Gå til innhold

Videregående og karakteropptak/fritt skolevalg


Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette gjelder i stor grad Oslo men tendenser er også i andre store byer.

De videregående skolene med høyest opptakskrav kunne fylt skolen sin mange ganger fordi så mange vil gå der. På Edvard Munch vgs er 80% av elevene jenter, tendensen er den samme på alle de skolene som har høyest snitt. Jentene drar fra.

De skolene som ligger lavest på inntaktsstatistikken har mange flere elever som ikke fullfører samt at ikke så mange av de som går der egentlig ønsket den skolen som første valg. Dette gjør og noe med motivasjonen. På vgs i oslo (særlig) er det klare A og B skoler.

Så tenker jeg på elevene. Hvor stas er det å gå på en skole hvor snittet er 5,5 for å komme inn? Du går jo kun med "flinkiser" Og jeg tror mange sliter vettet av seg på ungdomskolen for å komme inn på Katta eller Elvebakken.

I den andre enden er jo de som går på en skole hvor alle kommer inn men ikke så mange egentlig hadde den som sitt første valg.

Er dette et gunstig system?

Skrevet
Nyttårs barn skrev (1 minutt siden):

Dette gjelder i stor grad Oslo men tendenser er også i andre store byer.

De videregående skolene med høyest opptakskrav kunne fylt skolen sin mange ganger fordi så mange vil gå der. På Edvard Munch vgs er 80% av elevene jenter, tendensen er den samme på alle de skolene som har høyest snitt. Jentene drar fra.

De skolene som ligger lavest på inntaktsstatistikken har mange flere elever som ikke fullfører samt at ikke så mange av de som går der egentlig ønsket den skolen som første valg. Dette gjør og noe med motivasjonen. På vgs i oslo (særlig) er det klare A og B skoler.

Så tenker jeg på elevene. Hvor stas er det å gå på en skole hvor snittet er 5,5 for å komme inn? Du går jo kun med "flinkiser" Og jeg tror mange sliter vettet av seg på ungdomskolen for å komme inn på Katta eller Elvebakken.

I den andre enden er jo de som går på en skole hvor alle kommer inn men ikke så mange egentlig hadde den som sitt første valg.

Er dette et gunstig system?

Det er ikke noe gunstig system i det hele tatt. Min minste går i 8 klasse og de er allerede veldig opptatt av karakterer . 

Skrevet

Nei, dette er absolutt ikke et gunstig system, men det er god Høyre-politikk, i form av å øke forskjellene og skape tydelige grenser mellom de vellykkede og det ikke-vellykkede. 

Anonymkode: 07989...4e4

Skrevet
Nyttårs barn skrev (1 time siden):

 

Så tenker jeg på elevene. Hvor stas er det å gå på en skole hvor snittet er 5,5 for å komme inn? Du går jo kun med "flinkiser" Og jeg tror mange sliter vettet av seg på ungdomskolen for å komme inn på Katta eller Elvebakken.

Dette er det dummeste jeg har sett på lenge, og du er vel lærer? Bekrefter en del antakelser, dessverre. "Flinkiser"? Og du tror altså  ikke det er "stas" å endelig gå med andre som er like intelligente og oppegående og kunnskapsrike og foroverlent som seg selv? Etter å ha drasset på røkla og de sosiale kasusene i ti år er det faktisk for alle mine vært berre lækkert å endelig ha en klasse full av folk som vil noe og er på vei opp og fram, både på skole og fritid.

Anonymkode: 00575...e81

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dette er det dummeste jeg har sett på lenge, og du er vel lærer? Bekrefter en del antakelser, dessverre. "Flinkiser"? Og du tror altså  ikke det er "stas" å endelig gå med andre som er like intelligente og oppegående og kunnskapsrike og foroverlent som seg selv? Etter å ha drasset på røkla og de sosiale kasusene i ti år er det faktisk for alle mine vært berre lækkert å endelig ha en klasse full av folk som vil noe og er på vei opp og fram, både på skole og fritid.

Anonymkode: 00575...e81

Jeg tenker det er sunt med en god blanding jeg da. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette er det dummeste jeg har sett på lenge, og du er vel lærer? Bekrefter en del antakelser, dessverre. "Flinkiser"? Og du tror altså  ikke det er "stas" å endelig gå med andre som er like intelligente og oppegående og kunnskapsrike og foroverlent som seg selv? Etter å ha drasset på røkla og de sosiale kasusene i ti år er det faktisk for alle mine vært berre lækkert å endelig ha en klasse full av folk som vil noe og er på vei opp og fram, både på skole og fritid.

