Gå til innhold

Babyen min går!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 6 1/2 mnd! Hva i alle dager? er dette innenfor normalen? Finner ingenting om det når jeg googler. Dette er ikke ment som skryt, for jeg ble litt småbekymra egentlig. Tåler skjelettet til en så liten tass den belastningen? Han har reist seg for en god stund siden og gått rundt bordet, men nå har han sluppet seg. Men på en annen side så kan jeg jo ikke stoppe han fra å reise seg og gå heller? Noen som har erfaring med dette?

Anonymkode: 192bb...1a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min yngste gikk fra 8 måneder. Trolig strakk hun seg etter søster som var 20 måneder. Det var helt greit at hun gikk sa legen men vi måtte passe ekstremt på for hun ramlet selvsagt mye, og ta-for-seg refleksen er ofte dårlig så ung. Derfor er faren for brudd og hodeskader mye større. De detter også oftere bakover så ung og ikke bare på rumpa med rett bakover så bakhodet kunne smelle inn i bord osv. Jeg vurderte hjelm på henne jeg asså. Hun gikk og ramla hele tiden. Det var mye hun potensielt kunne slå hodet i. 

Anonymkode: 25ea6...2ef

Skrevet

Oi, det var tidlig! Men du kan nok slappe av, de skal ikke skades av noe de får til selv. Det blir litt som at man ikke skal sette opp babyen, men kan la den sitte om den setter seg opp selv.

Anonymkode: 57fbd...751

Skrevet

Da ligger han i tet med verdensrekorden: http://www.essentialbaby.com.au/baby/development/6-12-months/the-sixmonthold-walking-her-way-into-the-guinness-book-of-world-records-literally-20190506-h1e4bk

Jeg kjenner en åtte måneder baby som har gått. Vet de synes det var utfordrende, siden barnet like fullt var åtte måneder i hodet. Og plutselig var en fare både for seg selv og andre babyer der han føk rundt. Men har aldri hørt om noen så tidlig som seks og en halv måned. Ville kontaktet helsestasjonen og hørt hva de tenker. 

Anonymkode: 00bbb...8de

Skrevet

Det var tidlig! Min var sju mnd, men to uker har mye å si i den alderen. Det vi opplevde med vår villstyring var at vettet ikke var klart selv om han fysisk virket klar for det. Hvis han ble avledet (og det ble han fort) mistet han lett balansen. Det var noen hektiske uker med fotfølging før han ble tryggere i balansen, og mer mentalt moden for å gå. 

Anonymkode: 880e5...83e

Skrevet

En av mine tre gikk også tidlig. 9mnd, ikke 6. 

Har samme erfaring som de andre i denne tråden. De er egentlig ikke modne nok. Faller mye, snubler i leker, bruker tid på å lære å ta seg for osv. 

Kontakt helsestasjon. Film gjerne barnet som går, da det ikke er sikkert du blir trodd😉

Anonymkode: 61163...efe

Skrevet

Går før 8 måneder: i faresonen for ADHD

Anonymkode: 15778...019

Skrevet

Har en sønn som reiste seg da han var drøye 6 mnd, gikk da han var drøye 8 mnd. Det var et pes altså, for jeg tror ikke dybdesyn er skikkelig utviklet og de har null konsekvenstenking så alt fra dørstokker til trapper er jo livsfarlig for dem ;)

Mye bedre om de venter til de er 11-12 mnd gamle egentlig. 

Mine fire har vært 8 mnd, 10 mnd, 11 mnd og 15 mnd når de gikk. Hun som ventet til hun var 15 mnd ble jeg nesten bekymret for siden hun var så "sen", men hun  var jo innenfor normalen hun også.

Anonymkode: 055bd...b85

Skrevet

En gutt i barselgruppen jeg var med i, gikk når han var 7 måneder. Mammaen var bekymret, for han var jo alt for umoden i hodet. Men det gikk bra, de måtte bare passe veldig godt på 🙂

Anonymkode: 723b1...037

Skrevet

Mine gikk først da de var 18mnd, men nevøen min løp rundt da han var 7mnd, så noen starter tidligere enn andre. Han er nå 10år og ikke noe unormalt ved han.

