Gå til innhold

Brystundersøkelse og store bryster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har ordentlig store bryster, ser brystene helt like ut når dere løfter armene over hodet, eller blir det en liten endring i formen noen steder/ litt flatere nederst på en eller begge brystene?

Min ene forelder var adoptert og døde i en ulykke, så jeg har ingen anelse om hva jeg kan være arvelig belastet med fra den siden av familien. Dette er litt skremmende nå som jeg nærmer meg slutten av førtiårene.

Anonymkode: 2c02b...e3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine ser litt forskjellig ut når jeg løfter armene over hodet. Ikke så mye, men noe, litt ulik form, litt ulik utflating/groper (i mangel av bedre ord). De er noenlunde jevne, men med noen forskjeller på sidene nederst.

Slike ulikheter trenger ikke være noe farlig. Det du skal se etter er ev. endringer i brystene, at huden endrer seg i struktur, utseende, farge, form, eller om ulikhetene øker. Er det du ser nå noe du ikke har sett før, så tar du heller en tur til legen.

Jeg vet at slik mine er ikke er noe farlig, var slik for et år siden også, og da tok jeg MR med kontrast av brystene pga. arvet genvariant som gir risiko for brystkreft. Bildene var helt fine.

Lær deg å kjenne dine egne bryst. Har du mensen fremdeles, undersøk brystene 5-7 dager etter første mensdag, da er kjertlene i brystet jevnest.

Testing av ev. genfeil gjøres som regel når man vet at man kan være arvelig belastet med den typen kreft. Siden du ikke kjenner din ene forelders familiesykdomshistorikk, så hør med legen din om du ev. likevel har mulighet til å ta testen, hvis det er noe du ønsker å gjøre.

Anonymkode: a1414...b5c

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Mine ser litt forskjellig ut når jeg løfter armene over hodet. Ikke så mye, men noe, litt ulik form, litt ulik utflating/groper (i mangel av bedre ord). De er noenlunde jevne, men med noen forskjeller på sidene nederst.

Slike ulikheter trenger ikke være noe farlig. Det du skal se etter er ev. endringer i brystene, at huden endrer seg i struktur, utseende, farge, form, eller om ulikhetene øker. Er det du ser nå noe du ikke har sett før, så tar du heller en tur til legen.

Jeg vet at slik mine er ikke er noe farlig, var slik for et år siden også, og da tok jeg MR med kontrast av brystene pga. arvet genvariant som gir risiko for brystkreft. Bildene var helt fine.

Lær deg å kjenne dine egne bryst. Har du mensen fremdeles, undersøk brystene 5-7 dager etter første mensdag, da er kjertlene i brystet jevnest.

Testing av ev. genfeil gjøres som regel når man vet at man kan være arvelig belastet med den typen kreft. Siden du ikke kjenner din ene forelders familiesykdomshistorikk, så hør med legen din om du ev. likevel har mulighet til å ta testen, hvis det er noe du ønsker å gjøre.

Takk for godt svar og gode tips. Jeg er nok litt ekstra obs på dette akkurat nå siden noen jeg kjenner nylig fikk diagnostisert brystkreft. Da antar jeg at mine er innenfor normalen, men forsøker få time til rutinemammografi i høst siden jeg aldri har tatt dette og er godt voksen.

Og ja, jeg bør nok også vurdere gentest, siden jeg ikke kjenner familiehistorikken på den ene siden. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Takk for godt svar og gode tips. Jeg er nok litt ekstra obs på dette akkurat nå siden noen jeg kjenner nylig fikk diagnostisert brystkreft. Da antar jeg at mine er innenfor normalen, men forsøker få time til rutinemammografi i høst siden jeg aldri har tatt dette og er godt voksen.

Og ja, jeg bør nok også vurdere gentest, siden jeg ikke kjenner familiehistorikken på den ene siden. 

Diskuter det med legen din, du. Det er jo en god grunn for å få tatt en slik gentest. Og det er jo bare en blodprøve.

Om du ikke mistenker noe nå, så snakk også med legen din om du bør ta en slik gentest før en ev. mammografi eller vente på resultatet av testen. Det har vært ulik praksis på hva som anbefales ang. ulike bildeundersøkelser til personer med genfeil. Nå som det er stort etterslep på mammografiundersøkelser etter pandemien, så kan det også være at du ev. kan få en raskere undersøkelse hvis du skulle vise deg å ha en positiv test. Jeg velger å ta mammografiundersøkelse av brystene fordi jeg da slipper å få forholdsvis hyppige stråling på en (to ;) ) kroppsdel som allerede har økt risiko for kreft. Dette har jeg fått medhold i hos leger. Tar da mammografi med kontrastvæske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...