Gå til innhold

Flere som ble sykmeldt når foreldrene døde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var sykemeldt før og etter min manns død. Var på jobb etter et par måneder. Vi visste det skulle skje. 'Psykisk ustabil situasjonsbetinget' stod det i papirene. Oppgraderte alle forsikringer på både meg og barna etter dødsfallet. Både sykdom, uføre og alt. Og selv om jeg nettopp hadde en psykisk diagnose så var det null stress å få den oppgraderingen. 

Anonymkode: 84e96...8e4

Fortsetter under...

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Dette! Og dere bør være klar over at denne typen sykmeldinger kan skape store problemer ift uføreforsikring/livsforsikring. Om dere ikke har en fra før, får dere det ikke ettee en sånn sykmelding, og om dere har en nå, kan dere aldri bytte til en med bedre betingelser. Greit å vite, bare. 

Anonymkode: 8c245...71a

Du tenker at sorg og etterreaksjoner er noe man kan velge bort fordi det passer dårlig å ha diagnosen på sykemeldingen? Det kan du virkelig ikke mene. 

Anonymkode: a5b0b...f54

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

https://www.med.uio.no/klinmed/forskning/sentre/nssf/aktuelt/aktuelle-saker/2018/den-fastlaste-sorgen-na-en-diagnose.html

Du får ta og lese denne linken; den sier at sorg allerede i 2018 ble definert som en diagnose av WHO. Så her er det du som er ute av tritt. Og det trenger ikke ha sammenheng med depresjon. Men det dreier seg om hvilken form sorgen tar hos den enkelte, og om man kan eller ikke kan gjennomføre de arbeidsoppgavene man har. 
Hos NAV heter det nemlig at det er oppgaver man sykmeldes fra. Og da koker det igjen ned til om man kan eller ikke kan påta seg oppgavene, evt med hvilken tilrettelegging man klarer å gjøre dem.

Anonymkode: 28427...da7

I den norske folketrygden er sorg uansett ikke definert som sykdom. Tvert om - det er stadfestet at dødsfall og sorg i seg selv ikke gir rett på sykepenger. 

Så har du helt rett i at legen kan sykemelde deg fra oppgaver. Og sorgreaksjoner kan være så tunge og dødsfall så belastende både fysisk og psykisk at mange ikke greier å utføre jobben sin. Da har man selvsagt rett på sykmelding. 

Ved sykmelding må legen sette en diagnose, enten en sykdomsdiagnose eller en symptomdiagnose. Da brukes kodene for psykisk sykdom; P02 ved lettere reaksjoner og P76 ved langvarige og alvorlige reaksjoner. 

Ved kjøp av feks uføreforsikring vil forsikringsselskapet innhente historikk fra legen din. Psykisk sykdom gir forhøyet risiko for å ikke stå i arbeidslivet til pensjonsalder. Derfor vil slike diagnoser i historikken din kunne påvirke mulighetene dine til å kunne få forsikring, evt at prisen blir høyere. 

Jeg var selv sykmeldt i 3-4 uker da mamma ble plutselig syk og døde erter kort tid. Jeg hadde en forståelsesfull fastlege som så at jeg ikke maktet jobben i de ukene, men som likevel informerte meg om risikoen ved en slik sykmelding. 

Anonymkode: 4ec2e...a32

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du tenker at sorg og etterreaksjoner er noe man kan velge bort fordi det passer dårlig å ha diagnosen på sykemeldingen? Det kan du virkelig ikke mene. 

Anonymkode: a5b0b...f54

Det er mange psykiske og fysiske reaksjoner man ikke kan velge bort! Men det betyr ikke at det ikke kan påvirke dine valg når det kommer til feks kjøp av forsikring. 

Jeg har en kronisk sykdom. Jeg har ikke valgt den og jeg er i full jobb. Likevel påvirker det premien på uføreforsikringen min og jeg må ha dyrere reiseforsikring. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Dette! Og dere bør være klar over at denne typen sykmeldinger kan skape store problemer ift uføreforsikring/livsforsikring. Om dere ikke har en fra før, får dere det ikke ettee en sånn sykmelding, og om dere har en nå, kan dere aldri bytte til en med bedre betingelser. Greit å vite, bare. 

Tull. Sorg er definert som sykdom og gir ikke avkortning på forsikring. Ikke svar når du ikke vet noe som helst. 
Jobber med forsikring. 

Anonymkode: a93bf...17c

Skrevet
Kamomille skrev (38 minutter siden):

Det er mange psykiske og fysiske reaksjoner man ikke kan velge bort! Men det betyr ikke at det ikke kan påvirke dine valg når det kommer til feks kjøp av forsikring. 

Jeg har en kronisk sykdom. Jeg har ikke valgt den og jeg er i full jobb. Likevel påvirker det premien på uføreforsikringen min og jeg må ha dyrere reiseforsikring. 

Kronisk sykdom gir utslag i forsikring. En periode med sorg gir ikke det. Kan ikke sammenlignes. Alt med kronisk gjør dessverre at du får dårligere forsikring. 

