Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2021 #76 Skrevet 10. oktober 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Det siste jeg mangler er empati, takk. Jeg har uansett rett til en mening. Er det noen som mangler empati, så er det folk i denne tråden som kaller andre gniene og gjerrige når de spiser mindre enn en halv pizza hver. Anonymkode: efda2...7d2 Hvem hevder dette? De fleste voksne folk klarer å spise mer enn ett pizzastykke, som du ser av svarene. Når én pizza er beregnet til 2-3 pers er det gnient å beregne mindre når man kjøper inn. Anonymkode: ebc0a...e81
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2021 #77 Skrevet 10. oktober 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Å ha nok pizza til en storspiser har INGENTING med empati å gjøre. Lær deg hva empati betyr. Anonymkode: 2f85f...719 Ja, for det var akkurat det jeg skrev 🙄 Eller kanskje jeg refererte til at hun selv skrev at hun ikke forstår at andre er sultne etter 1/3 pizza fordi hun selv blir mett etter to stykker. Altså, hun mangler evnen til å forstå at noen tenker og føler noe annet enn seg selv. Mulig empati er feil ord, men noe vesentlig er det jo mangel på. Anonymkode: 78792...4b6
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2021 #78 Skrevet 10. oktober 2021 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Hvordan i all verden kan dere være sultne etter å ha spist 1/3 Peppes pizza hver? Hadde jeg spist det hadde jeg trillet hjemover. En bit, maks to, så er jeg mett. Og jeg er helt normalvektig med mine 65 kg fordelt på 168 cm. Jeg fatter ikke denne tråden. Jeg fatter ikke folk her inne. For meg høres det ut som dere overspiser og fråtser på grensen til det vulgære. Anonymkode: efda2...7d2 Sa jeg at dette gjaldt Peppes? Dette gjaldt middag generelt Anonymkode: 83c0d...97a
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2021 #79 Skrevet 10. oktober 2021 39 minutes ago, Anonym bruker said: Hvordan i all verden kan dere være sultne etter å ha spist 1/3 Peppes pizza hver? Hadde jeg spist det hadde jeg trillet hjemover. En bit, maks to, så er jeg mett. Og jeg er helt normalvektig med mine 65 kg fordelt på 168 cm. Jeg fatter ikke denne tråden. Jeg fatter ikke folk her inne. For meg høres det ut som dere overspiser og fråtser på grensen til det vulgære. Anonymkode: efda2...7d2 Jeg er rett over 160 høy og veier rett under 50kg. Når jeg spiser pizza fra restaurant går det fort en halv pizza til bare meg. Jeg er nok heller ikke malen for jeg spiser mer enn mange på min størrelse, men jeg vil ikke si jeg fråtser på grensen til det vulgære. Jeg spiser til jeg er mett som de fleste andre, det tar bare meg litt mer mat enn deg å bli mett. Anonymkode: 6b7e6...fe1
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2021 #80 Skrevet 10. oktober 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det er ikke min oppgave å fore allerede overvektige mennesker slik at de blir enda mer overvektige. Jeg serverer nok mat, nok kaker og nok drikke slik at alle blir mette. Å stappe folk er ikke min oppgave som vertsskap, nei. Hvis ikke en tredjedels Peppes pizza, kaker og annet snacks holder, er det faktisk ikke jeg som har et problem. Er vi virkelig der, da, dere? At det skal slarves om dårlig vertsskap fordi man ikke får en halv/hel pizza for seg selv? Anonymkode: efda2...7d2 Altså, hvis du stapper folk i selskapet ditt, så er det kanskje ikke så rart om de slarver litt etterpå. Hvordan gjør man det rent praktisk? Putter en trakt i munnen? Anonymkode: 09fea...8b7
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2021 #81 Skrevet 10. oktober 2021 Fire sider om pizzamengde? Skjerpings, damer.. Anonymkode: 7237f...fad
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2021 #82 Skrevet 10. oktober 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Fire sider om pizzamengde? Skjerpings, damer.. Anonymkode: 7237f...fad Hyggelig av deg å bidra🙌🏼 Anonymkode: ebc0a...e81
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2021 #83 Skrevet 10. oktober 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Fire sider om pizzamengde? Skjerpings, damer.. Anonymkode: 7237f...fad Ble en riktig så festlig tråd det her da 😅 Anonymkode: 09fea...8b7
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #84 Skrevet 11. oktober 2021 Inspirert av denne tråden ble det pizzabakeren-pizza i går. En stor (40 cm) var egentlig litt liten til to voksne og en 1,5-åring. Kunne gjerne vært et stykke til. Så ville definitivt hatt minst 7, flere hvis det var etter fysisk arbeid. Anonymkode: e25a0...cf0
