Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ta celleprøve og bor på et lite sted. Kan jeg be om henvisning til nærmeste sykehus og en gynekolog? 
Sist gang ble jeg henvist siden de fant noen cyster på CT. Fikk grundig sjekk med ultralyd. Var ikke noe alvorlig, men synes de var flinkere enn hos fastlegen.

Anonymkode: 879a6...e1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Skal ta celleprøve og bor på et lite sted. Kan jeg be om henvisning til nærmeste sykehus og en gynekolog? 
Sist gang ble jeg henvist siden de fant noen cyster på CT. Fikk grundig sjekk med ultralyd. Var ikke noe alvorlig, men synes de var flinkere enn hos fastlegen.

Jeg syns ikke man skal gjøre det. Det legger større belastning på spesialisthelsetjenesten enn nødvendig, og gir lenger køer for de som trenger en grundigere sjekk. Gjør det på lavest mulig nivå først. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Selvfølgelig kan du det, men gjer det heller hos privat gynekolog ! Greit at man betaler for det, for treng ikkje bruke av den tiden de som virkelig treng desse timene til det offentlige

Anonymkode: c3f2d...498

Skrevet

Her vil helst ikke min fastlege gjennomføre gyn. Så jeg blir alltid henvist til gyn - alle her har avtale med helse ett eller annet. Så betaler egenandel 

Anonymkode: 47669...2e7

Skrevet

Sist jeg var hos fastlegen og tok celleprøve var jeg nervøs og bablet som vanlig 🤣 Jeg sa til han at dette gjør du nok ofte 🙈 Han sa: ikke ofte nok. Skulle ha gjort det oftere sånn at jeg får mere erfaring 

Anonymkode: 1e5ab...f41

Skrevet

Jeg arbeider eller samarbeider med flere fastleger , og erfaringer knyttet til gu. er at de gjerne har lite erfaring -  noe dem egentlig trenger. Men det er jo ikke ditt problem. Be om henvisning og dersom de mener det er unødvendig så er det kanskje det?

Anonymkode: 5760d...4ba

Skrevet

Fastlegene får jo ikke mer erfaring når alle ber om å komme til gynekolog i stedet. Du kan godt gå til privat gynekolog hvis du foretrekker det. Da betaler du selv. Men det er faktisk ikke riktig å bli henvist til en «offentlig» gynekolog som fellesskapet betaler for og hvor det ikke minst er kjempelange køer til. Celleprøve er så simpelt og en oppgave til primærhelsetjenesten. Det er veldig kjedelig for alle som venter leeenge på utredning og hjelp hos spesialist som må vente enda lenger pga folk ikke vil til fastlegen for en enkel celleprøve.

Anonymkode: 4dd90...199

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...