Anonymkode: 00575...e81

Jeg skjønner godt at det er stas å kunne gå sammen med andre som er fremoverlent og oppegående og tror de fleste opplever at de på videregående møter flere hvor de har felles ambisjoner..

Det er vel forskjell på å møte andre som vil noe som du sier og at alle har et snitt på godt over 5, da får man vel klasser med kun stjerneelever? Det må vel være mye høye skuldre på elevene på slike skoler? 

Skrevet
Nyttårs barn skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner godt at det er stas å kunne gå sammen med andre som er fremoverlent og oppegående og tror de fleste opplever at de på videregående møter flere hvor de har felles ambisjoner..

Det er vel forskjell på å møte andre som vil noe som du sier og at alle har et snitt på godt over 5, da får man vel klasser med kun stjerneelever? Det må vel være mye høye skuldre på elevene på slike skoler? 

Hvorfor det, egentlig? De har jo også til felles at de har evner og innstilling til å komme langt uten å knekke nakken og jobbe seg ihjel. Har hatt barn på både Katta og Elvebakken, de kom både inn på og ut av skolen med gode karakterer uten å bli angstbaroner.

 

 

 

Anonymkode: 00575...e81

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor det, egentlig? De har jo også til felles at de har evner og innstilling til å komme langt uten å knekke nakken og jobbe seg ihjel. Har hatt barn på både Katta og Elvebakken, de kom både inn på og ut av skolen med gode karakterer uten å bli angstbaroner.

 

 

 

Anonymkode: 00575...e81

Ja ok, men når det på Edvard Munch vgs er 80% jenter, gjør ikke det noe med miljøet? Når det blir så enormt store forskjeller på skoler og mange bare må gå på de topp tre beste skolene gjør ikke det noe med de som både går på de beste og de som går på de ikke så attråverdige skolene?

Jeg synes det systemet har store minus fordi det er ikke et fritt skolevalg, kun for de som er gode. 

Skrevet
Nyttårs barn skrev (3 minutter siden):

Ja ok, men når det på Edvard Munch vgs er 80% jenter, gjør ikke det noe med miljøet? Når det blir så enormt store forskjeller på skoler og mange bare må gå på de topp tre beste skolene gjør ikke det noe med de som både går på de beste og de som går på de ikke så attråverdige skolene?

Jeg synes det systemet har store minus fordi det er ikke et fritt skolevalg, kun for de som er gode. 

Det er fritt fram å bli god nok. At ikke alle har forutsetninger for det skal ikke de gode straffes for ved å tvinges inn i lokalskolen.

Anonymkode: 00575...e81

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er fritt fram å bli god nok. At ikke alle har forutsetninger for det skal ikke de gode straffes for ved å tvinges inn i lokalskolen.

Anonymkode: 00575...e81

Det er ikke fritt frem å bli god nok nei. De barna som har høyt utdannede foreldre og vokser opp i middelklassehjem har mye større forutsetninger for å selv lykkes i skolen.

Og når jeg sa flinkiser i HI, så var det satt i hermetegn😅 Det er slett ikke noe galt i å være flink, men miljøet må jo bli ganske elitistisk.

Skrevet
Nyttårs barn skrev (1 time siden):

Det er ikke fritt frem å bli god nok nei. De barna som har høyt utdannede foreldre og vokser opp i middelklassehjem har mye større forutsetninger for å selv lykkes i skolen.

Og når jeg sa flinkiser i HI, så var det satt i hermetegn😅 Det er slett ikke noe galt i å være flink, men miljøet må jo bli ganske elitistisk.

Igjen, hvorfor det? At de antakelig blir eliten er ikke det samme som at det er et elitistisk miljø. Det er et mijø av smarte ungdommer fra hele byen, de har virkelig ikke fortjent å mistenkeliggjøres for at de faktisk fungerer som de skal og klarer seg.

Anonymkode: 00575...e81

Skrevet

Oslo har ikke fritt skolevalg. 

Jeg tror ikke de flinkeste elevene ville tatt skade av at de midt på treet også var med i klassen. 