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #85 Skrevet 11. oktober 2021 Jøss, for en tråd! Fascinerende at man har så sterke meninger om pizza😅 Sier som de fleste andre - det skal være et mål å ha rester når man har gjester. Men som flere påpeker, de som serverer alt for lite har nok også rester fordi folk ikke tør å forsyne seg. Når Peppes sier 2-3 per pizza, så beregner man selvsagt da 2 per pizza for å være på den sikre siden. Hadde derfor bestilt 8 pizza. Pizzarester er uansett knallgodt. Anonymkode: df0a8...8e9
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #86 Skrevet 11. oktober 2021 Dere spiser mye mat. Men okei, da er det kanskje jeg som er unormal. Funny, igrunn. For noen måneder siden spurte jeg her inne hvorfor jeg ikke går ned i vekt. Jeg la til at jeg spiser to knekkebrød til frokost, to til lunsj, middag, salat, og kveldsmat. Jeg ble nærmest hengt for å spise mange knekkebrød, fire stk, og det var jo ikke no rart at jeg ikke gikk ned i vekt med all den maten der. Altså. Etter å ha lest denne tråden, har jeg innsett at jeg spiser lite. Bittelite. Enten det, eller så spiser dere ingenting resten av dagen. Anonymkode: efda2...7d2
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 11. oktober 2021 #87 Skrevet 11. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Dere spiser mye mat. Men okei, da er det kanskje jeg som er unormal. Funny, igrunn. For noen måneder siden spurte jeg her inne hvorfor jeg ikke går ned i vekt. Jeg la til at jeg spiser to knekkebrød til frokost, to til lunsj, middag, salat, og kveldsmat. Jeg ble nærmest hengt for å spise mange knekkebrød, fire stk, og det var jo ikke no rart at jeg ikke gikk ned i vekt med all den maten der. Altså. Etter å ha lest denne tråden, har jeg innsett at jeg spiser lite. Bittelite. Enten det, eller så spiser dere ingenting resten av dagen. Anonymkode: efda2...7d2 Denne tråden går ikke på hvor mye vi spiser til hverdags , men på hvor mye man handler inn til selskap. Til selskap vil de fleste at det skal være rikelig. Når Peppes sier 2-3 pr pizza regner da de fleste 2 i stedet for 3.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #88 Skrevet 11. oktober 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Dere spiser mye mat. Men okei, da er det kanskje jeg som er unormal. Funny, igrunn. For noen måneder siden spurte jeg her inne hvorfor jeg ikke går ned i vekt. Jeg la til at jeg spiser to knekkebrød til frokost, to til lunsj, middag, salat, og kveldsmat. Jeg ble nærmest hengt for å spise mange knekkebrød, fire stk, og det var jo ikke no rart at jeg ikke gikk ned i vekt med all den maten der. Altså. Etter å ha lest denne tråden, har jeg innsett at jeg spiser lite. Bittelite. Enten det, eller så spiser dere ingenting resten av dagen. Anonymkode: efda2...7d2 Jeg tror faktisk ikke at du skjønner premissene for diskusjonen? Det handler ikke om hva man spiser til hverdags, men hvor mye man kjøper inn til et visst antall mennesker. Du vet sikkert også at det er mange forskjellige som svarer her. Jeg hadde for eksempel aldri sagt til noen at fire knekkebrød pr dag er for mye. For å gå ned i vekt bør man etter gamle Grete Roede råd ligge på ca 1200 kcal til dagen, da er to knekkebrød pr måltid helt innafor. Anonymkode: ebc0a...e81
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #89 Skrevet 11. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror faktisk ikke at du skjønner premissene for diskusjonen? Det handler ikke om hva man spiser til hverdags, men hvor mye man kjøper inn til et visst antall mennesker. Du vet sikkert også at det er mange forskjellige som svarer her. Jeg hadde for eksempel aldri sagt til noen at fire knekkebrød pr dag er for mye. For å gå ned i vekt bør man etter gamle Grete Roede råd ligge på ca 1200 kcal til dagen, da er to knekkebrød pr måltid helt innafor. Anonymkode: ebc0a...e81 Hvorfor skulle jeg ikke forstå premissene for diskusjonen? Merkelig påstand. Jeg har svart flere ganger i tråden, nå slengte jeg på en liten avsporing for å sette ting i perspektiv. Jeg mener fremdeles at en halv pizza per person er altfor mye, og står ved mine fire pizzaer. Jeg kunne kanskje strukket meg til fem, på en skikkelig vill og gal og tøysete dag. Anonymkode: efda2...7d2
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 11. oktober 2021 #90 Skrevet 11. oktober 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor skulle jeg ikke forstå premissene for diskusjonen? Merkelig påstand. Jeg har svart flere ganger i tråden, nå slengte jeg på en liten avsporing for å sette ting i perspektiv. Jeg mener fremdeles at en halv pizza per person er altfor mye, og står ved mine fire pizzaer. Jeg kunne kanskje strukket meg til fem, på en skikkelig vill og gal og tøysete dag. Anonymkode: efda2...7d2 Så at kjedene selv beregner langt høyere betyr ikke noe?
