Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #1 Skrevet 7. oktober 2021 Hvordan klarer de det? Hva er det jeg mangler siden jeg ikke klarer å være alene med 4. Anonymkode: 88a3a...1ba
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #2 Skrevet 7. oktober 2021 For meg med ett barn, høres fire også uoverkommelig ut. Men fra folk jeg kjenner som har vokst opp i store familier har jeg fått inntrykk av at de største barna gjør mye av jobben og at alle blir tvunget til å gjøre mest mulig for seg selv i veldig ung alder. Ungene fungerer som en flokk og får ikke så mye input fra foreldrene. Det høres ikke ideelt ut for meg, men mange som har vokst opp slik sier at det var helt ok og de led ingen nød. (Nå har ingen av disse jeg kjenner selv valgt å få mange barn, så de syns nok ikke det var perfekt selv om det gikk bra med dem og de ikke klager.) Anonymkode: bbdff...3a1
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #3 Skrevet 7. oktober 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): For meg med ett barn, høres fire også uoverkommelig ut. Men fra folk jeg kjenner som har vokst opp i store familier har jeg fått inntrykk av at de største barna gjør mye av jobben og at alle blir tvunget til å gjøre mest mulig for seg selv i veldig ung alder. Ungene fungerer som en flokk og får ikke så mye input fra foreldrene. Det høres ikke ideelt ut for meg, men mange som har vokst opp slik sier at det var helt ok og de led ingen nød. (Nå har ingen av disse jeg kjenner selv valgt å få mange barn, så de syns nok ikke det var perfekt selv om det gikk bra med dem og de ikke klager.) Anonymkode: bbdff...3a1 Jeg har 4. 2 med ekstra behov. De er alle små ! Så nei. Ingen eldre hjelper til Anonymkode: 88a3a...1ba
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #4 Skrevet 7. oktober 2021 Min mor har 7 søsken. De eldste fikk tidlig en oppdragerrolle. Søskenrelasjonene bærer veldig preg av det, den dag i dag. Ikke på en positiv måte Anonymkode: c1022...322
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #5 Skrevet 7. oktober 2021 Jeg har to og det er mer enn nok. Men jeg innså min begrensning og fikk ikke flere 🤷 Anonymkode: b91bc...30f
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #6 Skrevet 7. oktober 2021 22 barn?! Hvor kom det ifra? Er det vanlig? familier med 22 barn er sånne som kommer i se og hør😅 Anonymkode: 57fad...0c2
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #7 Skrevet 7. oktober 2021 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Jeg har to og det er mer enn nok. Men jeg innså min begrensning og fikk ikke flere 🤷 Anonymkode: b91bc...30f 🤷♀️🤷♀️🤷♀️🤷♀️🤷♀️🤷♀️🤷♀️🤷♀️ Anonymkode: 88a3a...1ba
Pobie Skrevet 8. oktober 2021 #8 Skrevet 8. oktober 2021 Hva sliter du med da, spesifikt? Jeg har tre tette under skolealder, hvor eldste er under utredning for autisme/ADHD og klarer meg fint alene med alle tre i en uke om gangen. Hvis du sier litt mer om hva som velter lasset kan vi kanskje gi litt mer detaljert råd, for jeg skjønner at det er slitsomt og vi har jobbet for å få gode rutiner på det meste.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2021 #9 Skrevet 8. oktober 2021 Har 7 barn og det går helt fint. Må være veldig strukturert, planlegge godt, ha et godt budsjett og vi bort nært familie. Jeg har 11 søsken og er vant til dette livet. Anonymkode: 73c2f...856
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2021 #10 Skrevet 8. oktober 2021 De som har 22 barn lever jo et veldig spesielt liv da, det er ikke normalt. Og tv serien om dem er stoppet fordi en av de eldste har forgrepet seg seksuelt på en av de unge... Du kan ikke sammenligne deg med dem. Jeg har fire søsken og har ingenting negativt å si om å vokse opp i en stor familie. Man blir nok mer selvstendig enn et bortskjemt enebarn, men vi har ikke oppdratt hverandre altså 😉 Jeg vokste forresten opp med en venninne som var enebarn, og alltid alene hjemme for foreldrene jobbet mye. Hun var ofte hos oss for der var det alltid mennesker og også voksne å være sammen med. Jeg har selv valgt å få fire barn, og de har hverken mer ansvar enn andre eller har oppdratt hverandre. De er en sammensveiset og god flokk, det er de, gode venner og mye glede og selskap I hverandre. 8 år mellom eldste og yngste. Anonymkode: 7e88d...2bb