Anonymkode: 5d923...193

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Igjen, hvorfor det? At de antakelig blir eliten er ikke det samme som at det er et elitistisk miljø. Det er et mijø av smarte ungdommer fra hele byen, de har virkelig ikke fortjent å mistenkeliggjøres for at de faktisk fungerer som de skal og klarer seg.

Anonymkode: 00575...e81

Det er mange elever med 3 og 4 som fungerer som de skal og de klarer seg helt fint de også. 
 

Når det er sagt så er jeg enig i at det burde være slik at det var  mer fokus på å veilede rett elev til rett linje/studie. En med 3 i snitt har ofte ikke samme forutsetninger på feks studiespesialiserende enn en med 5 i snitt.   Finnes selvsagt unntak . At kravet for å komme inn er på 5,5 mener jeg gjør at mange elever som hadde klart seg helt fint på skolen faktisk ikke har sjans til å komme inn. Det blir helt feil . 

Skrevet

Her er jeg tildels litt uenig. Jeg jobber selv i en vgs som har begge typer elever, men ulike klasser. Vi har noen klasser (studieretninger) der snittet for å komme inn alltid er over 5, og andre klasser (yrkesfag) hvor snittet nok ligger mer på rundt 3. I tillegg har vi noen klasser med studiespesialiserende som i større grad har en miks. Det er sistnevnte klasser som er vanskeligst å ha god undervisning i, nettopp fordi nivået er mer ulikt der, og hvor det oftest er dårligere klassemiljø.

I de flinke klassene er faktisk alltid klassemiljøet godt, og det er veldig lett å undervise fordi jeg kan legge opp til et generelt høyt nivå og omtrent alle jobber godt og er interessert i å lære. I klassene der det er lavt snitt, er det også lett å legge opp undervisningen fordi omtrent alle trenger et mer grunnleggende nivå. Det er gjerne mer bråk, i hvert fall på linjer med flest gutter, som bygg og elektro, men som oftest er det veldig kjekke, unge gutter. Det er noen få man må tilrettelegge litt for, både oppover og nedover, men nivået er som regel ganske jevnt.

Anonymkode: e751b...122

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Her er jeg tildels litt uenig. Jeg jobber selv i en vgs som har begge typer elever, men ulike klasser. Vi har noen klasser (studieretninger) der snittet for å komme inn alltid er over 5, og andre klasser (yrkesfag) hvor snittet nok ligger mer på rundt 3. I tillegg har vi noen klasser med studiespesialiserende som i større grad har en miks. Det er sistnevnte klasser som er vanskeligst å ha god undervisning i, nettopp fordi nivået er mer ulikt der, og hvor det oftest er dårligere klassemiljø.

I de flinke klassene er faktisk alltid klassemiljøet godt, og det er veldig lett å undervise fordi jeg kan legge opp til et generelt høyt nivå og omtrent alle jobber godt og er interessert i å lære. I klassene der det er lavt snitt, er det også lett å legge opp undervisningen fordi omtrent alle trenger et mer grunnleggende nivå. Det er gjerne mer bråk, i hvert fall på linjer med flest gutter, som bygg og elektro, men som oftest er det veldig kjekke, unge gutter. Det er noen få man må tilrettelegge litt for, både oppover og nedover, men nivået er som regel ganske jevnt.

Anonymkode: e751b...122

Litt utenom trådens tema.

Jeg har en datter i 10.  som er lynende skarp. Hun er skikkelig lei av skolen, men har likevell 5 som laveste karakter og godt med seksere. Hun har veldig lyst til å gå byggfag ford hun er glad i å bygge  ting, liker sløyd og praktisk arbeid. Hun er flink og rask til å jobbe og har hatt jobb på gård i feriene et par år.

Hvordan passer slike elever inn på byggfag?

Anonymkode: 07c12...8c2

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Oslo har ikke fritt skolevalg. 

Jeg tror ikke de flinkeste elevene ville tatt skade av at de midt på treet også var med i klassen. 

Anonymkode: 5d923...193

Hva mener du? I Oslo har man i årevis kunnet søke basert på kun det som betyr noe, nemlig karakterer.

Anonymkode: 00575...e81

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (57 minutter siden):

Det er mange elever med 3 og 4 som fungerer som de skal og de klarer seg helt fint de også. 
 