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #91 Skrevet 11. oktober 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Så at kjedene selv beregner langt høyere betyr ikke noe? Selvsagt gjør de det. De vil jo selge mest mulig pizza. Anonymkode: efda2...7d2
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #92 Skrevet 11. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor skulle jeg ikke forstå premissene for diskusjonen? Merkelig påstand. Jeg har svart flere ganger i tråden, nå slengte jeg på en liten avsporing for å sette ting i perspektiv. Jeg mener fremdeles at en halv pizza per person er altfor mye, og står ved mine fire pizzaer. Jeg kunne kanskje strukket meg til fem, på en skikkelig vill og gal og tøysete dag. Anonymkode: efda2...7d2 Da finnes det en tråd som passer på deg: https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144422212-inspirert-av-pizzatråden/page/2/?tab=comments#comment-149622201 Premissene er fremdeles ikke hva man spiser til hverdags, men å skjønne at folk er forskjellige og at en god vert sørger for at det er nok utvalg og mat til alle. Anonymkode: ebc0a...e81
Himmel og hav Skrevet 11. oktober 2021 #93 Skrevet 11. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Dere spiser mye mat. Men okei, da er det kanskje jeg som er unormal. Funny, igrunn. For noen måneder siden spurte jeg her inne hvorfor jeg ikke går ned i vekt. Jeg la til at jeg spiser to knekkebrød til frokost, to til lunsj, middag, salat, og kveldsmat. Jeg ble nærmest hengt for å spise mange knekkebrød, fire stk, og det var jo ikke no rart at jeg ikke gikk ned i vekt med all den maten der. Altså. Etter å ha lest denne tråden, har jeg innsett at jeg spiser lite. Bittelite. Enten det, eller så spiser dere ingenting resten av dagen. Anonymkode: efda2...7d2 For det første så er neppe alle 15 gjestene til HI på slanker'n. Noen er kanskje det og spiser 2 små biter. Noen er kanskje 1,95 på strømpelesten og like brei over skuldrene og syns to pizzabiter bare er å erte magen. Uansett er det greit som vert å ta utgangspunkt i dette: 1. Folk spiser gjerne mer enn de pleier i godt lag 2. Alle har lyst til å smake på flere pizzaer 3. Ingen skal ha dårlig samvittighet for å forsyne seg med det de har lyst på og spise seg mett. 4. Det er ikke vertens oppgave å slanke gjestene, fortelle, i ord eller ved mengde mat tilgjengelig, hvor mye/lite de burde spise eller vise at man er sjokkert over mengden mat som settes til livs. Jeg spiser nok mer når jeg er i selskap enn når jeg er hjemme en helt alminnelig torsdag, rett og slett fordi det er noen andre som står for maten, jeg kan slappe av og hygge meg, vi sitter ved bordet lengre og selskap skjer ikke så ofte at den ekstra pizzabiten eller de to kakestykkene utgjør noen helsefare. Nå vet jeg også at jeg hører til leiren helt i andre enden av skalaen enn deg. Jeg har nemlig hetta for at det ikke skal være nok mat til at alle gjestene kan forsyne seg fritt, og lager derfor alltid altfor mye. Jeg er oppdratt med at det skal være MPK (mer på kjøkkenet) og at en av de store gledene dagen etter et selskap er å kunne spise rester. Jeg hadde skamma meg dypt om jeg trodde at noen ikke torde å forsyne seg med så mye de ønsker fordi de tror at det ikke er nok til alle.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #94 Skrevet 11. oktober 2021 Nå må jeg bare følge opp med denne. Trådstarter, hvor mange pizza endte du opp med å bestille? Anonymkode: 09fea...8b7
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #95 Skrevet 11. oktober 2021 Denne tråden fikk meg til å huske en tråd fra kg for et par år tilbake, ang. hvor mye mat man lager når man får gjester... https://forum.kvinneguiden.no/topic/1332865-svigersøster-har-beregnet-for-lite-mat/ Anonymkode: f44a0...e0b
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2021 #96 Skrevet 11. oktober 2021 Jeg hadde bestilt 8 pizzaer! Anonymkode: ac83a...cdc