Annonse

Skrevet

Nei, livet går videre. Alle dør, er en naturlig del av livet. Trist, men naturlig. 

Anonymkode: 989e0...9fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Kronisk sykdom gir utslag i forsikring. En periode med sorg gir ikke det. Kan ikke sammenlignes. Alt med kronisk gjør dessverre at du får dårligere forsikring. 

Nei, ikke alt kronisk gir utslag på forsikring:)

og Jo, perioder med P02, P76 og liknende diagnoser kan gi utslag både på OM du får forsikring og hva slags pris du får.

Som en annen her sa; deg står ikke SORG på informasjonen forsikringsselskapene henter ut fra Nav - kun diagnose, uføregrad og varighet. Både diagnose, varighet og antall perioder med arbeidsuførhet er med på å bestemme hvordan forsikringsselskapene vurderer deg som kunde og hva slags risikoskår du får. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Tull. Sorg er definert som sykdom og gir ikke avkortning på forsikring. Ikke svar når du ikke vet noe som helst. 
Jobber med forsikring. 

Helsemessig ja, ift rett til sykepenger; nei.

Avkorting er noe helt annen enn mulighet for å bli forsikringskunder/kjøpe uføreforsikring og mulighet til å få en god pris. 

Personer ned forhøyet risiko for å falle ut av arbeidslivet før pensjonsalder kan tilbud forsikring mot en høyere pris. 

Anonymkode: 4ec2e...a32

Skrevet

Vi reagerer forskjellig på sorg, mange blir så lammet av sorg at de ikke er istand til å utføre arbeidsoppgavene på jobb. Ja det kan være sunt å komme seg på jobb, men mange trenger noen uker og tilog med måneder på å samle seg først. Man skal ikke bare være istand til å møte fysisk på jobb, men også gjennomføre oppgavene på en forsvarlig måte. Hvem vil vel opereres av en kirurg i dyp sorg som ikke har fått lov å sykemelde seg?

Anonymkode: 278b9...a32

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jobber med forsikring. 

Jeg har aldri sagt at det gir avkorting. Hva med å faktisk lese hva jeg skriver? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har aldri sagt at det gir avkorting. Hva med å faktisk lese hva jeg skriver? 

Jeg leste det, og det sto at man ikke engang fikk KJØPE forsikringen. Og det har vel nå blitt grundig motbevist. 
Kanskje dine utallige venner ikke har fortalt deg HELE historien om hvorfor de ikke fikk forsikring...? Kan jo hende de har noe mer som de ikke forteller deg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Jeg leste det, og det sto at man ikke engang fikk KJØPE forsikringen. Og det har vel nå blitt grundig motbevist. 
Kanskje dine utallige venner ikke har fortalt deg HELE historien om hvorfor de ikke fikk forsikring...? Kan jo hende de har noe mer som de ikke forteller deg.

Snakk om selektiv lesing av tråden. Det er flere svar her som bekrefter det jeg sier også. Men det er strengt tatt likegyldig for meg om du tror meg eller ikke. Ha en fin dag. 

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Ok. jeg har "flere venner" som har fått kjøpe uføreforsikringer likevel. 

Da har de antageligvis jukset seg til det. Psykiske diagnoser kan gi avkorting på utbetaling. 

Anonymkode: ef4ee...d7a

Skrevet
21 hours ago, Anonym bruker said:

Mistet dessverre faren min for to måneder siden og er fortsatt 50% sykmeldt. Er det bare jeg som tar dødsfallet ekstremt tungt, selv om han var 77 år? 

Anonymkode: e2f48...234

Tror det er ganske vanlig, Min mor var sykmeldt i nesten 2 mnd når moren hennes døde, 1 mnd før og 1 mnd etter, hun var der den siste tiden, hun ble bare 69 år, mens bestefar ,så var hun bare sykmeldt i 14 dager, han var nesten 90 og alle visste det beste for han var og få slippe. Pappan min mistet foreldrene sine når han var 9 og 11, så vet ikke hva som skjedde der.

Folk reagerer forskjellig, man kan ikke sammelikne sorg uansett

Anonymkode: 8fa4a...7a7

Skrevet
Kamomille skrev (7 timer siden):

Nei, ikke alt kronisk gir utslag på forsikring:)

og Jo, perioder med P02, P76 og liknende diagnoser kan gi utslag både på OM du får forsikring og hva slags pris du får.

Som en annen her sa; deg står ikke SORG på informasjonen forsikringsselskapene henter ut fra Nav - kun diagnose, uføregrad og varighet. Både diagnose, varighet og antall perioder med arbeidsuførhet er med på å bestemme hvordan forsikringsselskapene vurderer deg som kunde og hva slags risikoskår du får. 

Jeg slenger til følgende, det kan også klages på hvis det gir utslag eller avslag. Hilsen ei som har gjort det, og fikk endret avgjørelsen. 

Anonymkode: f2a1b...e25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...