Gå til innhold

Videregående og karakteropptak/fritt skolevalg

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nyttårs barn skrev (9 minutter siden):

Det er lett å forstå at flinke elever som jobber og kanskje har måttet vente og alltid være den "beste" ønsker å endelig få gå med andre som også er motiverte. Det er noe jeg har full forståelse og respekt for. 

Men det har gått for langt når det blir så enorme forskjeller mellom skoler på videregående. Det er ikke bra for miljøet at det er 80/20 med jenter og gutter, det er mye høye skuldre og som en over sa så henger jo karakterene enda høyere på en eliteskole enn på en som alle kommer inn på.

Og de som ender opp med å gå på skoler hvor nesten ingen ønsket denne skolen som sitt førstevalg, hvor stolte er de av skolen sin egentlig?

I min tid (i steinalderen) så fikk jeg mange store øyeåpnere på gymnaset av de andre i klassen. Og ikke bare fordi de var flinke akademisk. Også fordi de så ting helt annerledes enn meg.  Noen var et år eldre og hadde jobbet et år, noen kom fra andre kanter av landet og noen sang i gospelkor.

Jeg tror ungdom har godt av å møte andre med litt ulik bakgrunn og som ikke kun kommer fra middelklassehjem med mange hyllemeter bøker.

Ulikhet får du uansett. Yngstemann her har skolevenner som bor fra Bjørndal til Kjelsås, fra Ullertopppen til Stovner. Gjengen hans er minst  fem nasjonaliteter i familiebakgrunn i tillegg til norsk, de jeg kommer på er latvisk, sri lankisk, nederlandsk og pakistansk. Det er variasjon i liv og interesser og familieforhold, variasjoner i økonomi og liv, men de har alle et godt og aktivt forhold til skole og hode til å komme langt og de henger sammen på fritiden i forskjellige konstellasjoner.  Ingenting usunt.

Anonymkode: 00575...e81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...