Anonymkode: 38f92...701

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Og å hive ut noe slikt til en bekymret mor: i faresonen for svært lav iq. 

Anonymkode: b7374...f02

Skrevet

Det er veldig tidlig. Nabobarnet gikk ved 7 mnd. Ble mye blåveiser. Han hadde jo ikke helt hemninger 😅

Forøvrig er han nå blitt til en helt normal 11 åring uten ADHD.

Min eldste gikk ved 15 mnd. Han har ADHD😁

Anonymkode: 744d0...f04

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har du forskning på dette? Jeg finner ikke noe om det.

Skrevet

Jeg har ett barn som løp når hun var 9mnd,jeg husker ikke helt når hun gikk men litt før dette. Min søster gikk når hun var mellom 7-8 mnd. To spreke jenter, aktive har de alltid vært og er, men ikke adhd eller noe annet. 

Jeg vil råde deg til å legge tilrette hjemme for at det blir minst mulig knall og fall. Jeg satte endel møbler i boden når mitt barn løp rundt, jeg orket ikke å passe på henne konstant siden hun ikke hadde helt kontroll alltid. Kom det en lyd så kunne hun bli distrahert og hun mista kursen. Så jeg laget mye gulvplass slik at det ble minst mulig kræsj og evt fall og blåmerker. Jada, jeg hadde en kjedelig stue noen måneder før jeg kunne ta ting tilbake, men det var helt greit for meg. Jeg hadde en unge som var to år eldre, dermed kunne jeg ikke være 100% bak henne hele tiden. 
Storsøster gikk når hun var 11mnd, merket det var forskjell på de. Helt hva aner jeg ikke, men jeg tror nok at storesøster hadde lært litt mer at ting kan være farlig før hun gikk og dermed mer påpasselig. Lillesøster bare suste rundt og ingen hemninger og den minste ting satte henne ut av spill. Dette gikk seg til etter noen mnd. Om jeg sammenligner de ved 1års alder så var de ganske like. De kunne og behersket det samme, eneste var vel at lillesøster var litt mer aktiv, men aldri slik at jeg har tenkt noen diagnoser. Barnehagen sa også at hun er veldig aktiv, men ikke noe galt med henne for hun tilpasser seg når hun kan være aktiv og ikke aktiv. Det samme sa skolen, de spurte meg om de kunne bruke henne til å aktivisere en som hadde noen diagnoser. Når det barnet måtte få ut energi fikk mitt barn beskjed om å løpe noen runder rundt skolen med han, mitt barn fikk med gutten, de løp noen runder og kom rett inn igjen. 

Anonymkode: 0539c...a19

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Dummeste jeg har hørt. Kjenner en med adhd og han gikk når han var 20 måneder. 

Anonymkode: bd1fc...6da

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Har du forskning på dette? Jeg finner ikke noe om det.

Det er faktisk et av spørsmålene man får når barnet blir utradert for ADHD, altså om de var tidlig ute motorisk. Jeg har to, av fire, barn med ADHD selv, så jeg kjenner prosedyren der godt. Ingen av de gikk imidlertid så tidlig, de var henholdsvis 13 og 11 mnd, mens ene uten ADHD gikk da han var 10 mnd.

Skrevet

Eldste gikk da han var 7 mnd. Han utviklet seg til å bli den roligste gutten man kan tenke seg. Ikke mye full fart på han altså 😅 

Minsta var så treg at jeg var bekymret, til og med barnehagen begynte å lufte bekymring for at hun var noe treg. I dag er hun en helt vanlig jente som er både høyt og lavt i full fart.  

Anonymkode: 220a8...b87

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det er faktisk et av spørsmålene man får når barnet blir utradert for ADHD, altså om de var tidlig ute motorisk. Jeg har to, av fire, barn med ADHD selv, så jeg kjenner prosedyren der godt. Ingen av de gikk imidlertid så tidlig, de var henholdsvis 13 og 11 mnd, mens ene uten ADHD gikk da han var 10 mnd.

Du kan umulig vite særlig mye om dette når du tror de blir "utradert" for ADHD. Du vet hvertfall ikke hva utradert betyr.

Anonymkode: 3d033...f83

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

De spør også om sovevaner, om og når de krabbet, matvaner, språk, interesser og mange andre ting. Å gå tidlig er selvsagt ikke isolert et tegn på ADHD. Noen ganger blir jeg altså så oppgitt over dumme mennesker!

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du kan umulig vite særlig mye om dette når du tror de blir "utradert" for ADHD. Du vet hvertfall ikke hva utradert betyr.

Du skjønner vel at det er en skrivefeil?

Å argumentere med å drite ut og henge deg opp i en skrivefeil gir deg ingen troverdighet. Du virker bare enda enklere enn hun du kommenterer. 
For det er selvsagt helt idiotisk å dra frem ett spørsmål fra en utredning og kaste det inn i denne tråden. 
Du stiller uansett på lik linje som denne personen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det var en autocorrect, skulle selvfølgelig være utredet 😅

Skrevet

De spør også om sovevaner, om og når de krabbet, matvaner, språk, interesser og mange andre ting. Å gå tidlig er selvsagt ikke isolert et tegn på ADHD. Noen ganger blir jeg altså så oppgitt over dumme mennesker!

Eh, ja. Jeg nevnte da slett ikke at å gå tidlig isolert sett er et tegn på ADHD, bare at dette faktisk er én av tingene de ser på. Det var et svar til hun som ikke trodde det var noen sammenheng, som en forklaring på at det _kan_ være en sammenheng siden dette blir spurt om i utredningsprosessen. 

Skrevet

Du skjønner vel at det er en skrivefeil?

Å argumentere med å drite ut og henge deg opp i en skrivefeil gir deg ingen troverdighet. Du virker bare enda enklere enn hun du kommenterer. 
For det er selvsagt helt idiotisk å dra frem ett spørsmål fra en utredning og kaste det inn i denne tråden. 
Du stiller uansett på lik linje som denne personen. 

Hvis du leser hele tråden, har jeg aldri påstått at alle som går tidlig har ADHD, men jeg påpekte at det på generelt grunnlag er én av de tingene BUP spør etter når et barn er under utredning for ADHD nettopp fordi det på et generelt grunnlag er en sammenheng her. Det betyr absolutt ikke at alle barn som går tidlig har ADHD, overhodet ikke, ei heller at alle med ADHD begynte å gå tidlig (vår ene var over 13 mnd selv om han har ADHD), men det betyr at majoriteten av barn med ADHD er tidligere ute grovmotorisk enn majoriteten av barn uten ADHD. Og mitt svar var ikke ut av det blå, men et svar til hun som mente det ikke er en sammenheng i det hele tatt. Det var ikke jeg som kastet dette med ADHD inn i tråden i utgangspunktet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Hvis du leser hele tråden, har jeg aldri påstått at alle som går tidlig har ADHD, men jeg påpekte at det på generelt grunnlag er én av de tingene BUP spør etter når et barn er under utredning for ADHD nettopp fordi det på et generelt grunnlag er en sammenheng her. Det betyr absolutt ikke at alle barn som går tidlig har ADHD, overhodet ikke, ei heller at alle med ADHD begynte å gå tidlig (vår ene var over 13 mnd selv om han har ADHD), men det betyr at majoriteten av barn med ADHD er tidligere ute grovmotorisk enn majoriteten av barn uten ADHD. Og mitt svar var ikke ut av det blå, men et svar til hun som mente det ikke er en sammenheng i det hele tatt. Det var ikke jeg som kastet dette med ADHD inn i tråden i utgangspunktet. 

De spør om dette for at de vil vite om utviklingen til barnet. Ikke for at barn med adhd går noe særlig tidligere. Har hørt om de som var sov hele tiden som babyer og som senere fikk diagnosen adhd. Er nok motsatt av hva man egentlig skulle tro. 

Når et barn går tidlig handler det ofte om Utviklingen og styrken i kroppen  til barnet. Eldste gikk rundt og holdt seg i bordet fra han var 7 måneder. To måneder senere slapp han taket og var da veldig stødig. Løp faktisk stødig før han var 10 måneder. Alle babyer har sin utviklingen. Noen er tidlig ute mens andre er noe senere. 

Anonymkode: bd1fc...6da

Skrevet

Helsesøster ble sur på meg fordi barnet mitt gikk tidlig. Mente at jeg burde hindre han...

Anonymkode: 7dcda...2ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...