Gå til innhold

De som har 22 barn... eller bare mange barn..

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg har tre barn hvor ene barnet har en diagnose, hn vil alltid trenger hjelp og krever nok mer enn mine to andre barn gjør til sammen. Jeg er alene 3 uker i strekk da mannen jobber borte. Jeg har avlastning en helg i mnd, barnet har også støttekontakt og jeg får 40% pleiepenger slik at jeg da jobber kun 60%. 
Har ikke far samvær med barna? Har alle samme far? Har du søkt om avlastning via kommunen for barna som er under utredning? Er du i jobb? Kan pleiepenger være noe du kan søke om? Ingen familie eller venner som kan avlaste deg litt?
Hvis du er helt alene så kan du også søke om avlastningshjem via barnevernet. Å ha barn med ekstra utfordringer er tøft, spesielt når du har to og er alene. Du må be om hjelp før du kjører deg helt i grøften. Kan love deg at du kommer til å havne der til slutt.

Klem til deg ♥️

Anonymkode: 4ac5b...902

Hvor kan man søke pleiepenger?  Men da må de ha fått diagnose?

Syns det er rart at du skriver dette, mens andre skriver at jeg ikke er en god mor nesten. Og at jeg sutrer. 

Jeg har bedt om hjelp til alle rundt meg. Fått avslag 

Anonymkode: 88a3a...1ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvor kan man søke pleiepenger?  Men da må de ha fått diagnose?

Syns det er rart at du skriver dette, mens andre skriver at jeg ikke er en god mor nesten. Og at jeg sutrer. 

Jeg har bedt om hjelp til alle rundt meg. Fått avslag 

Men kan du fortelle om hva som er utfordringene? Er det hverdagslogistikken, oppfølging av barna osv. Og hva har du søkt om støtte til?

Anonymkode: fce59...6b0

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

https://www.tv2.no/a/14092969/

Var ikke her jeg leste om det, det var på en utenlandsk nettside, men jeg fant denne i farta...

Anonymkode: 7e88d...2bb

Det er ikke disse som har 22 barn, men Radford-familien i serien Mor, far og 22 barn (eller 22 kids and counting som den heter på engelsk)

Anonymkode: d6b23...428

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Men kan du fortelle om hva som er utfordringene? Er det hverdagslogistikken, oppfølging av barna osv. Og hva har du søkt om støtte til?

Utfordringen er å strekke til. Klare å gi alle barna det de fortjener. Lange dager på jobb. Jeg må få barnevakt for å handle mat. Må ha barnevakt for alt fordi jeg rekker ikke til og fra jobb. Men ingen har mulighet hver dag. Barna skal på trening. Jeg kan ikke ha med meg flere små barn som sovner i bilen. Helgene skulle jeg ønske jeg hadde mulighet til å gå til frisøren blant annet. Er flere år siden sist. Jeg er så sinnsykt sliten. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Utfordringen er å strekke til. Klare å gi alle barna det de fortjener. Lange dager på jobb. Jeg må få barnevakt for å handle mat. Må ha barnevakt for alt fordi jeg rekker ikke til og fra jobb. Men ingen har mulighet hver dag. Barna skal på trening. Jeg kan ikke ha med meg flere små barn som sovner i bilen. Helgene skulle jeg ønske jeg hadde mulighet til å gå til frisøren blant annet. Er flere år siden sist. Jeg er så sinnsykt sliten. 

Noen råd her da? Dere ble liksom så stille nå... 😔😔

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Snakk med helsesøster på helsestasjonen. De kan kandkje hjelpe med avlastning via homestart, barnevernet, røde kors eller noen andre.

Når det gjelder handling råder jeg til å slutte å gå i butikken. Bruk nettbutikker. Planlegg matinnkjøpene og få det hjemkjørt en gang i uka. Det koster ikke mye ekstra og sparer deg for mye stress i hverdagen.

Kjøring til trening går det kanskje an å avtale med noen andre eller dere kan droppe treningen. Hvis barna er for små til å hjelpe til er det ikke nødvendig at de er ned på faste aktiviteter etter barnehagen eller de første årene på skolen.

Så kan du vurdere om du kan fjerne flest mulig ting fra huset. Det er mye enklere å holde huset sån ca i orden om dere ikke har så voldsomt mange ting. Nå vet jeg jo ikke hvor mye dere har, men mange har masse de sjelden bruker, både av klær, talerkner, pyntesaker, puter, leker, matbokser osv. Til og med møbler og tepper kan være mer i veien enn til glede. Med færre ting blir det også enklere for barna å finne tingene sine og å sette dem på plass.

Til slutt vil jeg si at det går fint å gi barn oppgaver. En femåring kan gå ut med søppel og støvsuge for eksempel og fra treårsaleren kan de sette inn i oppvaskmaskinen etter seg. De har ikke vondt av å hjelpe til. Desuten kan det være ettere å gjøre husarbeid når de hjelper til, rett og slett fordi du ikke må holde øye med en annen aktivitetsamtidig.

Anonymkode: cf0da...84f

Skrevet

Du trenger hjelp. Problemet ditt er ikke «mange» barn, men at to av barna du har krever noe ekstra, og at du er helt alene. Det er ikke rart du er utslitt. Du må involvere nettverket ditt og ta imot hjelp der du kan. Har du snakket med helsestasjonen eller barnevernet? 

Anonymkode: e7151...544

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Som noen nevnte over, se om du kan få noe avlastning. 

Men bare utifra det du skriver her - kjøp mat på nettet. Jeg pleide å bruke over en time i butikken hver uke, utrolig slitsomt med barn. Nå bare får jeg det levert på døra isteden. 