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #97 Skrevet 12. oktober 2021 Himmel og hav skrev (15 timer siden): For det første så er neppe alle 15 gjestene til HI på slanker'n. Noen er kanskje det og spiser 2 små biter. Noen er kanskje 1,95 på strømpelesten og like brei over skuldrene og syns to pizzabiter bare er å erte magen. Uansett er det greit som vert å ta utgangspunkt i dette: 1. Folk spiser gjerne mer enn de pleier i godt lag 2. Alle har lyst til å smake på flere pizzaer 3. Ingen skal ha dårlig samvittighet for å forsyne seg med det de har lyst på og spise seg mett. 4. Det er ikke vertens oppgave å slanke gjestene, fortelle, i ord eller ved mengde mat tilgjengelig, hvor mye/lite de burde spise eller vise at man er sjokkert over mengden mat som settes til livs. Jeg spiser nok mer når jeg er i selskap enn når jeg er hjemme en helt alminnelig torsdag, rett og slett fordi det er noen andre som står for maten, jeg kan slappe av og hygge meg, vi sitter ved bordet lengre og selskap skjer ikke så ofte at den ekstra pizzabiten eller de to kakestykkene utgjør noen helsefare. Nå vet jeg også at jeg hører til leiren helt i andre enden av skalaen enn deg. Jeg har nemlig hetta for at det ikke skal være nok mat til at alle gjestene kan forsyne seg fritt, og lager derfor alltid altfor mye. Jeg er oppdratt med at det skal være MPK (mer på kjøkkenet) og at en av de store gledene dagen etter et selskap er å kunne spise rester. Jeg hadde skamma meg dypt om jeg trodde at noen ikke torde å forsyne seg med så mye de ønsker fordi de tror at det ikke er nok til alle. What? Har du også vokst opp med MPK? Altså, innså nettopp min families store livsløgn, her har jeg innbilt meg at dette uttrykket var noe mormoren min fant på 😂 Anonymkode: 09fea...8b7
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #98 Skrevet 12. oktober 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): What? Har du også vokst opp med MPK? Altså, innså nettopp min families store livsløgn, her har jeg innbilt meg at dette uttrykket var noe mormoren min fant på 😂 Anonymkode: 09fea...8b7 Det uttrykket bruker vi her også. Bor i Troms. Anonymkode: 5cc9d...5ed
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #99 Skrevet 12. oktober 2021 Anonym bruker skrev (På 11.10.2021 den 9.31): Dere spiser mye mat. Men okei, da er det kanskje jeg som er unormal. Funny, igrunn. For noen måneder siden spurte jeg her inne hvorfor jeg ikke går ned i vekt. Jeg la til at jeg spiser to knekkebrød til frokost, to til lunsj, middag, salat, og kveldsmat. Jeg ble nærmest hengt for å spise mange knekkebrød, fire stk, og det var jo ikke no rart at jeg ikke gikk ned i vekt med all den maten der. Altså. Etter å ha lest denne tråden, har jeg innsett at jeg spiser lite. Bittelite. Enten det, eller så spiser dere ingenting resten av dagen. Anonymkode: efda2...7d2 Da har du vel bittelite forbrenning også, da. Det er da ingen andres skyld om du går opp eller ned. Og heller ikke andres sak om du blir mett etter ett pizzastykke. Men det blir jo bare rart hvis du mener alle skal gå på samme slankedietten og at de er «vulgære» og «stapper seg» bare fordi de ikke liker å gå sultne. Anonymkode: 504d4...0b8
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #100 Skrevet 12. oktober 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): What? Har du også vokst opp med MPK? Altså, innså nettopp min families store livsløgn, her har jeg innbilt meg at dette uttrykket var noe mormoren min fant på 😂 Anonymkode: 09fea...8b7 Det er helt fra krigens dager, «mer på kjøkkenet» eller APB, «alt på bordet». Ifølge svigermor finnes også en variant som heter «familien holder tilbake», det vil si at gjestene får spise seg mette, mens vertskapet følger med og sørger for å ikke ta for mye. Anonymkode: 504d4...0b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå