Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #1 Skrevet 7. oktober 2021 https://www.nrk.no/norge/mener-nho-ikke-gjor-nok-for-de-sma-i-restaurantbransjen-1.15677350 Hbis etterspørselen er stor. Kan de ikke bare heve lønningene, og prisene, nok til at tilbud og etterspørsel balanserer? Å spise ute er jo ikke noen livsnødvendighet akkurat. Anonymkode: 317c2...9fe
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #2 Skrevet 7. oktober 2021 Fortjeneste må til. Jo mindre de ansatte får i lønn, jo større fortjeneste for eierne. Derfor er det ikke bare til å heve lønnen. Anonymkode: ef309...2d3
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #3 Skrevet 7. oktober 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Fortjeneste må til. Jo mindre de ansatte får i lønn, jo større fortjeneste for eierne. Derfor er det ikke bare til å heve lønnen. Anonymkode: ef309...2d3 Hvis de ikke får tak i kokker og serveringsfolk blir det i hvertfall ingen fortjeneste. Ved å heve prisene og lønningene vil de nok miste noen kunder og noen steder må legge ned. Da vil balansen mellom kunder og kokker bli bedre. Anonymkode: 317c2...9fe
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #4 Skrevet 7. oktober 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Hvis de ikke får tak i kokker og serveringsfolk blir det i hvertfall ingen fortjeneste. Ved å heve prisene og lønningene vil de nok miste noen kunder og noen steder må legge ned. Da vil balansen mellom kunder og kokker bli bedre. Anonymkode: 317c2...9fe Mh, ikke sånn det fungerer i dag. I dag er fortjeneste alfa og omega. Sjefer, særlig i utelivet, er harde. Alt handler om hva en kan profittere på. Alt. Det handler ikke om å skape en bedrift som kan være en stabil arbeidsplass som gleder folk. Det handler ikke om å være stolt over å ha drevet noe som familien har drevet med i generasjoner. Det handler ikke om å være stolt over å kunne levere en god tjeneste som folk er begeistret for. Det handler om profitt. Kun det. Det gjelder ikke bare utelivsbransjen, det gjelder hele næringslivet. Det gjelder, dessverre, selv det kommunale og det statlige. Profitt er alfa og omega i vår kultur nå. Anonymkode: ef309...2d3
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #5 Skrevet 7. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Mh, ikke sånn det fungerer i dag. I dag er fortjeneste alfa og omega. Sjefer, særlig i utelivet, er harde. Alt handler om hva en kan profittere på. Alt. Det handler ikke om å skape en bedrift som kan være en stabil arbeidsplass som gleder folk. Det handler ikke om å være stolt over å ha drevet noe som familien har drevet med i generasjoner. Det handler ikke om å være stolt over å kunne levere en god tjeneste som folk er begeistret for. Det handler om profitt. Kun det. Det gjelder ikke bare utelivsbransjen, det gjelder hele næringslivet. Det gjelder, dessverre, selv det kommunale og det statlige. Profitt er alfa og omega i vår kultur nå. Anonymkode: ef309...2d3 Det er jo greit, men de får ikke profitt uten folk. Hvorfor skulle myndighetene hjelpe dem med det nr de kunne betale bedre og behandle folkene sine bedre? Det er jo ingen nasjonal krise om halvparten går konkurs. Vi klarer oss fint uten restauranter inntil det kommer noen som kan stå på egne ben. Anonymkode: 317c2...9fe
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #6 Skrevet 7. oktober 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Det er jo greit, men de får ikke profitt uten folk. Hvorfor skulle myndighetene hjelpe dem med det nr de kunne betale bedre og behandle folkene sine bedre? Det er jo ingen nasjonal krise om halvparten går konkurs. Vi klarer oss fint uten restauranter inntil det kommer noen som kan stå på egne ben. Anonymkode: 317c2...9fe Du kan så si. Men det viktige er ikke å ha folk, det viktige er profitt. Om folk ikke vil jobbe til en luselønn så er det om å gjøre å angripe folk og prate om skam for at de er late, og alt mulig annet av hersketeknikker, for å få folk til å jobbe for en luselønn. Slik at det er mulig å drive profitt. Anonymkode: ef309...2d3
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #7 Skrevet 7. oktober 2021 Det kommer ikke til å funke. Folk vil ikke betale 400kr for middelmådig mat. De aller fleste spisesteder i Norge har middelmådig mat Anonymkode: 9844f...6dc
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #8 Skrevet 7. oktober 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Det kommer ikke til å funke. Folk vil ikke betale 400kr for middelmådig mat. De aller fleste spisesteder i Norge har middelmådig mat Anonymkode: 9844f...6dc Det er faktisk sant, før syntes jeg det var stas å gå på fin restaurant. Nå er det litt skuffelse, fordi jeg like gjerne kunne lager samme/like god mat hjemme til en billig penge… og da føles det ikke som det er verdt det. Hyggelig å gå på restaurant da, men å betale 1500 kr for familien, og få helt ok, middelmådig mat er kjipt… Anonymkode: ab17f...577
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #9 Skrevet 7. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er faktisk sant, før syntes jeg det var stas å gå på fin restaurant. Nå er det litt skuffelse, fordi jeg like gjerne kunne lager samme/like god mat hjemme til en billig penge… og da føles det ikke som det er verdt det. Hyggelig å gå på restaurant da, men å betale 1500 kr for familien, og få helt ok, middelmådig mat er kjipt… Anonymkode: ab17f...577 Det er det. Og de færreste vil gjøre det. Er man en familie på 5, så er det faktisk like greit å gå på McDonald’s eller burger king og få litt dårligere mat til 1/4 av prisen Anonymkode: 9844f...6dc
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #10 Skrevet 7. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det kommer ikke til å funke. Folk vil ikke betale 400kr for middelmådig mat. De aller fleste spisesteder i Norge har middelmådig mat Anonymkode: 9844f...6dc Men da er jo problemet løst. De stedene som ikke har god nok mat til prisen forsvinner og tilgangen på folk til de bra stedene blir enklere. Jeg synes ikke staten skal subsidiere utesteder i hvertfall. Anonymkode: 317c2...9fe
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #11 Skrevet 7. oktober 2021 Det er utrolig dårlig betalt å være kokk. Jeg husker en kokk som jeg snakket med, som alltid har vært kjent for å være dyktig, men likevel tjente han dårligere enn meg som da jobbet som ekstrahjelp i butikk. I tillegg har de ubekvemme arbeidstider og masse stress på jobben. Håper coronakrisen gjør at de blir satt bedre pris på! Anonymkode: fd53c...263
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #12 Skrevet 7. oktober 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Det er utrolig dårlig betalt å være kokk. Jeg husker en kokk som jeg snakket med, som alltid har vært kjent for å være dyktig, men likevel tjente han dårligere enn meg som da jobbet som ekstrahjelp i butikk. I tillegg har de ubekvemme arbeidstider og masse stress på jobben. Håper coronakrisen gjør at de blir satt bedre pris på! Anonymkode: fd53c...263 Det betyr også at de som vil spise ute må godta å betale en god del mer for maten og heller gjøre det litt sjeldnere. Anonymkode: 317c2...9fe
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #13 Skrevet 7. oktober 2021 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Men da er jo problemet løst. De stedene som ikke har god nok mat til prisen forsvinner og tilgangen på folk til de bra stedene blir enklere. Jeg synes ikke staten skal subsidiere utesteder i hvertfall. Anonymkode: 317c2...9fe Det vil jo si at mange spisesteder på småsteder forsvinner og at alle må inn til byene for å spise ute. Staten skal ikke subsidiere noe, det har jeg heller ikke skrevet, men maten ute er generelt ikke bedre enn jeg kunne laget selv. Eneste positive er at jeg slipper å lage den selv Anonymkode: 9844f...6dc
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #14 Skrevet 7. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det vil jo si at mange spisesteder på småsteder forsvinner og at alle må inn til byene for å spise ute. Staten skal ikke subsidiere noe, det har jeg heller ikke skrevet, men maten ute er generelt ikke bedre enn jeg kunne laget selv. Eneste positive er at jeg slipper å lage den selv Anonymkode: 9844f...6dc Til en viss grad blir det nok kanskje sånn, eller at noen steder finner måter å automatisere kjøkkenet og resten av driften på slik at prisene blir konkuransedyktige uten at det må drives sisial dumping eller råvdrift på personalet. Så vidt jeg kan se dtives de fleste kjøkken på en veldig gammeldags måte. Det har jo knapt vært inovasjon de siste 100 årene. Kanskje det er mye å hente der. Anonymkode: 317c2...9fe