Når det er sagt så er jeg enig i at det burde være slik at det var  mer fokus på å veilede rett elev til rett linje/studie. En med 3 i snitt har ofte ikke samme forutsetninger på feks studiespesialiserende enn en med 5 i snitt.   Finnes selvsagt unntak . At kravet for å komme inn er på 5,5 mener jeg gjør at mange elever som hadde klart seg helt fint på skolen faktisk ikke har sjans til å komme inn. Det blir helt feil . 

Men det er jo et par skoler som er der. Det er ørten andre som tilbyr studiespes med lavere inntakssnitt.

Anonymkode: 00575...e81

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Men det er jo et par skoler som er der. Det er ørten andre som tilbyr studiespes med lavere inntakssnitt.

Anonymkode: 00575...e81

Sant nok , men det er likefullt på disse eliteskolene mange drømmer om å gå. Det skaper press og når allerede det snakkes om karakterer i 8 blir det feil. Allerede nå regner ungene ut snitt og følger med på det. Etter høstferien i 8 …. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Litt utenom trådens tema.

Jeg har en datter i 10.  som er lynende skarp. Hun er skikkelig lei av skolen, men har likevell 5 som laveste karakter og godt med seksere. Hun har veldig lyst til å gå byggfag ford hun er glad i å bygge  ting, liker sløyd og praktisk arbeid. Hun er flink og rask til å jobbe og har hatt jobb på gård i feriene et par år.

Hvordan passer slike elever inn på byggfag?

Anonymkode: 07c12...8c2

Jeg ville undersøkt om dere har TAF på noen skoler i nærheten. Da kan hun kombinere byggfag og studie slik at hun er i bedrift som lærling noen dager i uken og på skolen noen dager. Det tar fire år, men da har hun både studiekompetanse og fagbrev etterpå. Snittet for å komme inn på bygg-TAF er relativt høyt, så hun vil møte mange flinke i klassen sin i så fall. 

Ellers går det fint med vanlig yrkesfag også. Jeg har selv en sønn som går vg2 elektro og som nesten bare får 6-ere. Han er soleklart den flinkeste i klassen, men trives veldig godt likevel. 

Anonymkode: e751b...122

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (3 timer siden):

Det er mange elever med 3 og 4 som fungerer som de skal og de klarer seg helt fint de også. 
 

Når det er sagt så er jeg enig i at det burde være slik at det var  mer fokus på å veilede rett elev til rett linje/studie. En med 3 i snitt har ofte ikke samme forutsetninger på feks studiespesialiserende enn en med 5 i snitt.   Finnes selvsagt unntak . At kravet for å komme inn er på 5,5 mener jeg gjør at mange elever som hadde klart seg helt fint på skolen faktisk ikke har sjans til å komme inn. Det blir helt feil . 

Er helt enig med deg! Har to helt ulike barn selv, der den ene fikk 5 og 6 nesten uten å anstrenge seg, får den andre 4 etter å ha øvd og lest mye før prøver. Eldste kom inn på vgs som har høyt snitt og det var 3 år med karakterjag der og. Når «alle» er like gode henger de beste karakterene høyere. Nå skal andremann snart søke vgs og blir da nødt til å velge på « lavere» hylle kun pga forskjellen i karakterer, som da i Oslo bestemmer om du går på en god eller dårligere skole. Kun fordi de er utstyrt ulikt fra naturens side ang hvor kjapt de kan nyttiggjøre seg kunnskap fra skolens pugging.

Yngste har sett for seg å gå i eldstes fotspor ang vgs, men det skjer nok ikke - kun pga karaktersnittet. Den aktuelle vgs er både best og nærmest, men da uoppnåelig. Jeg synes ikke det blir riktig 🤷‍♀️

Anonymkode: 8d3b5...521

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Er helt enig med deg! Har to helt ulike barn selv, der den ene fikk 5 og 6 nesten uten å anstrenge seg, får den andre 4 etter å ha øvd og lest mye før prøver. Eldste kom inn på vgs som har høyt snitt og det var 3 år med karakterjag der og. Når «alle» er like gode henger de beste karakterene høyere. Nå skal andremann snart søke vgs og blir da nødt til å velge på « lavere» hylle kun pga forskjellen i karakterer, som da i Oslo bestemmer om du går på en god eller dårligere skole. Kun fordi de er utstyrt ulikt fra naturens side ang hvor kjapt de kan nyttiggjøre seg kunnskap fra skolens pugging.

Yngste har sett for seg å gå i eldstes fotspor ang vgs, men det skjer nok ikke - kun pga karaktersnittet. Den aktuelle vgs er både best og nærmest, men da uoppnåelig. Jeg synes ikke det blir riktig 🤷‍♀️

Anonymkode: 8d3b5...521

Hvitfor det? Han er ikke god nok. Det er sånn det er her i livet. Man kan ikke kvoteres inn.

Anonymkode: 00575...e81

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg ville undersøkt om dere har TAF på noen skoler i nærheten. Da kan hun kombinere byggfag og studie slik at hun er i bedrift som lærling noen dager i uken og på skolen noen dager. Det tar fire år, men da har hun både studiekompetanse og fagbrev etterpå. Snittet for å komme inn på bygg-TAF er relativt høyt, så hun vil møte mange flinke i klassen sin i så fall. 

Ellers går det fint med vanlig yrkesfag også. Jeg har selv en sønn som går vg2 elektro og som nesten bare får 6-ere. Han er soleklart den flinkeste i klassen, men trives veldig godt likevel. 

Anonymkode: e751b...122

TAF høtes bra ut. Skal undersøke om det finnes her. Det tror jeg hadde passet henne godt. Jeg ser at de har mye matte og fysikk. Det er også hennes sterkeste fag og detvhun liker best, utenom de praktiske fagene.

Anonymkode: 07c12...8c2

Skrevet

Vi bor ikke i Oslo. Men eldste barnet mitt startet på en privat videregående, som hadde 5 i snitt. Og det ble nok litt for tøft for henne. Hun hadde 6 i gym, alle kreative fag og språk fag, men fikk 3 i matte, og skulle hatt 2, var bare læreren som var snill. Og på denne skolen gikk da eliten, de som skal bli leger, advokater, ingeniører og lignende. Min datter som slet i matte, og bare ønsket å ta en helt vanlig bachelorgrad, følte seg jo dårligere enn de andre. 

Hun valgte den skolen, fordi hun ble mobbet en periode, og det var den videregående skolen hun var helt sikker på, at ingen av mobberne kom til å gå på. 

Med mindre man er veldig smart, tror jeg vel det beste er å gå på en videregående, med litt mer variasjon, da gjerne de med 3, 4 og 5 i snitt. 

Anonymkode: 7de9c...18d

Skrevet (endret)

Det er lett å forstå at flinke elever som jobber og kanskje har måttet vente og alltid være den "beste" ønsker å endelig få gå med andre som også er motiverte. Det er noe jeg har full forståelse og respekt for. 

Men det har gått for langt når det blir så enorme forskjeller mellom skoler på videregående. Det er ikke bra for miljøet at det er 80/20 med jenter og gutter, det er mye høye skuldre og som en over sa så henger jo karakterene enda høyere på en eliteskole enn på en som alle kommer inn på.

Og de som ender opp med å gå på skoler hvor nesten ingen ønsket denne skolen som sitt førstevalg, hvor stolte er de av skolen sin egentlig?

I min tid (i steinalderen) så fikk jeg mange store øyeåpnere på gymnaset av de andre i klassen. Og ikke bare fordi de var flinke akademisk. Også fordi de så ting helt annerledes enn meg.  Noen var et år eldre og hadde jobbet et år, noen kom fra andre kanter av landet og noen sang i gospelkor.

Jeg tror ungdom har godt av å møte andre med litt ulik bakgrunn og som ikke kun kommer fra middelklassehjem med mange hyllemeter bøker.

 

Endret av Nyttårs barn
Skrevet

Det er fordeler og ulemper med begge systemer. Jevnere nivå kan være positivt både for de flinkeste og de som er midt på treet. Problemet er at det er alt annet enn positivt for de som satt på spissen ikke har noe på videregående å gjøre.

Å samle en hel gjeng med under tre i snitt, og gjerne til og med ufullstendig vitnemål frå ungdomsskolen på samme sted, fører ikke akkurat til inspirasjon og motivasjon.

Og i store deler av landet er det også slik at om en ikke kommer inn på nærskolen må man flytte på hybel. Og det er ofte, men ikke alltid, slik at det er de med lavest karaktersnitt som også har lavest forutsetning for å klare hybeltilværelsen.

I diskriktene har man generelt ikke den samme ghettofiseringen av skoler, nettopp fordi de fleste ønsker nærskolen. Og også fordi man ikke nødvendigvis har karakterbasert inntak. Men der spriker nivået voldsomt, og det er også utfordrende.

Anonymkode: d64c6...1be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...