Dropp trening. Du sier barna er så små at de eldste ikke kan hjelpe med de yngste. Da trenger de heller ikke trening/aktiviteter. Aktiviteter er bonus, ikke noe man driver med når ting knapt går rundt. Evt del på kjøringen med andre foreldre slik at du har en uke på og en uke av.

Men hvorfor kan ikke de yngste sove i bilen? Hvis dere er ute så sent at det nærmer seg legging gjør det vel ikke noe at de sovner i bilen. Evt hold dem våkne med nettbrett eller gå en tur med dem mens eldste trener. 

Kan du jobbe hjemme en del av tiden slik at du rekker barnehagen før de stenger? Har du pratet med sjefen om mulighet for å reise hjem litt tidligere for å hente, evt ta det igjen på kveldstid?

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 8.10.2021 den 10.46):

Har dere barn 50/50? Jeg har de 100%. 2 av de er under utredning for det samme som ditt 

Når de har fått diagnose kan du søke om grunnstønaden og hjelpestønad + avlasting fra kommunen/ bydel. 

Får du hjelpestønad og har barneforsikring får du det samme beløpet fra forsikringen som du får i hjelpestønad, evt en engangsutbetaling.

Skrevet
Mamma`n til Will& Ailo skrev (10 timer siden):

Når de har fått diagnose kan du søke om grunnstønaden og hjelpestønad + avlasting fra kommunen/ bydel. 

Får du hjelpestønad og har barneforsikring får du det samme beløpet fra forsikringen som du får i hjelpestønad, evt en engangsutbetaling.

Ok. Tusen takk for info. Hvilken forsikring bør jeg velge?

Skrevet
Pobie skrev (20 timer siden):

Som noen nevnte over, se om du kan få noe avlastning. 

Men bare utifra det du skriver her - kjøp mat på nettet. Jeg pleide å bruke over en time i butikken hver uke, utrolig slitsomt med barn. Nå bare får jeg det levert på døra isteden. 

Dropp trening. Du sier barna er så små at de eldste ikke kan hjelpe med de yngste. Da trenger de heller ikke trening/aktiviteter. Aktiviteter er bonus, ikke noe man driver med når ting knapt går rundt. Evt del på kjøringen med andre foreldre slik at du har en uke på og en uke av.

Men hvorfor kan ikke de yngste sove i bilen? Hvis dere er ute så sent at det nærmer seg legging gjør det vel ikke noe at de sovner i bilen. Evt hold dem våkne med nettbrett eller gå en tur med dem mens eldste trener. 

Kan du jobbe hjemme en del av tiden slik at du rekker barnehagen før de stenger? Har du pratet med sjefen om mulighet for å reise hjem litt tidligere for å hente, evt ta det igjen på kveldstid?

Det er ikke mulig å kjøpe matvarer å få de levert her jeg bor. 

Arbeidsgiver har sagt nei til hjemmekontor nå,  kanskje senere.

Det er dumt at barna sovner i bilen i fem-tiden, fordi da sovner de ikke på kvelden. 

Jeg skal kjempe videre for å få avlastning og støtte. Men det er tungt når ingen ser problemet 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke mulig å kjøpe matvarer å få de levert her jeg bor. 

Arbeidsgiver har sagt nei til hjemmekontor nå,  kanskje senere.

Det er dumt at barna sovner i bilen i fem-tiden, fordi da sovner de ikke på kvelden. 

Jeg skal kjempe videre for å få avlastning og støtte. Men det er tungt når ingen ser problemet 

Men er det nødvendig at så små barn har aktiviteter om ettermiddag/kveld? De går vel i barnehage og på skole, da kan det å være hjemme være fint for både deg og dem. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Snakk med helsesøster på helsestasjonen. De kan kandkje hjelpe med avlastning via homestart, barnevernet, røde kors eller noen andre.

Når det gjelder handling råder jeg til å slutte å gå i butikken. Bruk nettbutikker. Planlegg matinnkjøpene og få det hjemkjørt en gang i uka. Det koster ikke mye ekstra og sparer deg for mye stress i hverdagen.

Kjøring til trening går det kanskje an å avtale med noen andre eller dere kan droppe treningen. Hvis barna er for små til å hjelpe til er det ikke nødvendig at de er ned på faste aktiviteter etter barnehagen eller de første årene på skolen.

Så kan du vurdere om du kan fjerne flest mulig ting fra huset. Det er mye enklere å holde huset sån ca i orden om dere ikke har så voldsomt mange ting. Nå vet jeg jo ikke hvor mye dere har, men mange har masse de sjelden bruker, både av klær, talerkner, pyntesaker, puter, leker, matbokser osv. Til og med møbler og tepper kan være mer i veien enn til glede. Med færre ting blir det også enklere for barna å finne tingene sine og å sette dem på plass.

Til slutt vil jeg si at det går fint å gi barn oppgaver. En femåring kan gå ut med søppel og støvsuge for eksempel og fra treårsaleren kan de sette inn i oppvaskmaskinen etter seg. De har ikke vondt av å hjelpe til. Desuten kan det være ettere å gjøre husarbeid når de hjelper til, rett og slett fordi du ikke må holde øye med en annen aktivitetsamtidig.

Anonymkode: cf0da...84f

Ja. Det er et godt tips. Å fjerne ting og tang. Det skal jeg gjøre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men er det nødvendig at så små barn har aktiviteter om ettermiddag/kveld? De går vel i barnehage og på skole, da kan det å være hjemme være fint for både deg og dem. 

Ja. Det er jeg enig i. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Ok. Tusen takk for info. Hvilken forsikring bør jeg velge?

Du får dessverre ikke forsikring om man allerede har startet utredning 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...