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #15 Skrevet 7. oktober 2021 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Til en viss grad blir det nok kanskje sånn, eller at noen steder finner måter å automatisere kjøkkenet og resten av driften på slik at prisene blir konkuransedyktige uten at det må drives sisial dumping eller råvdrift på personalet. Så vidt jeg kan se dtives de fleste kjøkken på en veldig gammeldags måte. Det har jo knapt vært inovasjon de siste 100 årene. Kanskje det er mye å hente der. Anonymkode: 317c2...9fe Automatisering vil gjøre kvaliteten enda dårligere. Anonymkode: 9844f...6dc
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #16 Skrevet 7. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Automatisering vil gjøre kvaliteten enda dårligere. Anonymkode: 9844f...6dc Ikke nødvendig vis. Veldig mye av den automatiseringen som har skjedd de siste 100 årene har ført til bedret kvalitet. Anonymkode: 317c2...9fe
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #17 Skrevet 7. oktober 2021 Anonym bruker skrev (52 minutter siden): Ikke nødvendig vis. Veldig mye av den automatiseringen som har skjedd de siste 100 årene har ført til bedret kvalitet. Anonymkode: 317c2...9fe På en restaurant vil det ha noe å si. Anonymkode: 9844f...6dc
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #18 Skrevet 7. oktober 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): På en restaurant vil det ha noe å si. Anonymkode: 9844f...6dc Hvorfor det? En robot kan kutte tynnere og jevnere, analysere smaker mer nøyaktig, glemmer ikke noe i ovnen 2 minutter ekstra, husker hva som ligger på kjøleromet og kan jobbe 24 timer i døgnet uten å bli sliten. Vi er nok ikke der i dag at robotene kan ta over hele kjøkkenet, men det nærmer seg. Det finnes også muligheter for fantastisk god halvfabrikata som med fordel kunne brukes noen steder. Bransjen har jo ikke så mange andre valg enn enten å øke lønninger og dermed prisene eller å jobbe smartere og utnytte arbeidskraften de har bedre slik at hver ansatt produserer mer og dermed kan forsvare høyere lønn. Anonymkode: 317c2...9fe
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #19 Skrevet 7. oktober 2021 Anonym bruker skrev (55 minutter siden): Hvorfor det? En robot kan kutte tynnere og jevnere, analysere smaker mer nøyaktig, glemmer ikke noe i ovnen 2 minutter ekstra, husker hva som ligger på kjøleromet og kan jobbe 24 timer i døgnet uten å bli sliten. Vi er nok ikke der i dag at robotene kan ta over hele kjøkkenet, men det nærmer seg. Det finnes også muligheter for fantastisk god halvfabrikata som med fordel kunne brukes noen steder. Bransjen har jo ikke så mange andre valg enn enten å øke lønninger og dermed prisene eller å jobbe smartere og utnytte arbeidskraften de har bedre slik at hver ansatt produserer mer og dermed kan forsvare høyere lønn. Anonymkode: 317c2...9fe Nå drømmer du. Anonymkode: 9844f...6dc
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #20 Skrevet 7. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Nå drømmer du. Anonymkode: 9844f...6dc Alt dette er mulig å få til nå, men foreløpig er teknologien for dyr. Jeg vil likevell tro vi får se mye av det i løpet av 5-10 år, ikke overalt, men på noen spesielt inovative restauranter tror jeg det vil dukke opp. Anonymkode: 317c2...9fe
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #21 Skrevet 7. oktober 2021 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Mh, ikke sånn det fungerer i dag. I dag er fortjeneste alfa og omega. Sjefer, særlig i utelivet, er harde. Alt handler om hva en kan profittere på. Alt. Det handler ikke om å skape en bedrift som kan være en stabil arbeidsplass som gleder folk. Det handler ikke om å være stolt over å ha drevet noe som familien har drevet med i generasjoner. Det handler ikke om å være stolt over å kunne levere en god tjeneste som folk er begeistret for. Det handler om profitt. Kun det. Det gjelder ikke bare utelivsbransjen, det gjelder hele næringslivet. Det gjelder, dessverre, selv det kommunale og det statlige. Profitt er alfa og omega i vår kultur nå. Anonymkode: ef309...2d3 Det har du rett i. Anonymkode: d9c27...3e8
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #22 Skrevet 7. oktober 2021 Som tidligere institusjonskokk på sykehus vil jeg bare si at lønna er ikke til å leve av, maten er av svært dårlig kvalitet og skal lages billigst mulig. Ikke et blivende sted for meg. Jeg omskolerte meg ganske kjapt. Anonymkode: 4ff8f...9a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå