Gå til innhold

Hva gjør man med barn som stjeler godteri ol hver dag?😫

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ett stort problem med to barn på 6 1/2år. Stort sett hver morgen står de opp tidlig for å spise godteri. I helgene stjeler de godteri , på hverdagene søtsaker med sukker.

Kl 08 våknet jeg opp til at de hadde stjålet godteriet mitt. De tar popcorn, går i fryseren å finner kaker ol. De tar potetgull eller maispinner fra babyen. De lager seg popcorn, spiser sjokoladepålegg (som vi sjeldent har), eller kake strøssel. Om ikke hver dag skjer det 4 dager i uken. Jeg kan ikke ha noe liggende. Jeg skifter gjemmested men de finner det uansett. Er dette normalt i forhold til alder? Folk kan ha godteriskuff  når de har barn,men vi kan ikke kjøpe noe en dag i forveien engang! Ikke kan vi ha rester etter bursdager eller is til besøket. De stjeler. Igjen våkner vi opp til dårlig stemning fordi de spiste opp resten av godteriet mitt fra i går. Flere ned samme problem? De er ikke overvektige så ikke der det ligger .

Anonymkode: d888b...aed

Skrevet

De har ikke respekt for deg.. litt sent og lærer de det nå. Men du kan prøve. Begynn å lås inn alt. 
Vil ikke si dette er normal adferd for så store barn.

Anonymkode: 58aa4...325

Skrevet

Du må jo sette grenser for dem. Dette er jo ikke greit! Her kan godteriet ligge på bordet, men det er ingen som tar. Man tar ikke fra andre, selv ikke mamma og pappa.

Anonymkode: c2831...8a0

Skrevet

Ene min var sånn. Hun har adhd og mangler impulskontroll. Etter medisinering ble det bedre. Ellers hadde jeg alt godt på rommet mitt. 

Anonymkode: 8e6f6...8a7

Skrevet

Ikke normalt her i huset ihvertfall, her spør de før de tar.

Eller, det har hendt at 17-åringen bare har forsynt seg, men da har han fått  beskjed om å dra på butikken og erstatte det for det var ikke hans så han har funnet ut at han like godt kan dra på butikken før han spiser og kjøpe det han selv vil ha 😉

Anonymkode: 6c30c...9c2

Skrevet

Hvilke avtaler har dere. Hvilke konsekvenser får det?

Ellers bør dere negynne å stå opp samtidig med dem om morgenen og låse inne det de ikke får spise. Ha god, men sunn mat stående klar i kjøleskapet som de kan ta så mye de vil av.

Anonymkode: 8aeb7...bb5

Skrevet

Vi har vært innom samme problem. Her begynte det i 5. klasse når de var alene hjemme etter skolen. Vi løste det med å ikke ha godteri i huset i det hele tatt i en periode. 

Jeg tror det handlet om både mulighet, og følelsen av at «andre spiser godteri, så hvis jeg lar det ligge, så blir det ingenting igjen til meg«. For de merker når ting forsvinner fra skapene... 

Nå har de fått en bedre forståelse av at dette er våre felles goder, så det er faktisk ingen som smugspiser lenger ( ikke jeg heller 🙈)

Anonymkode: 584e3...1e6

Skrevet

Det er bare å slutte å kjøpe inn, 

ingen trenger å ha godteri  i hus hele  tiden, 

regner med at du har snakket med de. ? 

om du ønsker å kose deg med noe godt når de sover får du ha et låsbart skap på soverommet ditt og låse døren inn dit om det er sånn at de er alene hjemme. 

Anonymkode: 49d35...d85

Skrevet

Du får skaffe deg et låsbart skap, og sove med nøkkelen på deg!

Anonymkode: 0d1c7...014

Skrevet

Hvilke konsekvenser gir dere som fungerer da?

-jeg har kjeftet.

-jeg har forsøkt å snakke rolig.

-tatt leker fra dem.

- tatt fra de lørdagsgoderi både en og flere helger.

- sagt at de ikke får ha besøk ett vist antall dager

- tatt penger for ting de har stjålet. 

Ja det er kjedelig der å da, problemet er at de fortsetter når straffen er over. MN våkner opp å det er skikkelig dårlig stemning. Kjenner jeg er så sur og man får en så dårlig start på dagen, igjen.

hi

Skrevet

Ene min drev på slik k flere år, det viste seg at han har adhd og lav impulskontroll. Vi måtte rett og slett låse det inn. De andre barna har aldri rørt noe uten lov. Det kan virke drastisk å låse inn godteri, men for vår sønn ble det veldig bra fordi han fikk alltid så veldig dårlig samvittighet etter at han hadde tatt og følte at han ikke hadde selvkontroll (noe som jo stemte), men når han ikke kunne ta, forsvant og mye av den dårlige selvfølelsen rundt dette.

Anonymkode: 05ebe...898

Skrevet

Men har du da ingen autoritet over egne barn? Gjør de som de vil i andre situasjoner også?

Jeg mener at alt som er i huset er alle sitt og det kunne ikke falt meg inn å straffe en 17 åring som forsyner seg, men det er også klart at det er foreldrene som bestemmer. Om de ikke hører etter og tar ting de ikke har lov til, så stjeler de og om ingenting annet virker hadde jeg avtalt med ungdomskontakten på politistasjonen om å få komme der. 

Men jeg må jo si at det er en diger fallitterklæring å ikke klare å oppdra egne barn!

Anonymkode: 69302...8c5

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men har du da ingen autoritet over egne barn? Gjør de som de vil i andre situasjoner også?

Jeg mener at alt som er i huset er alle sitt og det kunne ikke falt meg inn å straffe en 17 åring som forsyner seg, men det er også klart at det er foreldrene som bestemmer. Om de ikke hører etter og tar ting de ikke har lov til, så stjeler de og om ingenting annet virker hadde jeg avtalt med ungdomskontakten på politistasjonen om å få komme der. 

Men jeg må jo si at det er en diger fallitterklæring å ikke klare å oppdra egne barn!

Kommentaren min er selvsagt bygget på at det er friske barn uten diagnoser. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Oi, her fikk du vist mye informasjon om mine barn ser jeg. 

Kort fortalt, kun på dette området vi sliter.

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Kommentaren min er selvsagt bygget på at det er friske barn uten diagnoser. 

Litt drastisk å ta med to 6åringer på politistasjonen fordi de stjeler godteri i sitt eget hjem. 
hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Litt drastisk å ta med to 6åringer på politistasjonen fordi de stjeler godteri i sitt eget hjem. 
hi

Men når du ikke klarer å oppdra dem på egenhånd så trenger du hjelp? De har jo ikke respekt for verken dine regler eller dine eiendeler? Det er selvsagt svært drastisk, men de er store nok til å skjønne at handling gir konsekvens. 

Skrevet

Ene vår har vært sånn. Han fikk diagnosen adhd og hadde ekstremt dårlig impulskontroll.

vi kunne ikke ha NOE i skapene eller i fryseren. Han gikk etter alt. Det er ufattelig slitsomt å ikke kunne storhandle, ikke kunne ha ting i skapene til bruk i helgen osv

Anonymkode: af95f...284

Skrevet

Det høres helt latterlig ut at du som voksen blir oppgitt fordi ungene STJELER DITT godteri? 

Mammas personlige  godteri blir altså brutalt og frekt stjålet av to 6-åringer? Nei nå står ikke verden til påske.

Anonymkode: 960b3...093

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

-jeg har kjeftet.

-tatt leker fra dem.

Ja det er kjedelig der å da, problemet er at de fortsetter når straffen er over. MN våkner opp å det er skikkelig dårlig stemning. Kjenner jeg er så sur og man får en så dårlig start på dagen, igjen.

hi

Har aldri drevet med sånne strafferegimer her i huset.

Skjønner at barn er forskjellige, men det høres vannvittig ut synes jeg.

Mulig jeg har vært veldig heldig med mine fire, men slike straffer virker vel sjeldent. Barna må læres opp til å ikke bare tenke på seg selv...

Anonymkode: 6c30c...9c2

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

-jeg har kjeftet.

-tatt leker fra dem.

hi

Du kan ikke for alvor mene at du har tatt leker fra ungene dine fordi de såkalt stjeler godteriet ditt? Det er så jeg ikke tror det jeg leser.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvilke avtaler har dere. Hvilke konsekvenser får det?

Ellers bør dere negynne å stå opp samtidig med dem om morgenen og låse inne det de ikke får spise. Ha god, men sunn mat stående klar i kjøleskapet som de kan ta så mye de vil av.

Anonymkode: 8aeb7...bb5

Hvem vil ha sunn mat når det er godteri man er ute etter, ikke jeg ivertfall og jeg er voksen🤣 om barna liker frukt så legg de frem da🙂 kanske det var det du mente også?😇 

Mitt tips er og ha ei plastikk kasse inne på deres rom i kles skapet eller noe sånt der dere har alt sånne ting oppi. Da er de enkelt og frakte den kassa på kjøkkenet når dere fks skal bake eller trenger noe som er der. Pluss barna må inn til dere for å finne de på morgen, da frister de sikkert ikke like masse. Vår nå 16 åring var slik før, spiste opp nugatti boksen med skje😋 og slike ting. Så jeg begynte med ei slik kasse på vårt rom🙂 og tok alt av søtsaker oppi, og potetgull og sånn, er jo plass til en del. Måtte også en periode gjømme ting på mørkeloftet🤣 funka ivertfall her🙂 

Anonymkode: ff241...c7e

Skrevet

For det første så har dere alle for avhengig av sukker. Du skriver jo at du også spiser godteri samtidig som du er oppgitt over dem. Start med deg selv. Fjern alt med sukker i hus og legg om kostholdet. Det er ikke normalt å stjele nei, men heller ikke normalt å ha så mye søtsaker i hus. Dere må da slutte å kjøpe inn! 

Anonymkode: 74853...69f

Skrevet

Jeg var som barn veldig glad i søtsaker og ser at det ene barnet mitt dessverre har arvet dette. Hun har mye vanskeligere for å la ting ligge enn de andre to barna mine. Her har vi ikke noe søtt i huset til hverdags, både for min del og deres. Men å gå i fryseren og tine opp diverse? Det er ganske uvanlig for barn på seks år. Er de sultne? Strever de generelt med impulskontroll? Tenker man både bør begrense tilgangen og samtidig jobbe med grensesetting. Ingen unger på seks år har noe i fryseren å gjøre...

Anonymkode: 97a75...5f8

Skrevet

Ikke normalt. Konsekvensen hadde blitt null godis i hus. Hadde også vurdert en periode helt uten godteri på de. Så hadde jeg låst fryser og montert lås på et skap. Vår fryser kom med lås. Eventuelt låst av et rom. Hadde blitt rasende og trolig reagert litt barnslig med å frata de alt av sukker til de kan styre seg. 

Anonymkode: 96cbe...7a3

Skrevet

Når en leser flere av svarene i tråden så skjønner man hvorfor mange unger ikke har respekt for andre og andres ting.

Anonymkode: d3dff...f14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...