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2021 #11 Skrevet 8. oktober 2021 Pobie skrev (7 timer siden): Hva sliter du med da, spesifikt? Jeg har tre tette under skolealder, hvor eldste er under utredning for autisme/ADHD og klarer meg fint alene med alle tre i en uke om gangen. Hvis du sier litt mer om hva som velter lasset kan vi kanskje gi litt mer detaljert råd, for jeg skjønner at det er slitsomt og vi har jobbet for å få gode rutiner på det meste. Har dere barn 50/50? Jeg har de 100%. 2 av de er under utredning for det samme som ditt Anonymkode: 88a3a...1ba
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2021 #12 Skrevet 8. oktober 2021 Til Hi, antagelig mangler du struktur. Faste dager og tider for alt. Mat, bading, handling, rydding. Og du involverer antagelig ikke barna nok og gjør alt selv. Med 22 barn så lover jeg at minst 5 av dem til en hver tid passer noen andre. Anonymkode: 2974e...736
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2021 #13 Skrevet 8. oktober 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Og tv serien om dem er stoppet fordi en av de eldste har forgrepet seg seksuelt på en av de unge... Hvor har du dette fra? Anonymkode: d6b23...428
Pobie Skrevet 8. oktober 2021 #14 Skrevet 8. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Har dere barn 50/50? Jeg har de 100%. 2 av de er under utredning for det samme som ditt Anonymkode: 88a3a...1ba Nei, vi er fremdeles sammen, men jeg gjør 90% fordi mannen jobber mye og er mye bortreist. Har heller ikke familie i nærheten. Vet at det ikke er det samme når man er to som å være alene, men kan muligens hjelpe med råd angående rutiner og slikt likevel siden jeg gjør det meste alene.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2021 #15 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg har en enorm slekt, da store deler av den er Smiths venner. Ikke helt uvanlig med 12-16 unger i hus. Strukturen i familiene er helt annerledes enn i vanlige tobarnsfamilier. Alle og alt har faste plasser, faste oppgaver, mye gjøres på dugnad og er mor nede for telling grunnet nok ett svangerskap, er det en drøss av søsken, tanter og kusiner som hjelper til. De virker til å ha bedre flyt enn de fleste andre familier. Samtidig tviler jeg på de gjør som oss, reiser til granka når vi blir pensjonister og overlater mor til sykehjemmet. På godt og vondt, kunne aldri levd slik selv. Anonymkode: c48a1...ffa
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2021 #17 Skrevet 8. oktober 2021 Hva er din største utfordring da? Hvordan ser en vanlig hverdag ut hos dere? Anonymkode: fce59...6b0
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2021 #18 Skrevet 8. oktober 2021 De med mange barn bruker de eldste til hjelp. Personlig synes jeg det er drit dårlig gjort å frarøve en tolvåring fritiden fordi de må hjelpe til med søsken. Jeg vil gå så lang og si at slike folk er tankeløse idioter. Anonymkode: 28636...88d
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2021 #19 Skrevet 8. oktober 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): De som har 22 barn lever jo et veldig spesielt liv da, det er ikke normalt. Og tv serien om dem er stoppet fordi en av de eldste har forgrepet seg seksuelt på en av de unge... Du kan ikke sammenligne deg med dem. Jeg har fire søsken og har ingenting negativt å si om å vokse opp i en stor familie. Man blir nok mer selvstendig enn et bortskjemt enebarn, men vi har ikke oppdratt hverandre altså 😉 Jeg vokste forresten opp med en venninne som var enebarn, og alltid alene hjemme for foreldrene jobbet mye. Hun var ofte hos oss for der var det alltid mennesker og også voksne å være sammen med. Jeg har selv valgt å få fire barn, og de har hverken mer ansvar enn andre eller har oppdratt hverandre. De er en sammensveiset og god flokk, det er de, gode venner og mye glede og selskap I hverandre. 