemer at de ikke klarer å gjennomføre et slikt opplegg med andre ungdomer vil det være mulig å få spesiell tilrettelegging, eventurlt en til en undervisning og sermoni. 

Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om jeg hadde blitt invitert i en "ikkekonfirmasjon". Hvis det var til nær familie måtte jeg jo gått og latt som om det var en god idee, men jeg hadde syntes drt var tåplig og hadde forsøkt å finne en godkjent grunn til å droppe både fest og gave.

Nei, det er ikke noe ekstra tilrettelegging for de som sliter alvorlig psykisk. Datteren min hadde selskap med kun nær familie, da hun slet psykisk og ikke kunne konfirmeres av den grunn. Og ja, jeg ringte og hørte om alternativt opplegg. Men det fantes ikke, da hun ikke ville klare å møte opp på noe. 

At du synes psykisk sykdom er tåpelig, sier mer om deg.

Anonymkode: 83812...b6f

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hva synes dere om en 15-åring som ikke er konfirmert, men som likevel skal ha en type feiring (kaffeslabberas)?

Noen som har hatt det selv?

Anonymkode: 57c27...a98

Broren min hadde det. Syntes det var flott og hyggelig. Man skal ikke tvinge seg gjennom merkelige religiøse seremonier hvis man ikke tror på dem. Inviter familien til "nonfirmasjon"!

Anonymkode: 1e78d...14e

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

"Ikkemennesker", faktisk ... 🙄
Du, verken i andre kulturer eller i vår kultur er det sånn at overgangen mellom barn og voksen kan tidfestes til én bestemt dag. Alle VET at det er en glidende overgang. Også her hjemme, den gangen konfirmasjonen ga status. Man fikk f eks gå på fest og ha på lange bukser for første gang, og man kunne ta jobb, men man fikk ikke verve seg eller gifte seg.

Anonymkode: 1e78d...14e

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er ikke noe ekstra tilrettelegging for de som sliter alvorlig psykisk. Datteren min hadde selskap med kun nær familie, da hun slet psykisk og ikke kunne konfirmeres av den grunn. Og ja, jeg ringte og hørte om alternativt opplegg. Men det fantes ikke, da hun ikke ville klare å møte opp på noe. 

At du synes psykisk sykdom er tåpelig, sier mer om deg.

Her gir presten et skikkelig opplegg til alle som ønsker, selv om det betyr hjemmebesøk eøler nettindervisning og det er i en kitke som har over 100 konfirmanter i året. Human etisk forbund har også et tilbud for dem som ikke kan møete personlig. Det er ikke like bra som drt kirken har, men ikke så værst. Sån har det vært de andre stedene jeghar hørt om, men det krever jo fortsatt at ungdomen vil gjøre en insats og ikke bare ser etter en enlel utvei.

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Her gir presten et skikkelig opplegg til alle som ønsker, selv om det betyr hjemmebesøk eøler nettindervisning og det er i en kitke som har over 100 konfirmanter i året. Human etisk forbund har også et tilbud for dem som ikke kan møete personlig. Det er ikke like bra som drt kirken har, men ikke så værst. Sån har det vært de andre stedene jeghar hørt om, men det krever jo fortsatt at ungdomen vil gjøre en insats og ikke bare ser etter en enlel utvei.

Barnet er overhodet ikke kristen. Og humanetisk hadde et alternativt opplegg, men da måtte barnet møte opp noen ganger. Noe som ikke var aktuelt.

Det året, så besto livet, kun av å holde barnet vårt i live. Virkelig ikke snakk om enkel utvei. Du har virkelig null kunnskap om psykisk sykdom.

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Barnet er overhodet ikke kristen. Og humanetisk hadde et alternativt opplegg, men da måtte barnet møte opp noen ganger. Noe som ikke var aktuelt.

Det året, så besto livet, kun av å holde barnet vårt i live. Virkelig ikke snakk om enkel utvei. Du har virkelig null kunnskap om psykisk sykdom.

Jeg vet selvfølgelig ikke hva som feiler din datter psykisk skdom er like mye forskjellig som fysisk sykdom. Noe er like lite å klage over som en forkjølelse, andre er livsfarlige.  Uansett er det er sært å lage en "latesomkonfirmasjon". Dere kunne feiret at hun fortsatt var i live hvis dere ville ha fest, eller utsatt det til hun faktisk var frisk nok til å konfirmere seg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...