8 år mellom eldste og yngste. Anonymkode: 7e88d...2bb Nødvendig å hakke på enebarn og bidra med fordommer? En del enebarn er faktisk mer selvstendige enn barn med søsken... Er selv sjeleglad for at jeg har vokst opp i en liten familie, tror jeg hadde synes det hadde vært veldig slitsomt i en diger familie, men jeg synes ikke det er noe galt med de som velger å ha det. Anonymkode: 58fd2...2f6
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2021 #20 Skrevet 8. oktober 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): De som har 22 barn lever jo et veldig spesielt liv da, det er ikke normalt. Og tv serien om dem er stoppet fordi en av de eldste har forgrepet seg seksuelt på en av de unge... Du kan ikke sammenligne deg med dem. Jeg har fire søsken og har ingenting negativt å si om å vokse opp i en stor familie. Man blir nok mer selvstendig enn et bortskjemt enebarn, men vi har ikke oppdratt hverandre altså 😉 Jeg vokste forresten opp med en venninne som var enebarn, og alltid alene hjemme for foreldrene jobbet mye. Hun var ofte hos oss for der var det alltid mennesker og også voksne å være sammen med. Jeg har selv valgt å få fire barn, og de har hverken mer ansvar enn andre eller har oppdratt hverandre. De er en sammensveiset og god flokk, det er de, gode venner og mye glede og selskap I hverandre. 8 år mellom eldste og yngste. Anonymkode: 7e88d...2bb Finner ikke noe om at en av de eldste har forgrepet seg på en av de minste, men at mor var 13 år og far 16 år da de ble gravide første gang. Anonymkode: ac855...7cc
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2021 #21 Skrevet 8. oktober 2021 Anonym bruker skrev (52 minutter siden): Finner ikke noe om at en av de eldste har forgrepet seg på en av de minste, men at mor var 13 år og far 16 år da de ble gravide første gang. Anonymkode: ac855...7cc Dvs subb. Anonymkode: 8f3a8...0e8
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2021 #22 Skrevet 8. oktober 2021 De som har 22 barn får finne seg en annen hobby enn bare puling, tenker nå jeg. Anonymkode: a4e11...b4c
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2021 #23 Skrevet 8. oktober 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Hvor har du dette fra? Anonymkode: d6b23...428 https://www.tv2.no/a/14092969/ Var ikke her jeg leste om det, det var på en utenlandsk nettside, men jeg fant denne i farta... Anonymkode: 7e88d...2bb
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2021 #24 Skrevet 8. oktober 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Finner ikke noe om at en av de eldste har forgrepet seg på en av de minste, men at mor var 13 år og far 16 år da de ble gravide første gang. Anonymkode: ac855...7cc https://www.tv2.no/a/14092969/ Anonymkode: 7e88d...2bb
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2021 #25 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg har tre barn hvor ene barnet har en diagnose, hn vil alltid trenger hjelp og krever nok mer enn mine to andre barn gjør til sammen. Jeg er alene 3 uker i strekk da mannen jobber borte. Jeg har avlastning en helg i mnd, barnet har også støttekontakt og jeg får 40% pleiepenger slik at jeg da jobber kun 60%. Har ikke far samvær med barna? Har alle samme far? Har du søkt om avlastning via kommunen for barna som er under utredning? Er du i jobb? Kan pleiepenger være noe du kan søke om? Ingen familie eller venner som kan avlaste deg litt? Hvis du er helt alene så kan du også søke om avlastningshjem via barnevernet. Å ha barn med ekstra utfordringer er tøft, spesielt når du har to og er alene. Du må be om hjelp før du kjører deg helt i grøften. Kan love deg at du kommer til å havne der til slutt. Klem til deg ♥️ Anonymkode: 4ac5b...902
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå